Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple borde ge oss en till mobilmodell

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-10-29 20:45

Mina 50 öre:
Mobiltelefoner har inte en massa funktioner för att tillverkarna har kommit fram till att det är värt att ta en stor utvecklingskostnad för att göra telefonerna attraktivare med dessa funktioner. Det är för att de är så billiga att peta i den telefon (hårdvara+OS) man har tagit fram. Apple som redan har tagit fram iPhone OS kommer inte att strypa det OS:et bara för att hålla nere proset på telefonen. Kommer de med en annan modell är det för att den fyller andra behov.

Ursprungligen av Baron:

Mina 50 öre:
Mobiltelefoner har inte en massa funktioner för att tillverkarna har kommit fram till att det är värt att ta en stor utvecklingskostnad för att göra telefonerna attraktivare med dessa funktioner. Det är för att de är så billiga att peta i den telefon (hårdvara+OS) man har tagit fram. Apple som redan har tagit fram iPhone OS kommer inte att strypa det OS:et bara för att hålla nere proset på telefonen. Kommer de med en annan modell är det för att den fyller andra behov.

Sista meningen är mycket bra.

Den telefon jag försökt beskriva i den här tråden är riktad mot helt andra människor med helt andra behov än dom som gillar iPhone.

  • Medlem
  • 2009-10-29 22:10
Ursprungligen av Linkert:

Sista meningen är mycket bra.

Den telefon jag försökt beskriva i den här tråden är riktad mot helt andra människor med helt andra behov än dom som gillar iPhone.

Vad jag menar är att telefonen inte blir billigare av att den saknar en del mjuvarufunktioner.

Ursprungligen av Baron:

Vad jag menar är att telefonen inte blir billigare av att den saknar en del mjuvarufunktioner.

Men det är ju inte en mjukvarustrypning vi snackar om. Vi snackar om en ny mobil rakt av. (inte en strypning eftersom att det blir ett annat os.)

  • Medlem
  • 2009-10-29 22:28

Jag menar att den som hoppas att en ny telefon inte skulle innehålla en massa funktioner som den nuvarande har, för att priset därmed skulle bli lägre, nog hoppas i onödan.

Ursprungligen av Baron:

Jag menar att den som hoppas att en ny telefon inte skulle innehålla en massa funktioner som den nuvarande har, för att priset därmed skulle bli lägre, nog hoppas i onödan.

Mh, jo.

Fast om det kommer en ny mobil i traditionell stil (knappsats + skärm) så kommer den troligen rocka fett jämfört med vad som finns på marknaden! Det är ju ändå en Apple produkt

  • Medlem
  • 2009-10-30 00:56

Framför allt skulle det vara trevligt med 2-5 dagars standby/tal (som tex. många SE) i stället för en dag max.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-30 11:04

Jag förstår inte riktigt vad apple skulle kunna tillföra i det här segmentet. Det finns gott om "vanliga" mobiler och jag håller inte med om att de allihopa är skit. Ska man bara ringa/sms:a så funkar ju vilken billig SE eler Nokia som helst. De gör sitt jobb, har bra ljud och ofta fantastisk batteritid.

Sen tror jag att de flesta iphone.användare hellre skulle offra telefondelen än "smartphone"-funktionerna. Det är ju just den ständiga åtkomsten till internet som gjort iPhone så populär. Ska man bara ha en vanlig telefon så finns det ju inget som diversifierar apple-phonen från de andra. Visst, en apple-telefon i iPod nano-formfaktor skulle säkerligen vara rätt snygg men det räcker nog inte. Det blir nån slags mobiltelefonernas B&O som har en ytterst begränsad marknad.

En sån telefon skulle ju inte kunna köra applikationerna från appstore heller och skulle således inte riktigt passa in i apples iphone os-plattform.

Som sagt, det är inte iPhone OS som ska köras.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-30 15:11
Ursprungligen av Linkert:

Som sagt, det är inte iPhone OS som ska köras.

Då verkar det ju ännu mer obegripligt. Varför skulle apple skapa ytterligare en mobil plattofrm med eget OS? De skulle ju konkurera med sig själva.

Ursprungligen av Linkert:

Som sagt, det är inte iPhone OS som ska köras.

Så, en produkt med ny hårdvara och nytt OS, som ska skapas från scratch, med alla de utvecklingskostnader det innebär – och som riktar sig mot ett marknadssegment som praktiskt taget saknar marginaler? Inte för att jag vill framstå som dryg, men hur tänkte du att det skulle gå till egentligen?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-30 18:51

Kul diskussion, köpte nyss en nokia 6700 classic till frun, suck vilken skillnad till iPhone 3gs..
Hoppas inte Apple är så dum att de sänker sig till att försöker sig på att göra vinster med att gå in på billig massmarknad, det går bara inte! Nej fram för ännu en ännu smartare telefon, vem vill ta ett steg bakåt? En liten detalj de missat i tekniken runt telefoni med iPhone, är den överkänsliga uppringningen vid sidan öppen i telefonens *favoriter* och *senaste*.. det kunde gärna vara bakom sida två, som vanliga telefonsamtal. Är otroligt nöjd med min senaste iPhon som gav mms, copy paste och snabbare processor. Dator lämnas nuförtiden hemma på weekendresor, iPhone ger mej frihet. Skulle aldrig ens snegla mot någon nerbantad version

Men hallå.. Det är ju inte samma OS i en iPod Touch och en Nano. Varför skulle då både iPhone och den mobil jag önskar köra med iPhone OS?

Ursprungligen av Linkert:

Men hallå.. Det är ju inte samma OS i en iPod Touch och en Nano. Varför skulle då både iPhone och den mobil jag önskar köra med iPhone OS?

Iofs men jag kan inte se vad Apple skulle kunna tillföra för något nytt i det scenario som du beskriver.

Liten telefon: Finns redan

Design: Finns redan

Enkelhet: Om vi talar om att ringa ett samtal så finns det enklaste gränssnittet redan på så gott som alla telefoner med "klassiskt" tangentbord. Du börjar bara slå numret direkt...

Nej, det finns inget att hämta i en "basic" telefon för Apple

Skulle de ge sig in i den marknaden så skulle de vara tvunga att sälja enorma mängder med telefoner för att kunna konkurrera. Nokia må inte ha så stor marginal per telefon men de säljer mängder...

Ursprungligen av BlackSmp:

Iofs men jag kan inte se vad Apple skulle kunna tillföra för något nytt i det scenario som du beskriver.

Liten telefon: Finns redan

Design: Finns redan

Enkelhet: Om vi talar om att ringa ett samtal så finns det enklaste gränssnittet redan på så gott som alla telefoner med "klassiskt" tangentbord. Du börjar bara slå numret direkt...

Nej, det finns inget att hämta i en "basic" telefon för Apple

Skulle de ge sig in i den marknaden så skulle de vara tvunga att sälja enorma mängder med telefoner för att kunna konkurrera. Nokia må inte ha så stor marginal per telefon men de säljer mängder...

Design: Finns inte i mina ögon.

Enkelhet: Apple skulle nog kunna smälla ihop något mycket trevligt och innoverande på den fronten.

Det finns nästan inget skäl att titta på andra mp3-spelare än iPods, den effekten skulle vi nog se på den "vanliga mobilmarknaden" (icke smartphone) om Apple släppte denna typ av mobiltelefon.

  • Medlem
  • 2009-10-30 23:26

Det är väl i princip samma OS i Touch som i iPhone.

Bevaka tråden