Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med play/paus på apple tangentbord

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-03 03:59
Ursprungligen av Konrad:

Vilken löjlig diskussion. Är det någon som inbillar sig att det skulle fungera bättre på en Windows- eller Linuxhäck om det fanns en fjärris? Och som skulle kunna styra iTunes, Spotify, VLC etc. efter tycke och smak?

Tror du har missat att det faktiskt fungerade så i Leopard, men att det har slutat funka i Snow Leopard vilket har retat upp en hel massa människor. Det är väl inte särskilt löjligt?

För övrigt så funkade det så att programmet som senast hade fokus fick fjärren. Inte allt för komplicerat, eller hur?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-03 11:11
Ursprungligen av shandar:

Tror du har missat att det faktiskt fungerade så i Leopard, men att det har slutat funka i Snow Leopard vilket har retat upp en hel massa människor. Det är väl inte särskilt löjligt?

För övrigt så funkade det så att programmet som senast hade fokus fick fjärren. Inte allt för komplicerat, eller hur?

Apple har väl gjort förbättringar, i eget intresse.

Ursprungligen av Konrad:

Apple har väl gjort förbättringar, i eget intresse.

Nja, snarare en förändring i eget intresse, inte förbättring.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-03 11:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, snarare en förändring i eget intresse, inte förbättring.

Förbättring i eget intresse, tydligen inte i användarnas intresse.
Mig spelar det ingen roll eftersom jag är så gammalmodig att jag använder musen och klickar runt på det jag använder. Jag kör sällan Spotify och iTunes samtidigt.:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-03 21:57
Ursprungligen av Konrad:

Förbättring i eget intresse, tydligen inte i användarnas intresse.
Mig spelar det ingen roll eftersom jag är så gammalmodig att jag använder musen och klickar runt på det jag använder. Jag kör sällan Spotify och iTunes samtidigt.:)

Det är ingen som har sagt att de kör Spotify och iTunes samtidigt heller?

Ursprungligen av marQz:

Det är ingen som har sagt att de kör Spotify och iTunes samtidigt heller?

Men itunes startas om du trycker på "pause/play" knappen. Läs längre upp

Ladda ner itunes från internet och installera om det?

helt klart att apple gjort det med flit. Frågan är ju bara hur man kommer undan det PERMANENT... Känslan att man måste ha igång QT eller vara i itunes store känns bara fail.... Antar att ett vettigt script är enda permanenta lösningen....

Jag råder alla som är missnöjda att helt enkelt öppna upp Apple för detta missnöjet, visst kan det vara smått befriande att få skvätta av sitt gnäll här och där men om man verkligen vill ha en lösning på problemet måste man ju gå till källan.
www.apple.com/feedback
Ju fler som uttrycker sitt missnöje, ju större chans är det att kodknackarna i Cupertino gör något åt det

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-22 16:28

Jag fann att Alt + Shift + Play/Pause fungerar på Spotify, utan att iTunes reagerar på det. Så fort det snabbkommandot sitter kommer jag att sluta klaga. Syns om två veckor!

Ursprungligen av lither:

Jag fann att Alt + Shift + Play/Pause fungerar på Spotify, utan att iTunes reagerar på det. Så fort det snabbkommandot sitter kommer jag att sluta klaga. Syns om två veckor!

Tack för tipset... En acceptabel lösning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-13 19:03
Ursprungligen av lither:

Jag fann att Alt + Shift + Play/Pause fungerar på Spotify, utan att iTunes reagerar på det. Så fort det snabbkommandot sitter kommer jag att sluta klaga. Syns om två veckor!

Samma här! Har lyckats nöta in det nu i ca en månad. Funkar bra!

Verkar som det är löst nu? För mig funkar det som innan iaf!

Ursprungligen av Gustav.89:

Verkar som det är löst nu? För mig funkar det som innan iaf!

Jupp, det är Spotify som trixat

Spotify for Windows, Mac OS X and iPhone updates - Spotify

"It includes a number of bug fixes as well as support for Mac media keys without interfering with iTunes, pausing when volume is lowered and we’ve re-added auto-play for all track links when clicked on from Twitter, Facebook, feed, etc."

Jag diggade ovanstående lösning att helt enkelt ha iTunes store igång bara.. +1 på den!

Detta är nog ingen lösning för de som vill ha snabbknapparna att fungera som ni vill men för er som vill att fjärren ska fungera som i Leopard finns ett program som heter Candelair, Candelair - alternative driver for internal Apple® IR receivers // IOSPIRIT [EN]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-22 12:31

Jag ångrar mig. Nu funkar bara Spotify med knapparna. Om någon kan fixa det så är det ju guld.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-22 12:34

Jag får ständigt förfrågan huruvida jag vill tillåta iTunesX att ansluta till nätverket... (Jag laddar nu hem en ny iTunes.dmg-fil)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-22 12:45

Okej. Lägesrapport igen:
Jag tog bort iTunes efter att ha upptäckt att samtliga ljudknappar (F7-F12) lagt av. Play/Pause öppnade iTunes men då fick jag förfrågan om jag ville tillåta iTunesX att ansluta till nätverket. Nu har jag laddat ned och installerat ett nytt iTunes och nu är allt som vanligt.

Ursprungligen av ecth:

Okej. Lägesrapport igen:
Jag tog bort iTunes efter att ha upptäckt att samtliga ljudknappar (F7-F12) lagt av. Play/Pause öppnade iTunes men då fick jag förfrågan om jag ville tillåta iTunesX att ansluta till nätverket. Nu har jag laddat ned och installerat ett nytt iTunes och nu är allt som vanligt.

En snabb fråga. Vad är iTunesX? Menar du iTunes 9.2.1?

Ursprungligen av Capeman:

En snabb fråga. Vad är iTunesX? Menar du iTunes 9.2.1?

Om man följer guiden som finns länkad i inlägg #44, så byter man namn på iTunes till iTunesX, förmodligen för att försöka lura systemet att inte starta iTunes när man trycker på Play/Pause-tangenterna.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om man följer guiden som finns länkad i inlägg #44, så byter man namn på iTunes till iTunesX, förmodligen för att försöka lura systemet att inte starta iTunes när man trycker på Play/Pause-tangenterna.

Missade det, slarvigt av mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-23 10:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om man följer guiden som finns länkad i inlägg #44, så byter man namn på iTunes till iTunesX, förmodligen för att försöka lura systemet att inte starta iTunes när man trycker på Play/Pause-tangenterna.

Det missade jag. Killen som lagt upp scriptet verkar riktigt seriös och så i alla fall så det var nog ett undantagsfall att jag inte lyckades. Måhända att jag ger mig på det igen, någon annan gång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-22 13:04

Nej, det var just det som var grejen. Det stod iTunesX... Och den frågade om nätverksanslutning varje gång iTunes startade.

Väcker liv i denna gamla tråden... Någon som hittat någon fix eller app som gör att man kan välja vilket program snabb-tangenterna ska använda sig av ?

Men Plex verkar inte ha gjort samma fix eller? Finns det någon bra lösning tillgänglig? Vilket alternativ är bäst att använda mellan CandleAir och följa guiden med iTunesX. Tror jag testat CandleAir tidigare men att jag då inte kunde använda fjärrkontrollen alls för iTunes vilket jag ju vill när jag spelar musik med den.

Ursprungligen av Emil Särnstrand:

Men Plex verkar inte ha gjort samma fix eller? Finns det någon bra lösning tillgänglig? Vilket alternativ är bäst att använda mellan CandleAir och följa guiden med iTunesX. Tror jag testat CandleAir tidigare men att jag då inte kunde använda fjärrkontrollen alls för iTunes vilket jag ju vill när jag spelar musik med den.

Varför använder du då inte itunes i Plex istället?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Varför använder du då inte itunes i Plex istället?

Plex är inte så bra på att blädra stora mängder låtar som iTunes (programmet) tycker jag men visst då går det ju inte att göra det från soffan.

CandleAir fungerar iaf hjälpligt efter andra försöket. Det verkar inte som iTunes spontan spelar längre men så har även en del funktionalitet med fjärren slutat i iTunes men start stop och nästa låt fungerar iaf. Bättre än innan iaf.

Bevaka tråden