Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

varför dröjer Panther?

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Men en sak förvirrade mig med Exposé. Vad är skillnaden mellan "Application Windows" och "All Windows"? Det finns ju inte fönster som inte hör till ett program (eftersom Finder också är ett program), så effekten blev densamma...

Nu hann jag bara testa som hastigast igår kväll, så jag kan ha missat något...

...och förresten, är det någon som fått FontBook att funka med andra typsnitt (OpenType, Typ 1) än de medföljande?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Jag är inte alls böjd att hålla med om jag skall vara ärlig. Ett problem med den gamla Findern var onekligen att herarkin över filer och mappar blev svåröverskådad. Med den nya menyn längst till vänster går det långt mycket snabbare att hitta de mappar man vanligtvis letar efter och enkelheten att lägga till och dra ifrån bookmarks gör den delen av fönstret rätt oumbärlig efter ett tag. Dessutom har Save- och Open-menyn gjorts om på samma sätt.

Vad är då egentligen skillnaden mot att som nu kunna dra in mappar och annat till menyn i toppen av Finder fönster?

Jag har dock efter lite ytterligare testande märkt att man kan få nästan samma utseende som nu. Om jag drar in Applications mappen till den övre menyn så gör den om den till det klassiska A'et. Samma sak med My Documents och allt annat. Väldigt skönt. Däremot verkar det inte gå att få bort menyn till vänster alls. Man kan dra ihop den så den inte syns men den kommer inte ihåg det nästa gång man öppnar.

Ciryon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-07-01 10:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Jag gillar inte alls nya Findern. Vill ta bort det där till vänster. Taget direkt från windows xp för att underlätta för windowsswitchers. I windows behövs genvägarna till olika platser eftersom ingen kan hitta någonting där. På mac behövs det inte eftersom det är logiskt uppbyggt på alla sätt.

Ciryon

Håller med, det är en direkt windows ripp-off .

Att det är så lätt att hitta i OSX jämfört med windows håller jag däremot inte med om.

Det är ju lika jobbigt att hitta skrivbordet i båda. Känns inte speciellt genomtänkt(rent användarmässigt alltså). "User"-mappen borde inte synas annat än i terminalen.

Tacka vet jag skrivbordet i OS9, det var liksom fundamentet i os'et. Nä, bort med all onödig filstruktur.

Skrivbordet ska väl ändå vara startpunkten och grunden. Det är det ju iallafall visuellt - hårddisken ligger PÅ skrivbordet, inte under.

edit: sorry, lite off-topic

<Tacka vet jag skrivbordet i OS9, det var liksom fundamentet i os'et. Nä, bort med all onödig filstruktur.

Skrivbordet ska väl ändå vara startpunkten och grunden. Det är det ju iallafall visuellt - hårddisken ligger PÅ skrivbordet, inte under.>

Kanske känns hårt att höra det här för vissa. Men personligen tycker jag att skrivbordet ska "bort" helt. Fyller ju ingen funktion egentligen. Visst kan ju vara kvar för de som gillar att lägga saker där, men de bör ju flytta hårddiskarna till dockan eller Äpplet så att skrivbordet är helt rent som standar.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-07-01 10:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
<Tacka vet jag skrivbordet i OS9, det var liksom fundamentet i os'et. Nä, bort med all onödig filstruktur.

Skrivbordet ska väl ändå vara startpunkten och grunden. Det är det ju iallafall visuellt - hårddisken ligger PÅ skrivbordet, inte under.>

Kanske känns hårt att höra det här för vissa. Men personligen tycker jag att skrivbordet ska "bort" helt. Fyller ju ingen funktion egentligen. Visst kan ju vara kvar för de som gillar att lägga saker där, men de bör ju flytta hårddiskarna till dockan eller Äpplet så att skrivbordet är helt rent som standar.

Det är ju fullt möjligt att göra, även om det inge är inställt så som default. Sitter på jobbet, så jag kan inte säga exakt hur man göra det (peze här), men har för mig att du Ctrl-klickar på dockan och får då kan välja att via hårddisken/borttagbar media där, eller man kanske gör det i dock-inställningarna under systeminställningarna?
Sen har jag för mig att man ta bort hårddisk etc ifrån skrivbordet m h a finder-inställnigar.

/arvid - rätta mig om jag har fel

  • Medlem
  • 2003-07-01 11:01

Vet inte om detta är nytt men i 10.3 så kan man växla mellan öppna finderfönster med commando+< (tror jag det var).

Nu är du ute o cyklar.. det är som det varit ett bra tag, med Äpple+TAB, bara att dom snyggat till det hela en bra bit.

<Sen har jag för mig att man ta bort hårddisk etc ifrån skrivbordet>

Jo precis. Men det standarinställningen borde vara ett rent skrivbord.

Menyn Finder->Inställningar

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Nu är du ute o cyklar.. det är som det varit ett bra tag, med Äpple+TAB, bara att dom snyggat till det hela en bra bit.

Om det är XedoZ du tror är ute o cyklar så är du ute o cyklar.;)

Man växlar mellan fönster inom samma program med "command"+"<",

mer om findern + screenshots.

och ja, "windows ripoff'en" till vänster går att ta bort...

http://www.thinksecret.com/news/pantherfindersystem.html

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-07-01 17:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
<Tacka vet jag skrivbordet i OS9, det var liksom fundamentet i os'et. Nä, bort med all onödig filstruktur.

Skrivbordet ska väl ändå vara startpunkten och grunden. Det är det ju iallafall visuellt - hårddisken ligger PÅ skrivbordet, inte under.>

Jag håller med! Den absolut största knasgrejen i OSX är att "skrivbordet" ligger fjorton nivåer ned! Skrivbordet ska ligga absolut högst i filstrukturen, det är ju först då som användaren kommer i centrum. Så länge man inte fixar det så kan man planka windows hur mycket som helst utan att det blir bra!

Det funkar inte på ett fleranvändarsystem. Titta på Windows-utforskaren. Högst upp har du Skrivbordet. På detta (i mappen) har du "mina dokument", "Den här datorn (vilken skulle det annars vara? Korkad översättning... Mondo, hjälp!)(med alla hårddiskar/genvägar)", "Nätverk" och "Papperskorgen". Hur rörigt kan det egentligen bli?

Det är ju helt fel! Jag kan nå "min" mapp som egentligen heter "c:\dokument och inställningar\marcus" på minst två sätt, nätverket över minst tre, varför ligger "den här datorn" på skrivbordet, är inte skrivbordet en del av datorn osv? Skrivbordet är inte en symbol för det riktiga skrivbordet längre, där det står en dator, ligger en massa dokument och någon dum jäkel har ställt papperskorgen PÅ skrivbordet!

Nä skrivbordet är numera en "arbetsyta" på datorn. Och varje användare har sin egen arbetsyta.

Vad jag däremot inte kan förstå är att när jag klickar på "Computer" i verktygsmenyn i ett Finder-fönster i OS X, så får jag upp datorn en gång till! Tillsammans med nätverket och monterade servrar, diskar osv. Vad är egentligen "början" på min dator?

OS 9 var ett enanvändarsystem och därför funkade det med ett system som "började" på skrivbordet. Men när Apple införde konton i OS 9 så var det första steget bort från denna synen. Du hade visserligen ditt skrivbord men nu låg det gömt i din användarmapp i systemmappen. Redan där "dog" skrivbordet.

Och varför vill ni se skrivbordet högst upp i hierarkin (stavning?) när ni ska spara någonting? Varför inte lägga det i er egen mapp?
Om Apple väljer att flytta Desktop-mappen från usermappen högst upp igen har vi samma korkade system som DOS-nissarna i Redmond.

Och att Apple har infört vissa funktioner som som Microsoft hade först gör ingenting tycker jag. Nu kan Apple äntligen ge igen och sno tillbaka funktioner och visa hur det verkligen ska se ut!

Senast redigerat 2003-07-01 18:16
  • Medlem
  • 2003-07-01 18:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av HankPank
Om det är XedoZ du tror är ute o cyklar så är du ute o cyklar.;)

Man växlar mellan fönster inom samma program med "command"+"<",

Jag kanske cyklade, men jag cyklade inte mest!:D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-07-01 19:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Det funkar inte på ett fleranvändarsystem. Titta på Windows-utforskaren. Högst upp har du Skrivbordet. På detta (i mappen) har du "mina dokument", "Den här datorn (vilken skulle det annars vara? Korkad översättning... Mondo, hjälp!)(med alla hårddiskar/genvägar)", "Nätverk" och "Papperskorgen". Hur rörigt kan det egentligen bli?

Det är ju helt fel! Jag kan nå "min" mapp som egentligen heter "c:\dokument och inställningar\marcus" på minst två sätt, nätverket över minst tre, varför ligger "den här datorn" på skrivbordet, är inte skrivbordet en del av datorn osv? Skrivbordet är inte en symbol för det riktiga skrivbordet längre, där det står en dator, ligger en massa dokument och någon dum jäkel har ställt papperskorgen PÅ skrivbordet!

Nä skrivbordet är numera en "arbetsyta" på datorn. Och varje användare har sin egen arbetsyta.

Vad jag däremot inte kan förstå är att när jag klickar på "Computer" i verktygsmenyn i ett Finder-fönster i OS X, så får jag upp datorn en gång till! Tillsammans med nätverket och monterade servrar, diskar osv. Vad är egentligen "början" på min dator?

OS 9 var ett enanvändarsystem och därför funkade det med ett system som "började" på skrivbordet. Men när Apple införde konton i OS 9 så var det första steget bort från denna synen. Du hade visserligen ditt skrivbord men nu låg det gömt i din användarmapp i systemmappen. Redan där "dog" skrivbordet.

Och varför vill ni se skrivbordet högst upp i hierarkin (stavning?) när ni ska spara någonting? Varför inte lägga det i er egen mapp?
Om Apple väljer att flytta Desktop-mappen från usermappen högst upp igen har vi samma korkade system som DOS-nissarna i Redmond.

Och att Apple har infört vissa funktioner som som Microsoft hade först gör ingenting tycker jag. Nu kan Apple äntligen ge igen och sno tillbaka funktioner och visa hur det verkligen ska se ut!

För det första: Varför funkar det inte i ett fleranvändarsystem? Man behöver väl inte se övriga användares filer/mappar etc? (om man nu inte är admin)

Vad är början på datorn?
Vad är det första man ser när datorn har startat? - Just det, skrivbordet!

När det gäller att spara filer - tex bilder från en webbläsare. Det är klart enklare att dra bilden till skrivbordet än att spara den i någon mapp någonstans i filstrukturen.

<Vad är början på datorn?
Vad är det första man ser när datorn har startat? - Just det, skrivbordet!>

Nja, kanske det. Men vad säger att det är så bra då. Skulle väll vara normalats om man fick upp hårddisks systemet med mapp herarkin direkt, eller nått liknande.

Skrivbordet har spelat ut sin roll.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Skrivbordet har spelat ut sin roll.

Nä.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-07-01 21:30

Själv är väl jag lite tudelad till skrivbordet, som metafor är den helt underbart oslagbar men, sitter man med 20-30tusen dokument på datorn så innebär metaforen också ett sjujekla bläddrande i mappar.

Bästa lösningen tycker jag att jag har på min OS8.6 burk. Gamla hederliga findern med "riktiga" skrivbordet och som komplement har jag Gregs browser(NEXT-klon) för djupdykningar i biblioteken...

Fast jag saknar preview´n från OS X och den nya sökfunktionen i Panther kommer att bli mycket användbar för mig.

Äh missade det där med INOM SAMMA program

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-07-01 22:19

Jag gillade inte nya findern vid första intrycket, nu älskar jag den, går så möe snabbare allting.. den är dock snyggare inne i Aqua program... då den är ja just det.. i Aqua... metall passar inte överallt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-01 22:33

Det är väldigt lätt att man blandar ihop det grafiska gränssnittet med operativsystemets uppbyggnad. De behöver inte ha något alls med varandra att göra.

Ett exempel är hur Apple löst den dynamiska översättningen av mappnamn och programnamn. I det grafiska gränssnittet heter en mapp "Program" men i operativsystemet heter den "Applications". Det grafiska gränssnittet läser operativsystemets filnamn och översätter det dynamiskt till ett annat namn enligt en namndatabas (.localized heter filen som gör hänvisningen och som ligger i mappen som ska översättas).

Man skulle kunna göra ett grafiskt gränssnitt som presenterar datorn exakt som i OS9 utan för den skull "fysiskt" döpa om eller flytta filer eller mappar i operativsystemets filstruktur. Det enda jag som normal användare är intresserad av är programmappen, inställningsmappen för min användare (där även typsnitt och dylikt kan ligga) och alla andra mappar jag själv skapar. Resten behöver jag inte normalt se. Har man övriga "hardcore-behov" kan det finnas andra vägar. Utökad Finder, administrationsgränssnitt osv.

Poängen är som nämndes tidigare att man gör datorn (gränssnittet) användarcentrerad.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
För det första: Varför funkar det inte i ett fleranvändarsystem? Man behöver väl inte se övriga användares filer/mappar etc? (om man nu inte är admin)

Vad är början på datorn?
Vad är det första man ser när datorn har startat? - Just det, skrivbordet!

När det gäller att spara filer - tex bilder från en webbläsare. Det är klart enklare att dra bilden till skrivbordet än att spara den i någon mapp någonstans i filstrukturen.

Så om du hittar en sida med säg 100 bilder som du vill spara, drar du dem en och en till skrivbordet då (upptäckte precis att du kan göra det samma på win2k), för att sedan lägga dem i en mapp på skrivbordet eller? Tycker själv att det mest funkar bra om du har ett fåtal bilder att spara, inte om du har en hel drös att samla på för framtida behov...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Shattapp
Tycker själv att det mest funkar bra om du har ett fåtal bilder att spara, inte om du har en hel drös att samla på för framtida behov...

Men då byter man ju bara nedladdnings-mapp till den som man vill spara bilderna i, inte vill man få upp en särskild spara dialog 100 ggr...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-07-01 23:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Shattapp
Så om du hittar en sida med säg 100 bilder som du vill spara, drar du dem en och en till skrivbordet då (upptäckte precis att du kan göra det samma på win2k), för att sedan lägga dem i en mapp på skrivbordet eller? Tycker själv att det mest funkar bra om du har ett fåtal bilder att spara, inte om du har en hel drös att samla på för framtida behov...

Lägg iordning en mapp på skrivbordet och släpp bilderna på den.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
< En av de saker som jag alltid tyckt att Windows har löst bättre än Macen har varit deras task-bar (längst ner) som gjort att man alltid kunna hitta rätt fönster av alla som är öppna. >

Detta har jag också hävdat i en mängd olika inläg i svenska mac-forum, men jag har aldrig fått gehör. Det pratas alltid om att det inte behövs i Mac OS osv. Vilket jag inte håller med om. En liknande funktion behövs i Mac OS också.

Om nya expose är svaret har jag ingen aning om. Ni som testat får gärna berätta mer...

Vad är det ni snackar om här? Menar ni de där rutorna i botten som visar öppnade fönster? På OS X har vi ju detta i en av menyerna:

Senast redigerat 2007-10-03 13:09
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-07-02 08:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Det är väldigt lätt att man blandar ihop det grafiska gränssnittet med operativsystemets uppbyggnad. De behöver inte ha något alls med varandra att göra.

Ett exempel är hur Apple löst den dynamiska översättningen av mappnamn och programnamn. I det grafiska gränssnittet heter en mapp "Program" men i operativsystemet heter den "Applications". Det grafiska gränssnittet läser operativsystemets filnamn och översätter det dynamiskt till ett annat namn enligt en namndatabas (.localized heter filen som gör hänvisningen och som ligger i mappen som ska översättas).

Man skulle kunna göra ett grafiskt gränssnitt som presenterar datorn exakt som i OS9 utan för den skull "fysiskt" döpa om eller flytta filer eller mappar i operativsystemets filstruktur. Det enda jag som normal användare är intresserad av är programmappen, inställningsmappen för min användare (där även typsnitt och dylikt kan ligga) och alla andra mappar jag själv skapar. Resten behöver jag inte normalt se. Har man övriga "hardcore-behov" kan det finnas andra vägar. Utökad Finder, administrationsgränssnitt osv.

Poängen är som nämndes tidigare att man gör datorn (gränssnittet) användarcentrerad.

Precis, det går att göra ett användarcentrerat system utan att för den skull möblera om fysiskt i systemet.

Redan nu är det så:

Mappstruktur synligt i finder:
Applications
Color
Desktop Folder
Developer
Library
System
User Guides and Information
Users

"Verklig" Mappstruktur:
.Trashes
.vol
Applications
Color
Desktop Folder
Developer
Library
Network
System
TheFindByContentFolder
TheVolumeSettingsFolder
Trash
User Guides and Information
Users
Volumes
automount
bin
cores
dev
private
sbin
usr

Nu är det ju ju så att om man delar en dator så har man sin egen mapp likaväl som när man delar ett riktigt skrivbord med andra så har man en egen arbetsyta.

Vad du ser på bildskärmen i OS X är inget skrivbord längre, utan bara en del av det.

Visst, det skulle inte vara några problem för Apple att återskapa skrivbordet från OS 9. När du klickar på "Computer" (högst upp i hierarkin) så ser du idag din/a hårddisk/ar, monterade diskar (portabla/nätverks/) och optiska enheter. Vad händer då om denna nivå blir ersättningen för Desktop-mappen i din egen hemkatalog?
Jo, du får plötsligt fyrtioelva miljarder filer i första kolumnen i ditt Finder-fönster! Dessa är det redan på skrivbordet svåra att hitta bland, hur blir det inte då i ett fönster?

När du klickar på "Computer" så vill du verkligen bara se dina diskar, inte en mapp i kaos där diskar (kanske) går att hitta mitt i röran.

Vad man kan göra är att sätta desktop-mappen som default i öppna/spara-rutorna. Nu när den nya findern har genvägar till vänster i dialogrutorna(Panther) så blir det enklare att hitta direkt från "skrivbordet" till ens egna mappar.

Apropå ingenting.
Finns det fortfarande folk som låter fönstren visa stora iconer istället för detaljerad lista?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-07-02 11:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Nu är det ju ju så att om man delar en dator så har man sin egen mapp likaväl som när man delar ett riktigt skrivbord med andra så har man en egen arbetsyta.

Näe, och en mapp är inte en centimeter stor i verkligheten heller.
Varför skulle man behöva se dom andras arbetsytor???

Citat:

Vad du ser på bildskärmen i OS X är inget skrivbord längre, utan bara en del av det.

Eh, vad är i såfall resten av skrivbordet?

Citat:

Visst, det skulle inte vara några problem för Apple att återskapa skrivbordet från OS 9. När du klickar på "Computer" (högst upp i hierarkin) så ser du idag din/a hårddisk/ar, monterade diskar (portabla/nätverks/) och optiska enheter. Vad händer då om denna nivå blir ersättningen för Desktop-mappen i din egen hemkatalog?
Jo, du får plötsligt fyrtioelva miljarder filer i första kolumnen i ditt Finder-fönster! Dessa är det redan på skrivbordet svåra att hitta bland, hur blir det inte då i ett fönster?

När du klickar på "Computer" så vill du verkligen bara se dina diskar, inte en mapp i kaos där diskar (kanske) går att hitta mitt i röran.

Varför ska man se skrivbordet i finderfönstret överhuvudtaget när det alltid finns i bakgrunden (läs: OS9)?

Bevaka tråden