Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

instapaper - suverän app för tidningsläsare

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-19 00:27

Flyttad hit:.

Se instamap.com

Man lägger in ett bokmärke på sin vanliga dator - eller i iphone - som heter read later. Ser man en bra artikel som man vill komma åt för senare, grundlig läsning trycker man på bokmärket. Upp kommer en ruta med beskedet Saved. Ögonblicket därpå kan man gå till instapaper.com i sin iphone och få upp artikeln, väl formaterad för liggande läsning. Suveränt för den som läser sin morgontidning på nätet men inte hinner plöja alla artiklar man skulle önska. Det är mycket lättare att läsa en artikel ur SvD eller DN som man länkat så här än att navigera på tidningssidan direkt i iphone, alternativt att som prenumerant läsa pdf-varianten.

I DN klickade jag på "skriv ut den här artikeln" och tog sedan cancel på skrivarkommandona, klickade read later. Mycket snyggt - men inga foton.

I svd kommer inget särskilt utskriftsformat upp men en understreckare från nätet hamnar perfekt formaterad i iphone med en löpande spalt och tydlig text. Dessutom bör nedladdad datamängd vara mindre än om man laddar ned hela tidningssidor. Enda problemet är att jag inte kan föra över en artikel i pdf-format eftersom den inte kan bokmärkas. Ett kraftfullt argument mot pdf-formatet. för digital åtkomst för prenumeranter, det finns andra sätt som Scoop epaper, ska testa en tidning som använder det.

Vill man ladda ned artiklarna hemma vid det egna wlanet begränsas mängden a av vad som kan läggas i cache. Kanske finns något sätt att spara en websida för off-line läsning?

Edit: Det finns även en Proversion för 9.99 USD. Den har lite finesser som tiltscrolling (i stående format enbart), variabel fontstorlek samt att den öppnar i egen app. Möjligen hindrar detta omladdning av sidan vilket man ju inte vill ska ske då man är på väg in i en tunnel.
Det tar ca 10 sekunder från det att en artikel sparats tills dess att den kan laddas ned på iphone. Alla sparade artiklar kan laddas ned på en gång genom att man trycker på update, lämpligen innan man lämnar sitt wifi.

Vidare går det att skicka valda artiklar vidare med mail. Frågan är om formateringen blir lika bra.

En option att direkt skicka artiklar till någon annans instamail vore kanske intressant för folk som delar samma intressen.

Svensk tidningstext funkar bra men foruminlägg klarar inte åäö i textversion. Då kan man i Pro byta till web visning (fyra gånger datamängden).

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-04-24 20:52

Nu har det gátt en tid sedan tråden skapades. Jag är nyfiken på hur du/andra använder Instapaper - gärna med iPad. Eftersom min iPad inte har 3G känns ju Instapaper än mer intressant än tidigare.

1
Bevaka tråden