Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som installerat Mac OS X 10.6 Snow Leopard Server

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2009-09-24 15:55
Ursprungligen av kainen:

Flyttade hit två inlägg från en annan tråd.
/Admin

Jag skapade en ny tråd då min frågeställning inte var specifik för 10.6 utan mer generell. Men om den passar bättre här och någon svarar så är jag såklart nöjd

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-09-25 11:41

Jag har gjort en testuppgradering av en 10.5 server till 10.6. Först och främst så har jag gjort handpåläggning på tre delar i servern, så allt är inte out-of-the-box.

Jag installerade en ny PHP för att få GD. Detta var enkelt åtgärdat efter uppgradering genom att ändra sökväg till libphp5.so.

Dessutom har jag gjort en egen installation av MySQL5, vilken jag fortfarande inte fått att fungera efter uppgraderingen. Den nås av phpMyAdmin, men ingen sajt får kontakt med databasen. Mycket märkligt, och jag ska prova att göra om uppgraderingen eftersom jag rotat runt så mycket bland alla symlinks och installationer. Kan vara så att det är handhavandefel snarare än något annat.

Mailservern har fått en omgång med mer SA-pluggar och greylisting. Verkar fungera som förväntat efter uppgraderingen.

I övrigt fungerar allt faktiskt över förväntan. Uppgraderingen gick väldigt enkelt och allt utom MySQL är igång och rullar.

Har någon av er stött på något liknande mina problem med databasen?

  • Oregistrerad
  • 2009-09-30 21:28

Bumpar tråden, är det ingen här som kör OSX i lite företagsnät/skola som kan ge lite tips / råd? Skulle också vara intresserad av att anordna lite labb-träffar för osx, något kanske Apple kan gilla? (I windowsvärlden händer det hela tiden och microsoft är OTROLIGT pigga på att hjälpa till att få tekniker att förstå och använda deras programvara, så verkar ju inte vara fallet med mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 11:31

Bumpar denna tråd, med en stilla undran om det är dags så här 2010 att uppdatera till 10.6 på server och klienter - ni som gjort det vad har ni upplevt för +/- med att göra det?

(Vi är 10 burkar mot en 10.5 server, med 10.6 skivan i skåpet)

/Tangen

AFP SMB portar

Jag är otroligt färsk vad gäller server överhuvudtaget. Men jag har några frågor. Hoppas ni kan hjälpa.

När jag försöker öppna portarna på Airporten för AFP, SMB så säger den att det är konflikt. Är det så att de redan är reseverade av någon process? Eller hur ligger det till? Se bild.

Sedan undrar jag om det är någon som vet hur man egetligen får igång iCal- och Adressboksservern. De påstod att det skulle vara hur enkelt som helst... men jag vet inte.

  • Oregistrerad
  • 2010-02-16 22:38
Ursprungligen av oakmoutain:

Jag är otroligt färsk vad gäller server överhuvudtaget. Men jag har några frågor. Hoppas ni kan hjälpa.

När jag försöker öppna portarna på Airporten för AFP, SMB så säger den att det är konflikt. Är det så att de redan är reseverade av någon process? Eller hur ligger det till? Se bild.

Sedan undrar jag om det är någon som vet hur man egetligen får igång iCal- och Adressboksservern. De påstod att det skulle vara hur enkelt som helst... men jag vet inte.

Fattar inte vad du försöker göra. Vad har detta med Server och göra?

Fö. så är det omöjligt om du inte jobbat med OSX Server i sådär 13 miljoner år att köra en EGEN DHCP och DNS som INTE är OSX Server - Inget av dina Servertjänster kommer fungera (vilket väl är anledningen till att man vill köra en server ........)

Det är ungefär som att installera en Windows 2008 R2 Server hemma och inte köra Active Directory, något bara idioter gör.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-02-16 18:49

Kör du en server med Airport som huvudgränssnitt? Kör du med DHCP också?
Sånt är ju inte riktigt rekommenderat, OSXS vill helst ha en fast IP-adress.

Exakt vad menar du med att öppna portarna? Kör du med brandväggen på?

Ursprungligen av bollman:

Kör du en server med Airport som huvudgränssnitt? Kör du med DHCP också?
Sånt är ju inte riktigt rekommenderat, OSXS vill helst ha en fast IP-adress.

Exakt vad menar du med att öppna portarna? Kör du med brandväggen på?

Det enda jag egentligen är intresserade av är file sharing samtidigt som jag kan kolla lite på de andra delarna och försöka lära mig mer. Den har jag fått att fungera, dock inte med den portkoppling som tjänsten egentligen vill ha. Undrar bara om någon visste vad som kunde vara orsaken till att det blev konflikt.
Och ja, det är enklare att bara köra Leopard om man bara är ute efter file sharing, men jag är lite nyfiken på de andra tjänsterna också. Skam den som ger sig.

Airporten sköter DHCP utdelningen, servern har dock fast internt IP.

Menar du brandväggen på servern? Den är av.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-02-17 15:33

Lyssna inte på studiox, man behöver verkligen inte dhcp och dns för att resten av tjänsterna skall funka, det gör de alldeles utmärkt och jag kör själv osxs som hemmaserver, funkar finfint.

Vad är det du menar med portkoppling? Försöker du ansluta till servern utifrån och kommer inte fram? I så fall kan det bero på att din bredbandsdelare/router inte är inställd på så sätt att den släpper igenom trafiken (vilket ju är det vanliga). Om det är en airport du kör så finns det något som heter "lokal server" eller något åt det hållet i NAT-inställningarna så du kan sätta vilket internt IP som skall svara på alla inkommande förfrågningar (istället för routern!).

  • Oregistrerad
  • 2010-02-22 20:15
Ursprungligen av bollman:

Lyssna inte på studiox, man behöver verkligen inte dhcp och dns för att resten av tjänsterna skall funka, det gör de alldeles utmärkt och jag kör själv osxs som hemmaserver, funkar finfint.

Nej jag får ju min lön från Microsoft. Måste sprida mera lögner...

Du kanske kan berätta hur man får OD att fungera med externa DNSer och DHCP servrar UTAN att behöva gå igenom 1200 config filer?

Tack för ditt stöd bollman.

Precis, jag försker komma åt server utifrån och jag kommer fram. Det fungerar finfint! Men jag var tvungen att byta portnummer från 548 till 5480 p.g.a den konflikt jag försökte visa med min skärmdump. Och det var det jag undrade om någon visste var den konflikten kan komma ifrån.

Fungerar NAT på det viset att det inte spelar någon roll hur portarna är inställda? För åtkomst utifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-22 19:22

Troligtvis har du slagit på fildelning på din airport eller timecapsule. Kolla in det och stäng av den.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-02-22 22:59

Vad är problemet? Det enda som krävs är att reverse lookup ger samma resultat som en forward lookup i DNSen, alla vettiga DNS:er har väl rätt reverse, annars får du nog tala med DNS-folket.
DHCP-servern har ju inte ett skvatt med OD att göra, huvudsaken är att du kan vara säker på vilken IP du har. Om inte, dvs du kan få olika IP varje dag så lämpar ju sig inte den setuppen för serverbruk ändå, hur skall du veta vilken dator du skall koppla dig till?
Det sagt så går det ganska säkert _ändå_ om du bara sätter en extra IP-adress på din dator som alltid är densamma och som inte är i konflikt med resten av nätet, och då kan du ansluta till servern så länge du inte har någon router mellan dig och servern.

Jag har precis satt upp våra servrar som OD master och replica, kopplade till AD i ett disjoint namespace och har Kerberos fint fungerande. Det verkade svårt, men det gällde bara att följa instruktionerna till punkt och pricka och i rätt ordning.

Jag antar att dina ev. problem i så fall härstammar från att du har NAT eller dynamisk tilldelning av IP-adresser så du inte kan vara säker på vilket namn din server har. I sådana fall är det såklart smidigare att sätta upp en intern DNS, men det kan ju knappast kallas svårt i vilket fall, och det går alldeles utmärkt att sätta upp ett internt nät, med egen DNS och ändå vara kopplad till nätet via en bredbandsdelare, om man nu skulle vilja det.

Jag kör snäserver utan egen dhcp och dns - allt funkar klockrent. Jag kör med DynDNS och Comhem. Nema problema.

  • Oregistrerad
  • 2010-02-23 11:29
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag kör snäserver utan egen dhcp och dns - allt funkar klockrent. Jag kör med DynDNS och Comhem. Nema problema.

Och du uppdaterar OD zoner i din egen DNS?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-02-25 07:29

Varför skulle han köra egen DNS? Och vad är en OD zon?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-15 10:52

Problem med XP-klienter efter uppgr till Snow Leopard Server

Vi är ett mindre företag som kört med OSX Leopard server (10.5.x) ett tag vilket fungerat helt OK för våra behov.
Vi kör blandmiljö, mestadels mac-klienter, men även ett par Windows-klienter med Windows XP.
Efter uppdateringen till Snow Leopard Server 10.6.2 för ett tag sedan har vi dock fått bekymmer med tidvis mycket långsam inloggning från Windows-klienterna, samt även fördröjning i vissa moment från mac-klienterna.

Vi använder bl.a. AFP, SMB m.m., däremot inte aktivt Open Directory.
Vi har fått klart för oss att Apple inte är så pigga på att ge support på blandmiljö där Windows-klienter finns involverade, så vi har blivit lite strandsatta.

Vad vi kan förstå kan problemet till viss del bestå av att man behöver uppdatera Kerberos-databasen via Terminal.
Mac OS X Server v10.6: AFP users unable to authenticate with Kerberos after upgrading
MacWindows: Snow Leopard and File Sharing Tips and Reports
Jag tycker dock det är svårt att avgöra precis hur detta låter sig göras.

Rykten om en uppdatering till 10.6.3 har florerat under rätt lång tid nu, men skjutits upp ett otal gånger.
Vet någon om denna uppdateringen kommer att råda bot på problemen med kommunikationen gentemot windows-klienterna, eller krävs annan åtgärd för att få ordning på våra problem?

Mycket tacksam för alla tips!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-03-16 21:14

Det är rätt säkert inte Kerberos som strular för dig då du inte kör OD.
Du har inte uppgraderat PC-maskinerna så att du fått andra inställningar för vilka protokoll som godkänns vid inloggning?

Vi kör bara filesharing på servern plus att den sköter backup av alla maskiner med Retrospect. DHCP:n och VPN får Ciscoroutern ta hand om.

Men vid uppgradering från tigerserver fick jag problem med att inga konton fungerade, inte ens serverns eget. Jag fick logga in som root och göra ett nytt adminkonto. Det visar sig att alla gamla konton ligger i OD medan de nya blir Shadow Password.
Efter att ha gjort om alla konton (det är bara 15) så funkar allt men vad är det som har hänt?

Nu är jag intresserad att få igång iCalserver, det var egentligen därför jag uppdaterade.

Några råd från någon?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-03-16 23:40

Problem med XP-klienter efter uppgr till Snow Leopard Server

Vi gjorde uppgraderingen från en till synes fullt fungerande server med Leopard server 10.5.x till Snow Leopard Server 10.6.1.

Direkt kunde vi konstatera att alla våra PC-klienter med Windows XP tog betydligt längre tid att logga på servern. Uppemot 5-10 minuter innan man ens fick upp servervolymen. Därefter fungerar det en stund som vanligt för att sedan efter några minuter bli en ny fördröjning då datorn nästan låser sig. När vi kopplar bort nätverket och kör dokument via USB-minne är det inga problem.

XP-maskinerna har inte uppdaterats mer än möjligen de automatiska uppdateringarna som sker då och då. Vi är dock helt säkra på att ingen uppdatering hade hunnit genomföras direkt efter det att serven uppdaterats till 10.6.1 och problemen började.

Uppdateringen till 10.6.2 innebar inga förbättringar.

I övrigt fungerar filesharing med befintliga konton till alla mac-klienter som vanligt undantaget något enstaka moment när man ska ladda extra resurser från serven till en applikation.

Vi kör blandmiljö med MS servrar, pc klienter och mac klienter. Win server 2000, 2003 och 2008.
Efter 10.6.1 kunde vi inte komma åt server 2008 med SMB. Min win expert har gjort allt och jag har testat i ett halvår utan framgång att med snow leopard komma åt server 2008.

Efter otal försök har jag nu hittat ett sätt att ansluta;

smb://server_namn;administrator_namn@server_ip/

Man kan lägga share sist eller så får man en lista att välja på. Hoppas det här hjälper någon. Mig tog det 7 månader att lösa.....

EDIT:Oj såg att inlägget hamnade under mac server men det kanske hjälper någon änd!

Bevaka tråden