Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med extern hårddisk!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har haft en jobbig förmiddag med min externa hårddisk
(WD My Book Studio Edition 1 TB).

Helt jäkla plötsligt bestämde den sig för att vägra bli upptäckt av min MacBook Pro. Well, jag dök in på 99 och hittade medlemmar som har haft liknande problem. Följde rekommendationer och körde DiskWarrior på den. Efter en otrolig lång tid fick jag äntligen fram en preview.

Jag får följande meddelande (hittar ingen logg jag kan posta):
"DiskWarrior has succesfully built a new directory for the disk named "My Book". The new directory cannot replace the original directory because of a disk malfunction"
Det står också att the disc mafunction will likely worsen. Nu undrar jag lite vad jag ska göra.

Frågor:
1. Betyder detta att min hårddisk är helt körd? Dvs., kommer den att försvinna igen när jag stänger DiskWarriors directory?
2. Finns det något annat jag kan göra för att rädda min hårddisk? Jag fattar inte hur den bara kan sluta fungera.

Tack på förhand!!

Hälsningar Peurling
Mac OS X 10.5.6
MacBook Pro 08
WD MyBook 1TB
Har alltid kört med Firewire 800 (Fick dock byta till USB för att den överhuvudtaget skulle hittas av skivverktyg)
DiskWarrior 4.1.1

Försök rädda det du behöver. Hårddiskar har egenskapen att "bara sluta fungera". Har du garanti kvar? Då kanske du kan få en ny. Jag bytte nyligen min interna hårddisk (1,5 år gammal) på min iMac Alu. En dag låste datorn sig totalt och när jag startade om med strömknappen fick jag se den fruktade mappen med ett frågetecken på skärmen: det kunde inte hitta startskivan.

När jag lyckades hitta hårddisken med skivverktyg från CDn. Det visade sig att jag hade en oreparerbar fel, varför? Vem vet... Jag lyckades formatera och installera på nytt. Några veckor senare låste sig datorn igen och fick "mappen med frågetecken". Som tur är så kunde jag återställa allting från en extern backup disk med Time Machine till en ny hårddisk som jag installerade själv.

Tack så mycket, jag ska försöka byta den!

Jag brukar se det som att en disk som lägger av och som man får igång igen; då har man blivit varnad av ngn högre makt.

Pajjar den på måndag och du lyckas få igång allt, kopiera och BYT direkt - inga stäng av, omstarter etc...
Sitta och vänta på raset ger bara blodtryck.

  • Medlem
  • 2009-05-28 17:14

Har en exakt likadan WD som slutade fungera förra veckan, vill inte mounta längre.... skräp.

Har aldrig haft problem med externa firewirediskar förut, men det är kanske för att jag alltid kört Lacie och de verkar supporta mac i större utsträckning...

1
Bevaka tråden