Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tack för kaffet

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Känns som om nästan hälften av alla trådar man vill läsa är låsta eller starkt censurerade. Visst, "99Mac är inte en demokrati" osv, men det hade inte skadat att dra ner något på (det onödiga) modererandet.

Det som "räddar" 99Mac är att det onekligen är en bra kunskapsdatabas. Men det är knappast ett ställe där man känner för att diskutera.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-18 19:33
Ursprungligen av Mikamar:

Det som "räddar" 99Mac är att det onekligen är en bra kunskapsdatabas.

Frågan är bara hur aktuell den blir när nya trådar i vanliga ämnen stängs och man hänvisas till 3-4 år gamla trådar i samma ämne. Gör tvärtom - stäng gamla, inaktuella trådar och släpp fram färska, aktuella lösningar på "vanliga" problem.

Ursprungligen av planB:

Frågan är bara hur aktuell den blir när nya trådar i vanliga ämnen stängs och man hänvisas till 3-4 år gamla trådar i samma ämne. Gör tvärtom - stäng gamla, inaktuella trådar och släpp fram färska, aktuella lösningar på "vanliga" problem.

Saken är ju den att i många fall är lösningen precis identisk med den som föreslogs i den gamla tråden. Varför så ha dubbletter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-18 20:53
Ursprungligen av Mikamar:

Känns som om nästan hälften av alla trådar man vill läsa är låsta eller starkt censurerade.

Så otaggigt det någonsin går. Känner du så kanske inte 99.se är något för dig?

Ursprungligen av acke:

Känner du så kanske inte 99.se är något för dig?

Standardsvaret på all kritik.

Den här tråden ligger faktiskt under "feedback".

Ursprungligen av Mikamar:

Standardsvaret på all kritik.

Den här tråden ligger faktiskt under "feedback".

Jodå, men som jag nämnde nyss finns det alternativ... tills de lägger ner för att alla hänger här och försöker klämma in diskussioner som uttalat inte hör hit. Den här frågan poppar upp om och om igen, och jag säger som jag brukar, om den som driver forumet vill ha det på ett visst sätt så är det så, och när detta sagts hundra gånger så är ett standardsvar det enda raka.

99mac har tidigare försökt med att knoppa av sin "övrigt"-avdelning. MacPrat och HMC är väl i grund och botten relaterade, startade direkt ur sådana här diskussioner (MacPrat i alla fall). Behövs det ett Mac-forum med lite lösare tyglar? Om ni vill ha det, varför inte använda de som redan finns?

Ursprungligen av acke:

Så otaggigt det någonsin går. Känner du så kanske inte 99.se är något för dig?

Typiskt idiotsvar i "Jag är moderator"-anda. Det är den här formen av trevligheter vi alla älskar på forumet förstår du!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 11:37
Ursprungligen av PeeMaN:

Typiskt idiotsvar i "Jag är moderator"-anda. Det är den här formen av trevligheter vi alla älskar på forumet förstår du!

acke är ingen moderator, vad menar du? - han är en supporter som många andra.

Ursprungligen av Tangen:

acke är ingen moderator, vad menar du? - han är en supporter som många andra.

Jag vet att han är supporter, det var mer att uttalandet kändes så typiskt i karaktären.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 12:08
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag vet att han är supporter, det var mer att uttalandet kändes så typiskt i karaktären.....

okej, jag fattar.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 13:04
Ursprungligen av PeeMaN:

Typiskt idiotsvar i "Jag är moderator"-anda. Det är den här formen av trevligheter vi alla älskar på forumet förstår du!

Jag kommer med en konkret fråga, det är du som läser in en massa känslor i det. Vi gör alla aktiva val hela tiden. Gillar jag inte musiken och personerna på en klubb går jag inte dit igen.

Internet genomsyras av att alla ska vara med och bestämma allt. Fin tanken men så är det självklart inte.

Dessutom lämnas det utrymme för massor med trådar av förnärmade medlemmar som fått sina trådar stängda eller inlägg raderade. De berättar ljudligt hur mycket bättre det var förr och att de minsann ska sluta komma hit. Gärna skriver de sällan jag utan ofta vi. Klassiskt (men bra) knep för att få det att låta som att de är folkets röst.
Konstigt när det i grund och botten handlar om att de stör sig på att de inte får göra som de vill och att forumet inte är exakt som de vill.

Är så trött på alla martyr-trådar. Menar dock inte studiox i det här fallet.

Ursprungligen av acke:

Jag kommer med en konkret fråga, det är du som läser in en massa känslor i det. Vi gör alla aktiva val hela tiden. Gillar jag inte musiken och personerna på en klubb går jag inte dit igen.

Internet genomsyras av att alla ska vara med och bestämma allt. Fin tanken men så är det självklart inte.

Dessutom lämnas det utrymme för massor med trådar av förnärmade medlemmar som fått sina trådar stängda eller inlägg raderade. De berättar ljudligt hur mycket bättre det var förr och att de minsann ska sluta komma hit. Gärna skriver de sällan jag utan ofta vi. Klassiskt (men bra) knep för att få det att låta som att de är folkets röst.
Konstigt när det i grund och botten handlar om att de stör sig på att de inte får göra som de vill och att forumet inte är exakt som de vill.

Är så trött på alla martyr-trådar. Menar dock inte studiox i det här fallet.

Om DU inte gillar oss medlemmar kanske DU ska söka dig till något annat forum?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-18 20:18

Men varför stänga den nya tråden och inte den gamla om man inte vill ha dubbletter?

Jag håller med allihop.
Detta har lett till att jag aldrig loggar in här längre.

Många moderatorer är i stort sett alltid otrevliga när de skriver, dock har många blivit bättre av kritiken också (ja, jag tittar på dig baronen).

Det är kanske lätt att sitta på sin höga pall när man sitter på sveriges största macforum, men med den här stilen så kan jag lova att det skrämmer bort folk.

Och det är intressant att det ploppar upp tråd på tråd på tråd som rör detta ämnet, och ändå sitter alla 99-talibaner och stirrar blint.

Acke:
Att det är så många inloggade kan mycket väl bero på att det faktiskt är en jävligt bra kunskapskanal, finns en etablerad musik-del och tusen andra anledningar. Men det gör knappast att stämningen på forumet är bra eller att det sköts på ett sunt sätt.

Men samtidigt älskar jag 99an. Det är levande på så sätt att det skrivs mycket och ryktesdelen och hjälpen som finns att hämta är fruktansvärt värdefullt.

Men jag gör väl som tidigare, jag skiter helt enkelt att logga in och kollar bara det som verkligen intresserar mig. Mac-delen, sen kan ni som håller piskorna få slå hur mycket ni vill, helt i fred.
Det är bara ni själva som förlorar på det, och det inser ni säkerligen en dag.

Det var min åsikt.

Jag tycker att det är ett problem när det börjar klia i fingrarna alltför tidigt på moderatorer. Ta bort inlägg när de blir anmälda och stäng trådar när de har spårat ur och låt resten vara. Ibland får jag en känsla av att en del mest är uttråkade och tittar efter trådar att stänga för att de inte gillar vilket riktning diskussionen är på väg.

Är det värt att lägga ner en längre stund på att skriva ett längre och genomtänkt inlägg när man aldrig vet om trådar kommer att hållas öppna eller inte? Kul om man fundrerar över ett ämne en hel eftermiddag, lägger ned en timme på att formulera ett bra inlägg senare på kvällen för att märka att tråden har stängts dagen efter. Det har hänt mig för många gånger.

Vissa mods har en vana att stänga och radera glatt pga off-topic, men de enda inläggen jag ser dem göra utanför sina kursiva modinlägg är ofta trivialt strunt som ligger farligt när den sorten de själva skulle ta bort.

Numera tar andra forum upp mer och mer av den tid jag brukade lägga på 99.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Numera tar andra forum upp mer och mer av den tid jag brukade lägga på 99.

Så är det, 99.se känns mer och mer som en gammal källarlokal mentalt, både väggar och tak känns lite för trånga. On-topic kanske är så i vissa tolkningar, mac är för mig en vidare rymd än så i alla fall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 11:36
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag tycker att det är ett problem när det börjar klia i fingrarna alltför tidigt på moderatorer. Ta bort inlägg när de blir anmälda och stäng trådar när de har spårat ur och låt resten vara. Ibland får jag en känsla av att en del mest är uttråkade och tittar efter trådar att stänga för att de inte gillar vilket riktning diskussionen är på väg.

Är det värt att lägga ner en längre stund på att skriva ett längre och genomtänkt inlägg när man aldrig vet om trådar kommer att hållas öppna eller inte? Kul om man fundrerar över ett ämne en hel eftermiddag, lägger ned en timme på att formulera ett bra inlägg senare på kvällen för att märka att tråden har stängts dagen efter. Det har hänt mig för många gånger.

Vissa mods har en vana att stänga och radera glatt pga off-topic, men de enda inläggen jag ser dem göra utanför sina kursiva modinlägg är ofta trivialt strunt som ligger farligt när den sorten de själva skulle ta bort.

Numera tar andra forum upp mer och mer av den tid jag brukade lägga på 99.

Kan hålla med om att det ibland verkar som vissa är lite "trigger happy" även om jag själv anser att de moderering som görs i princip alltid är korrekta, så kan man andas lite och vänta för att se vart det leder istället för att klippa direkt.

Mycket bra inlägg för övrigt!

Själv har jag förhållningssättet att de som bestämmer, bestämmer!
Det kan vi moderatorer inte göra något åt - utöver att diskutera det i den forumdel som hör till moderatorer, och här på det öppna forumet.

Mig veterligen finns det inte en enda moderator som är så hårdnackad att han kan ändra på sig, om det är den riktning som 99 vill ha, men som sagt det är inte upp till oss att avgöra – Det är bara upp till oss att utveckla resonemanget för "ledningen".

Tack

/Tangen

  • Medlem
  • 2009-02-19 14:13

Mikamar och acke: Kan inte ni ta den diskussionen privat via PM istället?

  • Oregistrerad
  • 2009-02-19 14:45

Några nya reflektioner:

Tycker det är härligt med valfrihet. Jag behöver inte äta hamburgare för jag ser på tv att i något land, nån stans så transporterar man djur på ett felaktigt sätt. Jag kan alltså utöva min makt som konsument att bojkotta varor. Fast nu gillar jag hamburgare och om jag kunde så skulle jag bojkotta det företag som har dåliga transporter, vilket självklart inte är möjligt.

Att rekommendera mig med en åsikt att "där är dörren" - Det gör man enbart om man har hybris och tror att betongslottet är säkert. Skulle man göra det i Frankrike så skulle 99'se serverhall snart stå i lågor.

Att inte lyssna på kritik är väldigt korkat. IDG är (ytterligare) ett exempel. Varje gång dom lägger upp ett bildspel så handlar 50% av alla kommentarerna om vilket puckat bildspel, men dom gör inget åt det - Och vad gör man då som läsare? IDG är stört och har inte så många konkurrenter.

Jag har själv jobbat med webben i 15 år (rätt lång tid) och har också haft en sida som varit totalt dominerande med flera 100 000 besökare om året (Det var 10 år sen) - lyssnar man inte på vad besökarna vill ha så är man död.

Har själv funderat på att starta ett alternativ till både IDG och 99.se - Men varför konkurrera ut något där det finns alternativ som kan bli bra?

Ursprungligen av studiox:

Har själv funderat på att starta ett alternativ till både IDG och 99.se - Men varför konkurrera ut något där det finns alternativ som kan bli bra?

Det är ont om alternativ. 99.9% av användarna är på 99mac och IDG.

Jag funderade på att ersätta HMC med ett nytt forum, som jag tänkte kalla gladmac.se. Jag tyckte det var ett positivt namn som inbjuder till en lite annan vinkel, lite som MacNytt med sin glada logga. Tanken var att försöka göra det just "glatt". Domänen har jag sedan länge, men det jag inte har är tiden för att bygga nåt bra på den.

Och tiden har jag inte eftersom jag vill lägga tiden där det spelar någon roll. Varför bygga en sida som ingen kommer till? Så jag har lagt det på is för att göra saker som jag känner är viktigare.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-01 18:49
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är ont om alternativ. 99.9% av användarna är på 99mac och IDG.

Jag funderade på att ersätta HMC med ett nytt forum, som jag tänkte kalla gladmac.se. Jag tyckte det var ett positivt namn som inbjuder till en lite annan vinkel, lite som MacNytt med sin glada logga. Tanken var att försöka göra det just "glatt". Domänen har jag sedan länge, men det jag inte har är tiden för att bygga nåt bra på den.

Och tiden har jag inte eftersom jag vill lägga tiden där det spelar någon roll. Varför bygga en sida som ingen kommer till? Så jag har lagt det på is för att göra saker som jag känner är viktigare.

Nu sätter jag iofs. en balja rotmos på att majoriteten av användarna här INTE besöker idg

Det är klart att det går att utmana vem som helst om man har tid, pengar och lite extra resurser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 15:55

Visst ska man lyssna på sina medlemmar. Jag kan då komma med ett konkret exempel istället för det lite luddiga åsikterna, "Bättre förr" och "Jag får inte säga vad jag vill. Censur!".

Jag har varit medlem här länge. Hur gärna Mikamar vill vända saker och få det till att jag tycker illa om medlemmar här är så inte fallet.
Får ofta PM från medlemmar som har frågor och har även kontakt med ett flertal över mail sedan länge.

Varför PM och email? Jo, det är 9 fall av 10 för att medlemmarna vill komma bort från flera saker på "stora 99".
Den största anledningen är det allmänna bruset.
Vanliga svar är:
"Lägger jag ett inlägg med en fråga så brukar den ofta drunkna den bort i massa oviktigt"
"Får så många olika svar, ofta är de inte i närheten att hjälpa till"

Detta tycker medlemmar även fast 99 nu tydligen är så hårt modererat. Frågan är om vi ska ha ett 99 inriktat på mac och som hjälper nybörjare som proffs eller om vi vill ha ett 99 för en liten klick med "datanerdar" som vill kunna snacka OT lite vart som helst? Tycker det är ganska enkelt val.

Man måste sluta bli förnärmad för att man blir modererad. Jag blir det med jämna mellanrum som alla andra och det är bara att acceptera. Kan förstå att det kan vara jobbigt att komma från kommand+n/macnytt där man var stammis till 99 och inte ha samma friheter men det får man väl tugga i sig.

Ursprungligen av acke:

Visst ska man lyssna på sina medlemmar. Jag kan då komma med ett konkret exempel istället för det lite luddiga åsikterna, "Bättre förr" och "Jag får inte säga vad jag vill. Censur!".

Jag har varit medlem här länge. Hur gärna Mikamar vill vända saker och få det till att jag tycker illa om medlemmar här är så inte fallet.
Får ofta PM från medlemmar som har frågor och har även kontakt med ett flertal över mail sedan länge.

Varför PM och email? Jo, det är 9 fall av 10 för att medlemmarna vill komma bort från flera saker på "stora 99".
Den största anledningen är det allmänna bruset.
Vanliga svar är:
"Lägger jag ett inlägg med en fråga så brukar den ofta drunkna den bort i massa oviktigt"
"Får så många olika svar, ofta är de inte i närheten att hjälpa till"

Detta tycker medlemmar även fast 99 nu tydligen är så hårt modererat. Frågan är om vi ska ha ett 99 inriktat på mac och som hjälper nybörjare som proffs eller om vi vill ha ett 99 för en liten klick med "datanerdar" som vill kunna snacka OT lite vart som helst? Tycker det är ganska enkelt val.

Man måste sluta bli förnärmad för att man blir modererad. Jag blir det med jämna mellanrum som alla andra och det är bara att acceptera. Kan förstå att det kan vara jobbigt att komma från kommand+n/macnytt där man var stammis till 99 och inte ha samma friheter men det får man väl tugga i sig.

Word

Jag FÖRSÖKER bidra till att det här blir en bra plats. Genom att svara på frågor så gott jag kan och vara till nytta/nöje. Alla ni som klagar, tror ni 99 förvandlaas till ett underbart plejs över natten? 99 ÄR sina inlägg. Det är ju för fan bara kavla upp ärmarna då och påverka i den riktningen du vill ha 99... eller?

99 måste ju FYLLAS med KORREKTA SVAR, TREVLIGA INLÄGG, GODA Nyheter, osv.

DU som medlem har ett ansvar.

Känns så förbannat högstadium att alla bara sätter sig ner och gnäller, ingen vill göra något men allt skall vara bra... Lite som en misslyckad kollektiv-tanke, ingen vill laga mat men alla är hungriga....

Är det ngt som finns inbyggt i den svenska avtrubbade folksjälen eller något?

Jag tror inte heller på idén att ett Forum blir bättre för att EN * slutar skriva där, tror mera på att TIO ANDRA skriver nya saker.

* Det finns enstaka undantagsfall, men det är folk som har diagnos...
Det kan jag utveckla i ett PM om ngn så önskar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-19 16:58

jesus...

hela närvaron på nätet förutsätter ett brusfilter. Klarar man inte av trådar som böjer av lite kan man likaväl dra ethernetkabeln ur väggen och starta fysisk brevkorrespondens istället.

Jag håller med om att det gnälls för mycket (rent generellt), men kan man inte sortera ut lämplig information ur en tråd har man inget på nätet att göra.

Det är ju just det man måste göra när det titt som tätt hänvisas till trådar som är tre år gamla. Man kollar datumet, skrollar till sista inlägget och får avgöra om det är till någon hjälp.

==
Edit:

Dessutom räcker det inte med att vara "on-topic" för att en tråd skall vara användbar - det måste vara sant också. Eftersom moderatorerna verkar ha så mycket tid på händerna kan de väl ta bort inlägg med felaktig information också.

Senast redigerat 2009-02-19 17:29
Ursprungligen av planB:

jesus...

hela närvaron på nätet förutsätter ett brusfilter. Klarar man inte av trådar som böjer av lite kan man likaväl dra ethernetkabeln ur väggen och starta fysisk brevkorrespondens istället.

Jag håller med om att det gnälls för mycket (rent generellt), men kan man inte sortera ut lämplig information ur en tråd har man inget på nätet att göra.

Det är ju just det man måste göra när det titt som tätt hänvisas till trådar som är tre år gamla. Man kollar datumet, skrollar till sista inlägget och får avgöra om det är till någon hjälp.

Amen!

  • Medlem
  • 2009-02-21 19:52
Ursprungligen av planB:

Dessutom räcker det inte med att vara "on-topic" för att en tråd skall vara användbar - det måste vara sant också. Eftersom moderatorerna verkar ha så mycket tid på händerna kan de väl ta bort inlägg med felaktig information också.

Det är precis tvärt om. Eftersom vi har så lite tid på händerna kanske ett och annat ryker som kanske skulle ha blivit kvar om vi hade haft den tid du (felaktigt) tror att vi besitter.

Det händer därför då och då att vi backar från moderering och låter inlägg eller trådar komma fram igen.

Det är inget dramatiskt med det. Ambitionen med 99.se/mac är att vara fokuserad. Att många medlemmar vill att det ska vara annorlunda är i sig inget skäl att göra avkall på den ambitionen.

"Öpp öpp, det är medlemmarna som gör forumet", invänder förstås någon då. Visst är det så, men forumets innehåll, inriktning och strävan utgör grunden för medlemmens viljan att vara medlem. Eftersom ingenting passar alla blir det med nödvändighet så att en del blir medlemmar av samma skäl som andra upptäcker att de inte längre vill vara medlemmar.
Martin Björnström plockade ihop ett team av moderatorer och admins som på delegation förvaltar 99.se/mac. Om idén var att så många som möjligt skulle bli medlemmar hade det kanske inte alls handlat om mac, utan om skvaller, Windows, fotboll eller nåt annat med större medlemsunderlag. Nu är det mac vilket redan det är en begränsning av antalet möjliga ämnen.

Med detta menar jag inte att man kan ta sitt pick och pack och dra om man inte är nöjd. Men jag menar att man måste respektera forumets premisser och föra fram konstruktiv kritik om man vill bli tagen på allvar. Att yla om cencur eller fascistiska moderatorer (vilket jag inte menar att någon gör i den här tråden) leder ingen vart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-22 12:17

Jag bara älskar detta ställe

Bevaka tråden