Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med styrplatta på Mac Book (aluminiumchassi 2 GHz intel core duo)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-05-23 15:59

Har fått problem med min 3 månader gamla Mac Book, styrplattan började trilskas lite för ett par veckor sedan och sen dess har det bara blivit värre. Problemet är att den ibland agerar som om styrplattan vore nedtryckt, den markerar, flyttar och drar i saker när man rör på musen och det går ej att avmarkera. När markeringen väl släpper är det istället omöjligt att trycka, om man för musen över objekt så märks det ej (tex på dashboard så brukar det annars komma upp en liten ruta över ikonerna när man för musen över dem). Dessa problem kvarstår även när man kopplar in en extern USB-mus. Jag brukar prova att starta om datorn men det hjälper sällan, däremot brukar det funka igen om den får stå ett tag och vila sig..

Efter att ha snackat med Mac Support sa dom att det kunde vara att datorn tror att musen är nedtryckt hela tiden (eller att den faktiskt är det) och att det är därför problemen uppstår.. Deras råd var alltså att jag ska lämna in datorn för reparation vilket jag helst skulle undvika då jag är väldigt beroende av datorn i skolan.. Fick en idé om att det kanske skulle gå att koppla bort styrplattan och därigenom vara beroende av USB-mus tills det lugnar ner sig i skolan, då skulle jag dessutom kunna se om det faktiskt är styrplattan som är boven i dramat.. Problemet nu är bara att jag inte kan hitta någon sådan inställning i datorn. Jag vet att det på den "vanliga" vita Mac Booken finns en sådan inställning under styrplattan på systeminställningarna men kan inte hitta den på min..

Så: mina frågor är framförallt om någon vet vart den inställningen kan finnas eller i annat fall om någon har en annan temporär lösning på mina problem..

Tacksam för svar!!

jag har en vit macbook som jag kör trådlöst mus och tangentbord i o det funkar fin fint går via blåtand

men borde ju finnas blåtand på den macen du har finns i kontroll inställningarna säkert

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-05-23 18:02

Men om styrplattan är nedtryckt så borde det väl fortfarande strula även om man kör trådlöst??

På den alla bärbara Macar som jag har suttit med så har alternativet "ignorera styrplattan när en mus är inkopplad" funnits, men den finns alltså inte för dig?

Sitter inte på en Mac just nu, så jag kan inte kolla upp det exakt, men det är antingen under Styrplatta eller Mus (som bara syns om man har en mus inkopplad). Systeminstallningar>Tangentbord & mus.

Ursprungligen av ztaafen:

På den alla bärbara Macar som jag har suttit med så har alternativet "ignorera styrplattan när en mus är inkopplad" funnits, men den finns alltså inte för dig?

Är den funktionen helt borttagen?
Eller har dom gömt den någon annanstans?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-05-24 09:35

Så här ser det ut

Så här ser de två aktuella inställningarna ut, och detta är när jag har en exter mus inkopplad (det ser likadant ut annars också)

Styrplatta problem i MBA

Jag har haft problem med min styrplata på min MBA ett tag, ibland stannar pekaren och det går bara att röra den lite i taget och den låser även fast fönster och objekt.
Upptäckte senare efter ett tag att det bara händer när jag kör med nätadaptern och rör platta, rör jag datorn med andra handen så finns inte problemet kvar, eller när den går på batteri.
Det måste ha med någon jordning som inte funkar mellan styrplattan och chassit som blir ok när jag rör datorn.

Bengt

Ingen aning, verkar väldigt dumt ifall de har gjort det, speciellt nu när plattan är så himla stor!

Jag har ingen unibody, så jag kan tyvärr inte leta. :/

1
Bevaka tråden