Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Binero slutar med SSH-access

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mija:

SSL för in och utgående mail är vad jag behöver, det försvann samtidigt som SSH.

Ah, då är jag med. Det är tråkigt att ett webbhotell som anser sig ligga i framkanten faktiskt tar bort säkerhetslösningar som börjar bli standard idag (SSL för mejl, SFTP för FTP) och faller tillbaka på osäkrare varianter. Jag förstår att SSH kräver en del av webbhotell och innehåller en del risker, men SSL och SFTP borde ändå kunna vara aktiverat, även om man stänger ner SSH.

SSH-accessen verkar plockas bort allteftersom de överför kontona till det nya systemet... Samtidigt plockade de bort Ruby on Rails stödet

Förutsatt att de har en smart kontohantering med någon form av central knytpukt, d.v.s. inte vanliga konton på faktiska webbservrar, så vore ju en enkel lösning att ha en eller ett par särskilda login-noder som bara har till uppgift att tillåta ssh. Jag förstår att man inte vill ha det på webbservrarna om någon drar igång krävande processer som egentligen inte ska köra där.

Ursprungligen av Marcus K:

Förutsatt att de har en smart kontohantering med någon form av central knytpukt, d.v.s. inte vanliga konton på faktiska webbservrar, så vore ju en enkel lösning att ha en eller ett par särskilda login-noder som bara har till uppgift att tillåta ssh. Jag förstår att man inte vill ha det på webbservrarna om någon drar igång krävande processer som egentligen inte ska köra där.

Jag tror de vill ha så lika config på alla maskiner som möjligt, annars kan jag hålla med om att ha vissa för SSH hade varit en lösning.

Främsta skälet till att de (och många andra webbhotell) inte vill ha SSH är inte för att man riskerar krävande processer, det räcker med vanlig PHP/MySQL med hög belastning och/eller dålig programmering för att det kan påverka en hel maskin. Utan det är främst säkerhetsbiten.

För att tillåta shellaccess på en webbserver med delade konton krävs det ett bra fungerande "jail" som är säkert. Så vitt jag förstått det är det en del jobb att få till det bra och säkert och sen underhålla det. Risken är annars att om ett konto på webbservern blir hackat så kan hackern ta sig vidare till alla andra konton.

Nu kan det inte vara svårt om man bara har rätt kunskap, många stora amerikanska webbhotell med massor av kunder tillåter SSH-access utan att bli hackade i tid och otid.

Förövrigt har jag hittat ytterligare ett skäl till att ha SSH-access: På sistone har jag börjat med versionskontroll (i form av Mercurial) och för att kunna jobba vettigt med det behöver man SSH-access.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-02-09 22:22

Varför gav de upp Ruby on Rails? Tycker det är lite tråkigt, hade tänkt testa det, men det känns ju inte lika kul nu när det inte funkar på webhotellet :/.

Ursprungligen av Hampie:

Varför gav de upp Ruby on Rails? Tycker det är lite tråkigt, hade tänkt testa det, men det känns ju inte lika kul nu när det inte funkar på webhotellet :/.

Ja, själv använder jag inte det, men hade jag gjort det hade jag blivit väldigt besviken om de med kort varsel bara tagit bort den. Men frågan är om de verkligen tagit bort det helt eller erbjuder det i någon form. Såhär skriver de angående de akuta uppdateringarna som precis påbörjats:

Ruby on Rails försvinner på de nya servrarna. Använder du RoR idag så kommer du kontaktas av vår personal innan migreringen. Använder du RoR men ej hört av vår personal innan 15:00 imorgon tisdag så vänligen ring oss.

Kanske betyder det att den som är beroende av RoR kan få hjälp med att flytta kontot till en annan server?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-02-09 23:50
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, själv använder jag inte det, men hade jag gjort det hade jag blivit väldigt besviken om de med kort varsel bara tagit bort den. Men frågan är om de verkligen tagit bort det helt eller erbjuder det i någon form. Såhär skriver de angående de akuta uppdateringarna som precis påbörjats:

Ruby on Rails försvinner på de nya servrarna. Använder du RoR idag så kommer du kontaktas av vår personal innan migreringen. Använder du RoR men ej hört av vår personal innan 15:00 imorgon tisdag så vänligen ring oss.

Kanske betyder det att den som är beroende av RoR kan få hjälp med att flytta kontot till en annan server?

Är ju tyvärr/turligen inte beroende av RoR dock. Är en religionshistoriestudent som tycker det är kul att leka med hemsidegrejer och lägga upp den på internet. Och för närvarande så behärskar jag bara lite PHP och ingen RoR alls – men jag tyckte att det verkade lite intressant. Så det känns liksom inte mödan värt att klaga; det inte sagt att jag inte är oerhört nyfiken om varför de slutade med det.

Så vitt jag vet var de ju ganska ensamma om att stöda Rails! När man kollar så har de även tagit bort CGI ur listan på vad det stöder – men det finns lite info om Pearl via CGI kvar på Wikin, alla referenser till RoR där är dock borttagna. Tycker det känns lite snopet att de som mantrar om sin snällhet och öppenhet inte nämnt att RoR försvinner, sånär som i en liten kommentar i e-postmeddelandet som föregår driftstoppet.

Kul att SSH kommer tillbaka dock. Jag kände mig väldigt hackerig när jag kopplade upp mig mot webhotellet via terminal och gjorde en länk mellan grejer. Vill definitivt uppleva det igen.

Nu har Binero lanserat sin nya plattform som de kallar Binero 2.0 och deras webbpaket innehåller numera SSH igen.

Äntligen säger jag som kämpat för att få de att ändra sig trots att deras support uttryckligen sa att det inte skulle komma tillbaka när jag försökte övertala dem att ändra sig, beskedet jag fick då var: SSH är inget som kommer tillbaka.

Men nu är det historia och jag är glad. Nu återstår bara väntan på migreringen.

När det gäller befintliga kunders konton kommer de att migreras över till Binero 2.0 under våren, men de vill inte ge någon tidsplan ännu och de kan inte prioritera vissa kunder. Såhär skriver de i ett nyhetsbrev som gick ut:

Migrering till Binero 2.0

En migrering av samtliga kunder till det nya systemet är inget man gör över en natt, inte ens på en vecka. Och vi är måna om att migreringen sker på ett bra sätt för dig och att så få problem som möjligt uppstår vid migreringen till Binero 2.0. Säkerhet och stabilitet sätts i fokus under migreringen men vi försäkrar dig att vi gör vårt bästa för att skynda på allt.

Vi återkommer så snart migrationen påbörjats och då har vi även tagit fram en tidsplan för samtliga våra kunder vilket gör att ni kan få ett tydligt besked.

Vi har inga möjligheter att prioritera någon i migreringskön och vi kommer att ta server för server. Du meddelas via e-post lagom i tid till att ditt konto migreras.

  • Medlem
  • Dorotea
  • 2010-05-19 15:01

Intressant tråd

Har läst igenom den här tråden nu i efterhand, letar efter ett vettigt, tålmodigt och flexibelt webbhotell för en större verksamhet och kommer välja Binero. Inte minst eftersom ni verkar positivt inställda och SSH nu finns igen.

Tänkte passa på att fråga två saker.

1) Bineros support säger att de kan lägga till cronjobs manuellt. Har ni använt cronjobs hos de och stött på några bekymmer?

2) Har ni nån erfarenhet av Ezoshosting (.com)? Verkar mkt prisvärt. Jag har bara hört bra om det webbhotellet och känner till att underrättelsetjänsten NSA bla hyr servrar av de. Medan jag funderar kring t ex pingtider från Sverige (till Tyskland).

/eee

Bevaka tråden