Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på bra skärmar för bildbehandling?

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Potah:

Problemet är att när jag ska profilera skärmen så är de flesta alternativen på skärmen inte tillgängliga och inte heller i Eye One Match programvaran.
Om jag inte minns fel så kunde jag, för länge sedan när jag hade en pc och en vanlig VGA kabel, profilera med mycket större nogrannhet.

Nu kommer du tycka att jag är onödigt petig, när jag säger att du inte kan kalibrera skärmen lika bra, du kan däremot profilera den med exakt samma noggrannhet.

Kalibrera = ställa in skärmen så att den får optimal ljusstyrka och färgtemperatur, svartpunkt och gammavärde. Profilera = mäta upp vilka färgegenskaper som skärmen har när den har kalibrerats. Men just i ditt exempel blir det ju lite viktigt, för du kan kalibrera/profilera din skärm när den är ansluten via VGA, du kan bara profilera den när den går via DVI.

Det är ett antal skärmar som fungerar på det sättet. Spelar det roll? Om din skärm ligger rätt nära den önskade inställningen från början så gör det inte det. Profilen kommer att mäta upp din skärm och med relativt små anpassningar så kan den visa din bild på skärmen.

Ligger den långt ifrån optimalt värde kommer du se posteriseringar/bandningar om du kollar på en gråskala. Profilen måste ändra på bildens värden så mycket att de 256 valörerna inte räcker till.

Så mitt råd skulle bli, kalibrera via DVI och kolla på en gradient från svart till vitt. Ser du bandningar och/eller färgsvängningar, kör den med VGA. VGA fungerar bra om du har bra kablar och anslutningar.

Stefan

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-03-14 20:39
Ursprungligen av stefanprofiler:

Nu kommer du tycka att jag är onödigt petig, när jag säger att du inte kan kalibrera skärmen lika bra, du kan däremot profilera den med exakt samma noggrannhet.

Kalibrera = ställa in skärmen så att den får optimal ljusstyrka och färgtemperatur, svartpunkt och gammavärde. Profilera = mäta upp vilka färgegenskaper som skärmen har när den har kalibrerats. Men just i ditt exempel blir det ju lite viktigt, för du kan kalibrera/profilera din skärm när den är ansluten via VGA, du kan bara profilera den när den går via DVI.

Det är ett antal skärmar som fungerar på det sättet. Spelar det roll? Om din skärm ligger rätt nära den önskade inställningen från början så gör det inte det. Profilen kommer att mäta upp din skärm och med relativt små anpassningar så kan den visa din bild på skärmen.

Ligger den långt ifrån optimalt värde kommer du se posteriseringar/bandningar om du kollar på en gråskala. Profilen måste ändra på bildens värden så mycket att de 256 valörerna inte räcker till.

Så mitt råd skulle bli, kalibrera via DVI och kolla på en gradient från svart till vitt. Ser du bandningar och/eller färgsvängningar, kör den med VGA. VGA fungerar bra om du har bra kablar och anslutningar.

Stefan

Du är absolut inte petig, du har helt rätt i det du säger.
Det är bara det att jag gillar att ha större sjysteringsmöjligheter, sen kanske det inte påverkar slutresultatet så mycket som jag gärna vill tro att det gör.
Jag får prova att köpa en DVI-VGA konverter och testa och se om det blir någon större skillnad.
Jag ska kolla det där med banding, tack för tipset!

Hade jag vetat det jag vet idag då när jag köpte skärmen hade det nog lutat åt att jag hade köpt en Eizo eller liknande.

  • Medlem
  • 2010-03-15 21:27
Ursprungligen av stefanprofiler:

Ligger den långt ifrån optimalt värde kommer du se posteriseringar/bandningar om du kollar på en gråskala. Profilen måste ändra på bildens värden så mycket att de 256 valörerna inte räcker till.

Jag blev lite fundersam och testade att titta på en svart <--> vitt toning i Photoshop, på min NEC 2690wuxi2.

Och... Jag tycker det ser rätt dassigt ut? Jag kalibrerade skärmen (med Eyematch 3.6.3) senast igår och fick raka och fina tonskalor, men nu ser det ju inte neutralt ut. Vissa gråtoner är banne mig inte grå, utan skiftar lite åt gulröd och turkos. Flammigt som en jpeg.

Är 2690wuxi2 egentligen en skruttskärm? Eller har jag missat något i kalibreringen? Snälla Stefan ge en ledtråd!

Ursprungligen av lufra:

Vissa gråtoner är banne mig inte grå, utan skiftar lite åt gulröd och turkos. Flammigt som en jpeg.

Är 2690wuxi2 egentligen en skruttskärm?

Nej, det är inte en skruttskärm, men denna gradient är en tuff test för många skärmar. Testa med andra gammavärden och andra vitpunkter och se om det ger dig bättre resultat.

Stefan

  • Medlem
  • 2010-03-23 14:26
Ursprungligen av stefanprofiler:

Testa med andra gammavärden och andra vitpunkter och se om det ger dig bättre resultat.

Aha, det kanske kan vara något. Jag har kört på 2.2 respektive 6500 K, eftersom jag gör saker för tryck ibland.

Menar du att jag ska pröva gamma 1.8, och 5000 K, till exempel? Är inte det... farligt? Det vill säga, om jag skulle få en jämnare skala med andra inställningar, så är det väl fortfarande inte rekommendabelt att använda? ... Eller?

(Till vardags går det säkert bra ändå, men man vill ju ha det så fininställt som möjligt.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-18 21:35

Den 27:e är det bildskärm och skrivare dag i en av Stockholms största fotobutiker, SP. För den som har frågor kan det ju vara ett bra tillfälle. En del nyheter kommer att visas.

mvh
cf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-05 13:48

Vilket är bästa sättet (vilket program ska man använda sig av) att profilera en iMac-skärm (det rör sig främst om 21,5"-, 24"- och 27"- aluminium-modellerna) för att få ut maximalt i grafisk produktion?

Vi använder Eye-One Display 2 som kalibreringsverktyg till våra Eizo-skärmar, samt ColorNavigator, men det senare fungerar ju förstås inte med en iMac. Är Eye-One Match ett fullgott profilierings-program, eller finns det något som kan få ut mer av iMac-skärmarna.

Ursprungligen av Solid:

Vi använder Eye-One Display 2 som kalibreringsverktyg till våra Eizo-skärmar, samt ColorNavigator, men det senare fungerar ju förstås inte med en iMac. Är Eye-One Match ett fullgott profilierings-program, eller finns det något som kan få ut mer av iMac-skärmarna.

Om du har en EyeOne Display kan du ju ladda ner EyeOne Match utan kostnad, så börja med det programmet. Om du inte blir nöjd med resultatet, så tycker jag att Basiccolor Display är det bästa fristående programmet.

Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-06 12:24

Tack för svar! Återkommer med resultat!

Bevaka tråden