Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omöjligt att utnyttja Mobile Me iDisk - den är för långsam!

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det beror nog på att de ftp-servrar du använder dig av endast används till den trafiken, och inte till annan trafik. En WebDAV-server tjänstgör ofta också som databasserver och webbserver.

Då kan man väl säga att WebDAV är segt? I verkligheten?
(jag tänker på USB/FW - där USB påstås vara snabbare på papperet, men alla som håller på vet ju att FW blåser skjortan av USB).
Det enda jag är intresserad av - eftersom jag använder IT som verktyg i mitt jobb - är verkligheten på fältet. Där suger WebDAV - ingen kör med sådant i min branch. Det är barngrejer

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det beror nog på att de ftp-servrar du använder dig av endast används till den trafiken, och inte till annan trafik. En WebDAV-server tjänstgör ofta också som databasserver och webbserver.

Äh, du snackar skit. Jag är konsult för samma bransch som du och jag sätter titt som tätt upp både FTP-servrar och WebDAV-servrar. Att FTP fortfarande är vanligare har bara med branschens tröghet att göra. Samma skäl som folk fortfarande tror att man inte kan använda TrueType-typsnitt, eller att EPS är det enda formatet som duger - gammalt trams med andra ord. Själv föredrar jag WebDAV alla dagar. Snabbare och ofantligt mycket mer flexibelt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-05 14:15

Håller på och provar mitt me.com konto och det som jag tycker är bra, är mailen. Resten är segt! Funderar på att skaffa mig en egen domain och webbutrymme för samma eller ännu mindre pengar... Dock går man ju miste om @me.com adressen...

Jag kör nu ett trial MobileMe-konto och jag hade gärna hängt med och dissa Apple. För dom behöver verkligen en spark i baken lite nu och då...

Men tyvärr så funkar det kalasbra för mig. Jag har flyttat en del filer och det har gått överraskande fort. Även när andra hämtat mina filer så har dom berättat att det gått fort.

Som ett litet fälttest så har jag precis flyttat över ett TV-program på 1,27 GB till min iDisk. Själva överföringen tog ca 2 minuter sedan vill Finder "stänga filen", men det verkar ta längre tid...

... är uppe i 9 minuter än så länge...

... 16 minuter and going...

... 25 minuter...

... efter 31 minuter avbryts kontakten med servern. Överföringen misslyckades!

OK. Jag håller med alla ni andra! MobileMe är ett j***a skämt! Skamligt av Apple att ta betalt!

Ps. Bifogar en bild på felmeddelandet för den intresserade... Ds.

Vilket schizofrent inlägg... Eller är det jag som inte förstår?

Det kändes dramatiskt att läsa det :$:$ En förvandling - metamorfos...som vilken Hollywoodrulle som helst. I like

Ursprungligen av Leftrustle:

Vilket schizofrent inlägg... Eller är det jag som inte förstår?

Ursprungligen av Leftrustle:

Vilket schizofrent inlägg... Eller är det jag som inte förstår?

Hehe... oopps. Jag tänkte inte på att mitt inlägg kunde skapa förvirring.

När jag började skriva så var mina erfarenheter av MobileMe riktigt bra. Men medan jag skrev så tänkte jag testa lägga över en liten större fil (dvs över 1 GB). Och det började ju väldigt bra...

Jag lät inlägget vila i väntan på att överföringen skulle bli klar, men det blev ju aldrig klart

Därför blev inlägget en aningen schizo... my bad!

Det där -36 (Fel på filen) eller (oväntat filslut) har jag för mig; generalfel i vilket fall.
Det får jag när jag försöker koppla upp mig på min iDisk via AFP genom ComHem...

Filen i andra änden lär ju inte bli vacker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-18 01:54

Sedan jag gjorde en ny installation av datorn för någon månad sedan så har jag haft problem med att idisken inte synkar alla filer, ibland får jag logga in via browsern och hämta filer ner till datorn, synk av kalendrar etc funkar dock utan problem. Testa tidigare ikväll att stänga av och sedan på idisk i systeminställningarna, och nu så verkar den inte vilja alls, vad f.n kan vara fel? fundrar på att ta bort kontot och lägga in det på nytt, kan nått sånt göra bot?

/F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-18 09:54

Undrar var gränsen för filstorlek går för när iDisk slutar att fungera tillfredsställande?

Jag använder iDisk dagligen mycket aktivt för textfiler och andra måttligt stora filer (har sammanlagt ca 500MB) och det fungerar i stort sett utan problem.

För mig är det guld värt att komma åt mina arbets- och studiedokument både på min MacBook och min stationära (samtidigt som jag får en backup) och eftersom jag ändå vill ha me.com så har jag hittills inte haft anledning att testa någon annan, mer kraftfull, tjänst.

Bevaka tråden