Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 - Ska du ha en?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har ändrat mig. Jag skaffar hälre en Powerbook istället. Det var åtta månader sen Powerbook 15 fick en uppgradering, och sex månader sen Powerbook 12 och Powerbook 17 fick en -- så tiden är inne. Så när som helst, troligtvis i början av tredje kvartalet så får dom price dumps och speed bumps up till 1300mhz (enligt Macrumors.com).

  • Avstängd
  • 2003-06-27 17:06

Den snabbaste "Datorn" är delfinens hjärna.

Homo Sapiens hjärna utnytjar 8-10% av kapaciteten.

Att använda verktyg är löjligt för en Delfin

Äta skita föröka sig utan att förstöra sin omgivning är ju till 100% väsentligt.

Homo sapiens dödar för nöjes skull.

(Ja, men i den här tråden snackas det Power Mac G5 )

Självklart blir det en G5. En Powerbook G5. När de nu kommer. Om de någonsin kommer. Behövs väl en rejäl turbin för att kyla den där elaka processorn.
Vad som däremot lockar mer är en G4 till dumpat pris. Eller en Cube.
Gäller att ha uppsikt över Computer City när de får in G5orna och skyfflar ut resterande G4a-parti till vrakpris.

(tog bort några inlägg som handlade om delfiner)

  • Medlem
  • 2003-06-29 00:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Den snabbaste "Datorn" är delfinens hjärna.

Homo Sapiens hjärna utnytjar 8-10% av kapaciteten.

Att använda verktyg är löjligt för en Delfin

Äta skita föröka sig utan att förstöra sin omgivning är ju till 100% väsentligt.

Homo sapiens dödar för nöjes skull.

Ja men vi andra här är ju Homo Sapiens Sapiens som utnyttjar 100% av kapaciteten!:D
För att återknyta till ämnet (och inte riskera ett deletat inlägg) så kan jag säga att G5:an överträffar dem båda i kapacitet på grund av fler beräkningar per klockcykel.

  • Medlem
  • 2003-06-29 01:24

Någon som vet hur fort Photoshop körs på en delfin?
(Dettta är ett idiotiskt inlägg, gjort för att motionera admin lite)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-29 02:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
I en roman av Douglas Adams står det om en programmerare som gör ett datorprogram (till Mac såklart) som kan motivera alla beslut man fattar hur korkade beslut man än fattar. Ett sånt skulle man ha
tyvärr köptes programmet och alla kopior upp för en ofantlig summa pengar av pentagon i USA…

Ett sådant program skulle jag inte behöva eftersom jag är så oerhört bra på att motivera mina egna dumma beslut själv.

Klart man ska ha en G5:a!
Fast som flera påpekar här: i en PowerBook, när det nu kommer. :rolleyes:

har idag redan en g4 powerbook och det räcker som bärbart än så länge.

så jag är nu riktigt sugen på en G5 - antingen mellan modell eller dual versionen.

vore trevligt att även ha en stationär dator vid film klippning, det blir en aningens segt ibland på en G4. - faktiskt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-01 00:42

Jag räknar naturligtvis med att få ärva min excentriske miljardärsfarbror i Amerika som jag aldrig träffat men som är snuskigt rik och bor i Beverly Hills någonstans och har ett bankvalv fullt med guldtackor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-01 01:06

Du har inte läst för mycket Kalle Anka nu mondo, och blandar ihop din farbror på ålderdomshemmet i Alingsås med Joakim von Anka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-01 01:12

POFF! Där sprack den bubblan.

Det dröjde med uppdateringar på företaget där jag jobbar, men nu skall det beställas 2 st 2x2 GHz G5'or till vår repro!

  • Medlem
  • 2003-07-02 21:20

Äntligen, G5 1,8Ghz beställd hem till mig!:)

Jag är helt fast i den bärbara världen, så även om prestandan i G5 verkligen får ögonen att tåras så kommer jag antagligen att låta nästa datorköp vara en bärbar dator. Om jag inte blir så rik att jag kan ha både och, förstås.

Jag måste säga att det bärbara lockar. Jag hade bestämt mig för att min nästa dator skulle vara portabel. Men med denna sjuka prestanda så lär det bli en G5 i alla fall.

Jag har för tillfället fått låna en MP867 MHz G4 av senaste generation och kommer sannolikt ha den hela hösten. Har dock planer på att lägga undan en nätt sparslant för att investera i G5 när denna låneperiod tar slut!

Här är konfigen:

• Dual 2GHz PowerPC G5
• 1 GB DDR400 SDRAM - 2 DIMMs
• 2x250 GB Serial ATA-enhet
• DVD-R/CD-RW
• ATI Radeon 9800 Pro, 128 MB, ADC/DVI
• internt 56K-modem
• Bluetooth-modul
• Apple-tangentbord
• Mac OS
• Apple Cinema Display (20 tum LCD)
• En FireWire 800-port
• Två FireWire 400-portar
• Tre USB 2.0-portar
• Apple-mus

Delsumma SEK 53.288,75 ink. moms

Eventuellt kanske man byter ut 20 '' mot två 17 ''. Det blir ju i princip samma kostnad men större total bildyta med 17''. Och till Jul lär ju specarna för G5:an ha hunnit reviderats med någon speedbump! Speciellt om Apple tänkt leverera 2 * 3GHz G5 till nästa sommar!

/Jont Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 09:39

Du kan komma undan mycket billigare om du köper hårddiska, minne och skärm utanför AppleStore.

Apples skärmar är väldigt dyra - du får ex. 19" Samsung TFT för c:a 8000 kr. Minnen tar Apple lätt ut dubbla priset på, samma sak gäller för hårddiskar.

För min del blir det nog en:

- Dual 2GHz PowerPC G5
- 512 MB DDR400 SDRAM - 2 DIMMs
- 160 GB Serial ATA-enhet
- DVD-R/CD-RW
- ATI Radeon 9800 Pro, 128 MB, ADC/DVI
- Bluetooth-modul
- Apple-tangentbord
- Mac OS
- En FireWire 800-port
- Två FireWire 400-portar
- Tre USB 2.0-portar
- Apple-mus

Delsumma
SEK_34.815,00

Lägg till:
- 2x256 MB RAM: 900 kr
- 1x160 GB HD: 1750 kr

Delsumma
SEK 37.465,00

Vad gäller skärm är jag mycket kluven om jag ska gå över till TFT eller ej. Apples skärmar är fräsha men dyra. Sen passar de ändå ganska dåligt till den nya maskinen om man ska vara petig. Typ 2st 19" CRT skärmar kommer man långt med också. TFT är också uteslutet för spel.

En bra TFT-skärm fungerar alldeles utmärkt för spel. Jag spelar dagligen med en 17" Sony.

  • Avstängd
  • 2003-07-03 15:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Du kan komma undan mycket billigare om du köper hårddiska, minne och skärm utanför AppleStore.

Det där har du helt rätt i! Tack för sammanställningen. Det finns mycket att tjäna på att inte vara bekväm! Hur som så håller jag med Jon om att TFT skärmar funkar utmärkt för spel, givet att de är av bra kvalisort. På WWDC hade de ställt i ordning en rejäl spelhörna med sisådär en 20 - 25 dubbla 1.2GHz:are bestyckade med 20'' Cinema Displays! Jag tyckte de rockade för ändamålet. Men priset för 20'' är ju rätt högt är ju rätt högt... Fast de är ju ack så sköna att titta på!

/Jont Olof

Tilläggas bör att dessa datorer var uppdelade på två spel, UT200X och MOHAA. Båda dessa MP-spel servrades av var sina (dvs 2 st) feta Xserves. Fulare spelserver kan man leta efter!

/Jont Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-04 10:03

Spela på TFT går givetvis, men det är bättre på CRT. I varje fall om det är mycket action (FPS-shoot´em ups).

För "casual gaming" eller vad man vill kalla det går det givetvis bra med TFT. Men du får ett övertag, om man så vill kalla det, med CRT. Där är du även inte låst till en viss upplösning som du är på TFT (det ser för-taskigt ut om man inte kör i optimal TFT-upplösningen på en TFT-skärm).

Men visst går det att spela på en TFT-skärm alla gånger. Quake 3 är maffigt på en 23" Cinema Display som fan

Bevaka tråden