Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aftonbladet uppmanar till brott??!!

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Laseranders:

Samma sak kan iofs sägas om piratkopiering. När jag laddar ner en musikskiva så är det nåt jag gör enbart på min dator hemma utan att blanda in någon annan och den enda effekten för upphovsmannen som har rättigheterna är i princip samma sak som om du stoppar din OSX-skiva i en PC. Det påverkar eventuellt hans försäljning… Lagbrott, Ja, märkligt nog.

Jag resonerar som jag gör eftersom jag har 8-10 Macar här hemma
ett par PC (kan vara fler, använder dem inte) så jag håller inte med.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag resonerar som jag gör eftersom jag har 8-10 Macar här hemma
ett par PC (kan vara fler, använder dem inte) så jag håller inte med.

LCR

jag förstår inte riktigt kopplingen, men vad jag försöker säga är att bara för att det är rimligt att e lag ser ut på ett visst sätt så betyder inte det att det är så. Jag tycker också det är rimligt att du ska få göra vad du vill med en skiva du köpt. Huruvida det är så eller ej vet jag inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-12 05:36

Uppmanar Aftonbladet till brott? Då är det två frågor vi måste besvara. För det första, är det ett brott. För det andra, uppmanar Aftonbladet till det.

För det första då. Det torde knappast vara brottsligt att installera Mac OS X på annan hårdvara än den som Apple avsett. Det må bryta mot Apples användarvillkor men om du faktiskt är bunden av dem är tveksamt och ett brott torde det ändå inte vara.
Varför skulle det inte vara upphovsrättsbrott, kan man undra? Jo, självklart har du rätt att använda det program du har köpt. Du har enligt 26 g § en rätt "framställa sådana exemplar av programmet [...] som är nödvändiga för att [du] skall kunna använda programmet" förutsatt att du "har förvärvat rätt att använda [...] datorprogram[et]". Även om installationen är att klassa som en exemplarframställning (som normalt kräver upphovsrättsinnehavarens samtycke) är det i vart fall nödvändigt för att kunna använda programmet. Om du har rätt att använda programmet måste du ju ha rätt att installera det.
Frågan är då varifrån du får rätt att använda programmet. Pesc menar ovan att du får denna rätt när du godkänner EULA. Jag påstår mig inte sitta inne på sanningen, men jag ifrågasätter starkt värdet av ett EULA. Det har hävdats att ett EULA överhuvudtaget inte är bindande i Sverige. Hur det faktiskt ligger till är nog inte helt klarlagt, men det finns väldigt mycket som är tveksamt både i sättet som avtalets sluts och innehållet.
Nåväl, istället skulle jag hävda att det är redan genom köpet av ett exemplar som du får rätt till datorprogrammet. Det är intressant på så sätt att du då faktiskt i de flesta fall inte slutit något avtal med upphovsrättsinnehavaren. Den du har slutit avtal med är säljaren, alltså den förre innehavaren av exemplaret. Säljaren överlåter då sin rätt att använda programmet till dig. Vid köpet har du normalt inte godkänt licensavtalet, åtminstone inte uttryckligt. Det må vara så att du är tvungen att godkänna det när du installerar programmet, och det kan hävdas att du köper programmet med det förbehållet att du måste godkänna licensavtalet, men förfarandet är ganska tveksamt.
Notera här de så kallade konsumtionsreglerna i 19 och 20 §§. Enligt 19 § får exemplaret, när det väl en gång överlåtits med upphovsrättsinnehavaren samtycke, spridas fritt. Du får alltså sälja ditt lagligt införskaffade exemplar av ett datorprogram utan upphovsrättsinnehavarens samtycke. Visserligen kan man i princip avtala om att ett exemplar inte får säljas. Att sälja det är då ett avtalsbrott, men det torde inte vara ett upphovsrättsbrott. I vart fall är tredje man, det vill säga din köpare, inte bunden av några avtal som du har ingått med upphovsrättsinnehavaren. Eventuella begränsningar genom avtal följer alltså inte med exemplaret. Däremot får man givetvis inte kopiera detta exemplar (med vissa undantag). Notera att undantaget för datorprogram i 19 § 2 st. 2 endast gäller utlåning till allmänheten och inte generellt.
Men förutsatt nu att licensavtalet är giltigt är frågan om man kan avtala bort rätten att framställa nödvändiga exemplar enligt 26 g § 1 st. Det kan man i princip, upphovsrättslagen är dispositiv och det finns inget uttryckligt undantag för detta stycke. Frågan blir då om ett ett avtalsbrott här också skulle kunna vara ett upphovsrättsbrott. Jag lutar åt att det inte skulle vara det. Om inte annat torde 53 § 2 st utesluta brott om det är en privatperson. Däremot kan det väl vara ett avtalsbrott.

Därtill skriver artikeln som Aftonbladet länkar till att man kan ladda ned en namngiven hackad version av OSX. Detta är däremot väldigt tveksamt om det skulle vara lagligt. Jag skall dock inte med säkerhet fastslå att det är ett brott, om man har en lagligt införskaffad rätt till att använda programmet, och det är nödvändigt att ladda ned det för att man skall kunna använda det. Möjligen skulle också 53 § 2 st kunna göra att det inte är ett brott, även om jag inte tror att det är nedladdnings-situationen man tänkt sig.

För det andra då. Att uppmana till att bryta mot ett avtal är inte brottsligt. Aftonbladet är fria att uppmana dig att bryta mot licensavtal. Att uppmana till brott kan däremot vara ett brott, och det finns ju en möjlighet att läsaren kan komma att begå upphovsrättsbrott. Man kunde tänka sig att detta är stämpling till upphovsrättsbrott men (1) jag tror inte det är att bedömma på det viset och (2) stämpling till upphovsrättsbrott är inte straffbelagt. Det skulle däremot vara medhjälp till eller anstiftan av de upphovsrättsbrott som Aftonbladets läsare begår men det är ytterst tveksamt om Aftonbladets artikel är tillräcklig för att bedömmas som anstiftan eller ens medhjälp. Till guidens försvar skriver den dessutom att man bör köpa en laglig version av OSX.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-12 05:39
Ursprungligen av pesc:

Om någon tycker jag tolkar lagtexten fel så berätta gärna hur. Jag har inte studerat juridik och kan ha fel. Men jag föredrar logiska resonemang och hänvisningar till facklitteratur framför personliga moraliska tyckanden.

Jag skall berätta när jag tycker du tolkat fel, men jag måste säga att jag håller med dig! Jag föredrar också hänvisningar.

Ursprungligen av pesc:

Sedan kan man ju fundera ett slag över paragraf 53. Att en enskild inte skall dömas till ansvar....

Det står det knappast! Det är i allmänhet enskilda som döms i brottmål, vet du...

Ursprungligen av pesc:

Jag tolkar paragraf 53 som att om du begår olagligheten med programvara "hemma på kammaren" så utdöms inget straff.

Det är i princip riktigt.

Ursprungligen av pesc:

Däremot medger paragraf 53a att egendom som används vid brottet kan förverkas och 53b att du kan åläggas vid vite att sluta upp med vad du gör.

Nej, 53 a § kräver brott och det är inget brott om det inte utgår ett straff. Jag är inte helt säker på vad gäller förbud vid vite, men jag tror inte att sådant kan åläggas heller. Det är lite oklart av paragrafens lydelse och kommentaren ger inget svar. Vad som är klart är däremot att skadestånd fortfarande kan komma ifråga.

Ursprungligen av pesc:

Angående ditt andra förslag vill jag göra dig uppmärksam på paragraf 3. Jag har läst någonstans att om du köper ett originalporträtt av en konstnär får du t.ex. inte rita dit en lösmustasch med tusch. Jag ska se om jag hittar den boken igen...

Det är riktigt, se 3 § 2 st. Det är inte självklart att ditt exempel skulle vara otillåtet men en skapare har förutom de ekonomiska rättigheterna (till exempel rätten till exemplarframställning) också ideella rättigheter. Det är dessutom svårare att överlåta de ideella rättigheterna än att överlåta de ekonomiska. Reglerna är rätt komplicerade och har ju väldigt lite med tråden att göra, men det är riktigt som du säger.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-12 05:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det avsedda ändamålet är väl den användning som tillåts enligt licensavtalet, och där sägs det att den bara får installeras och köras på Apple-hårdvara, och därmed faller §26g.

Det är din tolkning, och den är inte så generös. "Avsedd användning" skulle också kunna vara "att använda det till det man använder ett operativsystem till". Med tanke på att det är tveksamt vilken bärkraft licensavtalet har kan man fråga sig hur mycket tolkningsutrymme man skall tillerkänna det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Även §11a faller eftersom den förutsätter att man har tillstånd från upphovsrättshavaren att framställa kopiorna.

11 a § är ganska perifer i sammanhanget. Jag tror för det första inte att en installation av ett datorprogram på en dator är att beteckna som ett tillfälligt exemplar och för det andra läser jag i kommentaren att "[i]nskränkningen tar främst sikte på framställning av tillfälliga exemplar i olika servrar på Internet när verk överförs där" (med en hänvisning till prop. 2004/05:110 s. 380 f).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och §12 faller för att den framställningen av kopior inte gäller för datorprogram.

Det är sant. Paragrafen är inte alls tillämplig. Den har dock varit uppe några gånger så jag vill klargöra vad paragrafen faktiskt säger. Det den säger är är att du får framställa exemplar av till exempel ett musikaliskt verk och sprida till "närmaste familje- och vänkretsen". "Privat bruk" innefattar alltså mer än bara en själv. Men undantaget gäller som sagt inte datorprogram så paragrafen är inte alls tillämplig.

Ursprungligen av Ephraim:

Uppmanar Aftonbladet till brott? Då är det...

Det måste vara det längsta första inlägget någonsin...

Man undrar vem som har en sådan introduktion på ett forum. Aftonbladet representant?...

LCR

Det är förbjudet att gå mot rött ljus i gångsignal. Om man befinner sig på körbanan eller cykelbanan, då signalen slår om till rött, skall man fortsätta till andra sidan. Finns refug eller liknande anordning ska man stanna där tills signalen åter visar grönt ljus.

I Riksåklagarens bestämmelser om ordningsbot för vissa trafikbrott är numera ordningsboten borttagen. I sammanhanget kan annan lagstiftning tillämpas, vilket innebär att man kan dömas till penningböter enligt ansvarsbestämmelserna i trafikförordningen.

Imorse gick jag mot röd gubbe. Om du som läser detta står bredvid en tom väg så uppmanar jag dig att gå över även om det är en röd gubbe.

Så, nu har jag erkänt OCH uppmanat till lagbrott och brott mot förordning. Kanske lite grövre än att bara mixtra med EULA eller strunta i upphovsrätten. Men, som Bender säger, "Bite my shiny metal ass!".

Kan vi inte bara enas om att det är en gråzon med OS X installationer på ej Apple-hårdvara och konstatera att det är otroligt att någon orkar bry sig?

Ursprungligen av LCR:

Jag har svårt att se hur man kan klassa vad gör med min egen skiva
hemma hos mej "olagligt"!!

Och där är väl den springande punkten.... "min egen skiva"

Det är möjligt att du får göra vad du vill med själva skivan. Men du får inte göra vad du vill med programvaran som finns på skivan.

När du köpte skivan så köpte du egentligen bara rätten att få använda programvaran som finns på den skivan. Och används programvaran inte på det avsedda sättet, så har du brutit mot licensavtalet, och därmed i praktiken förverkat din rätt att använda programvaran.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och där är väl den springande punkten.... "min egen skiva"

Det är möjligt att du får göra vad du vill med själva skivan. Men du får inte göra vad du vill med programvaran som finns på skivan.

Domaren i fallet Apple vs Psystar verkar ha en annan uppfattning..

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/902/1050902/mac-cloner-forces-apple-hand

Nja, det enda domen säger är att Psystar får motåtala Apple i samma ärende.
Jag sätter 500 kr. på att - när slutlig dom faller om något år eller så - Apple sopar banan med Psystar och att Psystar länsas till botten på pengar i böter/skadestånd. Företaget existerar inte 6 månader efter dom. Psystar blir bara ett vagt minne i framtidens forumtrådar :-D.

Oavsett juridik så kommer inte amerikanska etablisemanget att tillåta att Apple förintas - ty hela Apple's existens hänger på att dom äger och bestämmer allt om sitt OS och sina program. Det är det som ÄR Apple - det är därför Apple finns idag. iTunesStore köps väl av Sony isåfall

Ursprungligen av Macce65:

Domaren i fallet Apple vs Psystar verkar ha en annan uppfattning..

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/902/1050902/mac-cloner-forces-apple-hand

Ursprungligen av Zimmerman:

Oavsett juridik så kommer inte amerikanska etablisemanget att tillåta att Apple förintas - ty hela Apple's existens hänger på att dom äger och bestämmer allt om sitt OS och sina program.

amerikanska etablissemanget ..hur menar du?

Kapitalismen.

Ursprungligen av Macce65:

amerikanska etablissemanget ..hur menar du?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-02-10 18:37

Surfade runt lite och hittade ett åtal som refererar till någon av de paragrafer som nämnts här, här är två stycken som jag finner speciellt intressant:

Citat:

Rätten att iaktta, undersöka eller prova ett programs funktion innebär i princip att ett exemplar av programmet måste framställas genom att installeras på en dator. Att, i syfte att iaktta, undersöka eller prova ett programs funktion, framställa ett exemplar av programmet i sin dator måste därmed, med stöd av fjärde stycket i 26 g §, vara ett tillåtet förfarande (jfr Levin m.fl., Upphovsrätt i millennietid, s.158).
Annat är inte utrett än att S.K. installerat programmen på sin dator enbart för att testa sina framställda crack. Mot bakgrund av rätten att utföra så kallad reverse engineering skall S.K. därmed inte dömas till ansvar för att ha framställt exemplar av datorprogrammen i sin dator.

Citat:

Redan av vad S.K. själv har uppgett framgår att han i vissa fall har ändrat ursprungsversionen av datorprogrammen genom att integrera den tillverkade patchfilen i programmet. Ett sådant förfarande innebär att han har gjort sig skyldig till intrång i upphovsrätten till datorprogrammet (olovlig exemplarframställning). Även i de fall när någon ändring av datorprogrammet inte har skett kan S.K:s förfarande inte anses innebära att han endast kopierat nyttoprogrammen för eget bruk. Hans handlande har inneburit att han som medlem i organisationen DOD crackat datorprogrammet och sedan fört det crackade programmet vidare till andra medlemmar i organisationen. Även beträffande dessa datorprogram har S.K. alltså gjort sig skyldig till olovlig exemplarframställning. Detta har skett redan när han laddade ned datorprogrammen på sin hårddisk. Vid nu angivna förhållanden saknar det betydelse att vissa av de crackade programmen varit s.k. shareware- eller demoversioner. S.K. kan för sitt friande inte heller åberopa sig på någon rätt att undersöka programmet (reverse engineering), eftersom den rätten endast föreligger när exemplarframställningen sker för eget bruk.

Åtalet i sin helhet:
https://lagen.nu/dom/rh/2006:80

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 20:34
Ursprungligen av scim:

Surfade runt lite och hittade ett åtal som refererar till någon av de paragrafer som nämnts här...

Tack för länken. Intressant.

Jag fick en helt flummig idé i huvudet med ett resonemang som är helt uppåt väggarna, men jag MÅSTE ta det när vi är inne på upphovsrätt (Och jag vet, det är helt off-topic!)
En person har en DVD (vi säger någon dålig film i regi av Ander Nilsson), hon/han använder sina fin-fina program och gör en divx av filmen. Sen lägger hon/han ut det på det världsomspännande nätet.
Du laddar hem den och ser glad ut. Har det verkligen begåtts ett brott?
För filen du laddar hem är ju inte samma digitala kod som dvd-filmen, det är ju helt andra ettor och nollor. Upphovsmannen till filen borde ju vara den som kodat den och inte filmbolaget?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-10 15:19
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag fick en helt flummig idé i huvudet med ett resonemang som är helt uppåt väggarna, men jag MÅSTE ta det när vi är inne på upphovsrätt (Och jag vet, det är helt off-topic!)
En person har en DVD (vi säger någon dålig film i regi av Ander Nilsson), hon/han använder sina fin-fina program och gör en divx av filmen. Sen lägger hon/han ut det på det världsomspännande nätet.
Du laddar hem den och ser glad ut. Har det verkligen begåtts ett brott?
För filen du laddar hem är ju inte samma digitala kod som dvd-filmen, det är ju helt andra ettor och nollor. Upphovsmannen till filen borde ju vara den som kodat den och inte filmbolaget?

Du menar att det bara slumpade sig så att ettorna och nollorna la sig i den ordningen att det sen gick att se en film som påminde om en film som Anders Nilsson har gjort?

Ursprungligen av Macus:

Du menar att det bara slumpade sig så att ettorna och nollorna la sig i den ordningen att det sen gick att se en film som påminde om en film som Anders Nilsson har gjort?

Precis, Ze Hum0r

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 15:33
Ursprungligen av PeeMaN:

.....
För filen du laddar hem är ju inte samma digitala kod som dvd-filmen, det är ju helt andra ettor och nollor. Upphovsmannen till filen borde ju vara den som kodat den och inte filmbolaget?

Suck. Omarbetningar innefattas av upphovsrätten. Läs andra paragrafen.

Citat:

Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik.

Ursprungligen av pesc:

Suck. Omarbetningar innefattas av upphovsrätten. Läs andra paragrafen.

Ironi. Suck.

Du tänker för fysiskt. Upphovsmannarätt och Intellektuell Egendom har inte med silveroxid på film - spårvariationer på vinyl - eller ettor och nollor i en datafil att göra. Sådant kallas för Mekanisk Rätt.
Den intellektuella egendomen som ska skyddas är idén, fantasin, påhitten, storyn, melodin, orden i specifik följd, figuren, etc. Alltså sådant som inte fysiskt existerar - det är imateriellt. Även om verket inte alls finns utgivet - alltså inte finns som fil, film, bild, cd, etc - inte ens som ettor och nollor - så råder Upphovsmannarätten. Om jag utför verket hemma i badrummet - utan publik och inspelningsutrustning - så äger jag alltså verket. Ägandet uppstår i skapelseögonblicket (som då alltså kan vara inne i hjärnan). Upphovsmannarätten är univerell - medfödd kan man säga :-D. Det bara finns liksom. Inte konstigare än att man äger sina njurar egentligen.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag fick en helt flummig idé i huvudet med ett resonemang som är helt uppåt väggarna, men jag MÅSTE ta det när vi är inne på upphovsrätt (Och jag vet, det är helt off-topic!)
En person har en DVD (vi säger någon dålig film i regi av Ander Nilsson), hon/han använder sina fin-fina program och gör en divx av filmen. Sen lägger hon/han ut det på det världsomspännande nätet.
Du laddar hem den och ser glad ut. Har det verkligen begåtts ett brott?
För filen du laddar hem är ju inte samma digitala kod som dvd-filmen, det är ju helt andra ettor och nollor. Upphovsmannen till filen borde ju vara den som kodat den och inte filmbolaget?

Jag träffar folk som tror att tevepejlare får gå in i lägenheter/egnahem - och att man MÅSTE släppa in besök från Barnavårdscentralen. Det är skrämmande att en ofta vrickad syn på stat/medborgare är utbredd i Sverige. En kontinetaleurope fattar ingenting av svenskens underkuvade mentalitet och tro på Statens enorma makt över medborgarens vardagsliv. Det har med vårat lands historia att göra så klart.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag träffar folk som tror att tevepejlare får gå in i lägenheter/egnahem - och att man MÅSTE släppa in besök från Barnavårdscentralen. Det är skrämmande att en ofta vrickad syn på stat/medborgare är utbredd i Sverige. En kontinetaleurope fattar ingenting av svenskens underkuvade mentalitet och tro på Statens enorma makt över medborgarens vardagsliv. Det har med vårat lands historia att göra så klart.

Jag har bott 13 år i England (som vuxen) och slutar inte att förvånas över svenskens
attityd till auktoritet...

LCR

Aj Aj Aj, tänk den dag då dell börjar skeppa ut maskiner med både Mac OS X och Windows installerade

Ursprungligen av bollman:

http://www.aftonbladet.se/pryl/prylportalen/article4347784.ab

Hur i hela friden kan de publicera nått sånt??

Nu länkar de ju till Mobil.se, så egentligen är det Mobil.se som ligger bakom texten. (Förlåt om någon redan skrivit detta, orkar ej läsa igenom all text just nu.

Sen tycker jag att man bör fokusera på att stoppa Hackintosh försäljarna (Psystar, PearC) innan man klagar på en guide som en tidning publicerat på internet.

Tack Ephraim - för att du orkade göra vad jag är för lat för :-).

Ända till "Nej, 53 a § kräver brott och det är inget brott om det inte utgår ett straff." så kunde man ha lurats att tro att du var jurist.

Kan du nämna fler brott enligt lagen där det inte utgår straff? För mig - och säkert för dom flesta - så är ett brott som inte har ett straff en paradox. Ordet paradox har sällan varit så klockrent. :-D.

Ursprungligen av hallgren:

Ända till "Nej, 53 a § kräver brott och det är inget brott om det inte utgår ett straff." så kunde man ha lurats att tro att du var jurist.

Ursprungligen av Zimmerman:

Kan du nämna fler brott enligt lagen där det inte utgår straff? För mig - och säkert för dom flesta - så är ett brott som inte har ett straff en paradox. Ordet paradox har sällan varit så klockrent. :-D.

Exemplet som alltid brukar dras upp är att gå mot röd gubbe.

Men det är ju inget brott. Lagen togs bort av Adelsson på 80-talet vad jag minns.

Ursprungligen av Hagelin:

Exemplet som alltid brukar dras upp är att gå mot röd gubbe.

Ursprungligen av Zimmerman:

Men det är ju inget brott. Lagen togs bort av Adelsson på 80-talet vad jag minns.

Trafikförordningen säger att du ska följa de trafikanvisningar som finns.

Bevaka tråden