Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs tar paus från Apple på grund av hälsoproblem

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2009-01-15 10:53

Och här är källan till Ny Tekniks artikel:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=agjIabcHgsIA&refer=home

Men Ny Teknik har nog läst den där artikeln lite för snabbt. Det handlar inte om att cancern har kommit tillbaka.

"A potential side effect of this procedure is that the organ has to be removed to prevent pancreatic leak"

Läser på DN:s hemsida: http://dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=873994

Apple kämpar i motvind och ska under 2009 lansera en billigare iPhone-modell. Någon som känner igen sig?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-15 16:11

Det var det jag skrev i den förra Steve Jobs är sjuk tråden. Tyvärr så hade jag rätt. Hoppas han kryar på sig snart. Men kanske det skulle också vara bra att se hur Apple klarar sig utan Steve Jobs.

//Rob

Only time will tell som det heter, men det här känns inte bra alls... varken på eller mellan raderna.

Egentligen ska man inte skämta om så allvarliga ämnen, som det här. Men han kan få 20 kilo av mig när som helst. Om det bara vore möjligt.

Om det är kris, så går det bra även med 30 kilo!

Krya på dig Steve!

Jag är inte sån som ger upp så lätt och Steve verkar heller inte vara det. Han har ju haft ordentlig motvind och tagit sig fram iaf (läs apple)
Men jag håller med en del i denna tråd med att han nog inte kommer tillbaka som CEO på 100% utan istället får andra ta över mer nu men han kommer tillbaka som visionär istället och sköter visionerna eftersom det är det som han har gjort så bra och det var sånt som fick apple på fötter

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-15 19:53

Bortsett från att det inte är särskilt lovande att han tar ett halvårs rehab. Det är inte så himla bra timing heller nu när många stora ekonomier och företag rämnar.
Ett scenario är ju att det uppstår olika åsikter om hur Apple skall drivas i dag till dag arbetet. Det kan bli maktkamper osv. när den självklara ikoniska superbossen inte är med i matchen ordentligt. Tyvärr har jag på nära håll sett företag vars ledare tagit paus bara för att se sina livsverk tilltrasslade på kort tid. Hur som så känns det inte bra!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-15 20:01

Snälla lugna ner er.

Steve var ju borta när han fick cancer; exploderade folks iPods och krig utbröt mellan Apple-höjdarna i San Francisco då?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-01-15 20:19

Det är en härlig värld - många verkar i första hand vara oroliga över sina aktiers eventuella värdeminskning. En härlig värld...

  • Medlem
  • 2009-04-07 11:13
Ursprungligen av Zimmerman:

(Borttaget)

Kan någon förklara för mig varför kommentarer som ovanstående inte modereras bort?

Ursprungligen av Micke F:

Det är en härlig värld - många verkar i första hand vara oroliga över sina aktiers eventuella värdeminskning. En härlig värld...

Ja verkligen, man blir fan mörkrädd över folks kommentarer här. Jobs är sannolikt allvarligt sjuk men en såpass enkel sak som att visa lite vanlig respekt i ett offentligt sammanhang är tydligen en komplicerad sak för många.

Senast redigerat 2009-04-07 12:21
Ursprungligen av Bird:

Kan någon förklara för mig varför kommentarer som ovanstående inte modereras bort?

Kanske för att ingen har rapporterat det. Vi kan inte läsa allt som skrivs här, så vi litar på att medlemmarna använder "Rapportera"-funktionen när de får syn på något som borde modereras.

/Mod

  • Medlem
  • 2009-04-07 12:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kanske för att ingen har rapporterat det. Vi kan inte läsa allt som skrivs här, så vi litar på att medlemmarna använder "Rapportera"-funktionen när de får syn på något som borde modereras.

/Mod

Tack och sorry, min fråga var nog lite vilseledande i sin formulering. Jag fick intryck att den här typen av inlägg var en accepterad nivå på forumet och det var nivån i sig som jag undrade över - inte förfarandet att moderera eller kritisera inlägg.

Ursprungligen av marko:

[B]Jobs tar paus från Apple av hälsoskäl sedan det visat sig att hans hälsoproblem var mera komplicerade än vad man hade kommit fram till tidigare. Tim Cock tar över rodret ...

Ehm... han heter Tim Cook...

Haha! Fixar

/Mod

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-01-16 16:54

I mina ögon ser det inte ut som nått annat än en rejäl utbrändhet. Skulle drabba de flesta som har jobbat lika hårt som honom.
Han måste bort från Apple (orsaken) ett tag för att hitta sig själv och livsgnistan igen.

Ursprungligen av knappen:

I mina ögon ser det inte ut som nått annat än en rejäl utbrändhet. Skulle drabba de flesta som har jobbat lika hårt som honom.
Han måste bort från Apple (orsaken) ett tag för att hitta sig själv och livsgnistan igen.

Tror som du, kan ta en tid efter en cancersjukdom innan den verkliga reaktionen kommer av trötthet och utbrändhet. När man är mitt i en hotande situation så reagerar kroppen med att kämpa. Reaktionen kommer senare. Stevie kommer att hitta på många nya spännande apple produkter det närmaste halvåret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-16 19:20

En gammal artikel men som visar varför jag inte är orolig nu när Jobs är ledig.
http://money.cnn.com/2008/11/09/technology/cook_apple.fortune/index.htm

Hoppas hoppas att Steve presenterar nya IPhone! (Nog i Juni).. My true jultomte

kom hem från usa i går och det stod i alla tidningar om detta

Steve Jobs är inte apple. oavsett om han trillar av pinnen eller inte så kommer företaget att klara sig fint framöver. Det verkar som att alldeles för många människor här sitter och tror att det är Steve själv som sitter och klurar ut alla produkter och finesser. Vakna upp nu förfan!

Ursprungligen av PeeMaN:

Steve Jobs är inte apple. oavsett om han trillar av pinnen eller inte så kommer företaget att klara sig fint framöver. Det verkar som att alldeles för många människor här sitter och tror att det är Steve själv som sitter och klurar ut alla produkter och finesser. Vakna upp nu förfan!

Både rätt och fel. Om den som tar över den dagen Jobs lämnar rodret (av den ena eller andra anledningen) är både kompetent och har samma känsla för "kultur" som Jobs har så kommer det att fortsätta bra. Det höll riktigt hyfsat under Sculley, bortsett från att han inte var lika progressiv, men med Spindler var det riktigt förfärligt (när han förhandlade/slarvade bort både kvalitet och vinstmarginaler). Rätt ledare är viktigare än man kan tro.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-20 16:37

Gil Amelio visste inte heller vad han gjorde. Det enda som han lyckades med är att köpa NeXT och få Steve Jobs att komma tillbaka till Apple. Eller så var det Steve Jobs som tog över Apple.

//Rob

Senast redigerat 2009-01-20 17:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 16:43

Apple står inte och faller med Jobs, men det är han enkom som ligger bakom att Apple existerar idag överhuvudtaget. Sen är det klart att det finns andra, kan Jobs dra sig tillbaka till styrelserummet som ordförande kan han fortfarande påverka riktning vilken jag tror är bra.

Det finns andra som kan göra hans jobb bättre, men vem vet vilka det är (det vet dom kanske inte ens själva)

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Apple står inte och faller med Jobs, men det är han enkom som ligger bakom att Apple existerar idag överhuvudtaget. Sen är det klart att det finns andra, kan Jobs dra sig tillbaka till styrelserummet som ordförande kan han fortfarande påverka riktning vilken jag tror är bra.

Det finns andra som kan göra hans jobb bättre, men vem vet vilka det är (det vet dom kanske inte ens själva)

Det allra bästa vore om Jobs hittar en bra "kronprins" och han lanserar denne i god tid innan han drar sig tillbaka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-11 08:48

Artikel på WSJ:
http://online.wsj.com/article/SB123941988981610781.html
Står att Steve Jobs har koll på företaget hemifrån. Hade någon trott något annat?

Ursprungligen av acke:

Artikel på WSJ: ...

Synd att det krävs en betald prenumeration för att läsa hela artikeln. Står det något intressant efter andra stycket?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-11 11:06
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Synd att det krävs en betald prenumeration för att läsa hela artikeln. Står det något intressant efter andra stycket?

Jag kunde se hela artikeln vid 8 i morse. Deppigt då jag bara skummade genom texten för att läsa den helt sedan. Ska se om jag kan gräva i någon cache-fil.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-11 17:41
Ursprungligen av acke:

Jag kunde se hela artikeln vid 8 i morse. Deppigt då jag bara skummade genom texten för att läsa den helt sedan. Ska se om jag kan gräva i någon cache-fil.

Det fungerarde utmärkt får några timmar sen på min iPhone. Fick välja utskriftsläget för att läsa allt på min iPhone.

//Rob

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-11 10:00
Ursprungligen av acke:

Artikel på WSJ:
http://online.wsj.com/article/SB123941988981610781.html
Står att Steve Jobs har koll på företaget hemifrån. Hade någon trott något annat?

jag ser framför mig en hel vägg full med monitorer!

Bevaka tråden