Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nanobook senare i år?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mac-w:

Det kommer aldrig komma en liten Macbook Mini eller Nano. Inte på den närmsta tiden i alla fall.

"Ok."

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-04-06 08:10
Ursprungligen av mac-w:

Det kommer aldrig komma en liten Macbook Mini eller Nano. Inte på den närmsta tiden i alla fall.

Steve, is that you?

Jag vill ha en NU!
Jag är trött på att kånka runt med en MBP (som dessutom är ful) när det inte behövs.
MB är även den för stor och tung.
En söt eller snygg MB Nano med eller utan touch skulle passa mig perfekt

Måste vara det
Tänk vad bra svenska han skriver
- det där är ingen maskinöversättning

Det vore ju väldigt 2009 att släppa en macbook nano / mini 2011, eller?
Jag tror på det i alla fall. Och när det händer kan ni väl ge mig en?

Ännu ett rykte.

http://www.macrumors.com/2009/04/11/steve-jobs-also-overseeing-apple-tablet-or-netbook-device/

Jag tror att Apple i juni kommer presentera någon mer device som kommer använda sig av 3.0 - och som inte är en iPhone/ Touch.

Varför?, för att Apple inte kommer begränsa sin multi-touch arsenal till iPhone/ Touch. För att Apple inte kommer leverera en nanobook med dagens OSX. För att om Apple ska använda sig av multi-touch på andra produkter än på iPhone/ Touch så kommer dom inte enbart implementera detta i dagens OSX. Varför?, för att dagens osx inte är skapad för att användas tillsammans med multi-touch.

Det finns många fördelar med detta och framförallt kan en av Steve Jobs drömmar gå i uppfyllelse - att skapa ett slutet system som även inkluderar en affär för köp av program.

Möjligtvis är detta något som kan tänkas komma senare när iPhone osét har mognat ytterligare men jag tror ändå att tiden börjar bli mogen för detta. Dessutom kommer Apple att leverera något som för Windows 7 tillbaka i tiden med sin variant av multi-touch.

Detta är en lågoddsare men Apple har många gånger varit djärva.

Senast redigerat 2009-04-12 11:45

Spännande. Vore hur jävla gött som helst. Jag tror och hoppas på en suprise i samband med nya iPhone / Touch

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-12 19:19

Njaaa... Exakt vad skulle man kunna göra med en stor apparat med OS X iPhone, som man inte redan kan göra med iPhone? Möjligtvis om den hade ett tangentbord så att den gick att ställa upp och sitta och skriva på under längre perioder. Men det är inte heller rimligt att göra om OS X iPhone ser ut som det gör i dag, med sina otaliga begränsningar när det gäller att lagra, sortera och utbyta filer.

En apparat som kan göra det man kan göra med iPhone, men som är för stor för att kunna has med på samma sätt som en iPhone?

Meningen med att ha med sig något större än en iPhone är att få en dator som är komplett i den bemärkelsen att man kan göra precis allt på den, koppla in allt i den, lagra allt på den, ha rejäla don för att kontrollera den, etc. Det kan man inte göra om man har ett begränsat OS från mobilvärlden.

Den dag det kommer någon apparat med tablet/surfplatta-formfaktor från Apple, är när de har uppfunnit ett helt nytt behov - ett behov som varken iPhone eller Macen i dag löser, men som denna helt nya produkt löser. Jag tror i så fall mer på riktiga kompletta Mac OS X, men med ett alternativt gränssnitt och möjlighet att köra iPhone-program vid sidan om Mac-programmen.

Jag tror du kommer få äta upp det där, Rajje.
Kanske inte i sommar men inom en snar framtid.

Bevisligen finns det ett behov av netbooks, samt att det inte idag inte finns någon anledning att att ha ett fullt os i en burk som får kämpa hårt för att ens starta. Jag tror du missar en punkt när du drar iPhones os med resten av alla mobil os. iPhones är betydligt kraftfullare.

Kanske behöver iPhone OS'et fler proffsprogram, som tex word men det verkar vara på gång.

Det är en låg oddsare, men vem vet vad Apple kan tänkas komma med.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-04-13 09:37
Ursprungligen av draags:

Jag tror du kommer få äta upp det där, Rajje.
Kanske inte i sommar men inom en snar framtid.

Bevisligen finns det ett behov av netbooks, samt att det inte idag inte finns någon anledning att att ha ett fullt os i en burk som får kämpa hårt för att ens starta. Jag tror du missar en punkt när du drar iPhones os med resten av alla mobil os. iPhones är betydligt kraftfullare.

Kanske behöver iPhone OS'et fler proffsprogram, som tex word men det verkar vara på gång.

Det är en låg oddsare, men vem vet vad Apple kan tänkas komma med.

Det finns redan idag ett behov av en mindre, enklare bärbar dator som du inte alls behöver kunna gör allt på/med. En surfdator för att kunna kommunicera med, e-post, IRC, IM och liknande. En dator som du förvisso inte kan köra Photoshop eller tyngre program med men som duger för en hel del uppgifter. Skulle det inte finnas ett sådant behov så skulle det inte säljas NetBooks överhuvudtaget. Vi rör oss i all högre utsträckning. Vi är mobila i allt högre utsträckning. Därav behovet.

iPhone med sin lilla skärm klarar inte allt detta och den kan inte fullt ut ersätta en laptop.

Ursprungligen av Northwiz:

Det finns redan idag ett behov av en mindre, enklare bärbar dator som du inte alls behöver kunna gör allt på/med. En surfdator för att kunna kommunicera med, e-post, IRC, IM och liknande. En dator som du förvisso inte kan köra Photoshop eller tyngre program med men som duger för en hel del uppgifter. Skulle det inte finnas ett sådant behov så skulle det inte säljas NetBooks överhuvudtaget. Vi rör oss i all högre utsträckning. Vi är mobila i allt högre utsträckning. Därav behovet.

iPhone med sin lilla skärm klarar inte allt detta och den kan inte fullt ut ersätta en laptop.

Kanske missuppfattar ditt inlägg men instämmer du med mig eller säger du emot - om det är det sista så måste du missuppfattat vad jag skrivit eftersom jag skriver i stort det du skriver.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.226877/rykte-apple-jobbar-pa-tabletliknande-iphone

Om detta blir verklighet så kan man kanske få lov att säga - vad var det jag sa.

Ursprungligen av draags:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.226877/rykte-apple-jobbar-pa-tabletliknande-iphone

Om detta blir verklighet så kan man kanske få lov att säga - vad var det jag sa.

Är det denna post du syftar på?

draags:
http://9to5mac.com/apple-tablet-announcement

Många rykten, här ännu ett.

Men jag ser ett problem med denna typ av device. Visst vore det en våt dröm för alla nekniknördar men och det är ett stort MEN.

Om man vill kunna använda denna till att skriva på så kan den inte konkurera med en vanlig liten minidator. Inte pga fysiskt tangentbord utan snarare för att den typen av dator kan stå upp av sig själv. Den lär vara tyngre än en iPhone och det gör då att man ogärna tvingas hålla i ena kanten när man ska skriva ett längre mail.

Därför är jag tveksam.

Ursprungligen av mendezzz:

Är det denna post du syftar på?

draags:
http://9to5mac.com/apple-tablet-announcement

Många rykten, här ännu ett.

Men jag ser ett problem med denna typ av device. Visst vore det en våt dröm för alla nekniknördar men och det är ett stort MEN.

Om man vill kunna använda denna till att skriva på så kan den inte konkurera med en vanlig liten minidator. Inte pga fysiskt tangentbord utan snarare för att den typen av dator kan stå upp av sig själv. Den lär vara tyngre än en iPhone och det gör då att man ogärna tvingas hålla i ena kanten när man ska skriva ett längre mail.

Därför är jag tveksam.

Nåja. Nu var det främst det faktum att jag tror att mindre bärbara med Touch kommer använda sig av ett iPhone OS eller Touch OS och inte ett fullskaligt X. Sedan hur man löser det ovanstående vet jag inte.

Detta kanske är väldigt långsökt men med tanke på att Apple har städat upp i sin bärbara garderob i och med namnbytet på 13" macbook unibody till macbook pro, kan man fundera på om det långsiktigt är tänkt för att skapa rum åt ett nytt segment.

Något mindre och lättare. Något som mer är ett mellanting mellan nanobook och iPhone. Eller något helt annat.

Ursprungligen av draags:

Detta kanske är väldigt långsökt men med tanke på att Apple har städat upp i sin bärbara garderob i och med namnbytet på 13" macbook unibody till macbook pro, kan man fundera på om det långsiktigt är tänkt för att skapa rum åt ett nytt segment.

Något mindre och lättare. Något som mer är ett mellanting mellan nanobook och iPhone. Eller något helt annat.

Tycker inte det verkar långsökt alls. Bytet från macbook till macbook pro måste betyda något. Främst att den vita lever på sina sista bootar.

Jag ser väldigt mycket fram emot att få se en "nanobook" har tyvärr dreglat lite på b.la. Dells minis.

Bevaka tråden