Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stendött batteri MBP inköpt Juli 2007.

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 21:41

Jag har 42% efter 156 laddningar. Känns inte ok men vad gör det när Apple bestämt sig för att jag inte ska ha ett nytt batteri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 21:46

Acke, jag tycker det är ruttet att det inte går att lösa - var är datorn köpt, jag hade slängt den i huvudet på Mathias på Humac om jag inte fått det löst.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 23:13
Ursprungligen av Tangen:

Acke, jag tycker det är ruttet att det inte går att lösa - var är datorn köpt, jag hade slängt den i huvudet på Mathias på Humac om jag inte fått det löst.

/Tangen

Från Applestore. Hoppas verkligen att Apple löser de här problemen snart för det andas ju inte direkt kvalité.
Jag orkar inte hetsa upp mig, sitter mest med min dator där jag har el. Aldrig träffat Mathias tror jag men jag kasta nått på rutan nästa gång jag går förbi om du tror att det hjälper.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-01-19 21:47

Jag måste ha haft en oerhörd tur ser jag nu, mitt batteri verkar inte alls slita ut sig på samma sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 23:15

dom kommer i alla fall bli förvånade

Hej iMoz

Du har verkligen tur!!
Du har fått ett riktigt batteri - så ska dom vara.

Mitt batteri som hade 18 cykler efter 18 månader (legat fullt uppladdat hälften av tiden) var ohjälpligt slut. Fullt normalt enligt Apple support. Kvalitet som en gammal Östtysk Trabant.

Det batteri som sitter i nu har 91% efter 39 cykler och 20 månader, inte så illa. Lite tur har tydligen jag också haft.

Det som är helsjukt är att då man köper Apple produkter så är det som att köpa lotter. Ibland blir det det vinst ibland nit. Apple support tycker tydligen att filosofin är helt OK! Det tycker inte jag.

ARN har inte svarat på mitt mail om det usla batteriet. Ska göra ett försök till hos dem.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-02-20 14:31
Ursprungligen av Meckarcrille:

Hej iMoz
....
Du har verkligen tur!!
Du har fått ett riktigt batteri - så ska dom vara....

Jaha du, nu fick jag sota för att jag vr så nöjd med mitt batteri.
På en natt gick jag från "90% health" till 73% idag, så nu går det väl antagligen fort utför?

Jag har en begagnad MBP där förre ägaren bytte batteriet, antagligen
av samma anledning, inte vet jag...

Ingen aning varför jag skriver detta, men i alla fall...

Givetvis är det något som är fel om batteriet dör efter drygt ett år. Jag har kört mitt batteri dagligen i över två år och har fortfarande ca 2h kvar (ca 3h när det var nytt).

Detta borde gå på "fabriksgarantin".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-01 13:14

vissa av er har ju riktigt friska och bra batterier. Dock tror jag inte mitt batteri mår så värst bra eller vad säger ni? 55% efter ett år borde väl gå på garantin då den är ett år nu i slutet av feb.

ska även köpa till applecare

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-01 15:40

Här är en annan som sitter med ett uttjänt batteri efter 1 1/2 år och 25 laddingscykler.

Jag tror dock att jag borde använt batteriet mera. Enligt Apples egna uppgifter och rekommendationer skall man INTE spara på batteriet, utan använda det regelbundet, kombinerat med att man "kalibrerar" det en gång i månaden (= kör det till i botten tills datorn går i vila).

Det finns en massa gissningar och teorier om batterier och hur man vårdar dem, men jag går på Apples linje och tror inte det är någon mening med att "spara" på det. I alla fall har det funkat väldigt dåligt på min dator (och då har jag ändå kalibrerat varje månad).

Som vanligt är det så att komponenterna i Apples datorer är av varierande kvalitet precis som all annan datorhårdvara. Jag drog en nitlott den här gången - sådant är livet.

Och lita för guds skull inte på alla friskhetsprocent och andra siffror från systemet. Min dator rapporterar glatt 90% friskhet och 3 timmars återstående tid trots att den dyker efter 15min numera.

Ursprungligen av planB:

...kombinerat med att man "kalibrerar" det en gång i månaden (= kör det till i botten tills datorn går i vila).

Dessa batterier lider inte av minne, så detta är inget krav.

LCR

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-01 15:58
Ursprungligen av LCR:

Dessa batterier lider inte av minne, så detta är inget krav.

Nej, men jag tror det inte är för batteriets skulle utan för att systemet skall lära sig vad som är max och min på batteriet (eller något liknande).

Ursprungligen av planB:

Nej, men jag tror det inte är för batteriets skulle utan för att systemet skall lära sig vad som är max och min på batteriet (eller något liknande).

Nej kanske inte det, men man behöver inte kalibrera en gång i månaden.

Det finns säkert femtielva trådar omdetta...

LCR

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-01 20:18
Ursprungligen av LCR:

Nej kanske inte det, men man behöver inte kalibrera en gång i månaden.

Det finns säkert femtielva trådar omdetta...

Dessvärre, ja.

Jag följer Apples rekommendationer tills världen blir överens om hur man bäst underhåller ett batteri.

Ursprungligen av planB:

Dessvärre, ja.

Jag följer Apples rekommendationer tills världen blir överens om hur man bäst underhåller ett batteri.

Har du någon länk till en artikel ?

Jag bråkar inte, är bara nyfiken ifall jag har fel, då jag är ganska säker
på att detta inte gäller nya MacBooks jämfört med gamla PowerBooks...

Men har jag fel så lär jag mej gärna något nytt

LCR

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-02-01 22:13
Ursprungligen av planB:

Här är en annan som sitter med ett uttjänt batteri efter 1 1/2 år och 25 laddingscykler.

Jag tror dock att jag borde använt batteriet mera....

25 cykler??
Är uppe i 435 på min MBP17 på 27 månader.. :-/

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-01 22:33
Ursprungligen av iMoz:

25 cykler??
Är uppe i 435 på min MBP17 på 27 månader.. :-/

Själv vårdade jag väl mitt batteri till döds, eller om det var dålig kvalitet från början.

Jag tar nästan aldrig ut datorn från lägenheten. Men flyttar runt den hela tiden i lägenheten. När jag väl skaffat nytt batteri skall jag sluta ta med mig strömmen.

Ursprungligen av planB:

Själv vårdade jag väl mitt batteri till döds, eller om det var dålig kvalitet från början.

Jag tar nästan aldrig ut datorn från lägenheten. Men flyttar runt den hela tiden i lägenheten. När jag väl skaffat nytt batteri skall jag sluta ta med mig strömmen.

Får blandade signaler...

25 cykler, å andra sidan säger du att man ska kalibrera en gång i månaden...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-01 22:38
Ursprungligen av LCR:

Får blandade signaler...

25 cykler, å andra sidan säger du att man ska kalibrera en gång i månaden...

Det är just för att jag kört så mycket på sladd som jag kört den i botten en gång i månaden för att "motionera" det. Helt misslyckat i mitt fall.

Ursprungligen av planB:

Det är just för att jag kört så mycket på sladd som jag kört den i botten en gång i månaden för att "motionera" det. Helt misslyckat i mitt fall.

Men då förstår jag inte riktigt. Du använder den på samma sätt som jag
använder min, som stationär, och sedan gör du som Apple säger, vilket
jag INTE gör/gjort, och kör batteriet i botten en gång i månaden, och nu
är ditt batteri kast...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-01 23:01
Ursprungligen av LCR:

Men då förstår jag inte riktigt. Du använder den på samma sätt som jag
använder min, som stationär, och sedan gör du som Apple säger, vilket
jag INTE gör/gjort, och kör batteriet i botten en gång i månaden, och nu
är ditt batteri kast...

Min huvudhypotes är att batteriet har ett fabrikationsfel och det är därför det blivit kass i förstid (jag är inte ensam precis). Men det kan också vara så att jag helt enkelt använt batteriet för lite. Jag läste i något Apple-dokument - fråga mig inte vilket - att ett batteri mår bäst av att det används hela tiden.

Ursprungligen av planB:

Min huvudhypotes är att batteriet har ett fabrikationsfel och det är därför det blivit kass i förstid (jag är inte ensam precis). Men det kan också vara så att jag helt enkelt använt batteriet för lite. Jag läste i något Apple-dokument - fråga mig inte vilket - att ett batteri mår bäst av att det används hela tiden.

Ah, ok...

Calibrate the battery in your MacBook or MacBook Pro every month or two

I stand corrected.

LCR

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-20 15:52

Det enda som med säkerhet säger något om hur bra ditt batteri mår är hur länge du kan köra på det.

Som jag skrev i annan tråd hade jag 90% hälsa på ett batteri som dök efter 15 minuter.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-02-20 15:57

Jo det är ju tiden som gäller såklart, och den är fortfarande runt 3 timmar
Köpte nyligen en ny Air SSD och den började inte på 100% kapacitet?! Den visade 94% health direkt från start och har inte "återhämtat sig", så det där med health verkar ju lite sisådär...

Bevaka tråden