Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spekulationer om nya iPhone (2009)

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vet inte om det finns en likadan tråd innan, tror mig inte har sett det i alla fall.

Jag tänkte vi kunde använda den här tråden för att diskutera och spekulera om den nästkommande iPhone. Vi vet att 3.0 kommer och dess funktioner. Men hur kommer telefonen att se ut - och hur skiljer sig hårdvaran?

Den här tråden är istället för "3.0 presenteras den 17 mars"

Lås och släng tråden om den inte gör någon nytta

Först och främst spekuleras det ju i att telefonen kommer att få en bättre kamera - en lågoddsare. Ett annat "rykte" gör gällande att telefonen får 802.11n: http://www.appleinsider.com/articles/09/04/04/next_ipod_touch_iphone_to_support_low_power_802_11n_mode.html

Det som framkommit hittills utifrån rykten och grävande i betaversionerna av iPhone OS 3.0 är detta så vitt jag vet:

Bara för att det tekniskt sett finns stöd för dessa funktioner betyder det inte att Apple automatiskt kommer att använda det. T.ex. finns stöd för FM-mottagning redan i dagens iPhone, men det används bara för kommunikation med Nikes stegräknare.

Är det något jag missat som borde vara med på listan? Ange källa till ryktet i så fall.

Ursprungligen av Adrian B:

T.ex. finns stöd för FM-mottagning redan i dagens iPhone, men det används bara för kommunikation med Nikes stegräknare..

Är väl bara i iPod Touch detta finns? Sen kommer jag inte riktigt ihåg, men inte är det FM Nike+ använder?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-13 10:54
Ursprungligen av Leftrustle:

Är väl bara i iPod Touch detta finns? Sen kommer jag inte riktigt ihåg, men inte är det FM Nike+ använder?

Du har helt rätt. Det är blåtand iPod touch använder för att synkronisera med Nike+. iPhone har inte ens stöd för Nike+.

Ursprungligen av Leftrustle:

Är väl bara i iPod Touch detta finns? Sen kommer jag inte riktigt ihåg, men inte är det FM Nike+ använder?

Jag var lite osäker själv, men jag utgick ifrån MacRumors citat från 9 to 5 Mac som jag länkade ovan (min markering):

But they neglected to mention that it also adds the ability to receive and send (the previous model could only receive) information through FM radio signals which theoretically could be used to broadcast sound into car stereos..without external adapters. It could also be used to pick up FM radio music, news and sports broadcasts on their iPhones and even, in August, on iPods. Currently the FM reciever is only used to pick up communications from the Nike+ peripheral.

Jag tolkade det som att FM-mottagning fanns i både iPhone och iPod touch men bara användes för Nike-mottagningen, jag kollade aldrig upp det närmare.

Spekulationer om exteriör design;

Kanske rent av en helaluminium unibody design (influerad av nya MacBookPro) med ett programmerbart lysande/blinkande äpple beroende på status istället för dagens silveräpple?
Medger också en högre "bling bling gadget"/"titta på mig"-faktor helt i enighet med Apples klientel.

Övriga detaljer/önskemål/spekulationer tror jag redan har nämnts på detta fantastiska forum.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-13 13:32
Ursprungligen av moogpower:

Spekulationer om exteriör design;

Kanske rent av en helaluminium unibody design (influerad av nya MacBookPro) med ett programmerbart lysande/blinkande äpple beroende på status istället för dagens silveräpple?

Låter snyggt men jag är tveksam eftersom aluminium skärmar av antennerna inne i telefonen mer än vad plast gör. I detta fallet blir det nog funktion före form tror jag.

MacRumors skriver om ett rykte från China Times: Apple Ordered 4 Million New iPhones for Q2 2009?

Per Slashphone's summary:

According to its insider news, Apple has already ordered 4 million units of new iPhones and expected to receive the shipment by end of this quarter. These iPhones might be a combination of 3 new models, with one only supports EDGE wireless data connection, another one for 3G wireless data connection and one model made for China market (for China’s TD-SCDMA network?). There will not be iPhone Nano and the new iPhone 2009 will be similar to the current iPhone 3G, according to the report.

Om detta stämmer har vi alltså lite mer uppgifter nu:
- Tre modeller, en EDGE, en 3G och en för Kinas marknad
- Ingen iPhone Nano (vem som nu trodde det)
- Utseendet ungefär som iPhone 3G

Jag har läst samma nyhet/rykte men har svårt tro på en EDGE telefon. Det känns väldigt fel att gå tillbaka till EDGE only även om det kommer uppgraderingar även av EDGE standarden men varför begränsa telefonen?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har läst samma nyhet/rykte men har svårt tro på en EDGE telefon. Det känns väldigt fel att gå tillbaka till EDGE only även om det kommer uppgraderingar även av EDGE standarden men varför begränsa telefonen?

Ja, jag har också svårt att se det, Apple har inte såld en iPhone med Edge på snart ett år, verkar konstigt att gå tillbaka till det. Det skulle vara om den var avsedd för en speciell marknad där det bara finns EDGE, men finns det ens en sådan marknad?

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, jag har också svårt att se det, Apple har inte såld en iPhone med Edge på snart ett år, verkar konstigt att gå tillbaka till det. Det skulle vara om den var avsedd för en speciell marknad där det bara finns EDGE, men finns det ens en sådan marknad?

Australien?

Jag hoppas ryktet om unibody bli verklighet - kombinerat med ny kamera och en videofunktions tycks ju redan bekräftat. Den enda nackdelen med det är att Blondinbella kommer videoblogga ännu mer.

För att återgå till designen så känns det ju nästa som ett "måste" med tanke på hur resten av familjen ser ut. Kanske skulle dom ta lite inspiration av Nano och pumpa ut flertalet färger? Det skulle onekligen öka försäljningen hos den yngre målgruppen.

Om ryktet stämmer om de tre modellerna skulle jag bli lite besviken, bara för att det är Apple - och Apple ska överraska.

Ursprungligen av godpuppet:

Australien?

Är det så pass illa där? Inte ens 3G pågång i näten?

Annars tror jag på ryktet om att utseendet inte förändras speciellt mycket.

Designen av iPhone är i mångt och mycket funktionalistisk och minimalistisk. Det handlar inte om några extravaganta utsmyckningar, utan det handlar om en stor skärm och det allra mest nödvändiga runt denna skärm och inget mer utöver det.

Telefonen skulle kunna bli tunnare och kanterna lite smalare, men skärmen kommer inte att bli mindre eftersom mjukvaran är designad för fingrar och fingrarna blir inte mindre. Det finns detaljer som färg och material som går att variera, men det är är ungefär allt.

Apple har jobbat med färger i allt från iMac till iPod nano, så det är en tänkbar väg att gå (och även iPhone 3G fick ju en till färg), men det måste inte hända.

Jag läste tidigare om ett rykte om en mera matt, ruggad yta på baksidan och det vore inte så dumt eftersom telefonen kan vara hal som en tvål ibland. Matt yta ligger också i tiden, det är populärt och känns modernt.

Ursprungligen av Adrian B:

Är det så pass illa där? Inte ens 3G pågång i näten?

Annars tror jag på ryktet om att utseendet inte förändras speciellt mycket.

Designen av iPhone är i mångt och mycket funktionalistisk och minimalistisk. Det handlar inte om några extravaganta utsmyckningar, utan det handlar om en stor skärm och det allra mest nödvändiga runt denna skärm och inget mer utöver det.

Telefonen skulle kunna bli tunnare och kanterna lite smalare, men skärmen kommer inte att bli mindre eftersom mjukvaran är designad för fingrar och fingrarna blir inte mindre. Det finns detaljer som färg och material som går att variera, men det är är ungefär allt.

Apple har jobbat med färger i allt från iMac till iPod nano, så det är en tänkbar väg att gå (och även iPhone 3G fick ju en till färg), men det måste inte hända.

Jag läste tidigare om ett rykte om en mera matt, ruggad yta på baksidan och det vore inte så dumt eftersom telefonen kan vara hal som en tvål ibland. Matt yta ligger också i tiden, det är populärt och känns modernt.

Jag bodde i Australien för två år sedan, då var ADSL en stor grej och folk strömmade till IT cafér. Har svårt att tro att dom snurrar på 3G molnet nu, Australien ligger knappast i framkant med teknik. Trots det har man väl världens hetaste "hackers"

Björnström kan väl kanske flika in här - han bor i Melbourne har jag för mig.

Ursprungligen av godpuppet:

Jag bodde i Australien för två år sedan, då var ADSL en stor grej och folk strömmade till IT cafér. Har svårt att tro att dom snurrar på 3G molnet nu, Australien ligger knappast i framkant med teknik. Trots det har man väl världens hetaste "hackers"

Björnström kan väl kanske flika in här - han bor i Melbourne har jag för mig.

Han är faktiskt tillbaka i vårt avlånga land sedan en tid tillbaka. Han har berättat vilket u-land det är när det gäller internet, känns rätt främmande när man är van vi svenska förhållanden (men vi ligger å andra sidan långt fram, även USA framstår som u-land ibland med höga avgifter och långsamma uppkopplingar).

Men jag trodde Australien ändå hade 3G i mobilnätet (och utifrån Capemans inlägg verkar det stämma).

Sluta spekulera och ta reda på fakta säger jag kaxigt och hoppas att alla tar det på rätt sätt

Tittade in på http://www.gsmworld.com/roaming/gsminfo/index.shtml och fann detta

Ursprungligen av BlackSmp:

Sluta spekulera och ta reda på fakta säger jag kaxigt och hoppas att alla tar det på rätt sätt

Vi väntade på att du skulle göra det åt oss

Ursprungligen av BlackSmp:

Sluta spekulera och ta reda på fakta säger jag kaxigt och hoppas att alla tar det på rätt sätt

Tittade in på http://www.gsmworld.com/roaming/gsminfo/index.shtml och fann detta

Jag lyfter på hatten.

Större lagringsutrymme(32gb), ryktas det väl om ifrån överallt.

Kommer inte ihåg vart men batteri man själv kan byta ut har jag läst rykte om ett par gånger, inte helt otroligt ändå.

Det har även ryktats om ett snabbare 3G-chip:
http://www.macrumors.com/2009/03/20/next-generation-iphone-to-have-faster-internet-speeds/

Det som får mig att vänta är inte lull-lull, utan snabbare processor. Kan aldrig vara fel.

Åtminstone Tre och Telstra har 3G-nät i Australien. Vet inte hur länge de funnits, men jag har ett vagt minne om att när jag köpte min gamla Motorola A925 med abonnemang från Tre som hängde jag på ett australiskt forum, så jag skulle tippa på att de haft 3G ungefär lika länge som vi.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-16 01:29

Jag gissar på att om EDGE iPhone ryktet skulle stämma så är den nog tänkt för Kina marknaden.

Jag hoppas att nästa version kommer äntligen att säljas olåst.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag gissar på att om EDGE iPhone ryktet skulle stämma så är den nog tänkt för Kina marknaden.

Jag hoppas att nästa version kommer äntligen att säljas olåst.

//Rob

Ryktet gällde väl dock att det skulle vara en Kina modell, en 3G och en EDGE (som jag förstod det). Alltså handlar det om tre modeller och förhoppningsvis bara en till Kina

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-16 03:47
Ursprungligen av godpuppet:

Ryktet gällde väl dock att det skulle vara en Kina modell, en 3G och en EDGE (som jag förstod det). Alltså handlar det om tre modeller och förhoppningsvis bara en till Kina

Jag förstod det men vad jag menade att den som spred ryktet kanske läste fel och det kommer 2 modeller en med endast edge för Kina och en med 3G för resten av världen.

//Rob

Kina-versionen känns jävligt realistisk faktiskt. Den store ledaren vill säkert ha en censurerad version så att inte pöbeln kan få allt få fritt spelrum

Varför skulle EDGE vara mer troligt för Kina? Det som jag sett var spekulationer om någon annan CDMA variant som var specifik för Kina men inte EDGE

  • Medlem
  • 2009-04-16 19:06

Jag har läst (men glömt var) att edge-modellen är tänkt för Indien.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-16 19:33
Ursprungligen av lufra:

Jag har läst (men glömt var) att edge-modellen är tänkt för Indien.

Det är rätt klokt. Med en nästan miljard människor men med dåligt utbyggt infrastruktur samt den nuvarande G3 iPhonen var på tok för dyr för nästan alla indier så är det inte helt oklokt att skapa en extra mobil för indiska marknaden.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-17 16:59

Dåligt utbyggd infrastruktur? Jag åkte flera hundra mil tvärs över södra Indien för ett år sedan. Mobiltäckningen var bättre än i Sverige, oftast med flera nät. Jag kunde kolla eftersom jag reste med en dual sim card lur. 3G täckning är på gång och pressuppgifter talar om förväntad stor tillströmning till 3G. Håller dock med om att Edgetäckning är viktigare initialt än 3G.

(Dessutom hade alla hotell vi stannade på fritt wifi, vilket man knappast finner i t ex USA).

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-04-27 12:26

Flyttade två inlägg som handlade om önskemål på nästa iPhone till rätt tråd här.
/mod

Bevaka tråden