Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro 17" (jan 2009)

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gotfredsen, tack! Vet garanterat vad jag vill ha för skärm nu. Hårddisken å andra sidan är jag lite villrådig till fortfarande. Är SSD lite långsammare än en 7200rpm-disk?

Ursprungligen av daniel1210:

Gotfredsen, tack! Vet garanterat vad jag vill ha för skärm nu. Hårddisken å andra sidan är jag lite villrådig till fortfarande. Är SSD lite långsammare än en 7200rpm-disk?

SSD är snabbare än en HDD men just den som sitter i MBP 17 är inte så snabb som en SSD kan vara . det är en Hitachi som sitter i maskinen och det finns SSD som är 2-3x snabbare än just den modelen . dock är den vad jag vet snababre än en HDD överlag . Men eftersom du kommer jobba på resande fot med din maskin så är SSD mycket säkrare ... inga rörliga delar ... och datorn blir överlag snabbare med en SSD eftersom OS X använder ju Hårddisken som ett virtuellt minne. SSD är mkt snabb när det gäller små filer och många filer som snabbt skall skrivas och läsas .. och det är en bra förutsättning för ett virtuellt minne ...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-03-02 17:21

Fortfarande ingen dator till mig...

Så äntligen!!

Nu är den här!

Till vänster: MBP 17 inch Unibody - AntiGlare
Till höger: MBP 17 inch - äldre modell
I bakgrunden: Apple Cinema Display 30 inch

Ljusstyrkan är satt till max på båda maskinerna och min nya MBP är mkt starkare (kanske inte framgår på bilderna dock men det är stor skillnad)

Angående SSD disken så är den över minna förväntningar .. En sak som jag gillar är just att allt vad som heter ljud är ju nu borta från hårddisken (vilket är ganska självklart) . Datorn är verkligen helt tyst vilket SSD disken bidrar till ..

Jämfört med de två olika modellerna så bootar den nya MBP på ungefär 28 sek medan den "gammla" bootar på ca 48 sek ..

Tjohoo!

Fick min i förmiddags och jag är grymt nöjd än så länge. Stör mig inte alls på glossy skärm trots att jag sitter på kontoret med tre stora fönster precis bredvid. Är dock inte solsken här men jag tror inte det kommer att vara några problem. Finns ju persienner

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-03-07 16:26

Fick min i tisdags - inte öppnat den förens nu - har lätt kunnat säga att jag har varit stressad, fick dock lov att nöja mig med 7200 rpms disken - men SSD lär ju gå ner i pris

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-03-07 16:39

Enligt DS store började Apple skicka ut maskinerna i måndags. Jag fick min i onsdags, och jag älskar den. Fick vänta i 53 dagar. Tre dagar till och det hade blivit åtta veckor. Glossy 2.93, kommer att byta ut disken till en Seagate Momentus 7200.4 500GB så fort de går att få tag på i Sverige.

Bilder:

Från vänster: 17" MBP Unibody, skräpig Acer-laptop (under MBP-boxen), 1G MBA (1,6/HDD), PB 12" 1,33 GHz.

Som ni ser är jag en mac-kille.. min katt däremot är mer en Ubuntu-tjej (plus att hon gillar projektorn skarpt):

Skulle någon vara intresserad av skrivbordsbakgrunden på MBA:n är ni välkomna att ladda ner den från min Flickr-sida. Det är tangentbordet på en MBP 15". Är ni oroliga över strecket på MBA:ns skärm så är det totalt onödigt, kommer från det fantastiska iCalViewer.

Senast redigerat 2009-03-07 17:48
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-09 21:54

Tror det är 20% på pro grejor och mindre på billigare. Kommer tyvärr inte ihåg vad min skulle kostat utan ADC. Det är svårt att gå plus på att vara med i ADC bara för rabatten.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-03-09 22:24
Ursprungligen av kardan:

Tror det är 20% på pro grejor och mindre på billigare. Kommer tyvärr inte ihåg vad min skulle kostat utan ADC. Det är svårt att gå plus på att vara med i ADC bara för rabatten.

Det borde bli lönsamt om man köper en av de nya mac pro med dubbel cpu.

Irriterande "knaster"

Är det bara min MB Pro som knastrar irriterande om man trycker lite under datorn t ex om man sitter med datorn i knät och lägger datorn på det ena benet eller om man ska lyfta datorn och man trycker med fingrarna under datorn? Andra som har samma problem?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-03-19 22:11

Min är inlämnad på service pga trasigt wlan. Det går helt enkelt inte att få en stabil anslutning till trådlösa nätverk.

Den senaste månaden har jag haft fyra datorer, mitt liv är en stor röra. :/

Ursprungligen av patrickaspling:

Är det bara min MB Pro som knastrar irriterande om man trycker lite under datorn t ex om man sitter med datorn i knät och lägger datorn på det ena benet eller om man ska lyfta datorn och man trycker med fingrarna under datorn? Andra som har samma problem?

Jag märkte när jag skruva isär min att botten har ett litet glapp, så i vissa lägen kan det bukta in lite å låta lite under datorn.
Kan tänka mig att man kan lägga en liten gummibit mellan skalet å batteriet så blir man av med problemet om det är störande.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-03-14 16:13

Fick min förra fredagen 6/3.

Köpte glossy och nu vette fan om man inte borde tagit den anti-glare, för den är jävligt glossy helt enkelt.

Svinto???

Sänder en Live feed på min unpack av nya Macbook Pro 17" Anti-glare och SSD installation!

Se http://bambuser.com/channel/walm3864

La en beställning från Macoteket på en MacBook Pro 17" med anti-glare i fredags, samt en 24" Cinema DIsplay. Känner mig övertygad att det kommer att bli en väldigt bra jobb-setup.

Så nu sitter jag och känner mig otroligt rastlös till den anländer

Har nu kört min 17" i drygt två veckor å den är helt otrolig. Trodde inte det skulle vara så STOR skillnad från min tidigare 15" 2.4ghz.
Klar jag har ju maxat med 2.93Ghz, SSD och 8GB RAM

Datorn går tyst å fint och skärmen är underbar (anti-glare klart).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 22:13

Äntligen!

Standard med matt skärm har äntligen kommit, batteriet hjälper mig att verkligen köra trådlöst här hemma.. Och att till slut känna att man kan kasta ut den externa skärmen utan att gråta, me happy

..och så underbara fläktarna är, så tysta.. Kommer från 13-tummaren med sin ensamma plågade fläkt.. Nu ska man bara vänta på att SSD-erna på 500gig ska ner i pris.

Bevaka tråden