Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

APC40-tråden

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-20 10:28

Tja, tänkte vi kunde ha en tråd om denna här ..

Nån som har testat eller tom äger?

Den är väl inte släppt än?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2009-04-20 10:45

Slutet på maj ska den komma till Sverige sägs det. priset lär ligga på runt 6500kr.

Jag testade den lite i Frankfurt, jag var lite förvånad att den inte, vad jag kunde lista ut, erbjöd något extra än vad alla kontroller med liknande uppsättning knappar och rattar gör. Fast det var ett snabbt test bara och jag kan ha missat något, gedigen kvallité och rätt snygg och så.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2009-04-20 10:51

Vad saknade du för extra funktion? Kaffebryggare? Larmnummer? Facebook-inloggning?
Nä, jag tycker samma...vad gör den som är sååååå himla revolutionerade?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-20 11:03

jag är ändå sugen av klippmatrisen. det som skulle få mig att tänka om är om lemuren prisdroppades extremt, eller att monome släppte en multicolor-variant

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-04-20 11:04

Det som är grejen med den, utöver andra kontrollare, är väl att den visar clip-status med olika färger på knapparna.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2009-04-20 11:05

Jag är Live-n00b så mina myrsteg har inte gjort att jag fattat galoppen än. Dock spelade jag in ett klipp igår och då trillade en polett ner. Kan nog bli bra det där!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-20 11:21

hehe, jo, det hjälper att man kan live för att veta om kontrollern passa för en själv. den är mest tänkt till performance känns det som, inte en Mackie Control-ersättare...

Releasedatum är nu officiellt satt till torsdag nästa vecka (30/5-09)
Ungefär 5000 kr ser den ut att ligga på runt om i de europeiska butikerna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-24 09:26
Ursprungligen av Volantiz:

Releasedatum är nu officiellt satt till torsdag nästa vecka (30/5-09)
Ungefär 5000 kr ser den ut att ligga på runt om i de europeiska butikerna.

yo, är du i framtiden när du skriver detta?

Ursprungligen av Volantiz:

Releasedatum är nu officiellt satt till torsdag nästa vecka (30/5-09)
Ungefär 5000 kr ser den ut att ligga på runt om i de europeiska butikerna.

Den hamnar på 5.995:- i sverige till en början.

Svensk musik, svenska generalagenten för Akai, får bara in 15 st i första sändningen och dessa fördelas mellan musikaffärskedjorna så det kan vara en bra grej att boka upp sig om man har GAS och vet att man vill ha en från sverige. Vi har i princip redan sålt våra bokade (vi vet i dagsläget inte exakt hur många vi får).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-23 11:18

vill ha....

Ok, iom MAXFORLIVE så verkar den bli liiite mer spännande, man kan använda griden som en stepseq. mm.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-01 14:24
Ursprungligen av spanky:

man kan använda griden som en stepseq. mm.

det var på tiden att någon komm med det till datorn..

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2009-04-24 11:05

Haha ja Volle...hur är maj? Soligt?

  • Medlem
  • 2009-04-26 00:22

Exakt 5017kr på Thomann, leverans 29/5.

Mårre: grundfunktionerna är som sagt enkla men genomtänkta. Grejen är att man kan använda Max/MSP för att ge den nya funktioner. Det finns ett kort klipp nånstans på Abletons sida där dom kör den som en step sequencer.

Nu är jag tillbaka i verkligheten igen.. och japp.. det var soligt i maj

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2009-04-28 16:41

Volle: skönt att höra att du e tillbaka!

Är det någon som vet om man måste ha MAX för att kunna köra saker som är gjorda i MAX (eller funkar de som "vanliga" effekter i Live)?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-04-29 14:33
Ursprungligen av Mårre:

Är det någon som vet om man måste ha MAX för att kunna köra saker som är gjorda i MAX (eller funkar de som "vanliga" effekter i Live)?

Jag har för mig att det skulle funka... Var ett tag sen jag hörde det men jag tror det är i nått klipp på ableton sajten de säger det. Men det gäller då version 8.. vet inte om det funkar i 7an.

Mårre: Sist jag hörde något om det så var man tvungen att ha MAX (Live-versionen då såklart).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-28 17:06

skulle vara jäkligt nice om monome släppte en multicolor-version ... tänk tre-färgers 16x8 matris ... bästaste .. skulle vara en direkt konkurrent till denna från mitt perspektiv iaf

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-29 09:48

Finns det några direkta alternativ till APC40:n? Det enda jag ser, är som Nihad säger, en specialbyggd Monome.

+ Tror någon att en leverantör kommer gå under Thomanns pris på den (5200 med frakt)? Sugen på att förhandsbeställa för att ha en chans att få ett ex alls över sommaren, och väntar jag på att någon annan leverantör ska försöka bräcka Thomann blir jag nog utan.

Ursprungligen av j--:

Finns det några direkta alternativ till APC40:n? Det enda jag ser, är som Nihad säger, en specialbyggd Monome.

Mashine styr ju live på likartat maner i control-läge.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-29 11:24

Just, tackar. Hade glömt bort den. 1500 kr mer, säger Thomann. Vad skulle fördelen med en Maschine vara?

Edit: Maschine har väl inbyggda effekter och synth, men kan inte användas som skärmersättare i Ableton (som APC40 kan)?

Ursprungligen av j--:

Just, tackar. Hade glömt bort den. 1500 kr mer, säger Thomann. Vad skulle fördelen med en Maschine vara?

Edit: Maschine har väl inbyggda effekter och synth, men kan inte användas som skärmersättare i Ableton (som APC40 kan)?

Jag skule vilja hävda att den kan ersätta skärm. Här har du en video ang. detta:
http://www.native-instruments.com/newreleases/#/en/products/producer/maschine/?content=477

Dom andra videosarna visar mer vad Mashine är och kan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-29 12:17

Tack igen. Kollat igenom, och tror APC40:n är vad som passar mig bäst utav dessa. Behöver ingen synth/sampler/fx i den. Gränssnittet på APC:n verkar passa mig bättre också. Den är billigare och gjord rakt av för Ableton.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-29 14:47
Ursprungligen av j--:

Tack igen. Kollat igenom, och tror APC40:n är vad som passar mig bäst utav dessa. Behöver ingen synth/sampler/fx i den. Gränssnittet på APC:n verkar passa mig bättre också. Den är billigare och gjord rakt av för Ableton.

Rätta mej om jag har fel .. men tror maschine är lite mer anpassad för att skapa musik med från grunden medans APC40 är ett perfomace verktyg för att leka med redan skapad musik.. eller?

illtid: Men man behöver fortfarande Max4Live i grunden för att kunna använda dem som "vanliga" effekter, om de nu inte ändrat på det hela.

HEK: Jag ser det mer som att Maschine är ett lite mer anpassat verktyg för att peta ihop loopar, men att APC40 är lite mer anpassat för att svetsa ihop looparna till låtar. Såe, ungefär så

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-04-29 15:34
Ursprungligen av Volantiz:

illtid: Men man behöver fortfarande Max4Live i grunden för att kunna använda dem som "vanliga" effekter, om de nu inte ändrat på det hela.

Fick helt intrycket av att man kunde använda andras maxpatcher. Har surfat runt lite på andra Live forum och det råder helt klart delade meningar angående detta, vissa som säger si medan vissa så. det blir väll bara att vänta och se då:tveksam:

Men jag tycker det låter otroligt dumt om det nu skulle vara så att man måste äga max4live för att kunna använda dessa effekter.

Bevaka tråden