Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign CS5 wish list

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-01-14 21:48

Jag får inte Preflight i CS4 att lista någonting om det inte är fel i dokumentet. Var är den gamla Preflight-dialogen från CS2?

Edit: Hittar nåt liknande i "Packa..." Men den går inte heller att zooma i på ett bra sätt. inget nytt i CS4 alltså.

  • Medlem
  • 2010-01-15 10:21

Jag tror det är möjligt i QXP 8.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-18 12:41
Ursprungligen av Baron:

Jag tror det är möjligt i QXP 8.

Eh.. Men vad intressant. Jag ska genast byta till qxp:)

  • Medlem
  • 2010-01-19 07:19

AppleInsider | Sources offer peek at Adobe Creative Suite 5 for Mac
InDesign CS5
A new CS5 version of InDesign will also aim to shore up the viability of Flash by encouraging traditional print publishers to enhance their print designs, such as brochures and magazines, with video and animations using Flash. Adobe reportedly hopes this content will be delivered on the web via proprietary Flash files, an approach reminiscent of its arch rival Quark, which attempted to add interactive features to QuarkXPress with a product called Quark Immedia.

When creating a new InDesign CS5 document, users are asked if their document is for print or the web. However, people familiar with the beta software report that, since "Dreamweaver does a better job of laying out pages for the web, we can’t understand why Adobe would then add similar features to InDesign – which lacks any of the features required for managing a Web site."

Det borde gå att ställa in så man kan klicka inuti ett genomskinligt objekt då man vill markera det, precis som i ett fyllt objekt.

Möjligheten att plasera .odt-filer.

  • Medlem
  • 2010-03-03 11:40

"Spalter" även "på tvären", så att man kan dela in sidan i spalter på flera ledder, med flera olika spaltindelningar på samma sida.

Ursprungligen av Baron:

"Spalter" även "på tvären", så att man kan dela in sidan i spalter på flera ledder, med flera olika spaltindelningar på samma sida.

Typ kolumner?

  • Medlem
  • 2010-03-03 16:52
Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Typ kolumner?

Typ så här:

Ursprungligen av Baron:

"Spalter" även "på tvären", så att man kan dela in sidan i spalter på flera ledder, med flera olika spaltindelningar på samma sida.

[...]

Typ så här:

Gillar detta skarpt.

En annan funktion jag skulle vilja ha är möjligheten att låsa endast sista raden i ett stycke mot baslinjerastret

I see, gillar tänket.
Det där är lite mer än bara rader och spalter (kolumner är ju samma sak som spalter i detta sammanhanget känner jag).

Vill du ha ngt slags "dynamik" mellan det övre och det undre blocket?
Vill du ha ställbar bredd på de olika spalterna i ett "spaltset"?
Vill du ha objektknutna stödlinjer som uppdateras om objektet uppdateras?
Vill du ha automatisk flödning mellan spalterna? Jag gissar nej då jag kan se att man har olika "artiklar" i olika breda?

Ställer frågor mest för att jag är nyfiken på vad som ska gälla. Jag tycker absolut du ska skicka in en FR på ovanstående. Det är klart användbart i mer än bara dagspress.

  • Medlem
  • 2010-03-08 10:01

1-2. Vet inte riktigt vad du menar med dynamik, men jag vill ha fritt blås på den horisontella indelningen på samma vis som jag vill ha det på den vertikala (som jag tycker borde utvecklas lite till)
3. Är inte riktigt med på vad du menar här heller.
4. Jag vill gärna ha flödning melan spalterna i resp horisontellt paket, men kanske inte mellan olika horisontella avdelningar.

Export to iPad.

Ursprungligen av Chaosstar:

Export to iPad.

iPad är väl inget format? PDF kan ju läsas av iPad så det finns ju redan

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

iPad är väl inget format? PDF kan ju läsas av iPad så det finns ju redan

Det jag menar är givetvis ePub (som redan finns) men med nån ytterligare iPad funktionalitet. Är inne på böcker alltså.

Hoppas Adobes InDesign utvecklingsteam har varit här och läst våra önskningar nu då.
På måndag får vi se vad som är nytt, ryktas alldeles för lite om InDesign jämför med PS som vanligt.
Sen hoppas det går att ladda ner direkt på måndag.
Orka vänta på en låda.

Möjligheten att välja pixlar som måttenhet...

Ursprungligen av Chaosstar:

Möjligheten att välja pixlar som måttenhet...

I det stora hela kan du använda Points istället i CS4.
På måndag kväll kan jag berätta hur det ligger till i CS5

Ursprungligen av Mattias Jonsson:

I det stora hela kan du använda Points istället i CS4.
På måndag kväll kan jag berätta hur det ligger till i CS5

Du har fått dina Pixlar. Ska se om jag kan ta och beta av lite funktioner som ni pratat om här senare.
YouTube - You can now use Pixels as a Unit in InDesign CS5

  • Medlem
  • 2010-04-09 23:40

Det kanske går nu när man kan skapa flash-grejjer.

  • Medlem
  • 2010-04-10 21:53

points kan man väl använda redan i CS2?

yeeah!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-13 20:10

När kommer CS5 ut i butiken? Någon som hört något datum?

Inom 30-dagar är det svar jag fått.

Bevaka tråden