Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Något äter upp min hårddisk

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har jag kollat två andra Macar, en MacBook och en Pismo, båda med Tiger. Tre partitioner totalt:

250 Gb på MacBook:
Summa 206.99.
211.86 enligt Finder.
Stämmer tillräckligt bra! Allt som fattas kan förklaras bara med blockstorlekar.

80 Gb-partition på Pismon:
Summa 55.93
57.67 enligt Finder.
Stämmer ännu bättre! Eller lika bra i alla fall.

40 Gb-partition på Pismon:
Summa 21.45
22.53 enligt Finder. Här fattas en enda stackars gig. Denna partition är intressant för det ligger inget OSX-system på den, så eventuell förlust på systemets dolda Unix-filer gäller inte här.

Det som alla dessa har gemensamt är att de kör Tiger! Problemdatorn kör Leopard! Är det problemet? Hur är det med andra Leoparder?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Tack, intressant! Hur kollar man detta enklast?

En enkel variant är att använda du, t. ex. du -hd 0 /private.

Ursprungligen av Marcus K:

En enkel variant är att använda du, t. ex. du -hd 0 /private.

Just det, "du" hette det ja. (Att komma ihåg alla Unixkommandon är inte det allra lättaste.) Tack! Jag skall kolla hur det där ser ut i MBP'n.

Jag har ett liknande problem. Hårddisken är på 120 GB och jag har ca 60 GB "egna filer" (film, musik och dokument). Men ändå har jag bara ca 13 GB ledigt på hårddisken (enl Finder). Någon som vet hur jag kan frigöra mer minne?

Jag har en Macbook med OSX 10.4.1.

Ursprungligen av iTiger:

Jag har en Macbook med OSX 10.4.1.

Flikar in ett litet tips här, även om det är lite offtopic...

Om det verkligen är 10.4.1 du kör, så bör du uppdatera till 10.4.11, så kommer din dator att fungera mycket bättre.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Flikar in ett litet tips här, även om det är lite offtopic...

Om det verkligen är 10.4.1 du kör, så bör du uppdatera till 10.4.11, så kommer din dator att fungera mycket bättre.

Tack för tipset! Det var jag som skrev lite slarvigt, en etta hade ramlat bort. Jag har 10.4.11 installerat redan

UPPDATERING:
Jag körde Skivverktyg och en disk-kontroll samt "reparerade behörigheter", vad det nu betyder. Men det frigjordes inget på disken.

Ursprungligen av iTiger:

UPPDATERING:
Jag körde Skivverktyg och en disk-kontroll samt "reparerade behörigheter", vad det nu betyder. Men det frigjordes inget på disken.

Det låter helt rimligt eftersom det inte har något med problemet att göra. Det finns något utöver dina filer som ligger på hårddisken och bästa sättet att hitta vad det är för något är att leta efter dem. Har du provat programmet jag tipsade om? Det visar precis vad det är på din hårddisk som tar upp mest plats. Det kan vara en loggfil som skenat iväg eller något liknande.

Ursprungligen av Marcus K:

Det låter helt rimligt eftersom det inte har något med problemet att göra. Det finns något utöver dina filer som ligger på hårddisken och bästa sättet att hitta vad det är för något är att leta efter dem. Har du provat programmet jag tipsade om? Det visar precis vad det är på din hårddisk som tar upp mest plats. Det kan vara en loggfil som skenat iväg eller något liknande.

Jag hade på känn att det inte skulle hjälpa mig, men min gamle trotjänare börjar bete sig lite mystiskt, så jag körde en chansning

Jag testade programmet och har kört ett "sweep", men jag vet inte jag blev så mycket klokare.

Följande fann jag anmärkningsvärt:
- Katalogen "Previous systems" var 10GB stor.
- Under hemma-mappen "Library-Mirrors" fanns en mapp som var döpt till något kryptiskt. I slutet på mapp-trädet fanns en dmg-fil döpt till mitt namn på 11 GB.
- Spotify hade en chache på 4GB.

Ursprungligen av iTiger:

- Katalogen "Previous systems" var 10GB stor.

Detta är något som är kvar sedan en tidigare uppgradering av OS X.

Vid t.ex en "Arkivera och installera"-uppgradering av systemet, så skapas en sådan mapp med alla filer från det gamla operativsystemet.

Om du känner dig säker på att du inte behöver hämta några filer från det gamla systemet, så kan du ta bort den mappen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Detta är något som är kvar sedan en tidigare uppgradering av OS X.

Vid t.ex en "Arkivera och installera"-uppgradering av systemet, så skapas en sådan mapp med alla filer från det gamla operativsystemet.

Om du känner dig säker på att du inte behöver hämta några filer från det gamla systemet, så kan du ta bort den mappen.

Mystiskt. Jag har inte installerat om min dator sedan jag köpte den. Då känns det väl ganska säkert att radera hela den mappen, eller?

Ursprungligen av iTiger:

- Under hemma-mappen "Library-Mirrors" fanns en mapp som var döpt till något kryptiskt. I slutet på mapp-trädet fanns en dmg-fil döpt till mitt namn på 11 GB.

Det låter som om du använder FileVault för att skydda din hemkatalog. I så ligger den sparad som en skivavbild och det är nog den du ser.

Ursprungligen av iTiger:

- Spotify hade en chache på 4GB.

Du kan ställa in i Spotifys inställningar hur stor cachen får vara. Ställ ner den om du vill.

Ursprungligen av Marcus K:

Det låter som om du använder FileVault för att skydda din hemkatalog. I så ligger den sparad som en skivavbild och det är nog den du ser.

Tack för alla svar!

Nej, det var inte FileVault som var problemet. Jag kollade och den funktionen var inte aktiverad.

Jag får väl helt enkelt uppdatera min gamla Macbook med lite nya komponenter. Nytt minne, ny hårddisk och kanske uppdatera till Snow Leopard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-26 20:29
Ursprungligen av iTiger:

- Under hemma-mappen "Library-Mirrors" fanns en mapp som var döpt till något kryptiskt. I slutet på mapp-trädet fanns en dmg-fil döpt till mitt namn på 11 GB.

Lokal kopia av MobileMe's iDisk.

Använd OmniDiskSweeper så hittar du snabbt vad som tar upp plats.

Har vi kommit fram till något?

- Finns det ngt som sakta "äter upp" hårddiskspace? I så fall borde det ju ta slut ...

- Är det fråga om Lokal kopia av iDisk (typ 11GB), Cachefiler (typ 4GB), Spotify (4GB), Filevault (x GB) och en massa annat som kan förklaras på liknande sätt eller finns det ngt fel i systemet som gör att hårddiskspace förvinner på ett nästan magiskt sätt?

Använder du Dropbox? Då kan det ibland bildas en cachefil som löper amok och fyller hela disken.
Det finns ett program som heter Dropbox Cache Cleaner som kan fixa det.

Download Dropbox Cache Cleaner 1.2 Free - A great Dashboard widget that tells you the size of your Dropbox cache - Softpedia

Bevaka tråden