Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa iPhone-kamera 3.2MP och 5MP?

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan inte se någon fel i den artikeln, det är väl känt i folkmun att megapixel inte är något att stirra sig blind på? Till och med ONOFF säljarna säger ju det, så något måste det ju betyda.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-04-05 17:04
Ursprungligen av godpuppet:

Kan inte se någon fel i den artikeln, det är väl känt i folkmun att megapixel inte är något att stirra sig blind på? Till och med ONOFF säljarna säger ju det, så något måste det ju betyda.

Det där var nästan lite smålustigt. Fast nu är det väl bäst att vi återgår till iphone och kameran innan någon mod kommer och låser tråden pga OT.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-05 22:35

Tack för att ni själva sätter punkt för OT snacket

/Tangen

http://www.idg.se/2.1085/1.222911/nasta-ipod-touch-far-inbyggd-kamera

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-08 01:23

Förstår ej all hysteri kring finesser på kameror i mobiltelefoner. Så länge kvaliteten inte ens är i närheten av den hos en vanlig billig kompaktkamera, vill jag inte betala extra för att de ändå ska ha hög upplösning och massor av meningslösa extrafinesser såsom lampor, speglar, autofokus, zoom, touch to focus, och allt vad de hittar på.

Går det inte att bygga in en riktig kamera, vill jag hellre ha en billig och enkel men snabb mobilkamera som utan att man behöver tänka producerar lågupplösta men ändå tydliga och ganska schyssta små ögonblicksbilder. Tycker att kameran i nuvarande iPhone 3G är ganska perfekt för ändamålet. Den är har inte högre upplösning än den behöver ha i förhållande till sin kvalitet och färgerna blir dessutom förvånansvärt korrekta. Man behöver inte tänka på inställningar när man fotograferar, för det finns inga, utan man bara knäpper av. Precis så vill jag använda mobilkameran. När jag vill ta riktiga foton med riktiga inställningar, tar jag dem med min kompaktkamera eller helst systemkamera, där inställningarna faktiskt ger resultat.

Samtliga gånger jag har testat den inbyggda kameralampan på någon mobil har det slagit mig att det fungerar så dåligt att det hade varit bättre att inte ta någon bild alls, om det inte finns möjlighet att ta bilden utan blixt men med längre slutartid.
Och samtliga gånger jag har testat autofokus på någon mobil, har det tagit flera år för skiten att fokusera och när den väl gör det, fokuserar den väldigt oprecist och ofta helt fel. Då önskar man hellre att det inte fanns någon fokusmöjlighet, utan att bilden bara skulle knäppas av direkt.

Videofunktion skulle naturligtvis vara kul att ha. Men då gäller samma där - ska den finnas med ska den också gå att använda till något. Den ska vara tillräckligt bra för att kunna producera små klipp där man faktiskt ser och hör vad som pågår. Blir det lika dålig kvalitet som mobilkameror i allmänhet ger (bara suddiga fyrkanter som smetas omkring, ackompanjerat av ett skärande otydbart buller), är det bara dålig publicitet för Apple.

Allt detta tror jag emellertid att Apple är medvetna om. Det är lite av hela grejen med iPhone - att vägra släppa in en funktion förrän den faktiskt går att använda till något.

Man är ju inte ute och fotar med sin mobil Det handlar om någonting helt annat - det handlar om att man alltid vill ha en kamera med sig och att dess bilder ska vara acceptabelt bra rent tekniskt sätt - eftersom det alltid är vidvinkel så vill man ha hyfsat med pixlar och acceptabelt brus så att man kan croppa fram motivet.
Det handlar om att man kan ta dom där bilderna som man aldrig annars skulle kunna ta - om man nu inte alltid - och jag menar ALLTID - bär en riktig kamera med sig.

Det är nämligen så att den där snapshoten på barnet i parken den där tisdagen kan vara den viktigaste bilden i familjens historia - eller den där bilden man hann ta - från bussen på väg till jobbet - av den flyende ministermördaren gjorde en till miljonär.

Det är det det handlar om. Ingenting annat. För mig.

(Jag har alltså en imponerande samling feta systemkameror, kompaktkameror och videokameror till mitt förfogande - men...som sagt, det hjälper inte. Dom är inte med när det händer. Sådan är verkligheten.)

Ursprungligen av Rajje:

Förstår ej all hysteri kring finesser på kameror i mobiltelefoner. Så länge kvaliteten inte ens är i närheten av den hos en vanlig billig kompaktkamera, vill jag inte betala extra för att de ändå ska ha hög upplösning och massor av meningslösa extrafinesser såsom lampor, speglar, autofokus, zoom, touch to focus, och allt vad de hittar på.

Går det inte att bygga in en riktig kamera, vill jag hellre ha en billig och enkel men snabb mobilkamera som utan att man behöver tänka producerar lågupplösta men ändå tydliga och ganska schyssta små ögonblicksbilder. Tycker att kameran i nuvarande iPhone 3G är ganska perfekt för ändamålet. Den är har inte högre upplösning än den behöver ha i förhållande till sin kvalitet och färgerna blir dessutom förvånansvärt korrekta. Man behöver inte tänka på inställningar när man fotograferar, för det finns inga, utan man bara knäpper av. Precis så vill jag använda mobilkameran. När jag vill ta riktiga foton med riktiga inställningar, tar jag dem med min kompaktkamera eller helst systemkamera, där inställningarna faktiskt ger resultat.

Samtliga gånger jag har testat den inbyggda kameralampan på någon mobil har det slagit mig att det fungerar så dåligt att det hade varit bättre att inte ta någon bild alls, om det inte finns möjlighet att ta bilden utan blixt men med längre slutartid.
Och samtliga gånger jag har testat autofokus på någon mobil, har det tagit flera år för skiten att fokusera och när den väl gör det, fokuserar den väldigt oprecist och ofta helt fel. Då önskar man hellre att det inte fanns någon fokusmöjlighet, utan att bilden bara skulle knäppas av direkt.

Videofunktion skulle naturligtvis vara kul att ha. Men då gäller samma där - ska den finnas med ska den också gå att använda till något. Den ska vara tillräckligt bra för att kunna producera små klipp där man faktiskt ser och hör vad som pågår. Blir det lika dålig kvalitet som mobilkameror i allmänhet ger (bara suddiga fyrkanter som smetas omkring, ackompanjerat av ett skärande otydbart buller), är det bara dålig publicitet för Apple.

Allt detta tror jag emellertid att Apple är medvetna om. Det är lite av hela grejen med iPhone - att vägra släppa in en funktion förrän den faktiskt går att använda till något.

Ursprungligen av Rajje:

Går det inte att bygga in en riktig kamera, vill jag hellre ha en billig och enkel men snabb mobilkamera som utan att man behöver tänka producerar lågupplösta men ändå tydliga och ganska schyssta små ögonblicksbilder. Tycker att kameran i nuvarande iPhone 3G är ganska perfekt för ändamålet.

Jag kan hålla med om att det bara är onödigt med finesser som man ändå antagligen inte använder. Däremot tycker jag inte kameran i dagens iPhone är perfekt, så länge förbättringarna handlar om att ge bättre bildkvalité tycker jag de är välkomna.

Även om ändamålet är ett annat än när man fotar med en riktig kamera så förstår jag inte varför det ska betyda att man ska vara nöjd med sämre kvalité än nödvändigt. Visst, alla mobilkameror är sämre än vanliga kameror, men det är en teknisk begränsning som går att förbättra med tiden, det är inte för att det ska vara så bara för att.

Ett av skälen till att ändamålet idag är "ganska schyssta små ögonblicksbilder" är ju de tekniska begränsningarna och inte tvärtom. Och kan man minska på begränsningarna är det bara av godo.

Att hävda att man ska fota med sin vanliga kamera istället för "riktiga" bilder är ungefär som om man skulle resonera såhär kring surfning i mobilen för iPhone kom: "Vill jag surfa på allvar tar jag med min bärbara dator istället - surfning i mobilen är så mycket sämre att det bara är till för att kolla enstaka enkla sidor ibland."

Om nästa iPhone har en kamera som ger mindre brus, bättre bilder vid dåligt ljus, aningen högre upplösning, kortare fördröjning vid avtryck, fungerande autofokus eller vad som nu krävs för bättre resultat i slutändan - desto bättre!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-08 16:46

Jag tror nog att vi egentligen tycker samma sak här, men jag var nog lite otydlig.

Det jag vill säga är att jo, jag välkomnar gärna bättre kvalitet i mobilkameran, eftersom den behövs just när man är ute och ett oväntat fototillfälle uppstår.
Men det jag inte vill är att ha en mobilkamera som fortfarande har sunk-kvaliteten hos en vanlig mobilkamera, men som trots det har hög upplösning, blixt, autofokus, inställningar för vitbalans, etc - finesser som är helt meningslösa i en så dålig kamera och som gör mobilen dyrare och kamerafunktionen långsammare och krångligare.

Så länge mobilkameran inte är bättre än att den bara kan ta små ögonblicksbilder som i dag, vill jag att kamerafunktionen ska vara anpassad efter just det ändamålet. Här är den nuvarande iPhone perfekt anpassad för sin nuvarande kamera - bara en avtryckarknapp och inget annat.
Visst, fixar de en riktigt snabb och precis autofokus som faktiskt går att använda och som ger resultat när man fotograferar, tackar jag inte nej. Men är det en sådan känsla på autofokusen som det oftast är i mobilkameror, blir det mycket smidigare och bättre utan autofokus.

Kort sagt: Jag vill antingen ha en riktig kamera eller också en simpel billig och snabb mobilkamera. Inga meningslösa mellanting.

Det finns ju verkligen inte en enda mobilkamera som är vettig. Alla vet att dom är och förblir värdelösa. Varför ha en kamera i fickan jämt när bilden blir helt värdelös? 0.3-8 megapixlar, känns ganska ointressant. Vill man bara ha nån typ av snabb bild på något för att komma ihåg det eller ja, varför man nu skulle vilja ta en bild med en mobilkamera så duger 2 megapixlar som den har nu.

Jag kan inte se användningsområdet om den får 3.2 eller 5 och blixt. Ta värdelösa krogbilder möjligtvis? Nä tack, spara på krutet. Vänta på att den nya släpps, köp den gamla (aktuella) till ett reducerat pris och satsa på en riktig kamera.

jag tycker det blir en underlig diskussion ibland. det blir två läger - de som förespråkar allt eller inget - och de som vill att mobilkameran skall ersätta vanlig digitalkamera.

jag tycker det är relativt självklart att mobilkamerorna tar över "slentrianfotograferingen" - men självklart är det svårt att ersätta den optik, storlek på foto-LCDn etc. jag förmodar att alla mobiltelefoner aspirerar på att hela tiden förbättra kameradelen i mobilen och inte nöja sig med "det är inte lönt att förbättra för det blir ändå inte lika bra som en dedikerad digitalkamera..."

så - bring it on apple. jag hoppas på 3.2 till iphone nano (2.8 el 3.0") och 5 MP till iPhone 3.5".

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-04-09 00:13

Det är rätt komiskt att vissa (inte ni i tråden) dömer hur bra en kamera är på papperet baserat på megapixel. Jag som glad amatörfotograf brukar titta på skillnader mellan olika objektiv på samma digitala systemkameror för skoj skull.

Det som jag saknar på en mobiltelefon är autofokus, det är ju omöjligt att ta bra närbilder utan.

Sen tror jag Apple kommer lägga in auto-face-recognition med taggning samt auto-smile funktioner till kameraprogrammet.

Ursprungligen av Jetwash:

Det är rätt komiskt att vissa (inte ni i tråden) dömer hur bra en kamera är på papperet baserat på megapixel. Jag som glad amatörfotograf brukar titta på skillnader mellan olika objektiv på samma digitala systemkameror för skoj skull.

Det som jag saknar på en mobiltelefon är autofokus, det är ju omöjligt att ta bra närbilder utan.

Sen tror jag Apple kommer lägga in auto-face-recognition med taggning samt auto-smile funktioner till kameraprogrammet.

Faces för Iphoto 09 skulle kunna stödja denna teori - Marknadsförings tanken - Fotografera mera porträtt/ansikten och då är inte auto focus helt fel och faces kommer till sin rätt på ett enkelt sätt?.

jag har läst hela tråden och tror man missar tillverkarens resonemang med mer MP... Det är en pappers produkt för de allra flesta kamera kunniga kunder men det har ändå en fördel vid beskärning och digital zoom(huga!) samt utskrifts kvalitet för den genomsnittliga kunden. Kameran uppfattas som kraftfullare helt enkelt.

Men jag ser hellre en knivskarp 3MP kapacitet (med 2 cm närgräns gärna) i min telefon än en "mobil bransch" 5-12 MP. Nya Satio från Sony ericsson lovar mycket på sin 12MP - Kan Iphone tävla med den? Sannolikt inte om man inte kan trolla med mjukvara- Det finns inte så väldigt många kamera modul leverantörer så chansen att Iphones kamera skulle vara mycket bättre än konkurrenternas är minimal. Har de däremot tagit fram en helt egen modul ja då är racet öppet igen men det är enorma kostnader i detta och jag tvivlar på att apples prio är kamera modulens kvalitet jämfört då med off the shelf moduler från yttre leverantör.

Omnivison sitter förövrigt i många sony ericsson och garanterat fler märken har dem som leverantör. Dock tror jag det var en sony tillverkad kamera modul i satio..

Jag tycker dock att det skall bli spännande att se om det finns ett tecken i nya Iphone och Ipod på att PA semi köpet börjar ge frukt.. Där fanns det utan tvekan kompetens att ta fram nya apple unika chip och chipset för diverse funktioner. Spännande att appl lagt sig i mobil branschen fast med andra syften (tror jag) än att slåss med dagens mobil tillverkare..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-09 00:28

Tror inte på en iPhone nano. Inte på ett bra tag iaf.

Florerar det fortfarande sådana rykten?

En nano gör det bara svårare att välja imo. Nano för att den är liten och smidig = lite mer mobil, lite mindre teknik. 3,5 för att den har allt men än "lite" större. Nej, behåll luren i dess form den är idag så slipper iaf jag klia till mig en allt för tidig landningsbana.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-09 14:28
Ursprungligen av godpuppet:

En nano gör det bara svårare att välja imo. Nano för att den är liten och smidig = lite mer mobil, lite mindre teknik. 3,5 för att den har allt men än "lite" större. Nej, behåll luren i dess form den är idag så slipper iaf jag klia till mig en allt för tidig landningsbana.

Kan bara hålla med (fast en nano låter rätt läckert (hur en sådan nu skall se ut?))

Ursprungligen av foccus:

Kan bara hålla med (fast en nano låter rätt läckert (hur en sådan nu skall se ut?))

2" display, tunnare, 8GB max, 3,2 MP kamera. Kanske någon sådant?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-10 10:50
Ursprungligen av godpuppet:

2" display, tunnare, 8GB max, 3,2 MP kamera. Kanske någon sådant?

Jo, något sådant har jag också klurat på. Kameran tror jag dock blir mindre, iaf ingen stor ful (och värdelös) blixt på en i övrigt säkerligen mycket snygg mobil.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-10 13:33

Nej! "Lite mer mobil, lite mindre teknik" är inte alls rätt. Jag vill ha en stor apparat med stor skärm och gärna tangentbord. Det ska vara mycket teknik och knappt någon telefon alls. En grundförutsättning är att telefonen är så pass nedprioriterad att den ligger som vilket program som helst bland de andra programmen, så att apparaten inte känns som en telefon utan som en handdator med inbyggd telefonfiness.

Fast det är klart - för alla som tycker tvärtom och skulle skämmas över att bära runt på en handdator-pryl, är en iPhone nano nog precis rätt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-24 12:34

Utan att ha läst igenom vartenda inlägg i tråden - när tror ni den nya iPhonen planeras släppas? I samband med OS3.0?

Juli. Detta har väl diskuterats till leda? Sök.

Usch, 5MPix. Räkna på starttiden på den kameraapplikationen. Du får ta kort på soluppgången istället för den tänkta solnedgången.

Nej, men varför inte lite mer vidvinkel? Tycker iPhone är lite väl snäv. 24mm-aktigt hade varit häftigt.

... och en lite slide, bara en endaste lite slide för något steg över- och underexponering. Även om hålla-fingret-framför-halva-linsen-0,5-sekunder-efter-den-"tagit-bilden"-metoden fungerar redan idag.

... och sätt absolut inte i något seg och rosslig mobilkameraautofokus! Fixfokus till folket. Mer vidvinkel - mindre fokuseringsproblem.

Ursprungligen av martin_stenmark:

Usch, 5MPix. Räkna på starttiden på den kameraapplikationen. Du får ta kort på soluppgången istället för den tänkta solnedgången.

Nej, men varför inte lite mer vidvinkel? Tycker iPhone är lite väl snäv. 24mm-aktigt hade varit häftigt.

... och en lite slide, bara en endaste lite slide för något steg över- och underexponering. Även om hålla-fingret-framför-halva-linsen-0,5-sekunder-efter-den-"tagit-bilden"-metoden fungerar redan idag.

... och sätt absolut inte i något seg och rosslig mobilkameraautofokus! Fixfokus till folket. Mer vidvinkel - mindre fokuseringsproblem.

Varfør måste det bli långsamt om det blir 5Mpix? Det finns ju massor med exempel på att det kan bli snabbt ændå, lætt snabbare æn den ultrasega kameran i iPhone idag.

Likaså finns det ju raketsnabba autofokus med. Kan inte minnas att det var annat æn snabbt så man knappt han mærka att det fokuserades på min gamla SE K800i

Dr Tinnitus

vore helt klart trevligt med en bättre kamera

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-03 19:51

Känns det inte som att 3.2:an kommer till de 2 minsta iPhone och iPod Touch, 5MP till 16 och 32GB iPhone?

Ursprungligen av acke:

Känns det inte som att 3.2:an kommer till de 2 minsta iPhone och iPod Touch, 5MP till 16 och 32GB iPhone?

Om det nu kommer iPhone "budget" så tänker jag mig att den kanske inte har kamera alls.

Inte kul med lansering av Appleprodukter just när kronan skall slaktas mot dollarn igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-04 00:22

Skulle betydligt heller ha bättre mörkeregenskaper än fler pixlar....

Det trista med dagens iPhone-kamera är att den är det långsammaste som finns på marknaden...i hela världen. Den är så långsam att man inte tror det först. Att Apple hittat en så usel krets är ett mirakel...dessa tillverkas väl inte ens idag. Dom måste ha kommit över en skeppslast med gamla kamerakretsar från 90-talet.

5 megapixel noway att det kommer i nästa iPhone.
3,2 är det som gäller belive me!
Xenonblixt, lampa hade mer varit önskvärt ihop med en bra 3,2 vilket inte heller lär komma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-07 23:35

kommer det nya iphonesen ligga under telias monopol som den första ? eller kommer halebop och telenor få sälja dem direkt ?

Bevaka tråden