Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MacBook Pro 15 och 17-tum (Juni 2009)

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Angående ExpressCard så sörjer jag inte det. Det enda jag använder min EC-port till är att stoppa in en SD-läsare nämligen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-09 13:08

Missade att det bara sitter ett Nvidia 9400M i billigaste 15" MBP efter updateringen, trist.

Beror väl också på vilken disk det gäller, vi vet ju inte vilken disk Apple satt i men antagligen är det nya Momentusdisken!

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2009-06-09 15:21

Hur stor använding har man av det bättre grafikkortet om man ska göra en del i photoshop, inget avancerat, lite filmredigering och lita annat smått och gott? alltså inga avancerade saker utan bara lite pill.. märker man skillnad på det bättre grafikkortet eller är det inte värt pengarna?

Kan inte bestämma mig om jag ska ta 2,53:an eller 2,66:an nämligen.
Märker man skillnad på processorns hastighet, det lilla som skiljer?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-06-09 15:27

Eftersom Photoshop CS4 numera använder grafikkortet för att accelerera bildhanteringen så bör du märka skillnad med det fetare kortet.

Skillnaden mellan processorerna är nog försumbar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-10 00:47

Läste just att man kan starta datorn från ett SD-kort.
Can I install Mac OS X on an SD storage device and use it as a startup volume?

Yes. Change the default partition table to GUID using Disk Utility, and format the card to use the Mac OS Extended file format to do so.

http://support.apple.com/kb/HT3553

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-06-10 07:46
Ursprungligen av acke:

Läste just att man kan starta datorn från ett SD-kort.
Can I install Mac OS X on an SD storage device and use it as a startup volume?

Yes. Change the default partition table to GUID using Disk Utility, and format the card to use the Mac OS Extended file format to do so.

http://support.apple.com/kb/HT3553

Sweet! Undrar om det skulle vara möjligt med något annat operativ också.

Och vipps så har man både MMC, SD, SDHC, MMC

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=332222

Expresscard = klart mkt trevligare!

Ursprungligen av @ndreas:

Och vipps så har man både MMC, SD, SDHC, MMC

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=332222

Expresscard = klart mkt trevligare!

Jag har exakt det kortet i min MBP och det fungerar utmärkt.

Men varför menar du att skulle det vara någon skillnad mot Apples SD-port? Den stödjer alla format du räknade upp (MMC måste vara extra viktigt eftersom du räknade upp det två gånger ):

Which SD card formats work in the SD card slot?

Cards that conform to the SD 1.x and 2.x standards should work. The SD card slot can use cards that are Standard SD (4 MB to 4 GB) and SDHC (4 GB to 32 GB). MMC can also be used in this slot. MiniSD, MicroSD, and higher density formats like MiniSDHC and MicroSDHC can also work with the use of "passive" adapters that conform to the width and thickness specifications listed above.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har exakt det kortet i min MBP och det fungerar utmärkt.

Men varför menar du att skulle det vara någon skillnad mot Apples SD-port? Den stödjer alla format du räknade upp (MMC måste vara extra viktigt eftersom du räknade upp det två gånger ):

Which SD card formats work in the SD card slot?

Cards that conform to the SD 1.x and 2.x standards should work. The SD card slot can use cards that are Standard SD (4 MB to 4 GB) and SDHC (4 GB to 32 GB). MMC can also be used in this slot. MiniSD, MicroSD, and higher density formats like MiniSDHC and MicroSDHC can also work with the use of "passive" adapters that conform to the width and thickness specifications listed above.

haha nej det var inte meningen
Det jag menade är att Expresscard kan man välja om man vill ha eSata, Firewire 400/800 extra disk såg jag fanns, eller MMC för 200 kr
Alltså tycker jag det var dumt att ta bort Expresscard!

  • Medlem
  • 2009-06-10 13:46

Jag gjorde en liten sammanställning för egen del, kan ju dela den här.

Jag har nu alu Macbook 2,0GHz med 2GB ram. Grundkonfigurationen helt enkelt. Köpt i nov. Jag räknar med att jag borde kunna få ut 10k för den. Känns rimligt och har inte kollat upp priset närmare. Men det är enkelt att räkna med den summan

En ny Macbook Pro 15" i billigaste varianten är jag sugen på att byta upp mig till.

Jag vill uppdatera min nuv. dator med 4GB ram och kanske större HDD på 250GB. Det blir 1080+700 (man måste lämna in den tydligen för mer ram och en Scorpion Blue 250GB för 655+frakt på dustinhome).

Så 11780:- mot 16915:- (med stud-rabatt). Då skiljer det 5135:-.

För 5135:- får jag:

*Bakgrundsbelyst tangentbord
*Större och bättre skärm (13" till 15")
*FW800
*Kortläsare för SD (vilket även frigör en usb-port, eftersom jag slipper koppla till en extra kortläsare)
*+0,53GHz processor (2,0 mot 2,53)
*Bättre batteri (2 timmar längre batteritid enl. Apples siffror)

Det är alltså 6,5 nya saker/förbättrade saker för 5135:- Inte ens 1000:- per egenskap.

Det enda jag tycker är lite dåligt är att de har tagit bort det extra grafikkortet utan att sänka priset... Men jag får rätt mycket ändå för 5000:-.

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2009-06-10 20:09

Frågade ju förut i tråden om det var stor skillnad med 15" med och utan det stora grafikkortet.. för att slippa ångra sig så blev det med 9600 för säkerhetsskull leverans 18:e juni.

Jag funderar på att skaffa mig en ny macbook pro nu, den gamla köptes i februari 2006 och nu tror jag att det kan vara motiverat prestandamässigt att uppgradera.

Det är 15" som gäller och jag är i valet och kvalet mellan modellen med 2.66GHz och 2.8GHz. Som jag har förstått det är det två skillnader förutom hastigheten på processorn & hårddisken och dessa är: 6MB shared L2 cache istället för 3MB samt grafikminne på 512 MB istf 256 MB.

Är dessa skillnader värda ca 2500 kr. Mina användningsområden är dels studier, surf, mail osv men även fotobehandling i aperture (jobbar på frilansbasis) och grafisk design i Indesign.

Hjälper 512 MB grafikminne och processorcachen mycket eller är det overkill för alla som inte är 3d-animatörer? Finns det några benchmarks på hur dessa två datorer står sig mot varandra i olika program?

En annan fråga: Ingår uppgradering till Snow Leopard i september om man köper en ny mac idag?

Tack på förhand

Edit: Idag har jag grafikkortet ATY,RadeonX1600 med VRAm på 256 MB, Hur mycket snabbare är NVIDIA GeForce 9600M GT med 256 MB resp 512 MB? Är det över huvud taget motiverat att uppgradera än?

Ursprungligen av fredrik_bt:

Jag funderar på att skaffa mig en ny macbook pro nu, den gamla köptes i februari 2006 och nu tror jag att det kan vara motiverat prestandamässigt att uppgradera.

Det är 15" som gäller och jag är i valet och kvalet mellan modellen med 2.66GHz och 2.8GHz. Som jag har förstått det är det två skillnader förutom hastigheten på processorn & hårddisken och dessa är: 6MB shared L2 cache istället för 3MB samt grafikminne på 512 MB istf 256 MB.

Är dessa skillnader värda ca 2500 kr. Mina användningsområden är dels studier, surf, mail osv men även fotobehandling i aperture (jobbar på frilansbasis) och grafisk design i Indesign.

Hjälper 512 MB grafikminne och processorcachen mycket eller är det overkill för alla som inte är 3d-animatörer? Finns det några benchmarks på hur dessa två datorer står sig mot varandra i olika program?

En annan fråga: Ingår uppgradering till Snow Leopard i september om man köper en ny mac idag?

Tack på förhand

Edit: Idag har jag grafikkortet ATY,RadeonX1600 med VRAm på 256 MB, Hur mycket snabbare är NVIDIA GeForce 9600M GT med 256 MB resp 512 MB? Är det över huvud taget motiverat att uppgradera än?

Någon som kan hjälpa mig med valet innan jag lägger beställningen på impuls?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-06-11 22:37

Uppgradering för Snow Leopard ingår, du får pröjsa 99:- (tror jag)

Jag tycker att du skall satsa på den dyrare modellen, speciellt om du skall köra Aperture/CS4. De kräver max ur datorn. Samma med grafikkortet. Du kommer känna skillnad, men du kommer också vänja dig fort och sedan känna det som att det inte är någon skillnad.

Köp!

Ursprungligen av Mattias L:

Köp!

Hur många aktier i Apple har du?

Det blir nog den snabbare modellen, skillnaden blir ganska liten i kronor mellan konfigurationerna jag funderar mellan då jag får 10% i studentrabatt. Dessutom får jag 1800 i rabatt på en ipod touch så då får jag väl unna mig topmodellen, det är ju nästan gratis...

Ursprungligen av fredrik_bt:

Någon som kan hjälpa mig med valet innan jag lägger beställningen på impuls?

Det extra grafikminnet är säkert inget som du märker speciellt mycket av just nu, men jag tänker mig att det kanske kan bli skillnad när allt läggs ut på grafikkortet, och i Snow Leopard gör ju Apple just det, så då kanske det är mera framtidssäkert att ha dubbelt så mycket minne.

Skillnad i processorhastighet på 2.66 GHz och 2.8 GHz måste nog vara försumbar skulle jag tippa.

Jag har en MacBook Pro från juni 2007 och känner att jag (tyvärr inte) kan motivera ett nytt köp i dagsläget, för den fungerar alldeles utmärkt för de flesta av mina behov. Runt hörnet väntar ju också Nehalem som utlovar ett lite större prestandalyft, så jag tror jag väntar en generation till för min del.

Jason Chen på Gizmodo har recenserat den nya 13- och 15-tummaren. Gizmodo är inne på samma spår som Apple, dvs att ändringarna som är gjorda (icke utbytbart batteri, SD-läsare istället för ExpressCard) är till det bättre för majoriteten av användarna. Och med det nya batteriet lyckades de få ut en hel timme extra i deras batteritest vilket får sägas är mycket imponerande.

Totalt sett ett mycket bra resultat:

So is there anything bad to say about the new MacBook Pro line? No, not really. It's cheaper, faster, has more consumer-friendly features and now even has a 13-inch option for people who need slightly more portability. Those people who were waiting for the second-iteration version of a new hardware design (a pretty smart rule to follow with Apple products in general) before upgrading can safely do so now—and get a better deal in the process.

Läs hela här: MacBook Pro 2009 Review

2.8-modellen nu beställd, leverans 29 juni-2 juli

tack för hjälpen

När du köper en dator idag med 10.5 får du köpa uppgraderingen till 10.6 för 99kr. Mer info den 16:e juni.

Apple - Mac OS X - Update your new Mac with Mac OS X Snow Leopard.

Ursprungligen av pepparkaka:

När du köper en dator idag med 10.5 får du köpa uppgraderingen till 10.6 för 99kr. Mer info den 16:e juni.

Apple - Mac OS X - Update your new Mac with Mac OS X Snow Leopard.

Det var ju inte så farligt, men lite snålt av dem ändå.

Ursprungligen av fredrik_bt:

Det var ju inte så farligt, men lite snålt av dem ändå.

Tittar på det finstilta * Covers product plus shipping and handling fee så ses att det inkluderar frakt för denna disk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-12 23:51

Innebär inte detta att det blir svårare att byta hårddisk?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-06-13 00:02

Det borde vara samma som på 17" unibodyn: 5 skruvar.

Ytterligare ett test med riktigt imponerade resultat när det gäller batteriet på 15-tummaren, denna gång är det AnandTech. I deras tester fick de ut över 8 timmars batteritid vi lätt belastning och slutsatsen är ytterst positiv:

There’s no other way to say this. If you care about battery life and portability at all, buy the new MacBook Pro. Go to the Apple store and buy one. While I only tested the 15” model, I’m guessing the 13” model should leave a similar lasting impression.

Ever since I first looked at the power consumption specs of Nehalem I thought it didn’t make any sense to buy a new, expensive notebook before Arrandale’s launch in Q4 2009/Q1 2010. While performance will definitely increase considerably with Arrandale, Apple just threw a huge wrench in my recommendation. The new MacBook Pro is near perfect today. If you need a new laptop now, thanks to its incredible battery life, I have no qualms recommending the new MBP.

Lär mer: Apple's 2009 MacBook Pro: Battery Life to Die For

Bara batteritiden i sig understryker åsikten att detta faktiskt är en riktigt bra uppdatering och mer än bara "en ganska liten uppdatering". Även om det stora prestandalyftet fortfarande väntar på Arrandale.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-15 11:27

Udda att kalla 13" för "pro", när de i praktiken degraderade 15" till icke-pro. Skärmupplösningarna är fortfarande låga, och nu nedgraderat grafikkort och ingen Expresscard i 15". Illa.

Ursprungligen av rydan:

Udda att kalla 13" för "pro", när de i praktiken degraderade 15" till icke-pro. Skärmupplösningarna är fortfarande låga, och nu nedgraderat grafikkort och ingen Expresscard i 15". Illa.

Fast om typ 99 procent av 15"-användarna ändå vill ha SD-äsare hellre än EC-plats så skulle jag inte kalla det en degradering. Då slipper man göra som jag gjort, köpt ett speciellt EC för att få en SD-läsare. Jag vet inte om jag skulle kalla den icke-pro bara därför. I övrigt känns den fortfarande lika mycket pro som innan, även om högre upplösning på skärmen vore att önska så är det ju ingen förändring till det sämre i alla fall.

Rent designmässigt var det ju rätt tydligt att 13-tummaren har med gemensamt med 15-tummaren än med den vita plast-macbooken. Och nu med FW800 är det inte mycket som återstår i skillnad, förutom grafikkortet.

Bevaka tråden