Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om Magic Mouse (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-02 17:53

Hooray!
Fick ett sms för en liten stund sedan, min Magic Mouse hade inkommit!
Så nu sitter man här med den och håller på att vänja sig

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-11-03 09:48

fick min igår också!! riktigt fin liten grej.. scrollningen är så "självklar".. och jag gillar den skarpt.. har den i min soffa.. och den går lika bra i soffan som på vilken musmatta som helst.. så jag är nöjd som attan..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-03 12:16

Någon som vet en Stockholmsbutik som har den på hyllan...?

Macoteket i Sumpan har, enligt deras hemsida.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Macoteket i Sumpan har, enligt deras hemsida.

Ringde precis för att checka av detta.
Tyvärr stämde det inte.
De hävdade dock att fler är på väg in under slutet av veckan.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-11-03 18:27

stänger folk av sin mus på den lilla "flippen" under när dom inte använder den?

eller låter ni den vara igång?

  • Medlem
  • 2009-11-03 18:58

Hur är känsligheten i musen? Jag kör ett kommando i terminalen för att snabba upp min nuvarande mus. Gillar när musen är extremt känslig så att man bara behöver flytta den pyttelite. Fungerar det även på Magic Mouse, någon som vet?

Ursprungligen av Dalle:

Hur är känsligheten i musen? Jag kör ett kommando i terminalen för att snabba upp min nuvarande mus. Gillar när musen är extremt känslig så att man bara behöver flytta den pyttelite. Fungerar det även på Magic Mouse, någon som vet?

Vad för kommando?:)

Jag tycker likadant, men jag kör något program som de vill ha betalt för nu...

  • Medlem
  • 2009-11-04 11:42
Ursprungligen av Helmetrock:

Vad för kommando?:)

Skriv följande i Terminalen: defaults write -g com.apple.mouse.scaling 11.0 .

Siffrorna på slutet avgör hur snabbt musen reagerar. Ju högre siffra, ju känsligare mus. Efter att du har skrivit in kommandot måste du logga ut och sedan logga in igen för att det ska börja fungera.

terminalkommando

Ursprungligen av Dalle:

Skriv följande i Terminalen: defaults write -g com.apple.mouse.scaling 11.0 .

Siffrorna på slutet avgör hur snabbt musen reagerar. Ju högre siffra, ju känsligare mus. Efter att du har skrivit in kommandot måste du logga ut och sedan logga in igen för att det ska börja fungera.

Vilka siffror ska vara med i terminakommandot till magic mouse.
är nollan som du angav default inställning eller ska det vara någon siffra efter sista punkt

Ursprungligen av Jolascreen:

Vilka siffror ska vara med i terminakommandot till magic mouse.
är nollan som du angav default inställning eller ska det vara någon siffra efter sista punkt

Det ska bara vara ett tal, i hans exempel 11.0 (dvs 11 komma noll)

Den sista punkten tillhör inte terminal-kommandot, utan det är punkten i den meningen han har skrivit.

  • Medlem
  • 2009-11-07 13:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det ska bara vara ett tal, i hans exempel 11.0 (dvs 11 komma noll)

Den sista punkten tillhör inte terminal-kommandot, utan det är punkten i den meningen han har skrivit.

Inget jag skrivit själv. Utan ett kommando jag fått tidigare här på forumet.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-11-03 19:00

Enligt IDG ska den vara mycket långsammare än Mighty Mus!
Vad tycker ni om höjden på musen? De gnällde även på det.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-03 21:27

Än så länge är jag väldigt nöjd med musen. Visst skulle man kunna öka tracking speed något, däremot så har jag märkt att den är bra på accelerera, dvs flyttar man musen snabbt direkt så rör sig pekaren ganska snabbt.
Höger och vänsterklick sitter utan problem, även scrollningen är väldigt naturlig efter ett tag. En fördel med den är att man inte behöver flytta fingrarna för att scrolla (för att komma åt scrollhjulet) utan man kan scrolla direkt på "vänsterklicksidan" så att säga.

Jag har ett litet gelearmstöd som jag skaffade för ett tag sedan som jag använder tillsammans med Magic Mouse och det har fungerat alldeles ypperligt bra. Har heller inga problem att greppa tag om musen för att behöva flytta den mm.

Ursprungligen av Drakfot:

Jag har ett litet gelearmstöd som jag skaffade för ett tag sedan som jag använder tillsammans med Magic Mouse och det har fungerat alldeles ypperligt bra. Har heller inga problem att greppa tag om musen för att behöva flytta den mm.

Jäpp, that´s the shit - gélé.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-11-03 21:31

Inte imponerad för fem öre. Den är på tok för låg, musknappen för hård. Ingen 2 eller flerfinger swipe. Hoppas det kommer pinch och rotate också + stöd för bootcamp. Om inte så säljs denna ganska snabbt.

Ledsen om jag låter bitter men hade hoppats på mer än att den bara var snygg

Ursprungligen av Jetwash:

Inte imponerad för fem öre. Den är på tok för låg, musknappen för hård. Ingen 2 eller flerfinger swipe. Hoppas det kommer pinch och rotate också + stöd för bootcamp. Om inte så säljs denna ganska snabbt.

Ledsen om jag låter bitter men hade hoppats på mer än att den bara var snygg

Hur står den sig mot den här:
http://media.pcadvisor.co.uk/cmsdata/blogentries/108160/original-mac-mouse-360.jpg
?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-11-03 21:49

Den funkar inte heller i bootcamp

För att inte vara helt OT så går det bra att vila fingrarna på Magic Mouse, men måste då lyfta på ett finger för att göra vänster eller högerklick.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-04 10:45
Ursprungligen av Jetwash:

Inte imponerad för fem öre. Den är på tok för låg, musknappen för hård. Ingen 2 eller flerfinger swipe. Hoppas det kommer pinch och rotate också + stöd för bootcamp. Om inte så säljs denna ganska snabbt.

Ledsen om jag låter bitter men hade hoppats på mer än att den bara var snygg

Tvåfingerswipe och Rotate funkar väl? Eller tolkar jag dig fel, tvåfingerswipe för samma funktion som trefingers på trackpad och rotate när du snurrar fingret på för att snurra t.ex. bilder? Det funkade på den jag provade i butik iaf men jag är ju inte i Sverige.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-11-04 09:39

Testade precis tvålmusen på en HP med Windows 7 *host* *host* , funkar bra, högermusknapp funkade också. Inga konstigheter, snabb och precis.

Tack för tipset Dalle, nu snackar vi hastighet

Undrar varför de inte har den regleringen direkt i kontrollpanelen?

  • Medlem
  • 2009-11-04 15:27

Någon som har lust att testa detta på sin Magic Mouse och berätta om det fungerar? Det är helt avgörande för om jag ska köpa den.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-04 20:13

Är det någon som fått swipe för att bläddra fram och tillbaka i Safari att fungera?
Då jag kör Chrome så tänkte jag inte på detta förrän jag testade förut och då kunde jag inte gå tillbaka mellan websidor. Alternativet är aktiverat i inställningarna samt jag har provat att bocka ur och i den igen.
Några tips/ideér på vad jag kan ha missat?

Magic Mouse i all ära, men jag vill ha tillbaka min MightyMouse/Apple mouse.
Fick den tillsammans med iMacen förra fredagen. Fin och fräsch, men bristen på flerfingers-alternativ sviker mig.

Sen har den tappat swipe-funktionen totalt. Fungerade 2-3 dagar i bland annat safari, men inte nu alls. Och ändå är det aktiverat. Någon med liknande problem?

Till skillnad från MM, så är magic inget att vila handen på faktiskt. Ergonomi noll.
För övrigt en helt ok mus men ändå inte full pott. ••• av ••••• möjliga

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-05 08:46

Jag har inte fått ordning på 2fingerswipe, som jag skrev i min post ovan din, men hade inte testat den förrän igår heller

Ursprungligen av daniels:

<snippeth>
Sen har den tappat swipe-funktionen totalt. Fungerade 2-3 dagar i bland annat safari, men inte nu alls. Och ändå är det aktiverat. Någon med liknande problem?
<snippeth>

Ursprungligen av Drakfot:

Jag har inte fått ordning på 2fingerswipe, som jag skrev i min post ovan din, men hade inte testat den förrän igår heller

Precis den funktionen jag också har problem med. Den funkade, men har lagt av.
Först nu idag som jag börjat gräva i vad som är problemet. Posta gärna om du lyckas lösa ditt problem.

Det låter ju helt otroligt att det bara skulle lägga av

Nu får ni komma på hur man löser det här för jag köper en idag eller på fredag, sen åker jag söderut i fyra månader och då får den allt se till att funka

Drakfot, funkade tvåfinger-swipe bra i Crome, men inte i Safari? Eller vad menar du?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-05 10:11

Eftersom jag kör Chrome (mycket pga Safari "badbollade" men hel del det senaste) så hade jag inte testat 2-fingersswipe innan jag gjort posten. Men när jag testade det i Safari (hade givetvis några sidor i surfhistoriken) så fungerade inte swipe varken framåt eller bakåt i Safari. Det fungerar inte i Chrome, men det är inte förvånande då det troligen är en anpassning gjord endast för Sfari gissar jag på.
Jag har inte testat ex.vis iPhoto än då jag inte använder mig av det.

Ursprungligen av Helmetrock:

Drakfot, funkade tvåfinger-swipe bra i Crome, men inte i Safari? Eller vad menar du?

Ok....

Men tror ni det är Safari själv som håller koll på hur swipen funkar? Borde det inte vara så att webbläsaren vilken det nu kan vara får signaler om att backa, och att de signalerna borde vara likadana oavsett hur man gör på musen, om det är knappar eller swipe eller vad som helst? Det är väl det drivrutiner gör?

Bevaka tråden