Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VNC applikationer

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-12 09:47

Hej.
Några funderingar om programmet Jaadu VNC! Måste datorn vara uppkopplad på trådlöst nätverk för att man ska kunna styra det eller räcker det med att den är uppkopplad med nätverkssladd? Kan jag till exempel sitta hemma hos en kompis och styra min dator eller måste jag vara på samma nätverk??
Fick det att funka på min hemdator men skulle gärna vilja använda det på min jobbdator oxå och tyvärr har vi inte trådlöst nätverk på jobbet.

Har du kollat på Jaadu's hemsida?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-12 11:08

Ja. Men jag får ändå inte klarhet i mina frågor. Kanske är jag som missar nåt, isf ber jag om ursäkt. Men men... Jag testar...Funkar det så funkar det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-12-12 13:44
Ursprungligen av Qvarna:

Ja. Men jag får ändå inte klarhet i mina frågor. Kanske är jag som missar nåt, isf ber jag om ursäkt. Men men... Jag testar...Funkar det så funkar det.

Det beror på vilka IPnät du ligger på, vilka router- och brandväggsinställningar du har osv....
Oftast måste du ha en "port forwarding" i din router hemma för att det ska funka. Läs i din routers manual hur man gör.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-12-12 13:45

Eller använd LogMeIn (www.logmein.com), en gratistjänst där du genom http kan fjärrstyra dina datorer.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-13 11:04

logmeincom har en app för iphone igång men den är inte klar ännu.

Jaadu funkar bra sedan jag väl ställt in dels port forwarding och även filtrering på dlink 2740 B. Nås dels lokalt via wifi, dels över Edge utifrån. Jaadu kräver minst winXP alt Mac.

Det går bra att skriva i dokument men åäö klarar programmet inte, det kommer symboler (ej åäö)på iphoneskärmen men det blir överhoppade bokstäver på datorns skärm. Har inte prövat jaadu med åäö tangentbord på JB lur, för dyrt.
EDIT. Åäöçüêèéß osv kan hänga på vilken VNC server man använder i värddatorn. Jaadu föreslåt två, TightVNC som är enklare att installera men inte klarar internationellt keyboard samt UltraVNC som klarar int. keyboard och rekommenderas i första hand. Jag har bara TightVNC installerad, återstår att testa UltraVNC och åäö.

Strular routerns DDNS funktion kan man ladda ned en Dyndns klient från dyndns org så att den dynamisk ipadressen rapporteras från datorn istället.

Jaadu klarar mkt och håller vad det lovar. Prisvärt program IMO.
En tjänst som kanske kommer är att lägga upp värddatorns skärmbild på TV via Iphone video out - om mn nu råkar ha en TV till hands. Men i och med att zoomningen fungerar så väl och iphone zoomar så smidigt så kan man faktiskt göra mkt redan som det är.

Senast redigerat 2009-01-25 12:44

De flesta klarar ej "åäö"

Har provat RemoteTap för Iphone, (appstore), som är ett liknande program och billigare än Jaadu (ej provat dock, tycker också det är för dyrt). Trevligt gränssnitt men klarar inte heller internationella tangentbord (enligt mail från supporten jobbar de dock på en fix). Det samma gäller för logmein.com, som är kalas om du vill komma åt din hem/jobb mac från vilken annan burk som helst. Men räkna inte med att kunna skriva eller redigera någon avhandling på ditt hemspråk, eller maila på svenska till polarna. Finns inte en chans att jag uppgraderar till "pro" så länge inte dessa apps/program har stöd för svenskt tangentbord.

kanske blir lite halvt offtopic de här ..men jag hade någon Vnc app instalerad på min iphone 1.1.3 som funkade kanon.. men nu när jag uppdaterade till 2.2 finns ju inte den kvar längre och ja kommer inte ihåg vilken sources ja la till i installer för att få appen, är det någon som vet vilken source de e som behövs ? eller måste man köpa programet?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-02-07 12:01

Då denna tråd handlar om fler klienter än den som den från början var skriven för så ändrade jag topic till att handla om alla VNC applikationer till iPhone i allmännhet. Hoppas trådskaparen är nöjd med detta
/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-03 12:36

Logmein har nu en iphone app med samma namn. Funkar i mitt tycke bättre än Jaadu (som dessutom pajade min skrivarserverinstallation). Använder fjärrstyrningen för att komma åt ett larmövervakningsprogram som måste köras på desktop med hårdvarudongle. Varför bättre än Jaadu? Jo smidigare panning på fjärrskärmen, snabbare respons, lättare pricka muskommandon.

Det är lite lurigt med inloggningen. Eftersom värddatorns adsl adress (eg routerns) anges så kan man tro att det gick över mobil data men iphonen kopplar upp över wifi internt i nätet, sedan går det till servern hos logmein-com och tillbaka. Kopplar jag bort wifi i iphone går det långsamt att koppla upp sig över edge men väl inne funkar det bra.

Som påpekat tidigare av annan förf. klarar inte logmein svenska tecken. Kommer inget på skärmen, vare sig på iphone eller värddatorn när man skriver. Ingen lösning ännu men det finns en tråd om icke engelska tecken på deras användarforum så problemet är känt och påtagligt.

http://community.logmein.com/logmein/board/message?board.id=ignitioniphone&thread.id=68&view=by_date_ascending&page=1

Abonnemangsformerna för Logmein är inte glasklara.
Viewern heter logmein ignition. Den kostar per månad eller per år, ganska mkt. Behövs för laptop, netbook eller vad man nu vill använda för tillkomst. Men nu finns det alltså en iphone app för 24 euro.

På värddatorerna kan man installera olika serverprogram, t ex logmein free eller logmein pro. För enkel remote access räcker freee, vill man kunna föra över filer är det pro som gäller. Båda använder en gateway hos logmeincom för kommunikationen mellan iphone och värddator. Jämförelse:

https://secure.logmein.com/productcomparison.asp

... jag gjorde naturligtvis fel, valde pro (trial) där det skulle räckt med free och free där det behövts pro. Får se om det går att ändra.. (Edit: fick svar från support att jag kan välja när trial löper ut. Den fria versionen förblir fri. Inte dåligt med svar inom ett par timmar på en söndag!)

Hur som funkar det bra även om man accessar en fjärrdator med två stora lcd-skärmar. Den byter monitor om man skakar iphonen. Enda är att det blir minnesvarning på iphonen, lättast löst genom att man går ned till gråskala på iphonens skärm. Det kan vara bra att i förebyggande syfte maximera fritt minne med tex iStat innan man använder minneskrävande program som fjärraccess.

Skippar nu Jaadu som mindre bra och Gotomy PC som för dyrt att behålla. 24 euro för utmärkt fjärrstyrning av vafria datorer är riktigt prisvärt. Med andra lösninagr som gotomypc betalar man för varje värddator som inkluderas men här är det bara en engångskostnad för appen på iphonen.

Senast redigerat 2009-05-03 22:43
  • Medlem
  • Salem
  • 2009-10-02 07:54

härligt. Jag har kollat ganska mkt på detta. Funderar på om det är värt 250kr för Iphonen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-02 09:10
Ursprungligen av Juntan:

härligt. Jag har kollat ganska mkt på detta. Funderar på om det är värt 250kr för Iphonen

Jag kör logmein och djag är mycket nöjd!

Själv så kör jag programmet "Remote Jr." som jag tycker funkar kanon! Killen som bygger programmet håller just nu på med att fixa så man får en touchpad så man kan styra musen på skärmen genom iPhonen(just nu kan man bara klicka på ikoner och så dvs man ser ingen muspekare.) sen kommer även strömmning av ljud och bild tydligen.

Testade logmein och var inte jättenöjd med det. Funkade bra men för 229:- eller vad det kostade så förväntade jag mig mer. Extremt störigt att strömmning av ljud o bild dessutom kräver "Pro" versionen på datorn vilken även den kostar massa pengar i månaden...

1
Bevaka tråden