Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify snor bandbredd

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är nog svårt att säga vad som är rätt eller fel när det gäller intern IT-drift. På min arbetsplats är vi runt 30 personer och har fulla rättigheter på våra bukar. Detta fungerar för oss utmärkt, vi har aldrig haft några som helst problem.

Jag kan dock självklart förstå att det kan finnas andra, kanske främst större arbetsplatser, där IT-kompetensen möjligen är lägre och hårdare reglering är ett måste för att allting inte skall haverera.

Ursprungligen av Kristofer:

Det är nog svårt att säga vad som är rätt eller fel när det gäller intern IT-drift. På min arbetsplats är vi runt 30 personer och har fulla rättigheter på våra bukar. Detta fungerar för oss utmärkt, vi har aldrig haft några som helst problem.

Jag kan dock självklart förstå att det kan finnas andra, kanske främst större arbetsplatser, där IT-kompetensen möjligen är lägre och hårdare reglering är ett måste för att allting inte skall haverera.

Att låta användare sitta som Administratörer kan vara ett nödvändigt ont, som tex för alla som jobbar med Adobes produkter. Fast då gäller det att vara beredd på nedtid om något sker. Hur många kan klara ett produktions stopp på 2-3 veckor?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-01 09:03
Ursprungligen av Sweet_112:

Att låta användare sitta som Administratörer kan vara ett nödvändigt ont, som tex för alla som jobbar med Adobes produkter. Fast då gäller det att vara beredd på nedtid om något sker. Hur många kan klara ett produktions stopp på 2-3 veckor?

Vad tänker du för scenario då t.ex.?

Ursprungligen av planB:

Vad tänker du för scenario då t.ex.?

Något som utger sig för att vara något bra men som i själva verket är något som förstör. Så länge användarna är administratörer så ökar risken för driftstop. Samtidigt är det ju ett krav för att få stabil produktionsmiljö med Adobe CS3 tex.

Att vi just nu inte har några allvarliga virus eller trojaner till Appleplattformen innebär inte att det inte kommer. Frågan är ju när och inte om. Jag vet användare som raderat hela sina systemmappar på grund av brist på kunskap.

Att återställa system ifrån backups och se till att ha nya klienter uppe och köra om man inte gjort netinstall-bilder tar tid. Fast det är som sagt mycket som måste vägas in.

Se bara på Spotify, en betaprodukt som inte kollar vad den får in i streamen. Låt oss tänka om det kommer in ett körbart script som säger att det är så att admin måste skriva ett lösenord för att spotify skall fungera. Hur många "normala" användare skulle inte skriva sitt lösenord för att lyssna på musik tex?

  • Oregistrerad
  • 2009-03-01 18:46
Ursprungligen av Sweet_112:

Att låta användare sitta som Administratörer kan vara ett nödvändigt ont, som tex för alla som jobbar med Adobes produkter. Fast då gäller det att vara beredd på nedtid om något sker. Hur många kan klara ett produktions stopp på 2-3 veckor?

Kan vi inte flytta tråden? Den hör ju inte hemma här längre.

Vi kör hela creative suite och har inte haft några problem med att användare måste vara admins på den tiden då vi körde Creative Suite lokalt. Nu kör vi det Centralt via TS Remote App istället och det betyder att IT avdelningen ser till att adobe är uppdaterat på TS servern, vilket gör att vi bara behövde scripta Adobe update så alla användare blir glada.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-11-05 16:25

Går det att tvinga Spotify offlline?

Tar tråden tillbaka till ämnet...

Jag jobbar på en båt där vi har en mycket svag internetförbindelse via satellit. Jag skulle därför vilja köra Spotify offline så att jag kan lyssna på musik även om jag är uppkopplad mot internet. Som det är nu tar ju Spotify nästan all bandbredd så fort det startas.

När jag kommer till hamn (Mobilt bredband) eller är hemma på ledighet kör jag ju Spotify som vanligt igen. Jag har ett premium abonnemang.

Min fråga är därför om någon vet om jag på något sätt kan neka Spotify att få tillgång till nätet?

Jag antar att det inte finns något sätt att göra det i programmet då det motverkar hela iden med P2P, men i mitt fall så är det ju "nödvändigt".

//Robex

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-01 09:18

Jag undrade mera kring det där med 2-3 veckors produktionsstopp.

Ursprungligen av planB:

Jag undrade mera kring det där med 2-3 veckors produktionsstopp.

Låt oss säga det sitter 30 personer på ett företag med admin rättigheter. Alla datorer måste ominstalleras. På servern försvinner allt och backupen strular så de tappar en del produktion. Låt oss säga att någon sitter med monterade enheter med fulla administratörs rättigheter även på servern. Har de sen otur att deras IT-tekniker har samma strul hos flera andra kunder med samma uppsättning så kan det bli 2-3 veckors produktionsstopp om det vill sig riktigt illa. Det är som vid en brand. Många räknar för optimistiskt. När det väl gäller så är det ofta så att det kan vara att den första fungerade backupen är 2 veckor gammal. Lägg sen till klienter och annat. Det tar tid.

Har själv jobbat på företag där man räknat med upp till en månads driftstopp för stora delar av produktionen.

Var finns moderatorerna när man behöver dom? Urspårad tråd.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-03-01 10:54
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Var finns moderatorerna när man behöver dom? Urspårad tråd.

Dom kommer väl om du trycker på Rapportera.

Om användaren har fysisk tillgång till datorn så har dom indirekt adminaccess. Men det kanske stoppar okunniga användare.

Ursprungligen av niklaskb:

Om användaren har fysisk tillgång till datorn så har dom indirekt adminaccess. Men det kanske stoppar okunniga användare.

Problemet kvarstår.

En betaprogramvara som kan göra vad som helst vill man inte ha in på nätet. Än mindre med någon som admin. Lägg sen till att Spotify korkar igen internetförbindelsen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-08 15:49

Spela bara från off-line listorna så skall den väl inte strömma något vare sig uppåt eller nedåt. Kontrollera för säkerhetsskull att det är så.

Bevaka tråden