Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sparat Time Machine kopia på FAT formaterade disk

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tror mig ha kört mina Time Machine backuper mot en FAT formaterad disk. Jag har kunnat bläddra på denna disk från min förra installation av Mac OS.
Dock så kraschade denna hårddisk och nu kan jag ej återställa från den backupfil som skapdes.
När jag försöker mounta denna så får jag fel "mount failed - filsystem som inte kan anslutas"

Till frågorna:
1. Kan man överhuvudtaget köra TM mot en FAT disk..?? Jag tror inte det..
2. HUr kan jag, åtgärda detta problem, dvs mounta denna backup fil?

Tack för all hjälp, börjar bli lite desperat då jag trodde mig varit duktig och köra backuper, men vad hjälper det när de inte går att återställa?

1) Ansluter man en FAT-disk får man frågan om man vill formattera om den till Macformat.

Du borde inte kunnat få en backup att hamna där på med andra ord.

Om du försöker mounta en FAT-disk skall det gå utan problem.

Jag tror disken är skadad.

  • Oregistrerad
  • 2009-05-21 12:58

Vet inte hur du lyckats med konststycket att få TimeMachine att acceptera en FAT formaterad disk.

Vet att det går att lägga en TimeMachine-volym på en Samba-server om man gör det via en "diskimage" m h a lite pyssel. Då sparas den som en macspecifik "sparse-bundle" som är en samling filer som ser ut som en enda disk. Vid kopieringen över till Samba-servern (eller FAT) delas Mac/Diskimage-filen upp i två delar, en data och en s.k. resursdel. För att göra en lång historia kort - om resursdelen försvinner för en sparsebundle (och en del andra macspecifika format) så blir datadelen oanvändbar.

De flesta verktyg för Windows känner inte till Mac'ens alla filformat och inte heller att dessa två delar egentligen är en fil. Du kan alltså inte använda diverse verktygsprogram för att återskapa den informationen eftersom de inte vet vad de skall leta efter.

Sorry om det låter för tekniskt men det där blir ingen lätt historia att få tillbaka den informationen. Det är nog kört tyvärr.

1
Bevaka tråden