Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på bra skärmar för bildbehandling?

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-08 11:49

Stefan, vilken ljusstyrka rekomenderar du att man jobbar med? Det var ett tag sedan satte mig in i färghantering och saker och ting går ju framåt.

Surfar man runt så verkar det som att de flesta rekomenderar 120-160 cd/m2. Hur påverkar detta färgåtergivningen egentligen? Det är ju klart att bilden blir mörkare ju lägre ljusstyrka skärmen jobbar med, men sen då?

Ursprungligen av sputnik:

Stefan, vilken ljusstyrka rekomenderar du att man jobbar med? Det var ett tag sedan satte mig in i färghantering och saker och ting går ju framåt.

Surfar man runt så verkar det som att de flesta rekomenderar 120-160 cd/m2. Hur påverkar detta färgåtergivningen egentligen? Det är ju klart att bilden blir mörkare ju lägre ljusstyrka skärmen jobbar med, men sen då?

Om man sitter i en optimal miljö har man en ljusstyrka i rummet på 32-64 lux. Med dagens ljusa skärmar rekommenderar jag att man ligger upp mot den högre gränsen. Ett betraktningsljus ska ligga på cirka 500 lux. Ska då en utskrift matcha skärmens ljushet bör skärmen ligga på cirka 140 cd/m2.

Nu är det ju få som sitter så här perfekt. Jag tycker oftast att det är viktigast att matcha skärmens ljusstyrka mot belysningen i rummet. Sitter du i en mörk källare bör du ha en låg ljusstyrka, ner mot 85 cd/m2. Sitter du i ett kontor med normal ljusstyrka, som ofta är upp mot 200 lux, då är det svårt att få en bra miljö för skärmbetraktning. Ett sätt att få lite bättre koll är att ha en högre ljusstyrka på skärmen, upp mot 160 cd/m2.

Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-09 11:52

Tack för svaret Stefan. Jag sitter nog som de flesta andra, i en normal kontorsmiljö, med fönster och "normal" kontorsbelysning. Jag får prova mig fram helt enkelt.

Ursprungligen av sputnik:

Tack för svaret Stefan. Jag sitter nog som de flesta andra, i en normal kontorsmiljö, med fönster och "normal" kontorsbelysning. Jag får prova mig fram helt enkelt.

Satsa då på att ha en rätt hög ljusstyrka. Optimalt är också att du har lysrör av dagsljuskaraktär, så kallade fullspektrala lysrör. Annars kommer ditt färgseende att anpassas efter den belysning som finns i rummet. Ser du en korrekt kalibrerad skärm under ett varmt ljus kommer du ju uppleva den väldigt blå.

Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-08 13:14

Ljusstyrkan brukar man som sputnik sa rekommendera till 120-160 cd/m2, men det beror ju till stor del hur ljuset i rummet man sitter är. Något väldigt viktigt som många glömmer bort när man jobbar digitalt med bilder är att även om du köper en skärm för 40 000 kr som är hur bra som helst, så får man inte glömma bort att det krävs rätt ljusförhållanden på den arbetsmiljö man ställer skärmen i. Belysningen i rummet bör ligga runt 32 lux och ha en färgtemperatur på 5000 K. Lysrör 950 har bra egenskaper för detta. Sedan bör man ha en neutral färg på väggarna för att inte "lura" ögat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-09 13:31

Är det föresten någon som har testat Lacie 700-serie ännu. De ser ju bra ut på pappret.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-11 22:10

Bumpar tråden lite!

"Vi" är ute efter en monitor som både är stor och har bra färger o eftersom den här tråden verkar vara rätta platsen för frågan så:

Macoteket - NEC 30" MultiSync 3090WQXi Silver

Är det en vettig skärm om jag ska sitta o pillra grafik i rgb? Dvs. Inte för tryck. Är Bra sugen på en 30" cinema display eftersom hela företaget sitter med sånna (23"), men rent specmässigt så är den inte så mycket att hurra för längre...

Nec'en kostar en slant extra men kanske är värt det? Har nästan inga erfarenheter av nec skärmar. Har en 11 eller är det 14" i ett rackskåp men "thats it" - Är dom pålitliga?

*edit

Det måste vara en, eller rättare sagt det bör helst vara en skärm som klarar 2560*1600 då programmet har en hel del fönster som helst bör synas samtidigt som median rullar. Inte kul att jobba nerskalat. Dvs behöver nödvändigtsvis inte vara en skärm på 30" Bara den pallar upplösningen.

Ursprungligen av Kenneth M:

Det måste vara en, eller rättare sagt det bör helst vara en skärm som klarar 2560*1600 då programmet har en hel del fönster som helst bör synas samtidigt som median rullar.

NEC:s bästa skärmar har de i serien SpectraView, så har du krav på bästa möjliga färgåtergivning är det dessa skärmar du ska kolla på. Då inkluderas de ett kalibreringsprogram som är rebrandad version av Basiccolor Display, som jag anser vara det bästa kalibreringsprogram som finns. Köper du denna skärm ska du nog räkna med att komplettera den med en bra kalibrator.

Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-13 21:24

På förekommen anledning undrar jag då stilla vilken kalibrator som rekomenderas idag.

Ursprungligen av sputnik:

På förekommen anledning undrar jag då stilla vilken kalibrator som rekomenderas idag.

Spyder III tycker jag fungerar väl. Jag har testat nästan alla de kalibratorer som finns tillgängliga på marknaden idag. Det finns väl ingen direkt dålig, men Spydern känns som den mest stabila.

Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-16 14:07

Jag har försökt få förklarat för mig vilken skillnaden är mellan NEC:s 2190 och 2690 Spectraview-skärmar. Men inte ens den svenska representanten kan förklara skillnaden i praktiskt bruk. Märkligt.

Jag har dessutom Googlat mig blå efter svar, men det känns som att alla hyllar alla skärmar. Hela tiden. Det tycks ju inte finnas en skärm på marknaden som inte är bäst om man läser vad folk själva skriver...

De skärmar jag tycker verkar mest intressanta just nu är just Spectraview 2190 och 2690 samt Eizos ColorEdge CG241W. Självklart vll jag ha en så stor skärm som möjligt, och gärna i widescreenformat. Men färgåtergivningen är naturligtvis det viktigste. Är den billigare än de konkurrerande alternativen så gör ju inte det något.

  • Medlem
  • 2009-04-19 20:42

Jag känner mig manad att ta upp den här tråden igen, i hopp om att någon kunnig människa ser den och visar vänligheten att vägleda mig! Jag köpte nyligen en NEC Multisync 2690WUXi2. Oj vad stor och grann och skarp. I synnerhet som jag hade en tjockskärm (LaCie Blue IV 19") innan.

Min fråga är, "räcker det" om jag kalibrerar skärmen med min Eye-One Display 2 och iMatch, och blir min skärm bara mjukvarukalibrerad då? Eller bör jag hosta upp $99 och köpa NEC:s eget inställningsprogram?

Jag är alltså ute efter pålitlig färgåtergivning (i så hög grad som möjligt) (trots att mitt arbetsrum varken har dagljuslysrör eller grå väggar)...

  • Medlem
  • 2009-04-20 00:00

Efter lite efterforskningar hittar jag det här:

"I think that the Wuxi isn't much different than the Eizo ColorGraphics, this means, yes, you would need the NEC software in order to hardware calibrate the monitor. You may use the i1 Display 2 colorimeter device with it. You may also use the i1 Software which will only software calibrate your monitor. You may however use it in the advanced mode, where it would tell what controls to manually adjust on the monitor in order to match it hardware based to the desired calibration point. So you have three options where you need the i1 Display 2 in every case - in order of preference: auto hardware calibration with the Spectraview software, manual hardware calibration with the i1 Software and auto software calibration with the i1 software. The i1 software is inluded with the i1 Display 2 colorimeter anyway and you may download the newest version from their homepage. Good luck."

http://photo.net/digital-darkroom-forum/00SvRn

Så, jag drar slutsatsen att det bästa vore att köpa NEC:s mjukvara, Spectraview.

Men: "Dear NEC Customer, we're sorry. As much as NEC would like to process your order, we are unable to do so. Due to security restrictions, NEC can only process orders created in and shipped within the United States."

https://buy.necdisplay.com:443/nec/en/US/adirect/nec?cmd=ShopCartDisplayData&Operation=Add&addSKU=SVIISOFT&addSKUQuantity=1#

Nähä. Tja, undrar vad som händer på nätets dåliga sida så här dags...?

Ursprungligen av lufra:

Så, jag drar slutsatsen att det bästa vore att köpa NEC:s mjukvara, Spectraview.

Men: "Dear NEC Customer, we're sorry. As much as NEC would like to process your order, we are unable to do so. Due to security restrictions, NEC can only process orders created in and shipped within the United States."

https://buy.necdisplay.com:443/nec/en/US/adirect/nec?cmd=ShopCartDisplayData&Operation=Add&addSKU=SVIISOFT&addSKUQuantity=1#

Nähä. Tja, undrar vad som händer på nätets dåliga sida så här dags...?

Ibland är det trevligt att kunna hjälpa till I Europa säljs programmet Basiccolor under Nec:s märke. Så istället för att krångla med Nec kan du gå direkt till www.basiccolor.de och köpa deras program där. Ett av de bästa programmen som finns för skärmkalibrering. Om du vill köpa det i Sverige är det www.digitalpedagogen.se som är ÅF här.

Stefan

  • Medlem
  • 2009-04-20 23:57

Ah! Tack tack så mycket! Härliga tider.

Edit: Oops, fjorton hundra spänn. Oj. Nå, kanske till löningen...

Edit II: Annars funderar jag på metod 2 som nämns i den övre länken, att kalibrera "manuellt" med iMatch och skärmens rgb-reglage. Kommentar?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-24 22:44

Kommer inga bra 27" skärmar snart? Med högre upplösning än 1920x1200.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 00:52

Om du inte måste ha just en 27", så finns det iaf en 30", Eizo ColorEdge CG301WK med 2560x1600 i upplösning. Den är i paritet med det mesta som har rekommenderats i tråden och fungerar bra för grafisk produktion och bildbehandling.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-03 20:40

Hej,

provar att lägga in det här på den här tråden eftersom jag har liknande problem.

Jag är på gång att köpa en extern skärm till min macbook pro. Eftersom jag jobbar som illustratör är det viktigt att skärmen återger ”rätt” färger.

Har förstått att man måste ha en hårvarukalibrerbar skärm för att uppnå detta, och att apple (som jag enbart kört förut) inte fixar det här.

Jag har läst mig blå på Dell, Eizo, Nec och Lacie, men inte hittat någon som känns helt rätt.

Kan någon här rekommendera en skärm, med de kriterierna, rill min macbook för under tiotusen ungefär?

Lufra: Är du nöjd med Nec:en?

  • Medlem
  • 2010-02-03 22:34

Enri: Ja, o ja. Det är en mycket härlig skärm. Den har två döda pixlar, men det hindrar mig inte att uträtta färgkritiska jobb eftersom de andra, tre miljonerna fungerar finfint. Och vadå, skulle jag ha köpt en SpectraView för 30 000?

Däremot hade jag, i backspegeln, köpt en LaCie 526. Det tycks vara samma hårdvara, men en liten aning enklare att kalibrera.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-04 20:57

Tack för ditt svar Lufra.

Jag ska defenitivt kolla in Lacieskärmen.

Kollar på NEC Multisync 2490WUXi2 också (24¨)

Hur löste du färgkalibreringen till slut?

  • Medlem
  • 2010-02-07 21:35

Jag kör med Eye-One iMatch (el v d n h) och följer instruktionerna på skärmen (jag nämner det bara för att jag gör det varje gång, rädd att missa något steg och göra fel). När jag ställer in vitheten använder jag skärmens RGB-reglage tills iMatch säger att allt är rakt. Jag brukar få mycket raka kurvor, och föreställer mig följdaktligen att jag gjort rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-10 13:34

Vad har ni som kör Eizo's ColorEdge-skärmar för erfarenhet av hur de funkar efter några år? Vi har bland annat ett gäng lite äldre CG210-skärmar på jobbet och några börjar närma sig 20.000 timmar i brinntid, men de funkar fortfarande att kalibrera enligt våra standarder, med ett nästintill fullgott resultat. Vi sitter dock rätt mörkt och har legat på en ljusstryka strax över 100 cd/m2 sen de var nya.

Ursprungligen av Solid:

Vad har ni som kör Eizo's ColorEdge-skärmar för erfarenhet av hur de funkar efter några år? Vi har bland annat ett gäng lite äldre CG210-skärmar på jobbet och några börjar närma sig 20.000 timmar i brinntid, men de funkar fortfarande att kalibrera enligt våra standarder, med ett nästintill fullgott resultat. Vi sitter dock rätt mörkt och har legat på en ljusstryka strax över 100 cd/m2 sen de var nya.

Våra skärmar som blivit för gamla, där är det inga problem att se det. Färgerna varierar över ytan och hörnen är lite mörkare. Vill du ha perfekt kontroll finns det ju möjligheter att validera skärmen i ColorNavigator. Gå in i programmets inställningar och välj Fogra 39 som validering. Gör sedan en validering efter det att du kalibrerat skärmen. Får du då bara underkänt på 2-3 färger skulle jag fortsätta att använda den.

Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-13 14:15

Har inte kontrollerat hur jämna de är över hela skärmytan, ska kika på det lite närmare framöver. Men en validering på Fogra 39 gör vi emellanåt och på de äldsta skärmarna blir det underkänt på ett par punkter. Detta är dock inga producent-skärmar som används varje dag, utan står på extraplatser där färgäktheten inte är lika kritisk.

Tack för svar!

Ursprungligen av Solid:

Men en validering på Fogra 39 gör vi emellanåt och på de äldsta skärmarna blir det underkänt på ett par punkter.

Det blev det nog när de var nya också. Fogra 39 innehåller några färger som är svåra att återge för så gott som alla skärmar. Jag har ett par CG211 och jag lyckas nästan aldrig få in alla färger på godkänt. För det krävs det mina CG221:or eller nu senast CG243.

Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-14 11:39

Är CG243 så pass bra alltså? Vi har tre CG241 som vi är nöjda med, bortsett från dålig betraktningsvinkel, vilket kan vara irriterande när man är fler som tittar på skärmen samtidigt. Testade och utvärderade CG242 för ett tag sen, men det blev aldrig något inköp pga andra anledningar. Vi beställde och fick tre CG243 i veckan, tyvärr skulle de till ett utländskt kontor.

Ursprungligen av Solid:

Är CG243 så pass bra alltså? Vi har tre CG241 som vi är nöjda med, bortsett från dålig betraktningsvinkel, vilket kan vara irriterande när man är fler som tittar på skärmen samtidigt. Testade och utvärderade CG242 för ett tag sen, men det blev aldrig något inköp pga andra anledningar. Vi beställde och fick tre CG243 i veckan, tyvärr skulle de till ett utländskt kontor.

Jämförde den med CG221, som ju kostar nästan dubbelt så mycket. Jag kommer inte köpa flera CG221:or framöver, utan det blir CG243 efter den utvärderingen.

Det problem som funnits med betraktningsvinklar på 241 och 242 har ju försvunnit i och med att man gått över till en IPS-panel.

Stefan

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-03-14 13:12

Jag lånar tråden lite

Jag har en Dell 2407WFP, som jag ansluter med en DVI kabel till antingen min MBP eller min MP. Jag har inte orkat brytt mig på länge eftersom jag mest jobbar på min MBP och ofta är ute på fältet och inte har tillgång till min Dell.

Problemet är att när jag ska profilera skärmen så är de flesta alternativen på skärmen inte tillgängliga och inte heller i Eye One Match programvaran.
Om jag inte minns fel så kunde jag, för länge sedan när jag hade en pc och en vanlig VGA kabel, profilera med mycket större nogrannhet.
Jag kunde ställa färgkanalerna var för sig och ändra en massa andra inställningar som gjorde att jag kunde få ett väldigt bra resultat.

Nu är det som att det enda jag kan göra är att köra autoläget på profileringen/kalibreringen och då får jag ju inga möjligheter att göra några mer avancerade inställningar.

Måste jag köpa en DVI-VGA konverter och koppla in för att kunna profilera i avancerat läge eller är det någon som vet hur man ska göra?

Tack på förhand!

Eizo FlexScan SX2462WH har ju också IPS-panel. Är den OK? Den har samma kontrast och ljusstyrkeförhållande i alla fall.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Eizo FlexScan SX2462WH har ju också IPS-panel. Är den OK? Den har samma kontrast och ljusstyrkeförhållande i alla fall.

Skillnaden mellan FlexScan och ColorEdge är att ColorEdge är hårdvarukalibrerad. Det innebär alltså att du bara kan hänga på kalibratorn på skärmen, starta kalibreringsprogrammet och sedan sitta där och titta på hur skärmen kalibreras och sedan profileras. Eftersom då kalibreringen sker i skärmen kan man också göra detta med en högre precision, eftersom man då arbetar i 10 eller 12 bitar, istället för de 8 bitar som används när du gör en mjukvarukalibrering.

Sedan misstänker jag att Eizo plockar ut bra paneler och stoppar dem i sina ColorEdge-skärmar och de som inte är fullt så bra får gå i FlexScan. Jag vet i alla fall att flera andra tillverkare gör så.

Så har du råd med en ColorEdge och behöver den för färgkritiskt arbete, så skulle jag välja den.

Stefan

Bevaka tråden