Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen ny Mac Pro (mars 2009)

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Patrik.L:

...beställt och fått den nya macpron...

http://www.macrumors.com/2009/03/10/nehalem-mac-pros-arrive-unboxing-and-benchmarks/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-14 04:33
Ursprungligen av Patrik.L:

Är det ingen som beställt och fått den nya macpron av er här på 99.se än?
//Patrik

Jag har beställt en dual med 6gb RAM och ATI kortet. Dock så är den varken ämnad eller finansierad av mig - så det kanske inte räknas ändå?

Kommer att få den skickad till mig för konfiguration. Det ska bli en beräkning och renderingsmaskin. Om allt går enligt planerna så kanske man får en egen efter sommaren.

Senast redigerat 2009-03-14 08:01

tack den har jag sett men jag fråga efter någon här på 99.se

  • Oregistrerad
  • 2009-03-14 17:09

Har tittat lite på bilder nu

1.) Det är mycket trevligt att du har ett "fint flow" för PCIe bays av luft. Det tror jag grafikkorten kommer må bra av.

2.) Det verkar som minnena inte längre behöver gigantiska kylflänsar, vilket är trevligt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-14 19:52

är lite sugen på att köpa en Mac pro. Men har lite funderingar över hur mycket den låter. Hade en iMac förut som var fin fin. En anledning till att köpa en ny är att nya cinema skärmen är så nedrans fin!

Skall man köpa på sig en ny eller kolla på en xeon?

Om man köper ny. skall man ta ett ATI eller 3 nvida?

  • Oregistrerad
  • 2009-03-14 20:45
Ursprungligen av atomlab:

är lite sugen på att köpa en Mac pro. Men har lite funderingar över hur mycket den låter. Hade en iMac förut som var fin fin. En anledning till att köpa en ny är att nya cinema skärmen är så nedrans fin!

Skall man köpa på sig en ny eller kolla på en xeon?

Om man köper ny. skall man ta ett ATI eller 3 nvida?

Vid hög belastning så låter en mac pro som en mindre jumbojet. Och med hög belastning menar jag om du renderar 3d eller film. Inte när du surfar i safari.

Om du vill lägga 30.000 på en dator bara för att få en ny skärm, då har du alldeles för mycket pengar Köp en beg mac pro istället på blocket för runt 10.000 så sparar du 20.000, det räcker till en 30" ACD.

Ursprungligen av studiox:

Vid hög belastning så låter en mac pro som en mindre jumbojet. Och med hög belastning menar jag om du renderar 3d eller film. Inte när du surfar i safari.

? Har du din mac pro i bastun eller?

  • Oregistrerad
  • 2009-03-14 23:01
Ursprungligen av kristinadanielsson:

? Har du din mac pro i bastun eller?

Nej, vardagsrummet.

Din fläkt har aldrig varvat upp alltså när du belastar alla fyra cores samtidigt?

Ursprungligen av studiox:

Nej, vardagsrummet.

Din fläkt har aldrig varvat upp alltså när du belastar alla fyra cores samtidigt?

Känns mest som att grafikkortfläkten varvar när man kör t.ex Motion. Inte låter det som ett reaplan i all fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-14 20:54

haha. En G5a hade jag inte tänkt köpa. Men en Quad har jag haft ögonen på. Dock ligger dem på runt 20k hos blocket och då kan jag lika gärna köpa en ny.
Vad är det egentligen som är så bra med dem nya macpro? Lite modern dator vill man ju inte ha. 30" skärmen är ju inte ny. Dock inte nya 24"LED. den är grym. Sen är det skönt att kunna köpa en dator som håller ett par år. Självklart är det dumt att köpa en helt ny. Speciellt när man inte riktigt behöver det! Men vad gör man inte för att få fint omkring sig. Vill dock inte heller kasta pengarna i sjön. Dock så de Mac Pro som finns på blocket överpris satta i vissa aspekter.

Detta har jag kollat på nu.

En 2,66 GHz Quad-Core Intel Xeon
8GB (4x2GB)
640GB 7200-rpm Serial ATA 3Gb/s
ATI Radeon HD 4870 512MB
En 18x SuperDrive
Apple LED Cinema Display (24" flat panel)

Ligger på ca 37k. Håller den för en hemma dator? haha ATI kortet har väl 2 st skärmutgångar?

  • Oregistrerad
  • 2009-03-14 23:00
Ursprungligen av atomlab:

haha. En G5a hade jag inte tänkt köpa. Men en Quad har jag haft ögonen på. Dock ligger dem på runt 20k hos blocket och då kan jag lika gärna köpa en ny.

Ehh,

Du får en för 12.000, Mac Pro, 2 x 2.66 GHz:

http://www.blocket.se/vi/20649574.htm?ca=11_s

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-14 23:40
Ursprungligen av studiox:

Ehh,

Du får en för 12.000, Mac Pro, 2 x 2.66 GHz:

http://www.blocket.se/vi/20649574.htm?ca=11_s

Så du menar att den skulle duga lika bra och låta lika lite som en ny. kanske bygga ut ramminnet till max och nytt grafikkort?

  • Oregistrerad
  • 2009-03-15 00:30
Ursprungligen av atomlab:

Så du menar att den skulle duga lika bra och låta lika lite som en ny. kanske bygga ut ramminnet till max och nytt grafikkort?

Det beror på vad du ska använda den till.

Det är en sån maskin som jag har, och jag är väldigt nöjd med den. Ska räcka 3 år och CPU mässigt smiskar den ju det mesta (allt) som finns att få tag på idag, som inte är Xeon. Core 2 Duo skit har ju inte en chans mot min Xeon.

Du får inte 20.000 snabbare maskin.

Som man kan se här, så får du lite siffror:
http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=7255680&postcount=149

Dvs. endast när du får en trevlig prestandafördel är vid multi-threadade apps. Dvs. tunga 3d renderingar, video encodning etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-15 00:43

a där var ju faktiskt en ganska så bra tabell ifall den är aktuell!

Min iMac 2.8 räckte nät och jämt till det jag använde den till ibland. till 80% så dög det utmärkt och ibland fick man vänta. Kollar man på tabellen så verkar det som om jag får tag i en 2.8 quad så kommer det att räcka lång! Även en 2.66 även fats det är roligare att ha en 08a. På det kanske maxa minnet och sätta dit en 10k systemdisk med några 1tb lagrings diskar! Då har man en dator som inte sätter käppar för hjulen. Har ju redan Xbox och PS3 till en 46FullHD som spelsak.

Mac pro verkar det ju bli som det ser ut nu!

Nya tester: Updated Mac Pro Benchmarks and Video of Internals

Missa inte videon från Engadget, jag är imponerad över hur smidig och modulär nya Mac Pro är. Till skillnad från nästan alla andra Macar är detta verkligen en dator byggd för att öppnas.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-15 14:27

Samma länk som jag skickade juh

Ursprungligen av Adrian B:

Missa inte videon från Engadget, jag är imponerad över hur smidig och modulär nya Mac Pro är. Till skillnad från nästan alla andra Macar är detta verkligen en dator byggd för att öppnas.

Jag tycker iofs tidigare mac pro är väldigt tillgängliga, tycker dom har lärt sig av Dell - Du behöver aldrig en skruvmejsel i en dell.

Ursprungligen av studiox:

Samma länk som jag skickade juh

Ah... inte samma länk iofs, men samma resultat. Jag skummade tråden efter en länk till nyheten hos MacRumors och såg ingen, men jag missade tråden du hade länkat.

Ursprungligen av studiox:

Jag tycker iofs tidigare mac pro är väldigt tillgängliga, tycker dom har lärt sig av Dell - Du behöver aldrig en skruvmejsel i en dell.

Jo, även tidigare var det bra, men dom verkar ha tagit det ett steg till nu om jag förstått det rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-15 14:42
Ursprungligen av Macce65:

jag skulle inte drömma om att köpa en dator som kostar lika mycket som en bil...

bra timing att släppa datorer för 50000 och uppåt i dessa tider...

Ändå hänger du runt på ett mac-forum och gnäller på det mesta som Apple gör. Speciellt då på priset.
Tips, alla här vet att datorer från Apple är dyrare. Alla vet att du kan bygga ihop en PC billigare, ändå väljer vi mac. Vem är dina tröttsamma pris-inlägg riktade till egentligen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-15 14:53
Ursprungligen av acke:

Ändå hänger du runt på ett mac-forum och gnäller på det mesta som Apple gör. Speciellt då på priset.
Tips, alla här vet att datorer från Apple är dyrare. Alla vet att du kan bygga ihop en PC billigare, ändå väljer vi mac. Vem är dina tröttsamma pris-inlägg riktade till egentligen?

Jag tycker att priset är för högt för det nuvarande mac pro och tycker det är intressant att diskutera priset, som en del av fördelar och nackdelar med både olika tillverkare och modeller i Apples sortiment. Finns det någon anledning att inte diskutera priset ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-15 16:08
Ursprungligen av thomk:

Jag tycker att priset är för högt för det nuvarande mac pro och tycker det är intressant att diskutera priset, som en del av fördelar och nackdelar med både olika tillverkare och modeller i Apples sortiment. Finns det någon anledning att inte diskutera priset ?

Olika tillverkare? Nej, självklart ska man prata om Apples olika modeller vad som skiljer de åt och deras pris.
Men så fort man börjar blanda in prissättningen på Mac vs PC på ett mac-forum så tycker jag att det blir väldigt tröttsamt och ointressant. Old news liksom.
Med det sagt betyder det inte att jag tycker om att betala mycket pengar till Apple. Men ser det som en sådan självklarhet som inte behöver tjatas om. Ungerfär lika självklart som att jag inte gillar att ramla och slå mig.

Verkar som Geforce kortet ändå fungerar ihop med early Mac Pro 2008

http://blog.macsales.com/tag/nvidia-geforce-gt-120

Varför skulle det inte fungera liksom!
Nu blev man sugen igen

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2009-04-26 20:49

Hmm, vad har hänt med Apples konfigurerare? Är det nya grejjer på G eller varför är det så spartanskt?

Är lite besviken på min nya Mac Pro. Den låter väldigt högt i jämförelse med min Imac.
(Iofs inte så konstigt men den låter högt ändå). Surrande nätdel - irriterande som fan.
Hårdisken låter skumt. För dessa pengar hade jag föväntat mig mera kvalitet än så här. =(
Nån mera som har surrande ljud från nätdelen? Läst att en hel del har det på Mac support forumen.

http://www.youtube.com/watch?v=ie1ds9bcLgk

Seriöst. Låter era nya Mac Pro också så här illa? =(

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-28 21:59

Min nätdel surrar också. Ganska irriterande eftersom det känns att man inte kan lite på den - kommer den börja brinna eller inte..?

min låter ochså speciellt under uppstartten då hela chassiet blåses igenom. Jag har inte belastat den alls ännu och jag hör nätdelens surrar det är inte speciellt högt.

I jämförelse med min imac som nu står på samma bord är powermacen ljudlig men det ä två olika typer av dator. min powermac kommer stå på jobbet med en massa annat som låter så jag bryr mig inte. Skal man ha en powermac hemma skall man kanske fundera på en iMAc i stället. Utan raiddade diskar är powermacen inte mycket snabbare för surf o småjobb.

pp

Jag köpte en Mac Pro pga av att den är lite smidigare att ha att göra med ifall nåt börjar strula.
Vilket precis alla mina cirka 10-15 apple produkter senaste åren lyckats göra på nått sätt. =(
Med Imac så kan man inte göra nått själv. Pajar HD'n tex så måste jag skicka in hela datorn.
Imacen funkade inte för mig pga av de kassa firewire chippen som sitter i dom + att skärmen
inte går att stänga av i XP.

Låter era hårddiskar tyst och fint? Mina rasslar och låter skumt som saten. Som på videon
tex så tickar den och ibland låter den som den stressas sönder trots att inget "utförs".

Någon som beställt och kanske redan fått sitt Quadro FX 4800 till sin MP-2009?
Hur upplever ni prestandan?

Ni på forumet som har buzzing ifrån era Mac Pro, har ni beställt tidigt efter släppet? För jag sökte lite på nätet och de flesta rapporterna är ca 1 månad gamla. Inte många som är postade nyligen därför undrar jag om Apple fått ordning på problemet, för det känns som om detta var ett massivt problem så borde det vara lite mer skriverier om det och trådarna borde vara lite hetare om man säger så. Eller söker jag bra dåligt

Ni som har det, har ni pratat med Apple, blånekar dem som vanligt i början?

Jag lär väl blir varse snart, beställde min Mac Pro igår.

Köpte min Mac Pro ny för 2 veckor sedan. Vet inte ifall jag är
extremt känslig men efter en sittning igår på 5 timmar så kändes det
som mina trumhinnor vibrerade obehagligt. Frekvensen PSU'n
avger just nu tycks inte falla mina öron i smaken. =P
Har kontaktat Apple så får vi se. Dom hörde också surret på min video+
tickandet från HD'n.

Bevaka tråden