Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule död efter 18 månader

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2009-12-08 17:22

Har gått igenom tre olika enheter, alla med samma problem. Rätt som det är slutar de bara svara på anrop och enda sättet att få liv i dem igen är att rycka strömsladden. Som ett sista försök får jag nu den senaste modellen 1TB som jag hoppas inte lider av samma problem :/

  • Oregistrerad
  • 2009-12-16 22:34

Fick till slut ett exemplar av den nya modellen som har firmware 7.5. Hittills har den funkat fint men jag är skeptisk efter tidigare erfarenheter.. återkommer när jag kört den några dagar!

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-12-18 13:01

Jag går i TP-köpe-tankar men blev väldigt tveksam när jag läste detta. Är det någon av er som varit i kontakt med Apple som vet om de sätter in annorlunda nätagg i nyproducerade eller arbetar med TP'n för att förhindra detta dystra skeende?

//Anders

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2009-12-27 03:17

Har stora funderingar på att köpa en 1TB Time Capsule och enbart ha som HD.
Men efter vad jag läser så är jag tveksam!
Kvalisorten på den verkar ja...tja sådär
Har jag fel är det en dyr pryl som inte är något vidare?

  • Oregistrerad
  • 2010-01-05 10:36

Sen jag fick min nya har jag inte haft några problem *peppar peppar*

  • Medlem
  • Båstad
  • 2010-02-06 22:02

Vår Time capsule blev 21 månader

Köpt i april 2008, död i januari 2010. Har skrivit reklamation till Apple Store, hoppas få ersättare.
Anders

  • Medlem
  • 2010-02-25 12:50

Och jag fyller väl på. Idag - lagom till löning - dog min 1gen TimeCapsule. Inte helt säker på åldern, men ca 18 månader verkar rimligt.

Min kärlekshistoria till apple börjar naggas i kanten. Inom mindre än en månad har n

1) min iphone 3gs fått batteryfail (fick ny telefon)
2) min macbook pro 3,1 dött. Logikkort. Ej utbytt (ny mbp inköpt).
3) Time Capsulen lagt av.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-25 12:56
Ursprungligen av FrrH:

Och jag fyller väl på. Idag - lagom till löning - dog min 1gen TimeCapsule. Inte helt säker på åldern, men ca 18 månader verkar rimligt.

Min kärlekshistoria till apple börjar naggas i kanten. Inom mindre än en månad har n

1) min iphone 3gs fått batteryfail (fick ny telefon)
2) min macbook pro 3,1 dött. Logikkort. Ej utbytt (ny mbp inköpt).
3) Time Capsulen lagt av.

Vissa har tur medan andra har bara otur. Vad gäller Macbooken så har förmodligen Nvidia kortet lagt av och det ska gå att få ny av Apple om man ringer Apple support först.

//Rob

  • Medlem
  • 2010-02-25 14:02
Ursprungligen av Robo-X:

Vissa har tur medan andra har bara otur. Vad gäller Macbooken så har förmodligen Nvidia kortet lagt av och det ska gå att få ny av Apple om man ringer Apple support först.

//Rob

Så är det.

Jag talade med apple precis och får åtminstone en ny TimeCapsule. Alltid något.

Vad det gäller MBP:n tänkte jag precis som du skriver att NVIDIA var boven. Lämnade in på macforum i gbg som hävdade att det är ett annat fel på logikkortet, och att apple därmed inte byter ut något. Det får bli ett försäkringsärende, helt enkelt (har redan inhandlat ny mbp13).

Men jag är glad att det gick så pass enkelt att reklamera en TC. Med lite tur får jag en ny redan i morgon.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-25 15:34
Ursprungligen av FrrH:

Det får bli ett försäkringsärende, helt enkelt (har redan inhandlat ny mbp13).

Vad är det för typ av försäkring du hade tänkt ta det på?

  • Medlem
  • 2010-02-25 21:31
Ursprungligen av planB:

Vad är det för typ av försäkring du hade tänkt ta det på?

Jag har någon otur deluxe-variant hos mitt f-bolag som täcker detta. Turligt nog. Annars hade det känns jävligt bittert.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-26 09:39
Ursprungligen av FrrH:

Jag har någon otur deluxe-variant hos mitt f-bolag som täcker detta. Turligt nog. Annars hade det känns jävligt bittert.

Om de mot förmodan skulle krångla kan du ju hänvisa till att Apple inte tar det som ett ursprungligt fabrikationsfel (och därmed inte tar det på reklamation) och därmed är det en "olycka" - som de där extra-försäkringarna brukar handla om.

  • Medlem
  • 2010-02-26 10:23
Ursprungligen av planB:

Om de mot förmodan skulle krångla kan du ju hänvisa till att Apple inte tar det som ett ursprungligt fabrikationsfel (och därmed inte tar det på reklamation) och därmed är det en "olycka" - som de där extra-försäkringarna brukar handla om.

Jamenprecis!

Det kan vara värt att tipsa andra vänner & bekanta om detta. Det är svårt att hålla koll i djungeln av konsumentlagar, reklamationsrätt och försäkringar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-25 22:32

Köpte precis en 2 TB Time Capsule i förrgår. Många av er har ju köpt för över ett år sen då om jag har förstått det rätt. Är det någon som vet om detta problem är fixat eller man får börja hålla tummarna om 1 år?

  • Medlem
  • 2010-02-26 00:47
Ursprungligen av Kajan:

Köpte precis en 2 TB Time Capsule i förrgår. Många av er har ju köpt för över ett år sen då om jag har förstått det rätt. Är det någon som vet om detta problem är fixat eller man får börja hålla tummarna om 1 år?

Vi får väl se om ett år

Vad jag känner till gäller det omtalade elfelet på 1gen TimeCapsule, det är förhoppningsvis något som är åtgärdat i din version.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-26 09:34
Ursprungligen av Kajan:

Köpte precis en 2 TB Time Capsule i förrgår. Många av er har ju köpt för över ett år sen då om jag har förstått det rätt. Är det någon som vet om detta problem är fixat eller man får börja hålla tummarna om 1 år?

Blir de väldigt varma de där apparaterna? Sådant kan dra ned livslängden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-02-26 11:08
Ursprungligen av planB:

Blir de väldigt varma de där apparaterna? Sådant kan dra ned livslängden.

Hmm kände precis på min med ovansidan på handen och det är på gränsen till för varmt. Man kan hålla kvar handen men hade den varit lite varmare så hade det varit "brännhet"

Nu har jag min på väggen också så nu borde lufttillförseln vara som bäst...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-02 12:24

Lagade Time Capsule själv

Time Capsule inköpt juli 2008, dog i mars 2010, d.v.s. 20 månader. Modell med 1 TB, USB.

Jag läste som många ovan på TimeCapsuleDead om problemet - där finns länkar till allt man behöver veta.
Mitt dilemma är att jag har filer (dock inte jätteviktiga) lagrade på TC som jag inte har kopia på.
Frågade på Humac i Uppsala om det fanns en chans att få enheten utbytt. Svaret var att det ev. kan vara förlängd garanti (Apple baserar det på serienumret), men då måste jag lämna in den trasiga oöppnad, och får en utbytesenhet, alltså utan mina filer.

Jag bestämde mig för att försöka reparera min TC själv av följande skäl:

  • Jag ville ha tillbaka mina filer

  • Jag ville ändå modifiera min TC så att det blev bättre kylning för att slippa upprepning av problemet (utbytesenheterna riskerar också att dö efter 18 månader)

  • Förr eller senare hade jag ändå sumpat garantin genom att öppna TC för byta till en 2 TB disk, seAppleFritter

  • En ursäkt att få damma av lödkolven

Jag valde reparationsmetod TC Repair Type 2 eftersom den är billigast och snabbast.

Här är mina erfarenheter:

  • Att öppna TC genom att värma gummiplattan med en hårtork är enkelt, men tog drygt 20 minuter

  • Att kopiera filerna från den gamla TC-disken var enkelt med en SATA-USB-docka, kostar 300-400 SEK (hur har jag klarat mig utan en docka tills nu?)

  • Att beställa kondensatorer var lite klurigt eftersom utrymmet är trångt. Jag beställde från Elfa. Se vidare nedan om kondensatorer.

  • Det gick att utföra lödningarna med en klumpig gammal lödkolv, dålig synskärpa och bristande vana.

  • Det var enkelt att borra upp lufthål vid fläkten och löda ett 50 ohms motstånd på fläktkablen, seFan mod.

  • TC gick igång direkt - hurra! Fläkten snurrar hela tiden, och den är rätt tyst (överröstas av hårddisken).

  • Hela reparationen tog ett par timmar och kostade under 100 SEK (plus dockan men den behövs egentligen inte)

Om kondensatorer: De ursprungliga 1500 uF 6,3 V är 8,5 mm i diameter och 21 mm långa, 470 uF har 6.5 mm diameter och 12 mm långa. Jag valde ytmonterade eftersom de är små (men tjockare). De har platta ben som man kan vika ut. De större 1500 uF lödde jag mot komponentbenen som jag lät sitta kvar efter att ha klippt bort de trasiga kondensatorerna - enkelt eftersom de ligger ner. Däremot var det onödigt mycket pill med att löda på tunna komponentben på de mindre kondensatorerna som är monterade vertikalt - hade varit bättre med vanliga som har vanliga ben. Om ni köper från Elfa är det bara att skriva in en sökning typ "1500uF 6,3V" - välj några som tål 105 grader, gärna passar för switchaggregat, och framförallt är tillräckligt små!

Senast redigerat 2010-04-04 21:46
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-04 22:07

Praktiskt sätt att hänga upp Time Capsule

Eftersom jag har korskopplingsskåpet i klädkammaren var det praktiskt att hänga TC under ett hyllplan. En plexiglasskiva är fäst med bultar i hyllan. Det finns ett lufthål i plexiglasskivan som matchar det hålet jag borrade i TC's botten där fläkten sitter. På bilden syns en kvadratisk bit filter som hålls med svart tejp och täcker hålet. Gummiplattan gör mer skada än nytta, så den har jag kasserat. Fläkten är modifierad så att den snurrar hela tiden. Enl. obekräftad uppgift ska det sänka temperaturen med c:a 20 grader.

Senast redigerat 2010-04-06 19:49

Så har det hänt mig också. Efter 23 månader drog min 1TB Time Capsule sin sista suck. Vad jag kan läsa mig till verkar man ju ha en bra chans att få den utbytt men det finns en hake i mitt fall..kvittot är borta. Inhandlade den i New York och på något sätt har kvittot kommit bort. Tror ni att jag är helt körd på och få en ny?

  • Medlem
  • 2010-02-26 00:48

Kan ju tillägga att det är en briljant produkt i övrigt; att återställa från en TC är en ren dröm.

Att ha elfel på en backuplösning är dock mer än klantigt.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-04-19 22:04

Nu tror jag det hänt mig också, frugan rapporterar att den är helt död..Min är också en 20-23 månader.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-04-23 10:14

Då har jag precis pratat med Apple och jag får min time capsule utbytt, är tydligen nätaggregaten som är för dåliga enligt han jag pratade med. Väldigt smidig och bra service. De skickar ut en ny med UPS och sedan skickar jag tillbaks den gamla med UPS. Tills de fått tillbaks den gamla reserverar de värde beloppet på kreditkortet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-25 09:43

Min dog inatt
Får ta och leta reda på kvittot för att se hur gammal den är. ca 24 månader skulle jag gissa på.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-25 11:18

Jag köpte min förra året i september tillverkad vecka 36 2009. Jag hoppas att Apple fixade problemet med TC i den version som jag har. Har ingen lust att förlora backupen. Får väl koppla in en extern HD till TC USB port och får köra på den. Om TC går sönder kommer jag ialla fall åt backupen.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-25 11:52

Jag tycker det är rätt illa att nästan inget av de här företagen som har lagringslösningar erbjuder möjligheten att ha kvar hårddisken. Hur mycket kan det kosta att kolla med användaren vad han/hon vill och sedan kolla om hårddisken också är trasig eller om det bara är chassit?

Ingen data recovery alltså, bara en enkel check av hårddisken. Det enda företaget jag har hört om som åtminstone har gjort det här är OWC. De konstaterade att chassit var trasigt och användaren fick tillbaka en produkt med samma hårddisk men nytt chassi.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-25 12:08
Ursprungligen av sodemus:

Jag tycker det är rätt illa att nästan inget av de här företagen som har lagringslösningar erbjuder möjligheten att ha kvar hårddisken. Hur mycket kan det kosta att kolla med användaren vad han/hon vill och sedan kolla om hårddisken också är trasig eller om det bara är chassit?

Ingen data recovery alltså, bara en enkel check av hårddisken. Det enda företaget jag har hört om som åtminstone har gjort det här är OWC. De konstaterade att chassit var trasigt och användaren fick tillbaka en produkt med samma hårddisk men nytt chassi.

Det kan man fråga sig. Jag tycker det är dåligt att man förlorar garantien om man öppnar Time Capsulen för att komma åt hårddisken när TC har dött. Det är något som ska vara tillåtet tycker jag.

//Rob

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-04-25 12:35

Vad glad jag är för att jag köpte en Airport Extreme med hårddisken i separat låda.
Då gör det inte så mycket ifall routern dör. Kostnaden blir lägre också vid nyköp då AE kostar betydligt mindre.

Det är uppenbart att Time Capsule är felkonstruerad med för dåliga komponenter(kondensatorer).
Apple borde perforera ovansidan så att värmen har någonstans att ta vägen.

Jag kan tilägga att min AppleTV också blir för varm ibland och uppför sig konstigt. Då drar jag ur sladden och låter den svalna. Även AppleTV:n med sin inbyggda hårddisk har för dålig kylning.
Apple låter tydligen design gå före funktion. Hoppas att de lär sig av alla reklamationer.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-27 20:24

Någon som kan lite mer EL än jag kanske kan gå in på ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa och säga vilka kondensatorer man skall välja? Det finns en uppsjö och jag har ingen som helst aning om vad det är för skillnad på de olika osv. (Vad är det för skillnad på avstötningskondensatorer/elektrolytkondensatorer/kraftkondensatorer mm mm mm... jag har ingen aning)

Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-30 09:07

Nu gav min TC upp. Den levde i cirka 26 månader, köpt i feb 08. Nån idé att ens kontakta Apple om det?

Bevaka tråden