Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook försöker starta på DVD, misslyckas

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-15 13:59

Hej igen,

Jag har nu snackat med någon från Macforum i Göteborg. Vilket trevligt bemötande man fick. Alltid ett plus. Vi snabbtestade med en hårddisk och hårddisken är det inget fel på. Vi försökte boota datorn med en bootable harddisk via USB också.

Sedan som "Smurf" ovan nämnde så försökte vi att starta datorn med att ta ut batteriet och starta CD'n och Hårddisken men den reagerade inte på något. Så han gjorde en snabb groundcheck ifall han kunde se vad som hänt. Men han var lika mållös som jag.

Nu till mina funderingar till Er som är Mac kunniga.

Finns det en möjlighet att det är ram- minnen som kan skapa detta problem? (Jag har EJ uppgraderat min Macbook utan allt som är i datorn är originaldelar)

Kan det vara processor eller moderkorts fel?

Det är ganska intressant att få veta vad som är felet.

Ha en fortsatt solig dag!

Tacksam för hjälp!:)

Trodde verkligen det var hårddisken. I stand corrected. Då känns det nästan som om det kan vara vad som helst. Testa att köra datorn med bara ett minne i taget installerat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-15 14:14

Det trodde nämligen teknikern också, det trodde jag också till slut! Men vi provade hårddisken i en dockningstation och han fick upp allting på disken och inget var skadat.

Går det att köra Macbooken med bara ett minne? Måste man inte ha båda modulerna för att få igång den?

Nej det går bra att bara köra på ett. Anledningen till att man skall uppgradera i par är för att få högre prestanda. Men det fungerar bra att bara köra på ett, om man vill testa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-15 15:15

Har nu kört och testat med att köra med olika ram-minnen men det verkar inte vara det som är felet där heller. Körde även det med och utan batteri.

Hmm.. Nu börjar mina idéer att ta slut. Jag har inte den blekaste aning vad som kan vara fel.

Skulle uppskatta några kreativa idéer

Inte mkt kvar då

Uteslutit NVRAM/PRAM och allmänt "Häng" (batteriet ur)

Uteslutit HD-ras (HD funkar i externt case utan problem)

Uteslutit Minneskretsar kass.

Återstår Logikkort då...

Lämna in.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-15 23:05

Har nu lämnat in datorn på Service. Jag återkommer med mer information om vad som har skett och vilka problem som upstått tror det kan ge framtida information, ifall någon råkar ut för samma handelse.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-16 19:08

Blev uppringd av MacForum idag från Göteborg.

Det är logikkortet som har gått. De har ingen anledning om varför och det är inte mitt användande heller.
Jag frågade även den snälla damen hur mycket det kommer kosta för att reparera det.

Tro det eller EJ pojkar och flickor, killar och tjejer.. Jag föll av min stol på arbetet då jag hörde summan.

9400 kr inkluderat arbete.

Jag har nu en lång diskussion med Apple huruvida de ska åtgärda trots att min garanti har gått ut med 1 månad, då detta är ett fabriksfel och inte mitt användande som har påverkat. Jag återkommer med mer information om hur diskussionerna kommer att gå med Apple.

Jag hoppas självklart att ett företag med dess storlek ska gör allt för att kunden ska bli nöjd.

Ha det bra!

" En annan nyhet som kom som en chock på posten, är att jag ska bli farsa" Vad säger man? Vilken dag varifall. Ordet chockerande, glädjefylld, ledsamt är nog bara uttryck"

Först och främst, GRATTIS till faderskapet!

För det andra, var inte förvånad för reparationspriset. Reservdelarna till Macarna är löjligt dyra. Sen har jag i och för sig sett vissa verkstäder ta överpriser för arbetet också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-22 07:51

Hej allihopa,

En lite update. Först och främst tack så mycket Capeman Det känns underbart.

Åter till diskussionen. Jag har nu pratat med 5th Avenue Apple Store där datorn blev inköpt för att få en kopia av mitt kvitto. Sedan ringde jag till Apple Care Sverige och berättade om min situtation och hur mycket pengar det kommer kosta mig. Som jag ovan nämnt så var det logikkortet som gick efter 1 år och 2 månader. Det betyder alltså att min garanti hade gått ut. Jag pratade med de och var väldigt trevliga och tillmötesgående.

Jag förklarade de situationen för de , att det är inget jag kan ha påverkat vilket tyder på att det är alltså ett fabriksfel, vilket de ganska snart också insåg.

Först pratade jag med kundtjänst sedan kopplades jag till Customer Relations avdelningen vilket gav följande beslut.

"Pelle" på Customer Relations ville erbjuda mig att täcka en del av kostnaden i och med att garantin hade gått sönder, vilket då jag förklarade för honom att jag hade gärna stått för kostnaden själv ifall det är jag som har tagit sönder produkten, men i detta fall var det alltså logikkortet som gav upp och det var ett fabriksfel enligt MacForum. Jag refererade till min kontakt som kollade på MacBooken och "Pelle" ringde då upp MacForum för att prata med Service avdelningen.

"Pelle" lovade att återkomma till mig innan veckans slut med ett beslut.

Tidigt på midsommarafton så ringde min telefon med ett okänt nummer och jag orkade egentligen inte svara, men gjorde så likaväl. Det var "Pelle" från CL och han hade ett beslut till mig vilket de gemensamt kommit överrens om att Apple står för hela reparationskostnaden.

Jag hojtade och skrek av lycka, inte minst för att datorn är räddad och det kommer vara rent kostnadsfritt samt att jag kommer bli pappa. Så min midsommar har varit helt fantastisk!

Till Er alla ett stort tack, inte minst heller till APPLE som var väldigt trevliga och lyhörda samt löste mitt problem. Hoppas denna tråd kan hjälpa folk i framtiden vid liknande fel.

Tack och Adjö!

Grattis och grattis igen! Skönt att det löste sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-08 01:06

Tack Capeman!

Den fungerar jättefint och jag försöker vara mer rädd om den. Inte för att jag inte var det innan, men man vill ju bara sin kära väl!

Bevaka tråden