Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macen väcktes ur viloläge - varför?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-16 13:01

Igår kväll 23.43 när jag låg och skulle sova så väcktes min Mac Mini av sig själv ur viloläget. Jag blev misstänksam och var tvungen att gå upp och undersöka saken. Jag kom dock inte fram till något speciellt när jag kollade i AirPort-stationens logfil, och det är därför jag ställer frågan här.

Vad kan ha åstadkommit detta?

Min setup är följande:

  • Mac Mini ’09

  • OSX 10.5.8

  • Trådlös anslutning via AirPort Express

Jag har redan uteslutit:

  • EyeTV (inspelning)

  • Cron-script från exempelvis Coctail, eftersom jag inte har några sådana program.

Kanske är jag bara paranoid när jag oroar mig för intrång utifrån. Om jag minns rätt så kan inte Macar med OS 10.5 väckas ur vila via trådlöst nätverk. Stämmer det?

En följdfråga blir om det finns några bra och lättbegripliga bevakningsprogram för datorns nätverkskommunikation?

Ta bort "låt nätverksadmin väcka dator" (Wake-on-LAN)

Det kan ju också vara så att ngt har ruckat på musen?

Det finns andra trådar i samma ämne. Kollat?

http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/243022-mbp-startar-sig-sjaelv.html
http://www.99.se/emac-imac/228616-datorn-startar-sig-sjaelv.html

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-16 14:48

Tack för länkarna! Det andra inlägget du länkade till erbjöd många möjliga svar. Kanske är det Bluetooth-tangentbordet som tappar kontakten och på så vis kör igång burken. Det händer titt som tätt när jag använder det.

Jag sökte i forumet, efter nätverks- och säkerhetsrelaterade saker, men fann inget av nytta. Det var säkerheten som jag oroade mig för. Nu vet jag iaf att sömnlösheten är helt normal.

Även jag har råkat ur för att min iMac vaknat till av sig själv nattetid - för mig helt utan anledning..... har ingen auto-wake-on LAN påslagen.

Senast redigerat 2009-09-23 16:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-16 14:55

Om jag har min webkamera (en logitech) inkopplad så hoppar min dator igång regelbundet också, så kan vara någon extern enhet.

Har tidigare haft problem med en MacMini som vaknade då och då, trådlöst nätverk och bluetooth tangentbord.
Bytte till vanligt trådat tangentbord och sen dess sover den snällt hela natten!

Grundbult 1A i en felsökning iaf måste ju bli att man

1) Tar bort så mkt hårdvara man kan runt maskinen. Bort med diskar och annat USB/FW pryttel.

2) Kör så få program som möjligt.

Ta ett eller några steg i taget så man hela tiden går i en riktning vad gäller felet.

per T-blad har en bra grej ovan, låna/stjäl ett tangentbord med tråd och prova med.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-09-16 17:11

Jag har haft samma problem med min MBP och har traceat det till när batterierna i tangentbordet eller musen (båda trådlösa) börjar bli dåliga...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-17 09:28

Människa väcktes ur viloläge

Ursprungligen av nightjar:

Igår kväll 23.43 när jag låg och skulle sova...

Detta är allvarligt. God sömn är en bristvara i dagens samhälle.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-17 09:41

Hehehe...

Ja om den lilla krabaten fortsätter att vara vaken på nätterna får jag väl vidta åtgärder

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-23 14:40

Jag har en tråd om detta problem på min Mac Pro också: http://www.99.se/mac-os-x/247270-mac-pro-vaecks-automatiskt-ur-vila-goera.html

1
Bevaka tråden