Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWork '09 är på svenska!

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av odelsteken:

Ska nog ta och installera demoversionen och testa lite. Keynote lockar ju av det lilla jag har sett.
Kan man göra en presentation i Keynote och exportera till .ppt? Alltså så att en Windowsanvändare kan öppna, redigera och visa presentationen?

Visst fungerar det, men man tappar tyvärr en del av de speciella effekter som man kan skapa i Keynote i och med att man exporterar till PowerPoint.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 17:15
Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Visst fungerar det, men man tappar tyvärr en del av de speciella effekter som man kan skapa i Keynote i och med att man exporterar till PowerPoint.

Okej, det blir alltså inte "made on a mac, but shown on a PC". Min tanke var att göra riktigt snygga presentationer till projekten på jobbet med min MBP hemma. Det finns ingen annan lösning där man inte tappar effekter? Någon Keynote-player för Windows etc?

Mastra till en videofilm - säkert kort och funkar alltid överallt...om man väljer QT's filformat (.mov) så måste i.o.f.s. datorn ha QT installerat, men det har väl ganska många PC-nissar idag (iTunes).
Sen är det bara att köra play/paus (mellanslagstangenten) :-).
Jag vet dom som valt denna lösning eftersom dom bara vill köra Keynotes då det är så oerhört mycket vackrare än PowerPoint. Dom få gånger jag har satt ihop en "föreläsning/presentation" så har jag gjort så här.

Ursprungligen av odelsteken:

Okej, det blir alltså inte "made on a mac, but shown on a PC". Min tanke var att göra riktigt snygga presentationer till projekten på jobbet med min MBP hemma. Det finns ingen annan lösning där man inte tappar effekter? Någon Keynote-player för Windows etc?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 18:24
Ursprungligen av Zimmerman:

Mastra till en videofilm - säkert kort och funkar alltid överallt...om man väljer QT's filformat (.mov) så måste i.o.f.s. datorn ha QT installerat, men det har väl ganska många PC-nissar idag (iTunes).
Sen är det bara att köra play/paus (mellanslagstangenten) :-).
Jag vet dom som valt denna lösning eftersom dom bara vill köra Keynotes då det är så oerhört mycket vackrare än PowerPoint. Dom få gånger jag har satt ihop en "föreläsning/presentation" så har jag gjort så här.

Bra tips men jag tror att det där med film kommer bli jobbigt för en del av mina kollegor. Eftersom de knappt kan hantera powerpoint tror jag inte att de behärskar quicktime, även om det bara är mellanslagstangenten som gäller.

För övrigt tycker jag keynote remote (iphone/ipod appen) verkar riktigt schyst.

Ursprungligen av odelsteken:

Okej, det blir alltså inte "made on a mac, but shown on a PC". Min tanke var att göra riktigt snygga presentationer till projekten på jobbet med min MBP hemma. Det finns ingen annan lösning där man inte tappar effekter? Någon Keynote-player för Windows etc?

Keynote har andra effekter än vad PowerPoint har. PowerPoint är ett enklare program än vad Keynote är. Det går inte att få PowerPoint att göra saker som PowerPoint inte är byggd för att göra från början. Därför ser presentationer från PowerPoint bättre ut på Keynote än Keynote gör på PowerPoint. Det man kan göra är att man exportera som en QuickTime-fil och köra presentationen via QuickTime på Windows, men då kan du inte redigera presentationen i efterhand.

Keynote finns inte till Windows.

Laddade igår ner nya versionen av iWork och är som alltid imponerad - i tur och ordning - av Keynote, Numbers och Pages.

Keynote tycker jag är ett otroligt bra och användbart program. Klår, enligt min uppfattning, PowerPoint med hästlängder (även om nya pp verkar bra mycket bättre än den tidigare).

Numbers är också ett bra program som blivit bättre. Dock saknar jag möjligheten att importera/exportera OpenOffice filer. Trodde det skulle komma med denna nya version, men tydligen anser Apple inte att detta är något högprioriterat filformat?

Pages har jag knappast använt mig av, men den är nog bra den också, men jag kommer förmodligen att fortsätta att använda mig av Mellel som mitt primära verktyg när det gäller att skriva. Har man väl tagit sig tid till att lära sig Mellel, så är det som att tälja guld med täljkniv. Dock är tröskeln ganska så hög, men väl värd att försöka ta sig över.

Senast redigerat 2009-01-07 21:20

Jag tycker att iWork är bättre än Office, för de saker jag gör gör jag mycket enklare i iWork. Lättare att förstå, lättare att utföra. Så det är värt pengarna.

Med studentrabatt så blir Office och iWork ungefär lika dyrt...

Min fråga är vad som är värt att satsa på, har Office 04 idag, eller är det värt att uppdatera alls?
Jag hittar inte direkt vad som egentligen skiljer iWork och Office åt. Är glad för objektiva svar, trots svårigheterna som det kan innebära.

Ursprungligen av Millegarden:

Med studentrabatt så blir Office och iWork ungefär lika dyrt...

Min fråga är vad som är värt att satsa på, har Office 04 idag, eller är det värt att uppdatera alls?
Jag hittar inte direkt vad som egentligen skiljer iWork och Office åt. Är glad för objektiva svar, trots svårigheterna som det kan innebära.

Det bästa är nog att ladda ner trial-versionerna av MS Office 2008 och iWork 09 för att själv gå igenom de funktioner som finns och som du kan tänkas behöva. Oftast handlar det väl till syvende och sist vilket programpaket som man känner sig mest hemtam i och vilket som får en att mest komma till sin rätt i ens skrivande, kalkylerande och presenterande.

Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Det bästa är nog att ladda ner trial-versionerna av MS Office 2008 och iWork 09 för att själv gå igenom de funktioner som finns och som du kan tänkas behöva. Oftast handlar det väl till syvende och sist vilket programpaket som man känner sig mest hemtam i och vilket som får en att mest komma till sin rätt i ens skrivande, kalkylerande och presenterande.

Jo, det är väl så...

Någon som vet hur ordboken, rättstavningsprogrammet är till iWork, den till Office är ju inte den bästa?

Senast redigerat 2009-01-07 22:15
Ursprungligen av Millegarden:

Någon som vet hur ordboken, rättstavningsprogrammet är till iWork, den till Office är ju inte den bästa?

iWork kör mot de inbyggda ordlistorna i Mac OS X, så det är samma som flera andra Mac-program kör - (MS Office har en egen ordlista och använder inte Mac OS X inbyggda funktioner). Som professionell skribent upplever jag att den inbyggda ordlistan är väldigt bra, jag har inga klagomål på den. Det är vissa facktermer och specialuttryck som inte finns med, men vardaglig svenska och faktiskt även kanslisvenska klarar den av utan några som helst problem. Vissa engelska uttryck, som många blandar in i sina svenska texter, stöds dock inte - exempelvis ordet "office". Så skriver man "MS Office" så är "office" felmarkerat, men det är ju ett engelskt ord och inte svenska.

Jag har använd Pages 08. Det jag upplever, vilket jag kanske är helt ensam om?, är att Pages är snabbare än Word 08. När jag menar snabbare, enligt min egen uppfattning, så är det att Pages svarar snabbare på tangenttrycken. Word, för mig, kan lagga en del.

Det som varit bättre i Word 08, jag vet inte hur det är med Pages 09, är att rättstavningen funkar mycket bättre. Pages har tidigare visat att ord är felstavade, fast det inte är det.
Kanske beror detta på att Pages 08 varit i Engelska och att det i och med Pages 09 är justerat? Word har även automatisk känning om ett ord börjar en mening och då ändrar Word om första bokstaven i ordet till storbokstav automatiskt. Det gör inte Pages 08. Igen kan det vara så att Pages 09 har fixat till detta men det är inget jag vet då jag inte haft tid att prova Pages 09

Någon som kanske kan svara på dessa frågor?

[QUOTE="Helmot;1691431
Det som varit bättre i Word 08, jag vet inte hur det är med Pages 09, är att rättstavningen funkar mycket bättre. Pages har tidigare visat att ord är felstavade, fast det inte är det.
Kanske beror detta på att Pages 08 varit i Engelska och att det i och med Pages 09 är justerat?[/quote"]

Pages använder den inbyggda ordlistan i Mac OS X, och kör inte mot en egen ordlista. Ingen ordlista är komplett, inte ens Word, och upplevelsen av detta beror mycket på vilken språkstil man använder. Men det är lätt att lägga till egna ord i listan om de inte redan finns.

Citat:

Word har även automatisk känning om ett ord börjar en mening och då ändrar Word om första bokstaven i ordet till storbokstav automatiskt. Det gör inte Pages 08.

Pages 08 kan göra det om det är ibockat att den ska göra det. I Pages 08 heter det "fix capitalisation" och då känner Pages automatiskt av om ett ord börjar en mening och då ändrar Pages om första bokstaven i ordet till storbokstav. Så detta gör Pages 08!
Man ändrar detta i Preferences - Auto correction.

Ursprungligen av Millegarden:

Jag hittar inte direkt vad som egentligen skiljer iWork och Office åt. Är glad för objektiva svar, trots svårigheterna som det kan innebära.

Programpaketen ser helt annorlunda ut och allting sitter på olika ställen, så användargränsnitten bygger efter helt olika idéer. Pages, exempelvis, är å ena sidan ett layoutprogram med platshållare där man arbetar på en fri yta och har enklare ritfunktioner med gott stöd för import av iPhoto-bilder etc. - samtidigt som det å andra sidan även är en riktig ordbehandlare. Pages har alltså två arbetslägen och man väljer arbetsläge när man skapar dokumentet, beroende på vad det är för dokument som man gör. Ska man göra en flyer, en broschyr, en annons i tidningen, eller ska man skriva en bok, ett manus, en uppsats, ett brev? Pages fungerar utmärkt för det mesta. Framförallt är det styckeformateringen som jag tycker är enklare och mer lättbegripligt i Pages. Överlag är det snabbare, smidigare och mer stabilt.

Numbers är framförallt ett mycket snyggare kalkylprogram än Excel med bättre layoutfunktioner och fler möjligheter att göra snygga tabeller.

Keynote har fler effekter och övergångar än Power Point och är helt enkelt ett mer avancerat presentationsprogram.

iWork är snabbare och snyggare än Office. Office käns alltid - tyvärr - som en best på Mac.
Sedan iWork08 så har jag inte ett enda MS-program i burken...för första gången sedan jag började med datorer (80-talet).
Om man skyfflar många dokument mellan sig och PC-världen så är det dock Office som gäller fortfarande. Inte ens då är det klockrent mellan plattformarna.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-08 13:50
Ursprungligen av Zimmerman:

Sedan iWork08 så har jag inte ett enda MS-program i burken...för första gången sedan jag började med datorer (80-talet).

Sånt där har jag funderat på ett tag nu... det vore så jäkla befriande rent mentalt. Inspirerande!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-01-08 03:47

Man kan fortfarande inte skriva ut ett markerat område i Numbers. Att de inte har fixat det i den här versionen var en besvikelse. Hur svårt kan det vara att tillföra en sådan funktion egentligen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-08 11:56

Har provat iWork några dagar nu och jag har noterat att det är en hel del förbättringar från iWork08.

I Pages gillar jag helskärmsläget. Mycket bra när man ska koncentrera sig på ren text (bilder o layout iof också). En mycket bra funktion är att antalet ord visas i helskärmsläget.

kan man uppgradera från 08 eller måste man köpa för fullpris... hittar ingen uppgraderings info...

Ursprungligen av jonpatron:

kan man uppgradera från 08 eller måste man köpa för fullpris... hittar ingen uppgraderings info...

Det är fullpris som gäller, om man inte är student för då får 100:- rabatt.

pages innehållsförteckningsfunktioner är på samma låga nivå som förut - show stopper för min del...
jag kan inte förstå varför det är så förbannat krångligt att jobba med sektionsnumrering i en modern ordbehandlare...?

Ursprungligen av gabriela:

pages innehållsförteckningsfunktioner är på samma låga nivå som förut - show stopper för min del...
jag kan inte förstå varför det är så förbannat krångligt att jobba med sektionsnumrering i en modern ordbehandlare...?

Testa Mellel. Helt underbart att använda. Har dock en lite hög inlärningströskel, men sedan är det nästintill gudomligt att skriva med hjälp av detta underverk.

Hur man aktiverar avstavningen i Pages

Klippt från Pages »hjälp»:

Citat:

Så här aktiverar och avaktiverar du avstavning:
Du aktiverar eller avaktiverar avstavning för hela dokumentet genom att klicka på Granskare i verktygsfältet, klicka på knappen för dokumentgranskaren och sedan markera eller avmarkera Avstavning (på panelen Dokument).

Du avaktiverar avstavning för ett visst stycke genom att markera stycket, klicka på Granskare i verktygsfältet och sedan klicka på knappen för textgranskaren. Klicka på Mer och markera “Ta bort avstavning i stycket".

Du aktiverar eller avaktiverar avstavning för ett ord genom att klicka på ordet samtidigt som du håller ner kontrolltangenten och sedan välja Använd aldrig bindestreck eller Tillåt avstavning från snabbvalsmenyn.

Aktivering och avaktivering av avstavning för ett ord påverkar alla förekomster av ordet i dokumentet.

Tycker nog att Pages avstavar » kommunikationsdepartementschef» ganska så hyfsat.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-01-09 20:21
Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Klippt från Pages »hjälp»:
Tycker nog att Pages avstavar » kommunikationsdepartementschef» ganska så hyfsat.

Ojoj, tack för tipset. Jag spanade i userguiden (i och för sig den engelska som jag hittade på apples supportsida) och såg ingenting. Fel av mig!

Men helt nöjd är jag inte. Programmet bryter hyffsat, men borde framför allt bryta vid ord-gränserna i samman-satta ord. Se exempel nedan:

nyinköpt borde helst brytas som ny-inköpt, men bryts som nyin-köpt.
Undersköterskor borde helst brytas som under-sköterskor, men bryts som underskö-terskor.

Edit: Men hur som helst är det milsvid skillnad på aktiverad avstavning och avslagen. Bra!

Ursprungligen av defun:

Ojoj, tack för tipset. Jag spanade i userguiden (i och för sig den engelska som jag hittade på apples supportsida) och såg ingenting. Fel av mig!

Men helt nöjd är jag inte. Programmet bryter hyffsat, men borde framför allt bryta vid ord-gränserna i samman-satta ord. Se exempel nedan:

nyinköpt borde helst brytas som ny-inköpt, men bryts som nyin-köpt.
Undersköterskor borde helst brytas som under-sköterskor, men bryts som underskö-terskor.

Edit: Men hur som helst är det milsvid skillnad på aktiverad avstavning och avslagen. Bra!

Håller med, det borde vara möjligt att exempelvis kunna »lära» Pages hur man vill att den ska avstava ord som t ex inte finns med i den inbyggda ordlistan/avstavningslistan. Det suveräna ordbehandlingsprogrammet Mellel har en mycket bra avstavningsfunktion som man även kan »lära sig» hur den ska avstava ord som inte finns med i den inbyggda listan som följer med Mellel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 05:59

Om jag kör Pages i helskärmsläget och sedan byter "space" antingen genom "hot corners", ctrl+siffertangent eller ctrl+piltangent så flyttas Pages med (fast helskärmsläget avslutas). Lite irriterande.. jag skulle vilja att Pages stannar där jag öppnat det och när jag byter tillbaka till där Pages är så vill jag ha tillbaka helskärmsläget. Det borde iaf inte följa med när jag byter "space".

kan man inte lägga in 'soft hyphens' vid skrivandet, vad det nu heter på svengenska..?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2009-03-03 17:53
Ursprungligen av gabriela:

kan man inte lägga in 'soft hyphens' vid skrivandet, vad det nu heter på svengenska..?

Det heter mjuk radbrytning, tror jag. Det går att göra i Pages.

Från Pages08:
To insert a manual line break:

Click where you want the break to occur.
Press Return while holding down the Shift key.

Någon som orkar meddela Apple att Forms rimligen ska översättas Formulär och inte Former i mallväljaren?

Ursprungligen av Hagelin:

Någon som orkar meddela Apple att Forms rimligen ska översättas Formulär och inte Former i mallväljaren?

Det är väl väl lämpligen du som har hittat felet som kan göra det? Enligt den gamla devisen "den som sa' det, han va' det"

Bevaka tråden