Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatiska uppdateringar för vanliga användare...

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-07-03 12:02
Ursprungligen av MatsOlov:

Om man vill köra i adminläget så behöver användaren inte veta lösenordet (automatisk inloggning) för att jobba, blir ju som ett vanligt konto (nästan) men att man ser om det kommer en uppdatering.

INgen bra lösning eftersom man ibland måste autentisera sin egen nyckelring.

Ursprungligen av MatsOlov:

...behöver användaren inte veta lösenordet (automatisk inloggning) för att jobba...

Automatisk inloggning är väl inte att rekommendera på ett företag. Då kan ju någon - det kan vara en kollega, eller en städare, ja vem som helst - sätta sig vid vilken dator som helst och göra (nästan) vad som helst.

Naturligtvis finns det massor av andra faktorer som spelar in - t.ex hur stort företag det är, vilken typ av verksamhet som utförs vid datorerna, osv osv - men automatisk inloggning skulle jag aldrig tillåta på ett företag.
Jag har inte ens automatisk inloggning på min dator hemma.

Det enklaste sättet är väl bara att lägga till /System/Library/CoreServices/Software Update i "Login Items" för den vanliga användaren. Då körs kontrollen när man loggar in, utan att man är admin, och man måste autentisera, som admin, för att installera.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-03 11:22
Ursprungligen av jerneheim:

Det enklaste sättet är väl bara att lägga till /System/Library/CoreServices/Software Update i "Login Items" för den vanliga användaren. Då körs kontrollen när man loggar in, utan att man är admin, och man måste autentisera, som admin, för att installera.

Okej, det låter som en acceptabel "workaround". Det man bör tänka på är dock att användarna måste logga ut varje dag för att denna lösning ska ge full effekt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-07-03 15:48

OM är ett ord som ställer till det ordentligt. Tänk om det/han/hon/dom osv....

Har du flera användare som delar på ett konto/lösen är det ungefär lika säkert som att ha automatisk inloggning. Dessutom finns det oftast en post-it eller annan lapp någon stans med lösen vid de flesta arbetsplatser. Tro mig, jag har åkt runt till 100-tals olika arbetsplatser.

Men är det så svårt då att göra en "Uppdaterings-server", det är väl bara en programvara i bakgrunden, det tar väl inte kraft och ork förrän man just gör uppdateringarna och trycker ut dem.

Jag menar att trådskaparen skulle kuna använda sin maskin till detta, de andra skulle vara klienter. Skulle väl vara hur smidigt som helt.

Enkelt, och ändå kan säkerheten hållas på en acceptabel nivå.

Ngn som har koll på vad sakerna kostar?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-04 12:52
Ursprungligen av Goflorp:

Men är det så svårt då att göra en "Uppdaterings-server", det är väl bara en programvara i bakgrunden, det tar väl inte kraft och ork förrän man just gör uppdateringarna och trycker ut dem.

Jag menar att trådskaparen skulle kuna använda sin maskin till detta, de andra skulle vara klienter. Skulle väl vara hur smidigt som helt.

Krävs det inte ett server OS för att få till en sådan lösning?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-06 08:56

Någon som är insatt i SUS eller liknande (ovanstående förslag)? Om detta går att lösa utan större investeringar kan man ju *nästan* blunda för problematiken med uppdateringar för slutanvändare...

Jag kan för lite kring detta. Men det kan ju inte skada att slå en signal till lämplig Mac-ställe och höra med dem vad de har för idéer kring det här?

Även om ni är ett litet företag så finns det väl ngt över nollbudget för det här?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-07 08:40

Vi är egentligen inget speciellt litet företag, men vi har en liten Mac-park med en ynkligt liten budget... Av den anledningen ska detta helst kosta gratis

SUS finns inbyggt i OS X Server. Använder själv den lösningen där jag jobbar. Mycket smidigt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-07 10:03

Okej! Visserligen kostar väl OSX Server 4000-5000 kr, men om man kommer undan med enbart den utgiften kanske det trots allt kan gå att få igenom en sådan investering... (dock ingenting som jag kan ta för givet).

Att använda min egen Mac som server är definitivt inget som jag vill göra, men om jag inte missminner mig går väl OSX servern att köra som virtuell maskin?

Ursprungligen av lensv:

Okej! Visserligen kostar väl OSX Server 4000-5000 kr, men om man kommer undan med enbart den utgiften kanske det trots allt kan gå att få igenom en sådan investering

Det kostar ännu mindre än så. 3516 kr (+ moms) för upp till 10 klienter

Köp annars en Xserve så får du med OS X Server gratis

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-07 11:10
Ursprungligen av Johan S:

Köp annars en Xserve så får du med OS X Server gratis

Synd att det inte är tvärtom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-07 14:28

Tänk på att i september kommer Mac OS X Server 10.6 som kommer kosta (mig veterligt) 499 dollar för unlimited. Kan ha fel men värt att kolla upp.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-07 15:43

"Tandgnissel" - Jag kommer att behöva ny hårdvara i vilket fall. Den iMac som jag sitter med visar sig inte ha någon ork att köra flera VMs samtidigt, så denna lösning blir nog för dyr trots allt

Blir nog bara till att hoppas på att "bugrapporten" tas på allvar...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-15 09:19

Update! Tyvärr inga förbättringar ang. dessa uppdateringsnotifieringar i Snow Leopard, så bugrapporten har uppenbarligen inte prioriterats

Bevaka tråden