Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du uppdaterat till 10.5.7? Gick det bra?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-25 22:47

Ni som har problem med upplösningen, har ni unibody eller "gamla", eller blir det så för båda typerna? Eller kan det vara Nvidia-chippet som spökar Mac Mini var ju tydligen drabbat)? Man kanske skulle ha en till omröstning om vilka som har problem med upplösningen..

Eller har ni till och med stationära datorer?

Jag saknar alternativet:
- Ja, jag har uppdaterat, men har fortfarande samma problem som innan uppdateringen

Jag har inte (nya) problem med min iMac Alu och min LCD. Det är dock fortfarande (sen 10.5.0) omöjligt att hitta en optimal lösning för att bilden ska fylla hela skärmen. Oavsett vad man väljer för upplösning så har man kanske en 4 cm svart ram oanvänd skärmyta. Man kan välja "overscan" men då hamnar viktiga delar, som dockan och menyerna, utanför.

Senast redigerat 2009-05-26 10:02
Ursprungligen av elsevero:

Jag saknar alternativet:
- Ja, jag har uppdaterat, men har fortfarande samma problem som innan uppdateringen

Jag har inte (nya) problem med min iMac Alu och min LCD. Det är dock fortfarande (sen 10.5.0) omöjligt att hitta en optimal lösning för att bilden ska fylla hela skärmen. Oavsett vad man väljer för upplösning så har man kanske en 4 cm svart ram oanvänd skärmyta. Man kan välja "overscan" men då hamnar viktiga delar, som dockan och menyerna, utanför.

Vad är det för format på den externa skärmen, då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-26 16:34

Angående skärmproblemet (om jag har fattat det rätt), så verkar det uppstå när man kör DVI->HDMI 1080p till en TV.

Jag har också problem med det för min 1:a gen. MacBook - 1080p funkar icke mot min Sony-TV efter uppdateringen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-05-27 10:21
Ursprungligen av Seretur:

Angående skärmproblemet (om jag har fattat det rätt), så verkar det uppstå när man kör DVI->HDMI 1080p till en TV.

Jag har också problem med det för min 1:a gen. MacBook - 1080p funkar icke mot min Sony-TV efter uppdateringen.

Ok, så jag väntar med att uppgradera. Kör en MacPro till en Sony TV via DVI -> HDMI... 1080P. crap.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-06-02 22:18
Ursprungligen av Seretur:

Angående skärmproblemet (om jag har fattat det rätt), så verkar det uppstå när man kör DVI->HDMI 1080p till en TV.

Jag har också problem med det för min 1:a gen. MacBook - 1080p funkar icke mot min Sony-TV efter uppdateringen.

Konstigt, jag sitter och skriver detta på min MB alu med 10.5.7 och har en perfekt bild på
min Sony TV, XV tror jag den heter enligt datorn. Jag har 1080p enligt TV:n och har 1920 x 1080 PAL eller NTSC (valbart)

Vad jag gjorde när jag kopplade in den mot TV:n eftersom även jag fick bild som var för stor eller liten var att först göra som alla gör, ställa in maximal bildyta i bildinställningar, det hjälpte inte. Då började jag titta på Sonyns inställningar och där kan man först trycka på knappen Home och sedan välja Inställningar och Finesser, fortsätt till Video/Fotografi välj Fotografi så borde hela bilden komma fram i rätt proportioner.
Sedan kan man välja Färgomfång för fotografi om man vill ha t ex Adobe RGB och det vill ju jag ha eftersom jag fotograferar med det, ganska snyggt i iPhoto.

Sedan trycker man på knappen options på fjärren och väljer Bildinställning och väljer
Fotografi som dykt upp istället för bioinställningen som kommer tillbaka när du dragit ur datorn. Lycka till och skriv gärna om det funkar eller om det bara är min Sony som är konstig.

Och ja, det har inte varit några problem efter uppgraderingen till 10.5.7, externa skärmar har fungerat perfekt hela tiden inkl TV.

Senast redigerat 2009-06-02 22:40
  • Medlem
  • 2009-05-27 11:04
Ursprungligen av elsevero:

Jag saknar alternativet:
- Ja, jag har uppdaterat, men har fortfarande samma problem som innan uppdateringen

Jag har inte (nya) problem med min iMac Alu och min LCD. Det är dock fortfarande (sen 10.5.0) omöjligt att hitta en optimal lösning för att bilden ska fylla hela skärmen. Oavsett vad man väljer för upplösning så har man kanske en 4 cm svart ram oanvänd skärmyta. Man kan välja "overscan" men då hamnar viktiga delar, som dockan och menyerna, utanför.

Det där har ju inte med Mac OS X att göra utan din skärm som identifierar sig om en TV. SwitchResX är din enda möjlighet att åstadkomma vad du vill.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-27 11:24
Ursprungligen av elsevero:

Jag saknar alternativet:
- Ja, jag har uppdaterat, men har fortfarande samma problem som innan uppdateringen
.

Men då hade man kanske inte fått plats med det viktiga alternativet:

"Nej, jag kan inte uppdatera för jag kör inte Leopard."

Ursprungligen av planB:

Men då hade man kanske inte fått plats med det viktiga alternativet:
"Nej, jag kan inte uppdatera för jag kör inte Leopard."

Det var ju ett mycket givande inlägg, som tillför väldigt mycket till tråden...

Du får vara hur sarkastisk du vill, men jag tycker att det är relevant svarsalternativ. Det ger en liten fingervisning om hur många som fortfarande kör äldre system, vilket jag också tyckte kunde vara intressant att veta.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du får vara hur sarkastisk du vill, men jag tycker att det är relevant svarsalternativ. Det ger en liten fingervisning om hur många som fortfarande kör äldre system, vilket jag också tyckte kunde vara intressant att veta.

Fast det säger ju ingenting. Varför skulle folk som inte kör leopard gå in och rösta i en omröstning som heter "Har du uppdaterat till 10.5.7"? Det är väl inte särskilt troligt? Om det hade varit en omröstning som alla på forumet skulle svara på så är det en annan sak.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Varför skulle folk som inte kör leopard gå in och rösta i en omröstning som heter "Har du uppdaterat till 10.5.7"?

Varför inte? De ska väl få lov att rösta om de vill.

Det ska finnas svarsalternativ för "alla" (det går ju naturligtvis inte att täcka in absolut allt, men jag tyckte att mina alternativ var ganska heltäckande)

Som jag nyss skrev, så var jag lite nyfiken på hur många som sitter kvar i äldre system, och därför var det alternativet med.

Kan vi lägga ner den här sidodiskussionen nu? De som vill ha fler alternativ kan skapa egna omröstningar.

Senast redigerat 2009-05-27 13:25
Ursprungligen av henkebarn:

Vad är det för format på den externa skärmen, då?

1366x768 och jag kör DVI-HDMI

Har du något tips? ...förutom SwitchResX och DisplayConfigX, helst gratis.

Ursprungligen av akerstrom:

Problemet han hade verkar mycket allvarligare än mitt. Att jag inte kan fylla hela 100% av ytan på min LCD TV är inte hela världen men störande.

  • Medlem
  • 2009-05-26 20:08

Kan ej configurera Time Capsule i 10.5.7

10.5.7 passade även på att uppdatera min Airport Utility till den nya som inte rimmar väl med TC. Har googlat förgäves. Fler som upplever samma problem? Tips?

Jag har uppdaterat och drabbades av skärmproblemet. Temporärt fixat med SwitchResX, men jag röstade "ej löst ännu" eftersom jag ser det som olöst tills dess att Apple släpper en officiell fix.

Ursprungligen av Scratchen:

Jag har uppdaterat och drabbades av skärmproblemet. Temporärt fixat med SwitchResX, men jag röstade "ej löst ännu" eftersom jag ser det som olöst tills dess att Apple släpper en officiell fix.

Samma här:cool:
Kul att man inte är ensam och oavsett hur man vrider på det så är denna uppdatering ett skämt. 15 procent som får problem...blir en del, vi kan väl avvakta några dagar till för att få ett pålitligare utfall, och att det är en större majoritet av oss med problem som har benägenhet att rösta i en undersökning som tar 1.4 sekunder att genomföra må vara hänt men det är ju ändå en någorlunda belysning av verkligheten.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-05-27 10:55

Min Mini låste sig på blå skärm efter uppdateringen men vaknade till liv som den skulle efter en omstart...
Min MBP C2D och min Air var det inga problem med...

Jag uppdaterade och i samband med det så gick ett av minnena sönder. Det var naturligtvis en ren tillfällighet att minnet gick sönder samtidigt som jag uppdaterade, men det ställde till en hel del huvudbry för mig...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-06-02 18:21

Uppdaterat;

MBP 2,0 - 1,1
MacBook Air 1,6 - 1,1
MacPro 2 x 2,8 - 3,1

Inga Problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-02 19:18

Ett 20-tal till har uppdaterats och inga problem har rapporterats in. Därmed inte sagt att det inte finns problem med uppdateringen. Bara det att långt ifrån alla får problem.

Uppdaterat en MacBook (Late 2007) och en Mac mini (Early 2006) utan problem.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-03 09:05

Har uppdaterat två macbooks av olika generation och en iMac. Allt funkade klockrent.

Jag hade visst uppdaterat min PowerMac G5 (Dual 2.3 ghz) utan att veta om det. Och det funkar bra. Både med min 20" Cinema (alu) och min 42" tv.

Bevaka tråden