Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro på gång? Version 6.1 Quad Core?

Tråden skapades och har fått 1478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-25 20:31

Å ena sidan är det väldigt intressant och kittlande att gissa som du gör Adrian, men å andra sidan skapar det frustration. Vi får hoppas det händer ngt ovanligt. En revolutionerande nyhet som tar MBP fyra generationskliv framåt på en gång! OCH på en fredag!

Ursprungligen av Ricard:

Å ena sidan är det väldigt intressant och kittlande att gissa som du gör Adrian, men å andra sidan skapar det frustration. Vi får hoppas det händer ngt ovanligt. En revolutionerande nyhet som tar MBP fyra generationskliv framåt på en gång! OCH på en fredag!

Strunta i mina gissningar i så fall, men det övriga resonemanget är ganska korrekt tror jag. Det är rimligt med nya modeller snart, de tror jag de flesta som följer Apple kan skriva under på. Om det sedan händer återstår att se.

Om man verkligen behöver en ny dator nu så ska man förstås köpa av det som finns, det är fina prylar som säljs idag. Men då ska man göra det med mental beredskap på att de snart kan bli gårdagens nyheter.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-25 23:49
Ursprungligen av Adrian B:

(...)Men då ska man göra det med mental beredskap på att de snart kan bli gårdagens nyheter.

Ta det inte personligt Adrian. Din antaganden är högst rimliga och som du själv i förbifarten nämner så återstår det att se om Apple tar hänsyn till den våta dröm ett gäng insnöade nordbor hoppas i en forumtråd som berör ett ämne som förmodligen har 1000-tals trådar på många språk. Apple gör vad Apple behagar. De vill tjäna pengar och en ny modell skulle tveklöst hjälpa dem med det.

... och för att knyta ann till det jag citerade - den mentala beredskapen vet jag inte om jag har. Jag köpte en G4 PowerBook 1,5 12" precis innan man släppte Macbook. Jag köpte den sent 2004. När sedan de nya datorerna kom var det ... lite småjobbigt. I början matchade min lilla ardenner de nya lite enklare men snart började det gå trögt och idag laggar Youtube, för att nämna något. Jag har dessutom köpt en HD-kamera och för att kunna hantera de filmerna måste jag ha en annan dator. Jag använde iLife09 så länge jag hade den nya 27" DOA-iMacen och då konverterade den hela iPhoto-biblioteket till iL09 vilket gör att jag när jag åter kör på min G4 (som inte fixar iL09) inte kommer åt mina bilder. Så, jo, jag längtar och nej, jag vill inte köpa en idag med risken att missa något supersmaskigt i nästa vecka ...

Kritiserar du vår egen Adrian Gruber för att komma med okvalificerade gissningar?!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-25 21:19

Ja jag vet. Fy mig! Men det var mer ett uttryck för den allmänna frustrationen man känner. Ungefär som i tonåren ...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-02-26 11:41

Det som är lite sjukt här är att nya MacBooks började diskuteras här redan i oktober.. Så, nu såhär 4 månader efter så har ju sannolikheten ökat med ganska många procent att nya datorer kommer.

Det är riktigt underhållande att läsa folks ångest och aggressioner över att nya modeller aldrig kommer. Det är precis som om många står helt handfallna och inte kan arbeta med sin gamla dator.

Går man tillbaka i tråden så är det nästan säkert att nya modeller kommer i januari, allra senast februari. Vilket det då inte blir (om nu inte Applestore går ner vid lunchtid).

De nya MacBookarna kommer tillsammans med prissättningen på Paddorna

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-02-26 22:28

Mmmm... OCZ gör riktigt fina diskar. En som hade varit kul att ha i sin MacPro är denna: OCZ Z-Drive m84 PCI-Express SSD 256GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Solid State-diskar (SSD) 650MB/s
Men den passar ju dåligt i en Macbook Tyckte inte att priset för Mercury-modellen var så blodigt ändå, med tanke på både storlek och hastighet. Det känns som att den är begränsad av SATA-gränssnittet. Men 3ggr snabbare disk är ju inte fy skam.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-28 16:00

Usch jobbigt. Nu har jag min första mac någonsin, en macbook pro 13" liggandes i sin kartong här hemma.
(Passade på när MediaMarkt nu hade sin sista dag med räntefritt i 10/20 månader).

Har sån sjuk beslutsångest nu, ska man vara glad och nöjd för det man har och öppna och leka eller avvakta under uppet-köp tiden och itne öppna och returnera om det kommer en ny modell.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-02-28 17:47
Ursprungligen av dhanjel:

Har sån sjuk beslutsångest nu, ska man vara glad och nöjd för det man har och öppna och leka eller avvakta under uppet-köp tiden och itne öppna och returnera om det kommer en ny modell.

Om Apple nu, mot förmodan, släpper uppdaterade modeller på Tisdag så försök att hålla ut tills dess iaf. Det kan det vara värt

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-28 20:12
Ursprungligen av Drakfot:

Om Apple nu, mot förmodan, släpper uppdaterade modeller på Tisdag så försök att hålla ut tills dess iaf. Det kan det vara värt

Ja, och när väl tisdag är här, kommer det att vara värt att vänta en vecka till ... Så resonerar jag och kommer inte köpa förrän uppdateringen är här!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-02-28 21:24
Ursprungligen av Ricard:

Ja, och när väl tisdag är här, kommer det att vara värt att vänta en vecka till ... Så resonerar jag och kommer inte köpa förrän uppdateringen är här!

precis så känns det här med, sitter med en gammal iBook och längtar efter en MBP.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-28 16:09

Om 2 dagar kommer nya Macbooks Pro.

//Rob

Mitt 500:e inlägg har jag planerat att skriva i tråden "Vi som köpt nya MacBook Pro (early 2010)" så ett släpp på tisdag hade passat ganska bra

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-03-01 08:54

Först kommer iPad i salg, sen släpper dom nya MacBook Pro.

Dom vill väl helt enkelt inte att nya MBP ska ta bort interesset för iPad.

Så ni får väl helt enkelt vänta tills uti april

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-01 09:28

Med tanke på hur "billig" Ipaden kommer bli så tror jag inte apple fruktar att en uppgraderad MBP kommer ta spotlight från iPaden faktiskt.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-03-01 10:02
Ursprungligen av NBK:

Med tanke på hur "billig" Ipaden kommer bli så tror jag inte apple fruktar att en uppgraderad MBP kommer ta spotlight från iPaden faktiskt.

Håller med, de två produkterna riktar sig mot olika användargrupper (men troligen kommer MacBook Pro-ägare att skaffa en iPad med ).
iPaden är mer en casual surfplate mm medans MacBook Pro'n är mer för proffessionella / power users.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-01 10:19

Jag tycker att det är oroväckande få rykten på de amerikanska sajterna för att det ska komma något imorgon. Vi får hoppas att det bara beror på att det ännu är natt och att vi får höra lite mer om t ex läckta modellnummer i beställningssystem och annat när dagen gryr over there.

Senast redigerat 2010-03-01 12:04
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-01 11:22

Nu skall jag skriva något jag gärna tar tillbaka i övermorgon:

det kommer inget nytt i morgon. Glöm det.
Orsak: inte ens Apple brukar kunna hålla så här tätt. Ingen rök=ingen eld.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-01 12:50
Ursprungligen av Ricard:

Nu skall jag skriva något jag gärna tar tillbaka i övermorgon:

det kommer inget nytt i morgon. Glöm det.
Orsak: inte ens Apple brukar kunna hålla så här tätt. Ingen rök=ingen eld.

MEN det är ju faktiskt så att flera gånger de närmaste månaden/månaderna så har det redan gått heta rykten och t.o.m. varit väldigt troligt att ny MBP skall komma "i morgon". Måste ryktena komma precis innan släppet för att det skall räknas som ett "bra rykte"?

Inatt så drömde jag att de uppdaterade versionerna släpptes på Apple Store, så då gör de det imorgon också. Hoppas jag. Snälla.

Tre inlägg som handlade om Mac Mini har flyttats till en egen tråd:
http://www.99.se/aktuella-rykten/275737-mac-mini-pa-gang-med-hdmi.html

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-02 08:26

Finns det nån betingsida som vi kan använda oss av? Jag sätter en hunka på att den inte kommer idag. Trist va…

Det är föredömlig lugnt härinne för att vara tisdag...

Det KAN ju komma nåt idag

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-03-02 11:19
Ursprungligen av Roberth:

Det är föredömlig lugnt härinne för att vara tisdag...

Det KAN ju komma nåt idag

Haha, japp. Apple har väntat på att denna tråden skall lugna sig så att de kan ta oss på sängen med en rejäl överraskning senare
Men visst vore det roligt om det kom något nytt idag, så man har något att se fram emot

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-02 11:15

Ja. Vem vet?

Steve kanske ...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-03-02 11:34

på tal om det avslutande .... "se fram emot": hur lång tid brukar det vara mellan släppet och leveransdag? IPadens 60 dagar måste vara extrem eller?

  • Medlem
  • 2010-03-02 11:47
Ursprungligen av Ricard:

på tal om det avslutande .... "se fram emot": hur lång tid brukar det vara mellan släppet och leveransdag? IPadens 60 dagar måste vara extrem eller?

Undrar jag med hur lång tid kommer det ta för macbook pro...

Ursprungligen av Ricard:

på tal om det avslutande .... "se fram emot": hur lång tid brukar det vara mellan släppet och leveransdag? IPadens 60 dagar måste vara extrem eller?

I iPadens fall så är det ju så att det ska godkännas för det sitter sändare/mottagare i den. Annars så gör ju Apple emellanåt smyg-uppdateringar av exempelvis MBP och då brukar det inte ha så lång leveranstid.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-03-02 12:12

Tror ni att Magic Trackpad kan komma att finnas på de nya MacBook Pro'na?
Apple Files Trademark Application for 'Magic Trackpad' - Mac Rumors

jag tror inte på någon Magic Trackpad, jag tror bara att Apple gärna äger varumärken som skulle kunna tolkas som apple-produkter. på det sättet "håller man rent framför egen dörr", proaktivt skyddar sina etablerade varumärken, som Magic Mouse™ och Trackpad™, från att associeras med en ev. klåpare som vill göra en "Magic Trackpad" och på så sätt parasitera på Apples cred. (ok vet inte om dom äger Trackpad...;))

Jag skull nog påstå att de befintliga trackpadarna i glas utan knappar och med s.k. Multi Touch Gestures™ är allt man kan begära av en magic trackpad.

Bevaka tråden