Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Applescript för att starta iTunes och spela visst spår, tex radiokanal

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte om detta är av intresse just för att det är så busenkelt, men om någon vill ha ett program (som tex kan ligga i dockan eller bland startobjekt) som startar iTunes och börjar spela en viss spellista, eller en viss radiokanal, så finns det ett sådant nedan.

Man kan också betrakta det hela som en liten introduktion till Applescript som jag tycker flera borde lära sig.

-- Detta script startar Music One internetradiokanal (min favorit)
-- Av: Ola (här passar ett at-tecken) intelligentmammals (här passar en punkt) se, 2008-11-16, http://www.intelligentmammals.se/

tell application "iTunes"
	activate
	play track "Music One - Todays Dance - www.m1live.com" of playlist "Internet radiokanaler"
end tell

Så här gör du:

  1. Kopiera texten ovan.

  2. Starta programmet Program > Applescript > Skriptredigerare

  3. Klistra in scriptet ovan i det nya dokumentet.

  4. Ändra där det angestrack och playlist enligt en spellista du har och ett spårsom finns i den. (Visa info när man klickat på ett spår kan vara bra för att kopiera det exakta namnet)

  5. Klicka på kompilera-knappen (det gör att Applescript kollar att det inte finns någon kod i det som inte följer syntaxen)

  6. Spara scriptet någonstans som tex "Spela Music One.scpt".

  7. Prova det genom att klicka på knappen "Kör".

  8. Om allt fungerar så skall iTunes aktiveras och ditt spår börja spelas. Rätta till det annars, förmodligen är det felstavning i spår eller spellista som gör att det inte fungerar.

  9. Om det fungerar, så är det dags att spara det igen.

  10. När det är sparat, välj "Arkiv > Spara som" och under format väljer du "Program". Se till att inga kryss är förkryssade. Namnet blir då "Spela Music One.app".

  11. Sedan kan du dra och släppa ikonen för programmet och lägga den i tex dockan eller dra och släppa på Startobjekt underÄpplet > Systeminställningar > Konton > Startobjekt

Enjoy!

Detta kom väldigt lägligt då jag precis satt mig med 2 fullsmackade e-books i ämnet...
Tidigare varit sans Applescript men nu fick latheten ge vika för det dåliga samvetet och för varje sida jag läser bannar jag mig själv för att jag inte tagit upp det tidigare..
Anyways, tack för tipset om ditt script!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-09 08:57
Ursprungligen av InPezonator:

Detta kom väldigt lägligt då jag precis satt mig med 2 fullsmackade e-books i ämnet...
Tidigare varit sans Applescript men nu fick latheten ge vika för det dåliga samvetet och för varje sida jag läser bannar jag mig själv för att jag inte tagit upp det tidigare..
Anyways, tack för tipset om ditt script!

Vilka böcker köpte du, och varifrån?
Jag skulle också vilja lära mej, och har mycket fritid på kvällarna de närmsta två månaderna...

Jag har faktiskt inte köpt några böcker...
Jag hittade den här sidan där 'Applescript for absolute beginners' finns gratis.
Learn AppleScript and automate your Mac | Mactoids for Apple Macintosh

Den andra.. Hittade jag på gatan utan några kontaktuppgifter så jag kunde inte lämna den till polisen :">

Taz: Har du några måhända några fler scripts liggandes som man kan titta på i utbildningssyfte?

Jag skickade ett PM till kenjon om att Sal Soghoians bok AppleScript 1-2-3 finns gratis på Google books men ville så klart inte missunna andra eventuella intressanter, så här finns den:

http://books.google.se/books?id=MdW3UMXU8OUC&printsec=frontcover&dq=applescript+1-2-3&source=bl&ots=CjR-75O7-z&sig=3o_mqIB5jvPVsNZli2R-lMown0k&hl=sv&ei=QEF3S_evCcTm-QaTrIW4DA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CBkQ6AEwAg#v=onepage&q=&f=true

Mycket nöje!

Senast redigerat 2010-02-14 01:41
1
Bevaka tråden