Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slå av Flash i Safari med ClickToFlash

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

"Wolf" Rentzsch som utvecklar ClickToFlash rekommenderar att man stänger av "osynlig flash": Recommendation: Disable Invisible Flash

Skälet till att det inte är avslaget från början är att många sajter använder osynlig flash för att leverera ljud till javascript och liknande, och det skulle vara förvirrande för användaren varför vissa sidor inte fungerar rätt. Men för den som är lite påläst och vet att ClickToFlash kan orsaka detta är det bättre att slå av osynlig flash. Skälen är prestanda, säkerhet och privatliv (eller hur översätter man privacy bra?). Det sistnämnda handlar främst om Flash cookies, ett ämne som i sig är värt att läsa mera om.

Man ändrar detta i inställningarna:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-03 10:11
Ursprungligen av Adrian B:

Skälen är prestanda, säkerhet och privatliv (eller hur översätter man privacy bra?)

I detta fallet...integritet?

Ursprungligen av zinned:

I detta fallet...integritet?

Ah, det var ordet jag sökte, visste att det fanns något bättre

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-12-03 10:37

Bra program

  • Medlem
  • 2009-12-08 17:30

Kan man sätta 99.se på whitelist? Alltså, det är klart, men så att all flashreklam som inte är från 99.se dyker upp ändå.

Kul! ClickToFlash vann en Macworld Editors' Choice Awards (bläddra fram till bild 7, det gick inte att direktlänka).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-30 21:17

För mig var det en nyhet men ClickToflash finns som en Safari-extension.

Ah, nyhet för mig med.

Till skillnad från de hack som t.ex. 1Password varit tvungna att använda före Safari 5 kom har ClickToFlash alltid varit en ren plugin, på samma sätt som Flash är, om jag inte har fått det helt om bakfoten.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-30 23:32

Kul att ni hittat det. Jag tror första versionen kom bara några dagar efter releasen av Safari 5. På senaste tiden har jag bara använt mig av adblock extension.

OT: Jag var lite besviken på hur instabilt Safari 5 blev när man aktiverade tilläggen, så jag tog bort alla och slog av det. Men det var innan 5.0.1 kom och det aktiverades för alla. Jag tror de fixade en del buggar då, men jag har inte testat igen.

Ursprungligen av Adrian B:

OT: Jag var lite besviken på hur instabilt Safari 5 blev när man aktiverade tilläggen, så jag tog bort alla och slog av det. Men det var innan 5.0.1 kom och det aktiverades för alla. Jag tror de fixade en del buggar då, men jag har inte testat igen.

Kan nog stämma. Jag började använda tilläggen på allvar när 5.0.1 kom och jag har inga problem alls. Safari på Windows 7 ska vi inte tala om, snacka om instabilt...

  • Medlem
  • 2011-05-23 12:58

Ett tillkommande bra sätt är att ersätta flashspelaren med en html5-spelare (när det går). Länk till extension här.

ClickToFlash är det bästa som hänt min dator sedan jag blev ägare till den!

Shit vilken underbar lite skit som tar bort allt onödigt skit!

Nu kan jag t.o.m läsa nyheterna på aftonbladet utan att min dator börjar låta som en kärnkraftverk!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-22 17:58

Jag installerade ClickToFlash i Lions nya Safari 5.1 och såg vid något tillfälle en inställningspanel för detta tillägg. Där kunde man ange sajter där Flash alltid skulle stoppas och även sajter där det alltid skulle tillåtas. Nu har jag en sajt jag måste ställa in där men jag kan för bövelen inte hitta tillbaka till den inställningspanelen.

Någon som kan hjälpa mig att hitta den?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-07-24 09:37

Högerklicka någonstans på sidan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-24 15:46

But of course Stort tack!

Upplysningsvis: För Safari 5.1 och senare skriver ClickToFlashs hemsida så här:

Ursprungligen av ClickToFlash:

Note: Safari 5.1 drops support for WebKit Plugins, which unfortunately includes ClickToFlash.
Try out Marc Hoyois’ ClickToPlugin Safari Extension.

Finns mer info i den här tråden http://www.99.se/safari/288394-uppdaterade-till-safari-5-1-nagon-sida.html

Bevaka tråden