Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allvarligt säkerhetshål - stäng av Java i din webbläsare

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2009-06-01 23:40
Ursprungligen av cable_guy6:

Tur att man inte kör apple-server. Det verkar ju livsfarligt om det tar sån tid att täppa till hålen.

Nu väljer kanske vi proffs inte server utefter ett specifikt serverhål, det gör bara amatörer som kanske inte borde ha en server i överhuvudtaget.

Man får hoppas att Apple blir snabbare på att fixa hål då det knappast kommer att hittas färre ju populärare plattformen blir.

Ursprungligen av studiox:

Nu väljer kanske vi proffs inte server utefter ett specifikt serverhål, det gör bara amatörer som kanske inte borde ha en server i överhuvudtaget.

Fem poäng studiox.

(kan inte sluta skratta, så jävla träffsäkert...)

Vad tror vi om det här?
Är det fixat nu?

  • Oregistrerad
  • 2009-06-11 21:38

Du kunde väl klickat på KB'n och berättat vad som stod där istället ?

Ursprungligen av studiox:

Du kunde väl klickat på KB'n och berättat vad som stod där istället ?

Klickat på vad?

Jag tror inte att jag hade förstått mer för det. Skriv av länken och läs.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-11 23:07
Ursprungligen av henkebarn:

Klickat på vad?

Jag tror inte att jag hade förstått mer för det. Skriv av länken och läs.

Nej Apple brukar ju inte vara så duktiga att skriva vad sina uppdateringar gör, där är ju fortfarande MS bättre. Men jag tänkte att du kanske klickat på den, för att i alla fall undersöka den möjligheten.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-06-11 21:40

Vilken "Java for Mac ..." är det? Jag hittar bara Update 3 från 2009-02-18.

Ursprungligen av frazze:

Vilken "Java for Mac ..." är det? Jag hittar bara Update 3 från 2009-02-18.

Well, den adresseras till användare av 10.5.6 och senare, så någorlunda ny är den nog.

Fick du den uppdateringen idag? Den har inte jag fått...

MBP 3.1
osx 10.5.7

Ursprungligen av klarabara:

Fick du den uppdateringen idag? Den har inte jag fått...

MBP 3.1
osx 10.5.7

Är inte säker på om jag fick den just idag egentligen, för jag har just återställt min "nya" iMac enligt en time machine-backup från min PowerMac G5 från tidigare idag. Men det var en del som inte stämde. Dels var inte 10.5.7 installerat, inte Safari 4, inte senaste iLifeuppdateringen. Men dokument från imorse följde med... Skumt!

Jag har installerat uppdateringen men appleten kan fortfarande köra /usr/bin/say, så jag antar att det inte åtgärdar hålet.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-06-15 20:45

Jag har 10.5.7.
java version "1.6.0_13"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_13-b03-206)
Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (build 11.3-b02-82, mixed mode)

Hör inget ljud. Detta blir meddelande om man trycker på "klicka för mer info..." och Detaljer.
"java.lang.RuntimeException: Bootstrap failure
at HelloWorldApplet.init(HelloWorldApplet.java:33)
at sun.plugin2.applet.Plugin2Manager$AppletExecutionRunnable.run(Plugin2Manager.java:1494)
at java.lang.Thread.run(Thread.java:637)
Caused by: java.lang.NullPointerException
at HelloWorldApplet.init(HelloWorldApplet.java:29)
... 2 more
Undantag: java.lang.RuntimeException: Bootstrap failure
"

  • Oregistrerad
  • 2009-06-15 22:19
Ursprungligen av Henil:

Jag har 10.5.7.
java version "1.6.0_13"

Det är samma version som ligger i Snow Leopard, som jag skrev i tråden.

Alltså har du uppdaterat eller så har det kommit en fix och då lär problemet vara löst och tråden kan stängas..

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-06-17 17:07
Ursprungligen av studiox:

Det är samma version som ligger i Snow Leopard, som jag skrev i tråden.

Alltså har du uppdaterat eller så har det kommit en fix och då lär problemet vara löst och tråden kan stängas..

Jag tror att jag gick vägen via developer...

Hittar detta i Programuppdateraren med hänvisning till följande länk: http://support.apple.com/kb/HT3581?viewlocale=sv_SE

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-15 23:58
Ursprungligen av henkebarn:

Hittar detta i Programuppdateraren med hänvisning till följande länk: http://support.apple.com/kb/HT3581?viewlocale=sv_SE

Sista uppdatering fixade det

Ursprungligen av joakimo:

Sista uppdatering fixade det

Japp. Apple Insider skriver lite mer om det här: Apple plugs critical Java security hole affecting Tiger, Leopard

Synd att Apple ska behövas hängas ut på den offentliga skampålen innan ett så här pass allvarligt säkerhetsproblem täpps till. Det är bland de sämsta sidorna av Apple, ungefär som när utvecklare som fått program ratade i App Store för helt löjeväckande skäl måste göra en offentlig affär av det för att få upprättelse eftersom det är helt omöjligt att prata direkt med Apple om det.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-16 11:28
Ursprungligen av Adrian B:

Japp. Apple Insider skriver lite mer om det här: Apple plugs critical Java security hole affecting Tiger, Leopard

Synd att Apple ska behövas hängas ut på den offentliga skampålen innan ett så här pass allvarligt säkerhetsproblem täpps till. Det är bland de sämsta sidorna av Apple, ungefär som när utvecklare som fått program ratade i App Store för helt löjeväckande skäl måste göra en offentlig affär av det för att få upprättelse eftersom det är helt omöjligt att prata direkt med Apple om det.

Kan inte göra annat än att hålla med. Däremot så verkar ju inte ens offentlig uthängning påverka Apple speciellt mycket då det tog nästan exakt EN MÅNAD (!) för att fixa ett allvarligt säkerhetshål.

Skulle detta hända på Windows skulle det bli förstasidan på Aftonbladet.

Ursprungligen av studiox:

Däremot så verkar ju inte ens offentlig uthängning påverka Apple speciellt mycket då det tog nästan exakt EN MÅNAD (!) för att fixa ett allvarligt säkerhetshål.

Näe, det var inte så fort, men snabbare än de 9 månader (!) som gått från att säkerhetshålet upptäcktes och rapporterades till Apple i augusti förra året tills att denna uthängning gjordes.

Efter omstart av webbläsaren verkar det fint!

Efter uppdateringen började java-rutan ladda på testsidan men sen försvann den laddande javakoppen och blev det ett litet rött kryss uppe i vänstra hörnet. Inget tal numera iaf

Antar därmed att det funkade med uppdateringen även för Tiger.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-16 08:04

Otroligt. Det tog Apple nästan ett halv år att fixa felet. Och precis som adrian sa först efter att någon skrev om det och visade hur man kan utnyttja hålet som apple reagerade. Det är precis med sånt arrogans som apple ogillas av pc användare.

//Rob

Bevaka tråden