Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Mac Mini-mediacenterlösning

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hoppas få min nya mini idag och då är det bara att sätta igång att följa din lista:)

Men det är lite svårt att veta om den kommer idag eftersom trackningen från TNT är minst sagt minimal när grejerna har nått Örebro. Då händer ingenting förrän de står utanför dörren och ringer (och då är alla på jobbet så... )

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-11-27 09:54

Bra guide, men varifrån kör du dina filmer, du får väl inte plats med allt på minins hdd? usb2 eller FW?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-27 13:15
Ursprungligen av thor:

Bra guide, men varifrån kör du dina filmer, du får väl inte plats med allt på minins hdd? usb2 eller FW?

Jag har en extern FW800-disk också. Men ärligt talat rymmer Minins hårddisk ganska mycket SD-material...

Tack för en superbra artikel!

Inspirerad av den funderar jag nu på att byta ut min hackade AppleTV och även min AirportExtreme som jag delar hårddiskar och tar backup med, till en Mini för allt.

Inför det kikar jag lite på de olika konfigurationerna. Vad är din synpunkt på processorn och ram, räcker det eller skall jag ta en snabbare?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-30 13:28
Ursprungligen av Macphisto:

Tack för en superbra artikel!
Vad är din synpunkt på processorn och ram, räcker det eller skall jag ta en snabbare?

För mig räcker den till utan problem. Jag kör mina mediaprogram (EyeTV, Plex, iTunes osv) samt CS3-sviten obehindrat på min 2,26 MHz:are. Burken var top-of-the-line när det begav sig, men skulle jag investera idag så skulle jag göra samma sak och köpa det värsta. Det är liksom min melodi. Förr eller senare blir den utrangerad och då håller den längre om man gör så

Jag har upplevt exakt samma problematik med 1080/24p att bilden hackar typ en gång i sekunden. Detta märks tydligast vid panoreringar som tidigare nämts. Detta kommer inte enbart vid HD filmer utan även på Youtube och liknande streaming tjänster. När jag ändrade till 1080P fick jag samma resultat.
Har nu installerat switchresX och lyckas ställa om till 1080i och nu funkar det perfekt. Bilden flyter på mycket bättre
Har en 1.8 DC med 4 GB RAM kopplat till en SONY 40" LCD

Ursprungligen av seharyda:

Jag har upplevt exakt samma problematik med 1080/24p att bilden hackar typ en gång i sekunden. Detta märks tydligast vid panoreringar som tidigare nämts. Detta kommer inte enbart vid HD filmer utan även på Youtube och liknande streaming tjänster. När jag ändrade till 1080P fick jag samma resultat.
Har nu installerat switchresX och lyckas ställa om till 1080i och nu funkar det perfekt. Bilden flyter på mycket bättre
Har en 1.8 DC med 4 GB RAM kopplat till en SONY 40" LCD

Låter mkt märkligt. Om din tv's EDID är korrekt ska du få upp 24hz utan att behöva använda switchresX eller liknande och därmed kunna skicka 1080p24 signal vilket är det man vill ha (för källmaterial med 24fps och förutsatt att tvn korrekt kan hantera signalen).

Nån som använder cscreen för att switcha mellan 1080p24, 1080p50 och 1080p60 och har fått det att fungera?

Vill bara återigen slå ett slag för nightjars utmärkta blog/hemsida, numera på Spridda tankar om allt möjligt. Finns mycket bra skriver där kring Mac som mediacenter.

Bevaka tråden