Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Schulman dissar bloggarna - helt rätt!

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det intressant att klumpa ihop alla bloggar och sedan göra värdeomdömen om dem? Det enda de har gemensamt som jag ser det är tekniken och det är det väl inget fel på, eller?
Det vore ju som att klumpa ihop alla tidningar och sedan säga att det mesta är skit som Hört & sett (eller vad den heter). Eller att webforum är skit eftersom de flesta handlar om ointressanta saker eller att skriva av omogna ungar.

Jag håller med om att bloggarna fyller ett behov, antingen för den som skriver och/eller för de som läser. De flesta bloggar når inte ut till någon större skara och vill säkert inte heller det. De är mer än nöjda med att deras bekanta besöker den och besökarna är säkert också nöjda. Jag skulle inte besöka dem men jag läser inte heller alla tidningar eller besöker alla forum

Förr gjorde tjejerna tidningar genom att klistra och rita - nu bloggar de. Och?
Förr delade galningar ut flygblad nu bloggar de. Och?
Förr slet föreningsmänniskor med stencilapparater, la i kuvert och skickade ut nu bloggar de. Och?
Förr tryckte man upp tidskrifter för dyra pengar som man sålde utanför systemet och på bokbord nu bloggas det. Och?
etc

Jag måste säga att jag tvärtom är förvånad över hur mycket välskrivna bloggar det finns inom vitt skilda områden. Visst, källkritiken får man inte glömma men det gäller även traddmedia

Att det är så många tjejer som bloggar gör mig inte förvånad - våra könsroller tycks vara starka. Skrivandet har sedan länge varit ett kvinnosyssla, även långt ner i åldrarna. Det positiva tycker jag är att så många killar bloggar, dvs skriver. Visst, det ser ut därefter men jag undrar om inte det är bättre än att de inte skriver alls som det var tidigare. Man behöver ju inte läsa dem ...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-07-05 20:29

Vem bryr sig om vad Schulman tycker nuförtiden? Han säger/skriver vad som helst för att få synas en liten stund.

Han har slutat blogga flertalet gånger och varje gång förklarat att bloggar är ute och bara trams. Nu börjar han blogga IGEN http://blogg.aftonbladet.se/pappabloggen

  • Medlem
  • 2009-07-05 21:25

Är det ingen som läser vad han säger? Han avfärdar inte bloggen som sådan utan dess betydelse.

Ursprungligen av Baron:

Är det ingen som läser vad han säger? Han avfärdar inte bloggen som sådan utan dess betydelse.

Och då var det en bra rubrik för tråden?
(Kan vi få en aktiv moderator att ta en titt )

Men visst, de sätter inte agendan för traddmedia. Men vem är det som hävdar det? Jag har bara hört folk som argumenterar emot. OK aftonbladet gjorde ett försök att ta fram deras vikt genom bloggpriserna men i övrigt?

Däremot finns det vissa grupperingar inom bloggvärlden som deltar i agendasättandet. FRA är ett exempel på detta. Intressant inte bara för påverkan på media utan hela den politiska diskussionen. Förra årets Almedal skulle inte handla om den, den fanns inte i det distribuerade materialet men trots det kröp frågan in överallt

Glömda är även ett exempel på hur några med ihärdigt arbete kan engagera många bloggare och genom att envis bita sig kvar till slut påverka media att ta i frågan.

Så betydelselösa är de inte - men kom ihåg jag säger även att de inte ensamma sätter agendan.

Ursprungligen av Baron:

Är det ingen som läser vad han säger? Han avfärdar inte bloggen som sådan utan dess betydelse.

Då har han ju rätt.

Vem bryr sig om bloggar. Man läser en del av dem, men jag tar dem inte på ngt större allvar. Bloggar kommer finnas kvar så länge det finns verktyg för att skapa dem.

Å andra sidan tillmäter jag ju Schulman åsikter ungefär lika stort värde som...

.. en piss i Kattegatt, ungefär.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-05 21:32

Nej. Det är nog ingen som vad han skriver ö.h.t. Ingen konstigt med det.

Allvarligt talat min gode Baron, så tror jag du underskattar kraften i vad som händer just nu.

Som gammal samhällsvetare så tillåter jag mig att göra en egen analys: Marx, den gamle skojare, hade ju sitt sätt att analysera samhället med hjälp av begrepp som "produktivkrafter", "produktionsförhållanden" och "ideologisk överbyggnad"

Produktivkrafterna i det här fallet är teknikens utveckling, och hur man än vänder och vrider på det så har den genomgått en total, verkligen total, förändring sedan de tryckpressar som var gammelmedias förutsättning utvecklades. De produktionsförhållanden, dvs. hur arbetet, lagstiftning etc. är organiserat är ju också 1800-talets motsvarighet, med upphovsrätt, journalistkår, enskilda borgarfamiljer som äger halva gammelmedia.

Den ideologiska överbyggnaden, är just föreställningen att denna ordningen är gudagiven/den för alltid optimala/naturlig/yada yada.

Men, om man nu skulle tro gamle Marx så kommer produktivkrafternas obönhörliga utveckling att göra så att de produktionsförhållanden som råder blir allt för trånga och en ny ordning kommer att uppstå.

Tror någon t.ex. att upphovsrätten som den ser ut idag kommer att överleva utan drastiska förändringar? Finns det någon som tror att gammelmedia som de ser ut idag kommer att överleva?

Knappast. Om gammelmedia ska överleva den radikala omställning som bloggar/internet/mail/skype/fildelning etc. etc. innebär så måste gammelmedia transformeras så mycket att det i realiteten blir något nytt.

Den ideologiska överbyggnad som är förknippad med den nuvarande ordningen blir enligt Marx irrelevant när produktivkrafter och produktionsförhållanden förändras. Att ändå då hålla fast vid de gamla övertygelserna är vad Marx kallar "falskt medvetande". Lenin hade en mer drastisk formulering och kallade de personerna "nyttiga idioter"

Därmed inte sagt att jag tycker detsamma om dig men jag tror du, och en stor del av journalistkåren i grunden lever i en bubbla. Typografer har försvunnit, fotograferna ersätts av frilansare och läsarbilder. Texter kommer från nyhetsbyråer, frilansare, läsare. Distributionen flyttas till nya kanaler. Samma förändringstryck kommer att nå redaktionsledningarna.

Bloggarna enskilt kommer inte att förändra hela medialandskapet, men de är en del i den större förändring som pågår.

Alltså, jag tror inte gammelmedia är slut, på långa vägar, men den förändring som påbörjats är bara i sin linda än men jag personligen är hundraprocentigt övertygad om att förändringarna kommer att bli ännu mer djupgående än vad vi i dagsläget föreställer oss, och bloggarna är en del i det.

Fy fasen, nu blev jag långrandig igen, men jag får väl se min möjlighet att tycka som en del i förändringen

  • Medlem
  • 2009-07-14 11:55

Till att börja med tror jag inte alls att gammelmedia kommer att ha den monopolställning som producent som nu börjar luckras upp. Igen; det är den redaktionella styrkan som är gammelmedias trumfkort. Jag påstår inte att bloggarna är mindre initierade, tvärt om, jag påstår inte att bloggarna är sämre skrivna rent litterärt, ofta är det tvärt om.
Jag påstår att den breda allmänheten inte vill leta reda på allt de vill veta, utan jag tror att någon (guess who!) måste göra urvalet, samla in och lyfta fram det som på olika vis bedöms vra viktigt eller intressant. Om alla som bloggar tycker att just deras blogg är viktig eller intressant blri bloggosfären en enda sörja utan ett redaktionellt urval.
Begreppet "gammelmedia" bör alltså (enligt mig) inte definieras som "journalister som skriver för en pappersprodukt" utan "journalister som gör det journalister är utbildade till", dvs sorterar, värderar, gallrar, renodlar, granskar, förmedlar osv.
Det räcker inte att bara sitta inne med en ruggig nischkompetens för att nå ut.

Exempel på journalister som gör vad de är utbildade till, sorterar, värderar, gallrar , renodlar granskar, förmedlar mm:

Mediernas rädsla, eller Spotify betalar bättre än radio « Emanuel Karlstens blogg - redaktör Dagen.se

(Jag menar alltså DN'n journalister).

  • Medlem
  • 2009-08-16 21:23
Ursprungligen av Taz_1999:

Exempel på journalister som gör vad de är utbildade till, sorterar, värderar, gallrar , renodlar granskar, förmedlar mm:

Mediernas rädsla, eller Spotify betalar bättre än radio « Emanuel Karlstens blogg - redaktör Dagen.se

(Jag menar alltså DN'n journalister).

Det finns ju hur många exempel på det som helst. Sedan kanske ämnena inte är så spännande alltid.
På samma sätt finns det gott om hårresande exempel på "journalistik" som helre borde kallas "fyllematerial" som bara är till för att ge ett redaktionellt alibi för att få sälja annonser i ett seriöst sammanhang.
Gammelmedia är på inget sätt helig ens för journalister.

Bevaka tråden