Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur presenterar man idén om en ny Mac för Apple?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En Mini med OSX Server. :-). Många som kör det. Funderar på en själv. Billig och bra server. Man ställer den på en RAID.

Ursprungligen av Zimmerman:

En Mini med OSX Server. :-). Många som kör det. Funderar på en själv. Billig och bra server. Man ställer den på en RAID.

ja en riktigt Xserve med os x server i
många kör med mini som server

med min idé kommer massor att köra mini xserve =( i-HABACH) ska den
kallas och betecknas

Det finns alltså redan försökte jag säga.

Ursprungligen av hanibal:

ja en riktigt Xserve med os x server i
många kör med mini som server

med min idé kommer massor att köra mini xserve =( i-HABACH) ska den
kallas och betecknas

Ursprungligen av Zimmerman:

Det finns alltså redan försökte jag säga.

Det fins inte en sådan
men många har kombinerat mac mini och os x server

och får en mini mac server

men en mini xserve (i-HABACH)

blir snyggare och billigare

en fråga eftersom det fans redan en Xserve varför vill folk ha en mini mac som os x server

jag tror det beror på priset och storleken på mini mac

ni måste förstå att det som ingår i min idé gäller inte bara idé om en mini server med mac os x server

designen är avgörande
samt hur man ska tillverka den billigt för att sälja den
under mini mac priser

jag vet att det låter inte sexigt med en mini xserve

men hopas att jag kan sätta den i verklighet på något vis:">

till tvivlare se det som när apple sa dom ska göra en mobil vem trodde på idén

man tänkte en mobil det finnes massor av märke och modeler varför ska det lyckas

samma sak här en nya gammal xserve varför det finnes redan en och sen kan man använda
mini som xserve

det kommer att säljas som smör och det stör inte övriga försäljning

tror att många vill ha en separat server men dessa är dyra om man redan har en mac dator

sen för tillfället kan jag inte avslöja hur jag har tänkt och vilka området man kan tänkas ha en mini Xserve (i-HABACH)

Hej

Har skickat ett brev per mail till apple på engelska
kort sådan
Vi får se
som stöd använde jag denna site för orden Gratis-Ordbok.se - en gratis online-lexikon - engelska, tyska, svenska...:">

Senast redigerat 2009-08-12 13:09
Ursprungligen av hanibal:

Hej

har skickat ett brev per mail till apple på engelska liten sådan
vi får se använde denna site för orden Gratis-Ordbok.se - en gratis online-lexikon - engelska, tyska, svenska...:">

Lycka till då!
Får man fråga hur gammal du är?

  • Medlem
  • 2009-08-12 13:13
Ursprungligen av star-affinity:

Får man fråga hur gammal du är?

Hahaha!

Ursprungligen av Baron:

Hahaha!

Det var absolut inte menat som diss.
Men man får ju onekligen intrycket av att hanibal inte ”varit med” så länge.

Fast så har det ju varit för oss alla...

Kul med nya idéer!

snälla vem bryr sig hur gammal jag är

har en ide som jag tycker är bra andra tycker kanske det är inget märkvärdigt

om det du menar att iden är inte så bra

eller menar du brevet lol

Men om brevet kan jag säga! = Inget vågat inget vunnet

Inget vågat, inget vunnet.
Alexander Woollcott (1887-1943)

Hej

har fått ett svar kan någon översätta

den översättning jag fick fram är denna

Unsolicited Idea

den bästa av översättningen är exemplet med Solen O:-);)

whose reactions to a new idea or proposal serve to assess its acceptability
Exempel:

where the sun don't shine - You can take your unsolicited advice and stick it where the sun don't shine.
unsolicited - People have become very frustrated with unsolicited sales calls.
susning - jag har inte en susning = I have no idea
högst - En högst tveksam idé.
A most doubtful idea.

men jag ska ta fram en egen låda och bygga en xserve som jag hade tänkt

sen får man se om det är lyckad tanke eller inte
i värsta fall kan jag installera windows X server :"> på den och köra

Solicit betyder ungefär "att fråga efter". Unsolicited betyder alltså att Apple inte har frågat dig om någon ide, vilket vi redan visste.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Solicit betyder ungefär "att fråga efter". Unsolicited betyder alltså att Apple inte har frågat dig om någon ide, vilket vi redan visste.

jag visste det därför skrev jag raden nedan=**x** om mitt brev med förslaget till dom

**Men om brevet kan jag säga! = Inget vågat inget vunnet

Inget vågat, inget vunnet.
Alexander Woollcott (1887-1943)**

men en sak är säker min idé är inte dålig och jag kan inte skriva allt om den,
Hoppas att det framgår att läsa ifrån mina tidigare inlägg:">

Helt rätt hanibal! Det är viktigast att tro på sin ide. Sen är är bara att satsa. Även om det inte blir något, trots en genial idé, så lär man sig alltid något. Dessutom roligaste tråden på länge.

Men man kan förstå om jänkarna, inklusive folket på Apple, är på sin vakt. Först Borat. Sedan Bruno. Och nu hanibal!

Ett nytt engelsk ord och hur det kan användas i en hel mening
det är inte dåligt det heller

Har ni märkt att så fort någon ber om hjälp om ett problem
ofta får dom inget svar
samt om några svarar så handlar inte svaret om ämnet direkt för det mesta skriver dom att det är meningslöst (svaren brukar vara köp ny skrota kasta) om vad man hade frågat om

och trots att dom inte har fattat ett dug om ämnet det verkar som många tror sig veta allt
och det dom tror på är sant och bara dom själva vet precis hur allt fungera

Mitt exempel här ovan är en sådant ingen vet vad jag har kommit på ändå tror någon veta vad det är
jag ta inte det personligt och är glad att ni lyssnar menar läser men man vet inte någon kanske lyssnar (voice over)O:-):">

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-14 00:27

Många har nog skrattat åt Einstein, Arkimedes, Platon, Da Vinci kanske till och med vår egen Steve Jobs. Kanske inte minst för att vissa av dem såg roliga ut.

Men tji fick dem. Kör på hanibal.

Jag tycker hela frågan är del av en mycket större fråga: Hur presenterar man en idé för ett större företag över huvud taget? Vi är många som har idéer, och många av idéerna är bra. Men att komma utifrån och övertyga någon på ett företag om att man har en idé som är bättre än deras egna, det är svårt. I vissa sammanhang får man helt enkelt fixa det själv, när det är möjligt, och hoppas att det man gör antingen blir så bra att fler vill ha det eller att det inspirerar andra att ta efter det man gjorde. Får man lite ära för det så är det ju kul, men det är ofta man inte får.

Vi är många som önskar oss en Apple-produkt som Apple inte gör. Jag har i åratal (ända sedan Pismon lades ner) önskat mig en bra bärbar som inte har plåtskal, och dubbla batterifack, och smarta modulfack. MacBook duger, men jag skulle gärna ha en lite större. Och det är många som vill ha en MacExpress, en mellanmodell som är lite mindre och billigare än Mac Pro men med nån kortplats och lite mekutrymme. Etc, etc.

Jag tror att du skall värdera din idé med försiktighet. Om du i grund och botten önskar dig en av de där modellerna som Apple just nu inte erbjuder, men som var och varannan Mac-användare redan drömmer om, då är det bara att berätta det för Apple. Det kanske inte är en "uppfinnings-idé" utan bara en önskan som de kan ta emot normalt, och du påverkar dem på det sätt de lättast kan hantera.

Är det däremot en idé med betydande verkshöjd, då tror jag att du borde leta upp ett lite mindre företag, lokalt, som du kan slå dig ihop med och som sedan som företag kan erbjuda konceptet till Apple (eller nån annan). Eller hitta riskkapital och bilda det där företaget. Bygga en prototyp, patentera den, visa på mässor. Ditt arbete stannar inte vid idén, du måste vara med och bearbeta, göra allt det där arbetet för att förfina idén och göra en produkt av det, och håller det kan det löna sig. Men det är en lång väg.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Är det däremot en idé med betydande verkshöjd, då tror jag att du borde leta upp ett lite mindre företag, lokalt, som du kan slå dig ihop med och som sedan som företag kan erbjuda konceptet till Apple (eller nån annan). Eller hitta riskkapital och bilda det där företaget. Bygga en prototyp, patentera den, visa på mässor. Ditt arbete stannar inte vid idén, du måste vara med och bearbeta, göra allt det där arbetet för att förfina idén och göra en produkt av det, och håller det kan det löna sig. Men det är en lång väg.

det är inte en ny uppfinning utan snarare att dom gör en billig variant av x serve fast billigare och bantad version

program varan fines men hur man använder den på just denna x-server

jag har redan tittat på hur lådan ska se ut och ska först tillverka en sådant i aluminium

hårdvaran som det ser ut nu så ska använda mini mac moderkort och delar
men den blir ju inte riktigt snabb men ändå bra för tester

Senast redigerat 2009-08-18 12:00
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-16 14:52

Hanibal, skriver du alltid i vers? Det blev helt klart mer spännande att läsa.

Ursprungligen av jahve:

Hanibal, skriver du alltid i vers? Det blev helt klart mer spännande att läsa.

Hej

mina kunskaper i språk når inte hundra procent
inte på svenska inte engelska inte arabiska och inte i dom resterande två språk som jag kan plus ett språk som jag bara kommer ihåg att jag kunde förr! nämligen franska

men grammatik och språk regler har jag ingen minne av jag skriver som jag tror att det ska låta och tror att är rätt mera kan jag inte göra åt det

att jag skriver i vers det kanske har med att jag har försökt och skrev texter till sånger det kan vara det som spökar

som du kanske vet
det kan se ut så

I love you
you love me

the sun is shining on me
and its shining on you

fast på Assyrisk/aramisk

GIGABYTE - Product - Motherboard - Overview - GA-EP45-DQ6 (rev. 1.0)

vill se en mac kompatibel moderkort av samma kaliber inte för att det är senaste men likadan tycker jag är bra

tänk er en sådant moderkort där du väljer cpu efter budget
denna är tänkt som xserver

äntligen är apple på rätt spår mini mac server =lite bantad men xserver med os x server
för ca 1000 dollar

detta var vad jag tänkte på men jag ville gå längre än så när det gäller hårdvaran och mjukvaran

men det lär bli roligt framöver med nya priser och nya varianter typer av hårdvaran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-26 04:28
Ursprungligen av hanibal:

äntligen är apple på rätt spår mini mac server =lite bantad men xserver med os x server
för ca 1000 dollar

detta var vad jag tänkte på men jag ville gå längre än så när det gäller hårdvaran och mjukvaran

men det lär bli roligt framöver med nya priser och nya varianter typer av hårdvaran

Jag tänkte faktiskt på dig när jag läste om den nya "xserve"! De har ju inte gjort så jättestora modifikationer på den så de kan definitivt ha hunnit utveckla den nya minin sedan du skickade in ditt mail. Ingen lär kunna motbevisa det så jag tycker vi kan dra vissa slutsatser och sammanfatta saken med:
1. Hanibal skickade in ett mail till Apple: ett förslag till ny, billig xserve.
2. Steve tyckte idén var så vansinnigt strålande att han gick hem och byggde sig en egen "xserve mini" och förblev sittandes framför kreationen, förstummad av idéns snillrikedom, förnämliga ekonomiska kvalitéer och helt enkelt dess praktfulla enkelhet.
3. Mr. Gore ringde och frågade Steve var Steve höll hus och varför Steve inte behagade komma till jobbet denna morgon.
4. Steve svarade att maken till den idé han just fått aldrig förr skådats, i synnerhet inte av Mr. Gore. Mr. Gore skulle bara veta.
5. Mr. Gore försökte då säga att han minsann skulle göra saken kort med Steve om han inte lade bort sin nytillägnade näsvishet.
6. Steve svarade då att hans idé, i sin energisnålhet, skulle vara inte mindre än hundra gånger så framgångsrik i bekämpandet av växthuseffekten som Mr. Gores b-rulle.
7. Mr. Gore lovade då att aldrig mer besudla filmvärlden samt aldrig mer underminera geologer och metrologer och deras teoriers genomslag med dåligt producerad och uppenbart sanningstummande populärvetenskap. Han lovade även att han skulle ge Steves idé sitt fulla stöd och göra sitt yttersta för att se den snart komma i fullskalig produktion. Han tyckte också att Steve nog skulle kunna få fria händer och resurser att uppgradera både det ena och det andra i Apples produktserie.
8. Apple uppgraderar större delen av sin produktserie och lanserar en mängd nya produkter av vilka en är ett lågprisalternativ till xserve.

Så, vi har alltså dig att tacka för uppgraderade iMacar, Macbookar, Mac Mini, en billig xserve och sist men inte minst: permanent frånvaro av uppföljare till "Inconvenient Truth".

Jag tror mera att jag kanske tänkte i samma banor som steve jobb

men att apple kan ha lånade min ide från mitt mail (absolut inte)
men dom kanske läser 99.se lol

1a till 8a

du och alla tacka 99mac.se

för här verkar alla som ? löses upp

du var skrev jag att jag gav dom iden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-26 20:41
Ursprungligen av hanibal:

Jag tror mera att jag kanske tänkte i samma banor som steve jobb

men att apple kan ha lånade min ide från mitt mail (absolut inte)
men dom kanske läser 99.se lol

1a till 8a

du och alla tacka 99mac.se

för här verkar alla som ? löses upp

du var skrev jag att jag gav dom iden

Absolut!

Sodermus

Apple är en stor vinnare folk köper och köper
men min ide kan dom inte sno!
med nya mini xserve har dom inget nytt
men min idé är fortfarande min och ingen kommer att sno den,
och inte apple eller någon annan

Bevaka tråden