Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta med sig Mac Pro med flyget hem från US?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja det är också ett sätt men jag är (kanske tyvärr?) allergisk mot begagnade prylar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-05 09:34

Jag har rest med filmkamera i mjuk väska som varit ganska stor, då brukar dom va bussiga o fixa något när man står där med grejjorna som ett fån. Men det är klart, inget man skulle prova på ryan air och det verkar ju gå åt det hållet för många bolag... att dom blir hårdare alltså

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-05 09:44

Ring flygbolaget och fråga så tror jag att du får bäst svar.

Mm precis vad jag också hört kainen.

malen, som student verkar det som att man får tull/momsfritt om man använder datorn till studier och det gör jag i allra högsta grad. Har inte hunnit kolla upp exakt vad det innebär riktigt än, men skillnaden vore att jag slipper pappersarbetet + massa strul om jag kan ta med den själv på ryggen. Vilka extra kostnader menar du då, ev. övervikt (som man givetvis måste kolla upp) eller är det något mer du tänker på? Blir det ett köp köper jag givetvis Apple Care 3 år vilket innebär global täckning, har iofs inte läst igenom alla villkor men det står det på Apple Store iaf.

gapen, var det alltså en sådan filmkamera som man måste ha på axeln, den storleken?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-07 11:31
Ursprungligen av eurodanzisch:

Mm precis vad jag också hört kainen.

malen, som student verkar det som att man får tull/momsfritt om man använder datorn till studier och det gör jag i allra högsta grad. Har inte hunnit kolla upp exakt vad det innebär riktigt än, men skillnaden vore att jag slipper pappersarbetet + massa strul om jag kan ta med den själv på ryggen. Vilka extra kostnader menar du då, ev. övervikt (som man givetvis måste kolla upp) eller är det något mer du tänker på? Blir det ett köp köper jag givetvis Apple Care 3 år vilket innebär global täckning, har iofs inte läst igenom alla villkor men det står det på Apple Store iaf.

gapen, var det alltså en sådan filmkamera som man måste ha på axeln, den storleken?

Jag vet ingenting om moms/tullfritt för studenter. Det är kanse så.
Med extra jobb och kostnader menade jag all extra paketering, skaffande av lämpliga embalage, AppleCare (som jag själv tycker är onödig) och dyl.

Jag menar allt utöver det att du kan stoppa datorn direkt i väskan och checka in.

Om du tycker att det är inte en massa strul och onödiga kostnader och oförutsägbara risker för att hamna på +/- 0 eller med t.o.m. förlust så lycka till.

Ursprungligen av eurodanzisch:

...som student verkar det som att man får tull/momsfritt om man använder datorn till studier...

Har du någon källa till detta?

Jag tvivlar nämligen mycket starkt på att det är så.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-07 00:06

Du kan prova ta ombord datorn på planet och be personalen stuva datorn för dig precis som dem gör med barnvagnar och andra ömtåliga eller för stora carry on baggage.

Det är möjligt att låsa väskan och checka in den om den är utrustad med ett TSA lås.

//Rob

Man kan ju alltid chansa men så här hade jag gjort:

1/ Om datorn ska åka handbagage: Kontakta alla de bolag som du kommer att åka med och fråga om tillåtelse att ta med en dator på 18kg med måtten 51x20x48cm. Begär även ett bevis på att du får ta med detta på planet/planen. Vid incheckning, var ärlig och säg att du har ett stort hand-kolli samt ett ok från bolaget och fråga hur de vill gå tillväga med det. Har hänt att de tar in en på en annan väg med special handbagage. Om du har ett anslutningsflyg ställ dig inte i kö för ombordstigning utan prata med de bakom gate-disken och säg som det är och visa de dokument du fått. Ofta hjälper gate/kabin personal till om man bara berättar hur ens situation ser ut. Nu tror jag inte för en sekund att du kommer att få ta med datorn som handbagage pga ganska många faktorer: vikt, olika bolag, stoppad i säkerhetskontrollen..osv.. men kolla först, SAS kan vara schysst om man åker hela resan med dom (då menar jag att det står sas på alla plan man åker med och inte bara en star alliance kompis)

2/ Datorn ska checkas in: Fråga flygbolagen vilka varianter av incheckat bagage dom tar, extra känsligt, osv. Packa efter deras rekommendationer och håll tummarna ! Kommer nog att kosta en extra slant. Om man åker USA->EU så är det som Robo-X säger, tsa lås är att föredra om man vill låsa om sig.

3/ UPS och liknande paket/budfirmor: Enligt mig, är att föredra. Kostar, javisst, men mycket mindre tjaffs och irritation som kommer att uppstå vid in-checkning, säk-koll, gate, på planet, anslutningsflyg osv.

Du får ta detta för vad det är, min uppfattning som en som reser hela tiden i jobbet bl.a. till usa och jag skulle aldrig ta en så pass stor dator som handbagage.

Lycka till !

Jag länkade till Tullverket där det står detta i en post längre upp, ungefär i mitten av sidan.

Tack Martensson för bra info!

Vi skickade datorer likt mac pro runt hela världen för ett par år sedan. Vi drog följande lärdommar:

* Pelicase är bra men man måste tänka på att de kommer misshandla väskan för att den ser så
kraftig ut. Följdaktligen så måste man tänka på att datorn ligger lagom mjukt så att den dämpar smällarna. Vi hade flera gånger en hel väska men grafikkort och fläktar lossnade.

* Skicka datorn löst likt en barnvagn, fungerade utmärkt.

* Datorn som handbagage. Också okej ibland, nu är det kanske svårare.

* Skicka datorn i orginalembalage. Det provade vi inte men där är datorn packad bra och tar upp smällar bättre.

Lycka till!

Detta kan ju bli 2009 års gissningstråd...

Jag hade en polare som skickade en Macbook pro med Fedex från Argentina till Sverige.. När den kom fram så var datorn utbytt mot en planka..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-08 09:55

Följer tråden med spänning. Personligen tror jag att den blygsamma monetära vinst det möjligtvis kan bli äts upp av allt krångel och ovisshet om i vilket skick datorn kommer till Sverige i. Bara att slippa kolla upp alla möjligheter, regler och bestämmelser är för mig värt mer än att spara någon tusenlapp.

Ser fram emot en rapport när "insmugglingen" av datorn är genomförd!

Ursprungligen av NickZse:

Ser fram emot en rapport när "insmugglingen" av datorn är genomförd!

... och att höra om det skattetillägg som beslutats av den person på Skatteverket som också noga följer tråden

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-13 18:52

Anekdot: Jag har flugit USA-Sverige ToR med en Dell 24" LCD-skärm - den torde vara mer ömtålig än en dator, även om den är lite lättare. Det gick bra och den fungerar än. Jag har hört om fler som kommit fram med fungerande incheckad utrustning än om folk som det gått dåligt för. Men det finns ju inga garantier, om du flyger reguljärt och tar den som bagage.

Skärmen var packad i orginalförpackning, jag tror det är bättre än Pelikan, eftersom det då syns att det är ömtålig utrustning. Jag ruffade upp kartongen lite och slog in den i bubbelplast med ett snöre runt, så den inte skulle se så ny och stöldbegärlig ut... Om jag inte minns fel fick jag på Arlanda ta den till specialbagage, men från USA gick den på rullbandet från incheckningen. Jag såg till att flyga direkt, utan mellanlandningar och omlastning. Det är där det sliter mest, när bagage slängs av och på rullband och kan falla från ganska hög höjd.

Vissa amerikanska flygplatser har haft problem med bagagestölder (New York Newark bl a) men då ofta fysiskt mindre prylar. Jag klarade mig. TSA öppnade kartongen och la in en notice, men allt var kvar.

Om datorn ska stanna i Sverige ska du som andra sagt betala tull och moms vid ankomst. Jag gjorde det för ett gäng iPhones, back in the day, men då flög jag faktiskt via London och hade dem som handbagage. Där var momsen nån procent lägre också.

Bevaka tråden