Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro 2009, en Prisanalys (RÄTTELSER VÄLKOMNA!)

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Rajje:

Och jag slänger även in detta mitt i alltihop: Folk i allmänhet tror väldigt ofta just nu att de enda stationära Macar som finns är iMac och att dessa är leksaker som inte går att uppgradera på något sätt alls. "På Mac har man datorn i skärmen."
Är det denna bild Apple vill ha verkligen?

Så tror nog inte folk alls speciellt inte eftersom de ser iMacar överallt hos i princip alla yrkesgrupper från musiker till filmare till arkitekter grafiker och författare för att inte tala om alla filmer och TV serier där man ser iMacar i som t.ex. Entourage där iMacar syns väldigt ofta.

Ursprungligen av Simon Templar:

Så tror nog inte folk alls speciellt inte eftersom de ser iMacar överallt hos i princip alla yrkesgrupper från musiker till filmare till arkitekter grafiker och författare för att inte tala om alla filmer och TV serier där man ser iMacar i som t.ex. Entourage där iMacar syns väldigt ofta.

Kanske just därför folk tror att en stationär Mac = iMac

Hur som helst håller jag med trådskaparen att Mac Pron är dyr. Jag köpte en 2xQuad sommaren 2008 för drygt 16000 (exkl. moms med edu-rabatt) och nu kostar en motsvarande dator närmare 25000. Okej, den nya är snabbare, men man har sedan många år vant sig vid att datorer blir både snabbare och billigare med tiden. Är det en ny tid vi ser? Elektronik kommer inte att bli billigare längre?

Jag är glad att köpte den förra och inte väntade med att uppgradera. Åtminstone på min arbetsplats (99% windows) hade det inte gått att övertyga chefen om att jag behöver en dator utan skärm för 25000+moms.

En ansenlig sänkning på Mac Pro pris så hade de haft mig som kund, typ 18K insteg och mellanmodell för ca 23K inkl moms osv.
Att instegsmodellen kostar 27K är löjligt, om inte tanken är att få över alla mac användare till bärbart och iMac samt Apple slopar helt Mac Pro segmentet därför de fantasipriserna. Jag får en känsla där Apple försöker styra in oss (kunder) på iMac och bärbart med all reklam i filmer och tv-serier (imac & bärbart) men även Apples egen rapport säger att bärbart är med än 50% av Apples försäljning. Tror sist jag såg en siffra så var det närmare 64% bärbart i försäljning om jag inte är helt fel på det.
En långsiktig lösning för Apple är att bara sälja iMac och bärbart pga att de är samma komponenter (vinst i produktionskostnad & utveckling) och att man kan använda en bärbar som stationär med extra skärm om man vill eller behöver. Skulle man behöva mer datorkraft så kopplar man upp sig mot ett datakluster och kör sina renderingar där. Men för den gemena användaren och jobb klarar en imac och MacBook Pro jobbet lätt.
Det är bara min vilda spekulation.

Senast redigerat 2009-06-28 11:26

Intressant tråd som inte kommer en millimeter framåt
Men när senast lanserade man en PowerMac eller MacPro som var dyrare och långsammare än föregående års instegsmodell?
Jag väntar helt klart till generation två av Nehalem MacPro;na och då blir det ju dubbla 6 kärniga att leka med, 24 cores inklusive virtuella! Jippie!
( hastighet testad i Cinebench,Logic Pro benchmark mfl)

Ursprungligen av Firechild:

Intressant tråd som inte kommer en millimeter framåt
Men när senast lanserade man en PowerMac eller MacPro som var dyrare och långsammare än föregående års instegsmodell?
Jag väntar helt klart till generation två av Nehalem MacPro;na och då blir det ju dubbla 6 kärniga att leka med, 24 cores inklusive virtuella! Jippie!
( hastighet testad i Cinebench,Logic Pro benchmark mfl)

Visst kommer tråden framåt:) - jag tycker det mig läsa mellan raderna att det finns ett concensus att apple kunde nå fler/andra? kunder på att introducera en "macpro mini" för semi proffs/ proffs konsumentens plånbok. Sen varför apple inte gör detta kan det finnas många orsaker till.

För mig har en Mac Pro spelat ut sin roll för mig som kund. Vem vet om jag börjar med video och kostar multum i timmen så är det inte intressant att sitta och glo på en imac som kämpar för sitt liv med att rendera och binder upp all kraft i dator så jag inte kan göra något under tiden. Då kan en MacPro komma till sin rätt. jag återkommer till verktygs metaforen. En hilti slagborrar ett hål (film rutor) väldigt mycket snabbare än black and decker och det utan att bli svin varm och sliten på ett sätt som gör att maskinen inte håller för särskilt mycket. Det kan skilja flera minuter per hål man behöver borra och om man har ett par hundra hål (rutor att rendera) att borra...

Vill apple kunna säga att de kan leverera det proffsen vill ha och behöver då måste de fortsätta ha kvar en Pro linje på stationär sidan. Man kan dock säga att man har fasat ut kunder från proffs segmentet med en medvetet hög tröskel för inköp. Det blir inte bättre av valuta skojeriet men i grund och botten så skapas det ,allt eftersom apple växer, nya apple användare som inte är vana vid eller kommer i långa loppet att acceptera apples starka pris segmentering.

Jag tror en del av denna strategi kan ha och göra med att långt i från alla kan så mycket om hårdvara specar eller ens tar sig tid att jämföra. Man vill köpa en mac , då finns det bara en dator att konfigurera - efter egen plånbok eller intjänings potential.

Engelsk term ROI - Return on investment är slagdänga som tar ton hos inköpare i företag och då ställs verkligen mac användaren inför ett dilemma - Kommer han/hon verkligen att var så mycket snabbare/effektivare/produktiv/ med en mac pro så det kan räknas hem som en bra investering? Förr var det inget snack. G3 Pro maskinen slog allt i sin väg men nu är racet jämnare- Fler faktorer spelar roll än bara en dyr maskin - vilket OS kör den? Vad kan det OS.et bidra med som inte finns på annan plattform? Vilka program finns det till den? Vilken hårdvara av proffs snitt passar till den? Licens kostnader mm...

MacPro är inte dyr - den kostar mycket pengar. För att den skall vara dyr då måste man börja jämföra med en annan mac med bättre eller liknande prestanda men lägre pris - Finns som bekant inte idag - Jämföra med PC kan man ju göra men då avstår jag från att kommentera - Jag har valt mac och har inga förespeglingar om att det är bättre eller sämre än något annat, det känns rätt för mig, det räcker väl?:)

Hmm mycket möjligt men jag tror att man börjar inom dator branschen så sakta vilja gå bort från dyra stationär datorer till mer klient anpassade datorer typ imac eller macbook pro som mycket lätt kan gör det mest av standard jobb. Sedan när det kommer till tung video/animering så använder man knappast en eller några få mac pro utan man kör det i stora serverhallar med gigantiska klustersystem med bra mycket mer kraft än mac pro. De få som behöver en mac pro får villigt att betala dyrt.
När det gäller hårdvaran så kan man bygga själv en bättre maskin (när det gäller råprestanda) än vad en instegs modell av mac pro kostar 27K. Sedan finns linux och även windows, sedan betyder inte att det är det bästa alternativet för just den personen.

Bevaka tråden