Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac provkör G5

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mitt tidigare inlägg försvann visst också tidigare.
Nå, det jag skrev var en rättelse:
Testmaskinen hade 1,5 GB ram och ATI Radeon 9800.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-28 01:16

Monster Magic!

Tack för ett bra reportage och otroligt fina bilder som verkligen visar hur snygg och smart formgiven Stålis* är.

Tack.

* Tidigare smeknamn på serifiguren Stålmannen, numera på G5:an.

Skulle tippa på att någon kommer ta fram en hållare/bays för extra hårddiskar efter att G5orna börjat levereras.
Borde ju få plats utan problem i singelprocessorburkarna i alla fall, och den extra värmen borde inte heller vara några problem, kanske att fläktarna går lite oftare.

Funderar på en sak.
Cirklarna på baksidan är väll fläktar?
Men varför är dom svarta, borde inte de vara silver/aluminium också för att smälta in bättre. Tycker mig ha sett bild på en lös fläkt just i den färgen.

Måste ju bli snyggare med silver eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-28 10:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Funderar på en sak.
Cirklarna på baksidan är väll fläktar?
Men varför är dom svarta, borde inte de vara silver/aluminium också för att smälta in bättre. Tycker mig ha sett bild på en lös fläkt just i den färgen.

Måste ju bli snyggare med silver eller?

En burk aluminiumfärg för 40 kr gör fläktbladen siverfärgade.;)

Frågan är, vad kommer MacWorld kalla detta monster? Som alla vet så är det ju lag på att mw och nille kommer på nått fult namn, tex:

Blådåre, grådåre, silverfisken etc etc

Nå?

  • Medlem
  • 2003-06-28 11:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Skulle tippa på att någon kommer ta fram en hållare/bays för extra hårddiskar efter att G5orna börjat levereras.
Borde ju få plats utan problem i singelprocessorburkarna i alla fall, och den extra värmen borde inte heller vara några problem, kanske att fläktarna går lite oftare.

Här borde man kunna montera en diskhållare och alternativt ett ATA kort brevid...

Björnström skrev:
"Totalt 8 minnesplatser för DDR PC3200 minnen finns tillgängliga och måste fyllas parvis - datorn använder s k minnesinterleaving som kräver 2 likadana minnen i dom två minnesbankarna."

Så det betyder att man kan inte köpa en 512:a, utan måste köpa antingen 2 st 256:or eller 2 st 512:or? Eller har jag fattat det här fel?

Tack för bra recenssion, ser fram emot 99mac:s test om några veckor. Jag ska till 99,9% köpa minstingen i G5-familjen. Får se om jag har is i magen att vänta med att ringa Applestore tills jag läst 99mac:s test?

Jag skulle inte köpa någon annan modell än dual 2GHz versionen - den ger så väldigt mycket mer för pengarna.

Du måste köpa två 256or för att få 512MB, det är helt korrekt. Jag har hört att t ex Kingston inte tillverkar mindre än 512or PC3200 men jag gissar att Johan på Macoteket kan hitta några 256or nere i Taiwan om han söker lite

Jag håller på att jaga lite G5or "over there" för att vara först med ett riktigt G5 test.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag har hört att t ex Kingston inte tillverkar mindre än 512or

Jo då. Finns både som ValueRAM och HyperX.
Kolla http://www.kingston.com

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Skulle tippa på att någon kommer ta fram en hållare/bays för extra hårddiskar efter att G5orna börjat levereras.
Borde ju få plats utan problem i singelprocessorburkarna i alla fall, och den extra värmen borde inte heller vara några problem, kanske att fläktarna går lite oftare.

Är inte säker på detta, men det är vad jag har läst nånstans:

de nya PCI platserna kommer att kunna hantera "outboard stuff" som kan vara små fiffiga boxar med plats för hårddiskar...
Enkelt, portabelt och förhoppningsvis snygga små burkar med plats för HD....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag skulle inte köpa någon annan modell än dual 2GHz versionen - den ger så väldigt mycket mer för pengarna.

Jovisst, men så kan kanske inte alla resonera. För mig är redan den minsta G5:an för 21 000:- (plus en massa andra prylar jag behöver köpa till) en svindlande summa pengar. Så jag får nöja mig med minstingen men är glad för det endå. Den med dubbla G5:or kostar faktiskt nästan 10 000:- mer!

Man får också titta till vilket behov man har av datorstyrka (om man inte har obegränsat med pengar då). Jag jobbar som fotograf och behöver en snabb och stabil dator. Men en G5 1,6 GHz är nog absolut ett perfekt val för mig. Petar jag bara in 1 GB mer ram så har jag mer maskin än vad jag kunde drömma om för några dagar sedan. Hade jag däremot jobbat med krävande 3D-animering hela dagarna hade en burk med dubbla G5:or varit ett motiverat köp.

sant, sant...

men jag är benägen att hålla med Björnenströmmen...

Dual maskinen är faktiskt mer värd sina pengar och i nuläget den maskin som faktiskt kommer sälja bättre än sina föregångare i toppskiktet...

men samtidigt:
behåll pengarna ett hallår till o köp en maskin när alla små probs är utrotade ur hårdvaran...
dessutom kanske man får 2 CPU i de mindre modellerna också...

M

ursäkta en kanske dum fråga, men "minnesinterleaving"...
är det detsamma som dual channel på PC maskinerna ?
det låter ju som om det vore så...

I min PC har jag det och det vore ju koolt om det nu fanns i macarna också...

sen är det mycket godis i macarna faktiskt...
bl.a. Seriel ATA och 24 bitars ljud in o ut...

det enda som var lite sisådär var ju grafiken.
Apple borde dragit på lite mer i den mindre modellerna från början.
men men, man kan ju inte få allt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
det enda som var lite sisådär var ju grafiken.
Apple borde dragit på lite mer i den mindre modellerna från början. men men, man kan ju inte få allt...

Japp, speciellt med tanke på att man för 416 kr mer (inkl. moms) får ett Radeon 9600 Pro kort (istället för geforce5200 kortet) om man köper datorn hos AppleStore.
Apple borde haft Radeon 9600 kortet över hela linjen.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-28 13:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
Frågan är, vad kommer MacWorld kalla detta monster? Som alla vet så är det ju lag på att mw och nille kommer på nått fult namn, tex:

Blådåre, grådåre, silverfisken etc etc

Nå?

Rivjärn verkar vara vedertaget redan...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Japp, speciellt med tanke på att man för 416 kr mer (inkl. moms) får ett Radeon 9600 Pro kort (istället för geforce5200 kortet) om man köper datorn hos AppleStore.
Apple borde haft Radeon 9600 kortet över hela linjen.

Drömscenariot vore om den dyraste modellen hade 9800 - då skulle den VERKLIGEN vara prisvärd, och jag skulle köpa den utan tvekan. Men som det är nu, funderar jag på antingen 1,6 eller 1,8 GHz-modellerna. Frågan är om jag behöver PXI-X, DDR3200-minnen och de extra 200 MHzen.

herre gud du har hört mina böner. nu saknas bara en sak.

Pengar, pengar och ater igen pengar.

  • Medlem
  • 2003-06-28 18:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
ursäkta en kanske dum fråga, men "minnesinterleaving"...
är det detsamma som dual channel på PC maskinerna ?
det låter ju som om det vore så...

I min PC har jag det och det vore ju koolt om det nu fanns i macarna också...

Rätta mig om jag har fel, men minnesinterleaving användes väl redan i Quadra 950? Jag har (någorlunda) klara minnen av att behöva montera minnena fyra och fyra i jobbets AWS95:a, och det var ju på 30-pinnarstiden.

/s-o

hmmm...min pm 7500 hade i alla fall interleaving... kommer ihåg att det härjades om att det skulle vara ngn procent snabbare så med. Lite kul är faktiskt att det var den sista stationära macen jag köpte.

Då hade jag oxå väntat på att det skulle komma en ny arkitektur som skulle hålla sig ett tag (första macarna med PCI)

så nu 8 år senare är det dags för en ny mac. Snacka om att pm 7500 höll sig ett tag )

ps. den hade oxå 8 minnesplatser...

ja jo...

men jag undrade om den har dubbla kanaler från minne till CPU.
så att det kan köras mera data till o från CPU.
inte bara att man ska peta in dubbla minneskretsar...

har läst lite mer om det på apples site och tydligen så har den "dual channel" och det är ju bra...
eller ja, det är ju verkligen bra !!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Maccer
Drömscenariot vore om den dyraste modellen hade 9800 - då skulle den VERKLIGEN vara prisvärd, och jag skulle köpa den utan tvekan. Men som det är nu, funderar jag på antingen 1,6 eller 1,8 GHz-modellerna. Frågan är om jag behöver PXI-X, DDR3200-minnen och de extra 200 MHzen.

Skillnaden mellan näst-bästa o bästa är inte 200 MHz utan 2000 + 200 Mhz! Det om nåt är det som gör den billig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av SockerConny
Nästa vecka kan alla 99mac medlemmar känna på G5 själva... Kolla in http://www.inlife.se

Du menar nog alla 99-Mac medlemmar som bor i Stockholm (va? jag avundsjuk på dom som får se maskinen på inlife?:)).

/X

trevlig artikel, synd ni inte fick ge ut lite mer fakta som går att ta på (vad gäller prestandan), det är ju nästan det som man är mest intresserad av just nu.

Vad gäller diskussionen om G5 1.8 eller 2x2.0 skrev jag så här i en annan diskussion:

Jag tycker du ska fördela kostnaden för din datorutrustning på den tid du ska använda den - precis som med löner, hyra, och dina intäkter.

Säg att du är en Pro-användare som ofta behöver snabbare dator, fördela kostnaden på 18 månader. Andrahandsvärdet sätter vi till 20% (en rimlig nivå enligt mig som handlar med beg).

(priser ifrån AppleStore exkl moms)

1.8GHz med GeForce FX 5200: 19.996,-
kostnad: 889,- per månad

2x2GHz med ATI Radeon 9600 Pro: 25.196,-
kostnad: 1.119,- per månad

Endast du kan avgöra om det går att motivera 250kr per månad (25% mer) för att få en dator som troligen är nästan dubbelt så snabb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-29 15:38

Framtiden ser genast mycket ljusare ut nu. Tack för ett toppenreportage!

Power Mac G5, alias jeepdunken, alias rivjärnet, alias kupévärmaren är tillräckligt för att ge en MacNörd jättefjäder - i hatten alltså!

Fy fan, fetare än fett, lixom ba typ vettu va! Asballt! Måste gå förbi InLife och flukta in underverket, detta brutalmaxade, Intel Xeon-ätande monsterslagskepp till dator!

Tur att 99mac finns nu när MacWorld har tacklat av och blivit gubbig! Halleluja, vi har en av Skandinaviens bästa kanaler för Mac-nyheter.

Alla är vi glada att Apple äntligen har släppt G5 och man nu bara måste vänta till G5 kommer hem till en också! Håller på att bli galen av väntan tills man får sin skönhet!

Mondo65 har du fått värmeslag eller? du håller på att spricka av glädje!! HEHE Inget ont menat!

Det skall bli intressant att läsa lite oberoende tester av G5:an, jag hoppas för Jobs skull att den håller vad han lovat, heh.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-29 21:55

Ummm... Jo. Man bör inte köpa en så pass dyr sak otestad.

Bevaka tråden