Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det något enkelt ritprogram för Mac?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-03-27 18:41

Kapar tråden lite med en egen fråga som är i samma "anda" som TS fråga. Min fråga är dock lite mer specificerad vad det gäller vad jag är ute efter...

Jag håller på och bygger kartor till ett roll- och figurspel och skulle vilja ha ett program där jag enkelt kan skissa på hur (i detta fall) en underjordisk bas ser ut mer "schematiskt". Det jag är ute efter är ett program där jag kan få upp ett rutnät där jag sedan bara fyller rutorna med de gångar/vägar/tunnlar jag vill. Det gick hyggligt att göra detta i Power Point men nu har jag konverterat till mac och jag har inte alls samma kontroll över Keynote som jag hade i power point så då tänkte jag försöka få tag i något bra ritprogram för att planera mina kartor. Har lekt lite med "sketch up" men det är snäppet för avancerat då jag egentligen bara behöver ett enkelt 2d program. Det jag bygger är "moduler" som jag sedan vill bygga ihop till större områden så någon form av grupperingsfunktion vore kanske bra.

Jag vet inte om jag egentligen lyckas förmedla vad jag är ute efter, men jag hoppas att någon fattar någonting i alla fall...

MVH

Tommy

Ursprungligen av toru:

...Det gick hyggligt att göra detta i Power Point men nu har jag konverterat till mac och jag har inte alls samma kontroll över Keynote som jag hade i power point...

Powerpoint finns till Mac också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-28 11:27
Ursprungligen av toru:

Kapar tråden lite med en egen fråga som är i samma "anda" som TS fråga. Min fråga är dock lite mer specificerad vad det gäller vad jag är ute efter...

Jag håller på och bygger kartor till ett roll- och figurspel och skulle vilja ha ett program där jag enkelt kan skissa på hur (i detta fall) en underjordisk bas ser ut mer "schematiskt". Det jag är ute efter är ett program där jag kan få upp ett rutnät där jag sedan bara fyller rutorna med de gångar/vägar/tunnlar jag vill. Det gick hyggligt att göra detta i Power Point men nu har jag konverterat till mac och jag har inte alls samma kontroll över Keynote som jag hade i power point så då tänkte jag försöka få tag i något bra ritprogram för att planera mina kartor. Har lekt lite med "sketch up" men det är snäppet för avancerat då jag egentligen bara behöver ett enkelt 2d program. Det jag bygger är "moduler" som jag sedan vill bygga ihop till större områden så någon form av grupperingsfunktion vore kanske bra.

Jag vet inte om jag egentligen lyckas förmedla vad jag är ute efter, men jag hoppas att någon fattar någonting i alla fall...

MVH

Tommy

Jag skulle använda illustrator, som om man bara ska använda de mest basala saker funkar i en äldre version = billigare, samt är superenkelt att lära sig de enklaste grejerna.

Sen är det mer exakt, och kan exportera till i princip vad som helst.

/

kolla omnigraffle Pro

  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-03-28 20:48

Omnigraffle var klockrent. Kör test 14 dagar nu. Det hade definitivt exakt det jag var ute efter. Mycket enkel gridhantering och ruskigt intuitivt. Får se om jag investerar 800kr i skarpa versionen om 14 dagar.

Känner inte för att köpa Officepaketet och jag är rädd för att illustrator kanske är för dyrt. Lekte med det förr, men kan kanske kolla upp det igen.

/Tommy

Jag använder oftast Xfig för enklare kopplingsscheman och andra typer av illustrationer. Det kostar inget, är förhållandevis kompetent och fungerar på flera plattformar.

Bevaka tråden