Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GRANSKNING: Apple iSight

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-07-04 01:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
Personligen tycker jag att lök på laxen är mycket trevligare än salt i såret. Men om du inte gillar lax så kanske grädde på moset är ngt i din stil

Jag och Svenska Akademien petar nog löken åt sidan och klickar på lite grädde på moset. "Snille och smak", eller hur var det?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Ooops! Jag läste "gratis(s)ex.
Hur gick utdelningen av dessa kameror till? Var det någon utlottning?

Skulle bara fattas, när killen är nybliven far. (Se en "annan diskussion" som nämndes.)

Gratulerar Jont Olof! Tänk att först vara på WWDC och bli med gratis iSight, och sedan tvingas till en för tidig hemkomst pga en för tidig nedkomst!;)

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-07-04 03:30
Citat:

Gratulerar Jont Olof! Tänk att först vara på WWDC och bli med gratis iSight, och sedan tvingas till en för tidig hemkomst pga en för tidig nedkomst!;)

Välsignat tillstånd kan förebyggas med piller;-)

Men har jag någon glädje av iSight när jag vill köra videokonferens med de icke upplysta, mina PC-brukande kollegor? Kan man köra exvis Marratechs programvara (som ju finns både för PC och OSX) med iSight?

/Henrik

Blev det någon klarhet vilka applikationskrav som finns? Som jag förstod det så funkar den bara i iChatAV??

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Sony

Är det Sony som står för optiken då?
För det är väll inte CS?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Är det Sony som står för optiken då?
För det är väll inte CS?

Bara en Carl Zeiss - lins kostar lätt mer än vad kameran i sej kostar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-04 10:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Nope! Alla 4500 närvarande fick glatt ställa sig i kö och kvittera ut sin alldeles egen iSight (tillsammans med Panther och lite annat smått och gott!). En stämpel i inträdeslappen var allt som behövdes.

Det var *** inte dåligt!
Jag får åka nästa år och hoppas på en iPhone eller nåt.

Citat:

så vitt jag vet är iChat (AV) det enda meddelandeprogrammet som klarar
filöverföring när båda sitter bakom brandvägg - mycket imponerande

ICQ?

Carl Zeiss linser finns i olika prisklasser...:(
Tro inte att Sony använder Zeiss optik som är av samma klass som på tex. Hasselblad.

Vad gäller CCDn så läste jag på någon taiwanesisk webbsida att det skulle sitta en Sony tillverkad enhet i iSight.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Carl Zeiss linser finns i olika prisklasser...:(
Tro inte att Sony använder Zeiss optik som är av samma klass som på tex. Hasselblad.

Precis vad jag tänkte skriva som svar...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Vad gäller CCDn så läste jag på någon taiwanesisk webbsida att det skulle sitta en Sony tillverkad enhet i iSight.

Oki, är nog inte helt omöjligt. Sony har ju fingrar med i de flesta spel.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chrippa
Blev det någon klarhet vilka applikationskrav som finns? Som jag förstod det så funkar den bara i iChatAV??

Jag körde OldPhone och det programmet hittade min kamera utan problem.. det verkar som om Flash också hittar kameran. Tror nog inte att andra progg ska ha ngt problem med det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Nilsson
Men har jag någon glädje av iSight när jag vill köra videokonferens med de icke upplysta, mina PC-brukande kollegor? Kan man köra exvis Marratechs programvara (som ju finns både för PC och OSX) med iSight?

/Henrik

Du kan säkert köra med iSight och ett videokonferensprogram som t.ex. Yahoo Messenger eller oPhoneX.

Däremot går det inte att använda iChat AV för att prata med PC-användare. Enligt Jobs använder öppna standarder så det dyker förmodligen upp program rätt snart. Frågan är bara vilken standard.. har inte kunnat hitta nånting om det.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Du kan säkert köra med iSight och ett videokonferensprogram som t.ex. Yahoo Messenger eller oPhoneX.

Däremot går det inte att använda iChat AV för att prata med PC-användare. Enligt Jobs använder öppna standarder så det dyker förmodligen upp program rätt snart. Frågan är bara vilken standard.. har inte kunnat hitta nånting om det.

Ciryon

Well, vad jag fattar det som är det en sanning med modifikation... Tror han kan ha menat att dom använder sig av H.263 som video codec.

För lite mer än en vecka sedan, på andra sidan atlanten, viskade en högt uppsatt fågel i mitt öra att iChat AV inte använder mpeg-4 för video. Man refererade till något som jag själklart glömt beteckningen på, men det skulle mycket väl kunnat vara H.263. Inte för att jag vet om detta inlägg gör dig lyckligare, men ändå?

/Jont Olof

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Skulle bara fattas, när killen är nybliven far. (Se en "annan diskussion" som nämndes.)

Gratulerar Jont Olof! Tänk att först vara på WWDC och bli med gratis iSight, och sedan tvingas till en för tidig hemkomst pga en för tidig nedkomst!;)

Tack! Tror visst du slog huvvet på spiken!

Funderar på att skaffa en också. Men eftersom jag är skyddar TiBooken mot alla repor som går, undrar jag hur fästet till iSight för iBook/PowerBook ser ut?

På de bilder jag sett ser det ut som en genomskinligt plastprofil (uppochnedvänt "u"). Hängs den bara över kanten eller "spänns" den fast?
Och har hållaren gummipluppar eller liknande som skyddar datorn mot repor?

Och funkar kameran i grupptjat? Eller funkar snarare iChat med flera deltagare som alla har kamurror?

I övrigt en utmärkt granskning. Tackar!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Well, vad jag fattar det som är det en sanning med modifikation... Tror han kan ha menat att dom använder sig av H.263 som video codec.

Gör de? Du menar inte H.323 ?

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Gör de? Du menar inte H.323 ?

Ciryon

Så vitt jag vet används H.263 (spec 2000) som codec för iChat.

H.323 (som är en specifikation på ett protokoll snarare än en codec)

Apple kör med protokollet sip, men H.263 är codecen (som mpeg4 baseras på).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
9:an är nerlaggt sedan ett tag.

Goddag yxskaft. Det var inte frågan.

QuickTime är inte speciellt nedlagt, och om Apple sköter sej så borde kameran helt enkelt vara Quicktime-kompatibel. Just därför så borde den klara 9'an, bortsett från den uppenbara risken att Apple ser till att den inte funkar på 9'an av strategiska skäl, dvs att få mej att köpa en PBG4 i stället för Pismon.

Tyvärr innebär det att jag köper en annan kamera. Jag har lärt mej att det inte räcker att ha en väg. 9'an är den givna reservplanen.

För reservplaner måste man ha. Jag sitter just med Plan B på en OSX-portning jag gör. Klassbiblioteket som jag tänkte använda visade sej helt kört, så jag skriver om för ett annat. Hade alternativet inte funnits hade projektet varit stekt. Om iSight bara ger mej en väg så är frågan om jag ska skaffa en annan kamera direkt, eller ha den andra kameran som bakvägen.

Sånt är livet. Prylarna funkar... ibland.

Well, det är inte QT som är problemet. Utan att någon måste skriva drivrutiner till OS9. QT kompatibel är den garanterat. Men det handlar som sagt mer om drivisarna.

Det mest intressanta för mig när jag skall köpa en webcamera, är väl att den fungerar med så många protokoll som möjligt!

Funkar den med MSN t ex? (lätt den mest använda chat-applikationen).. jag vet Microsoft suger och PC är bajs bla bla, men jag vill ändå kunna videosnacka med mina homies som inte har råd att köpa mac

Funkar med ICQ?
Funkar med alla webcam-sidor som finns på nätet, där man gratis får streama sin webcam ut mot världen?

Kan man ta okej stillbildskort, vilken upplösning/format?

Snälla 99mac, eller någon annan för den delen.. skriv ett ordentligt test på denna kamera som svarar på alla relevanta frågor Inte typ, "är den snygg?" för det ser man ju själv på bilderna :).. dessutom är det ju en apple..

Kan säga såhär:

Den funkar inte med PC. Den detektas men det finns inga drivrutiner att använda den mot. Återkommer med fler frågor.

Den funkar inte heller med MSN 3.5 för MacOS X eftersom msn för mac inte stödjer videofunktioner. Fler frågor?

Den funkar med oPhone X på mac iallafall!

Funkar med AOL? Eller NÅGONTING annat mot pc-användare?
Alltså, kan man videosnacka med en pc-användare på något vis?

Annars är ju det ett FETT minus på en sån här produkt
- Du kan inte videokonferera med 99.9% av världens webcam-owners

Man tycker att något snille borde kunna göra ett ordentligt iChat för OS X som stöder msn/icq/aol osv, med alla funktioner... borde väl inte vara så omöjligt eg? Är så trött på alla halvfungerande icq-klienter!...

Jag tror inte det funkar med nått på pc-sidan... inte vad jag vet iaf.

okej.. lousy

OM apple inte släpper en iChat AV som funkar med msn och icq (OCH FÖR PC) illa kvickt så...

jag menar, det finns inga 16-åriga brudar som har isight...

haha, WORD!

CU-seeme:

We regret to inform you that the current generation of CUseeMe software and CUworld support only Windows platforms (versions 98SE, 2000, ME and XP). At this time, there are no development plans for CUworld.com to support older Macintosh versions of CUseeMe. If you are using any Mac version of CUseeMe, and you would like to continue, we recommend you do a search online for CUseeMe Reflector Sites.
The last Macintosh supported version of CUseeMe was version 3.1.

Bevaka tråden