Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac (mars 2009)

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av sodemus:

31% fler bildpunkter men 44% större area får jag det till.

Tack!

Jag tror att du har räknat rätt, för när man jämför dem sida vid sida så är 24:an betydligt större. Lite för stor för mina behov. Speciellt när man tänker på priset!

Ursprungligen av pick-me-up:

Tack!

Jag tror att du har räknat rätt, för när man jämför dem sida vid sida så är 24:an betydligt större. Lite för stor för mina behov. Speciellt när man tänker på priset!

Använder 23" LED cinema, den körs i 1920x1200, bra utrymme för bildbehandling etc.
20" är BRA, men det känns otroligt skönt få plats med alla paletter osv.
Mitt råd är att "ta dig råd", om du har möjlighet, välj 24"

Den verkar förbannat stor de första två dagarna... sedan vill man inte ha ngt annat.

Still crazy after all these years …

Ursprungligen av Goflorp:

Använder 23" LED cinema, den körs i 1920x1200, bra utrymme för bildbehandling etc.
20" är BRA, men det känns otroligt skönt få plats med alla paletter osv.
Mitt råd är att "ta dig råd", om du har möjlighet, välj 24"

Den verkar förbannat stor de första två dagarna... sedan vill man inte ha ngt annat.

Jodå, jag vet att det är så, men jag kunde inte stretcha mig till den större skärmen. 5.200 kr. alternativt 6.500 kr. är rätt så mycket pengar i min värld just nu. Och det är vad det kostar att välja antingen den förra eller nya 24-tummaren.

En sak förbryllar mig oerhört mycket. Varför lyfte Apple inte upp iMacarna på lite högre nivå när de hade chansen? Uppriktigt sagt fattar jag inte vad de håller på med!

Senast redigerat 2009-03-11 05:42

Är det värt 4000.- att få 0,13Ghz, 360Gb och 256mb mer i grafik? Var först helt inne på värsting modellen, men nu börjar ja tveka..

Kan ju säga att jag INTE spelar..

Borde man satsa på den näst "bästa" och lägga resten av pengarna på något annat coolt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-08 23:59
Ursprungligen av jonas.larsson:

Är det värt 4000.- att få 0,13Ghz, 360Gb och 256mb mer i grafik? Var först helt inne på värsting modellen, men nu börjar ja tveka..

Kan ju säga att jag INTE spelar..

Borde man satsa på den näst "bästa" och lägga resten av pengarna på något annat coolt?

Kort svar: Nej. Långt svar: Det beror på dina behov. Du kan göra något mellanting och köpa den med 2,93 GHz och bara uppgradera GPU för 1600 kr. Det är inte bara 256 MB mer VRAM utan ett bättre kort också. Det är GF 8800 GS som satt i gamla iMac. GT 120 är GF 8600 som döptes om till 9600 GSO. Bättre grafikkort används inte bara till spel men också i alltfler program som Photoshop, iPhoto, Motion och 3D-program. Apple tänker dra mycket mer nytta av grafikkortet i kommande OS som Snow Leopard. Har du inte såna behov räcker GT 120 gott och väl förmodligen. Sen kan det vara bättre att köpa en extern FW-disk som kan användas till säkerhetskopiering än en större intern.

Ursprungligen av jonas.larsson:

Är det värt 4000.- att få 0,13Ghz, 360Gb och 256mb mer i grafik? Var först helt inne på värsting modellen, men nu börjar ja tveka..

Kan ju säga att jag INTE spelar..

Borde man satsa på den näst "bästa" och lägga resten av pengarna på något annat coolt?

Lägg de pengarna på ngt annat om du har dem.

TimeCapsule? Fet skrivare? Bra extern disk? Nytt snyggare skrivbord?
En bra kontorsstol från IKEA? Förlovningsringar?

Det finns väl miljoners med hål att fylla med pengar...:)

  • Oregistrerad
  • 2009-03-09 19:42
Ursprungligen av Goflorp:

Lägg de pengarna på ngt annat om du har dem.

TimeCapsule? Fet skrivare? Bra extern disk? Nytt snyggare skrivbord?
En bra kontorsstol från IKEA? Förlovningsringar?

Det finns väl miljoners med hål att fylla med pengar...:)

Sunt.

Haha, nytt dilemma..

* 2.93GHz Intel Core 2 Duo
* 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
* 640GB Serial ATA Drive
* NVIDIA GeForce GT 120 256MB
* Apple Mighty Mouse
* Apple Keyboard (Swedish) & User's Guide (Swedish)
* 17 995.- (med mecenat)

ELLER den förra modellen som Machuset i Halmstad har kvar (en kvar)

* 3.06 GHz Intel Core 2 Duo
* 2GB (vet ej specarna)
* 500GB Serial ATA Drive
* NVIDIA GeForce 8800 GS 512MB
* Apple Mighty Mouse
* Apple Keyboard (Swedish) & User's Guide (Swedish)
* Apple Remote
* 18 995.-

Dock ingen minidisplayport, inget iLife 09, mindre ram & hd, men snabbare grafik och processor.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-09 13:20

Ääääe, den nya, eller säg att du köper deras för 17995:- ?

Ta den nya så slipper du köpa minne.
Du eliminerar ett stök ...

Japp, det blir den nya, lägger beställningen i morgon! Nytt är ju alltid nytt!

Någon som är sugen på en MBP 2.2Ghz/4GB/500GB (Late June)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-09 18:00
Ursprungligen av jonas.larsson:

Någon som är sugen på en MBP 2.2Ghz/4GB/500GB (Late June)

Det brukar bli rätt bra priser på Tradera.

1 1/2 år gamla Mac mini:n går för över 4000:-

Jag står i valet o kvalet om jag ska ha 3.06 med 300-grafik-kortet eller 2.93 med 200-grafik-kortet.
Vad gäller all annan prestanda så räcker den näst bästa modellen för mig.

Det enda "tunga" jag gör på datorn är Photoshop CS3 och klippa ihop/skapa dvd-filmer.

Räcker 200-kortet för detta eller bör jag satsa på 300-kortet?

Vore väldigt tacksam för svar...

Ursprungligen av SixxStar:

Jag står i valet o kvalet om jag ska ha 3.06 med 300-grafik-kortet eller 2.93 med 200-grafik-kortet.
Vad gäller all annan prestanda så räcker den näst bästa modellen för mig.

Det enda "tunga" jag gör på datorn är Photoshop CS3 och klippa ihop/skapa dvd-filmer.

Räcker 200-kortet för detta eller bör jag satsa på 300-kortet?

Vore väldigt tacksam för svar...

Med hänsyn taget till att du skall ha maskinen i kanske 3 år och att grafikkortet inte kan bytas så är fetare alltid bättre...

Skillnaden i MHZ lär du inte märka av (på CPU'n), möjligen med ett stoppur då.
Däremot kan det finnas andra skillnader inne i maskinen som gör att den nya packar film snabbare? Inte kollat upp några tester av "numbercrunching"-styrka

Jag ska lägga en order på den tyngsta 24". Har en fråga som kanske rör OSX mer än just iMac (flytta gärna tråden om ni anser att den hamnat fel); Jag ska köpa till en Mini-DIV till HDMI-adapter för att köra ut bild till min 40" TV. Jag undrar nu om det går att köra ut 1080i till TVn utan att behöva ändra upplösning på skärmen?

Ursprungligen av claudiomarino:

Jag ska lägga en order på den tyngsta 24". Har en fråga som kanske rör OSX mer än just iMac (flytta gärna tråden om ni anser att den hamnat fel); Jag ska köpa till en Mini-DIV till HDMI-adapter för att köra ut bild till min 40" TV. Jag undrar nu om det går att köra ut 1080i till TVn utan att behöva ändra upplösning på skärmen?

Om du kryssar ur "Skärmbildsdubblering" under bildskärmsinställningarna (när du har kopplat in TVn), så kan du köra full upplösning på både datorskärm och TV. Antar att du menar 1080p?

Ursprungligen av Anders Båth:

Om du kryssar ur "Skärmbildsdubblering" under bildskärmsinställningarna (när du har kopplat in TVn), så kan du köra full upplösning på både datorskärm och TV. Antar att du menar 1080p?

Toppen! Och visst menade jag 1080p.

Det blev en förra generationens 20-tums iMac med Applecare och max minne.
Tror att det matchar bäst mina behov.
Installationen är så himla enkel och skön! *s*

Det enda jag har att invända emot är tangentbordet, men man lär väl gilla det på sikt.

Ursprungligen av pick-me-up:

Det blev en förra generationens 20-tums iMac med Applecare och max minne.
Tror att det matchar bäst mina behov.
Installationen är så himla enkel och skön! *s*

Det enda jag har att invända emot är tangentbordet, men man lär väl gilla det på sikt.

Grattis. Vad gick allt på?

Ursprungligen av pick-me-up:

Det blev en förra generationens 20-tums iMac med Applecare och max minne.
Tror att det matchar bäst mina behov.
Installationen är så himla enkel och skön! *s*

Det enda jag har att invända emot är tangentbordet, men man lär väl gilla det på sikt.

Grattis. Första dagarna med det gav en spader... sedan vande man sig.
Jag säger, ge det 14 dagar, gillar du det fortfarande inte då - byt.

Bra du tog Max minne, ser att det ofta är en grej som många snålar in på och det gör så mycket för maskinen.

Tangentbordet är sjukt skönt när man vant sig!

Äntligen!

Ursprungligen av wilhelm-pod:

Grattis. Vad gick allt på?

Tack så mycket, min unge vän!

12 490 kr. Vilket jag tycker är helt acceptabelt. Fick minnena installerade och de gamla minnena fick jag ta med mig hem. (Obs! Finns det någon som har behov för dem så mejla bara. Jag har ingen användning för dem.)

Har inte fått Applecare hem ännu, men jag litar på MM absolut fullständigt, då jag känner killen som sålde datorn till mig sen tidigare.

Geekbenchen gav nånting 3161 om jag kommer ihåg rätt. Otrolig skillnad är det mot min gamla Rolls Royce! Men den kommer jag att köra parallelt, sida vid sida med min nya kelgris.
Otroligt att de gamla tjockskärmarna är så bra fortfarande! Men om jag måste flytta på den, får jag be hjälp av någon som är stark! *ler* För den väger över 30 kilo!

Ursprungligen av Anders Båth:

Tangentbordet är sjukt skönt när man vant sig!

Det stämmer bra, Anders! Börjar känna redan nu att med det här kan jag lära att gilla.

Ursprungligen av Goflorp:

Grattis. Första dagarna med det gav en spader... sedan vande man sig.
Jag säger, ge det 14 dagar, gillar du det fortfarande inte då - byt.

Bra du tog Max minne, ser att det ofta är en grej som många snålar in på och det gör så mycket för maskinen.

Tack så mycket! Jag är väldigt nöjd, och känner, att jag gjorde ett vettigt val. Men jag frågade några goda vänner om råd först innan jag slog till!
Thanks for a great advice, Mattias!

Jag har läst det mesta angående att köpa nytt på senare tider och har lytt er råd. Måste passa på så länge minnena är så billiga! *s*

-----------------------

Fortfarande kan jag inte förstå vad Apple sysslar med. Vad var det vits med att släppa en ny modell som är nästan inte bättre alls på några väsentliga punkter?
Och dessutom kostar 30% mer än den förra modellen, (för oss nordbor). (Men det är naturligtvis dollarkursen som spökar …)

Senast redigerat 2009-03-12 21:40
Ursprungligen av pick-me-up:

Tack så mycket, min unge vän!

12 490 kr. Vilket jag tycker är helt acceptabelt. Fick minnena installerade och de gamla minnena fick jag ta med mig hem. (Obs! Finns det någon som har behov för dem så mejla bara. Jag har ingen användning för dem.)

Har inte fått Applecare hem ännu, men jag litar på MM absolut fullständigt, då jag känner killen som sålde datorn till mig sen tidigare.

Geekbenchen gav nånting 3161 om jag kommer ihåg rätt. Otrolig skillnad är det mot min gamla Rolls Royce! Men den kommer jag att köra parallelt, sida vid sida med min nya kelgris.....

Låter vettigt! Har själv köpt det nya Alu-tangentbordet till min Power PC G5:a (som förövrigt får ca: 1200 poäng i Geekbench...) jag håller med om att det kändes lite konstigt i början, men nu några veckor senare känns det verkligen helrätt.

Jag har även hunnit med att spilla ut en hel mugg kaffe över det... Panikspolade hela tangentbordet i diskhon (samma stil som när man sköljer av en skärbräda), torkades sen av med handduk och slängdes in bakom närmaste element. Två dagar senare kopplade jag in det igen, och hoppla, det funkade precis lika bra som förut. Ibland har man tur!

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2009-03-12 15:51

Har beställt en ny iMac med GeForce GT 130 kortet och undrar om någon vet ifall kortet kommer kunna utnyttja OpenCL i Snow Leopard? Har inte lyckats hitta någon info om det.

nu har jag köpt den "billiga" 24tummaren, måste säga att jag älskar den, otrolig kvalitetskänsla över den.
det lilla trådlösa tangentbordet ser väldigt ynkligt ut framför iMacen dock
saknar en mini displayport --> HDMI synd att det inte finns.

Ursprungligen av dennis-olsson:

saknar en mini displayport --> HDMI synd att det inte finns.

Köp en mini displayport till DVI adapter, och en DVI till HDMI kabel, och problemet är ur världen.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-03-26 20:04

Val av tangentbord

Ska snart ersätta min gamla väl fungerande iMac G5 med en ny 24''-are. Troligen behöver jag inte annat än en 2,66 MHz.
Men problemet gäller val av tangentbord. Egentligen vill jag som nu ha ett trådlöst med numerisk del, men det finns tydligen inte.
Ni som har erfarenhet av det nya minimala tangentbordet, saknar ni inte ett större?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-26 20:06

Det är rätt skönt med numerisk del om man håller på med siffror, t.ex. i excel och så. Men annars spelar det ingen roll.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-03-26 20:07
Ursprungligen av planB:

Det är rätt skönt med numerisk del om man håller på med siffror, t.ex. i excel och så. Men annars spelar det ingen roll.

Men varför har Apple tagit bort den sladdlösa varianten med numerisk del?!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-26 20:09
Ursprungligen av Le:

Men varför har Apple tagit bort den sladdlösa varianten med numerisk del?!

Ja, det var väl ett vägval man gjorde.

Det finns många äldre på marknaden man kan plocka upp begagnat.

Bevaka tråden