Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför vill man ha tabbad editor när man programmerar?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-06 19:48

jag HYLLAR verkligen EDITpad den e riktigt behaglig .. för mig iaf!

→→ http://www.editpadpro.com/editpadproscreen.html [sorry jag fann inte direklänken för Osxarn:]]

kram på er \& allt det bästa
→ från en vilsen musiker! ;D

Nu har flikar börjat bli så pass vanligt förekommande att jag inte tror att de flesta har något problem med att förstå hur de används. Egentligen tycker jag inte att det är så viktigt att program är intuitiva för att vara användarvänliga, framförallt inte att det är intuitivt genom brist på funktion. Användarvänlighet handlar också om att göra arbetet effektivare, inte nödvändigtvis enbart att programmen är enkla att använda. Sätt gärna en nybörjare framför Vim, men se till att hon eller han spenderar en dag med att läsa manualen. Det går inte att bara sätta någon framför det och tro att det intuitivt ska gå att förstå hur man alls skriver in något, men programmet kan ändå ha andra fördelar som väger upp det.

Ursprungligen av Marcus K:

Nu har flikar börjat bli så pass vanligt förekommande att jag inte tror att de flesta har något problem med att förstå hur de används. Egentligen tycker jag inte att det är så viktigt att program är intuitiva för att vara användarvänliga, framförallt inte att det är intuitivt genom brist på funktion.

Brist på funktion är en sak, brist på fokus en helt annan. Råddiga program med alldeles för många onödiga funktioner, i synnerhet onödiga funktioner som tar plats, det hävdar jag är icke användarvänligt.

Citat:

Användarvänlighet handlar också om att göra arbetet effektivare, inte nödvändigtvis enbart att programmen är enkla att använda. Sätt gärna en nybörjare framför Vim, men se till att hon eller han spenderar en dag med att läsa manualen. Det går inte att bara sätta någon framför det och tro att det intuitivt ska gå att förstå hur man alls skriver in något, men programmet kan ändå ha andra fördelar som väger upp det.

Ett "expertprogtram" som man kan kräva att folk lägger mycket tid på att lära sig, det kan möjligen vara bökigare för att få de avancerade funktionerna. Men jag är skeptisk, en dålig design är en dålig design och jag föredrar rena och fokuserade program även när jag använt dem länge och kan dem väl.

Speciellt skulle det inte falla mig in att använda en texteditor som kräver att jag lägger dagar på grundläggande inlärning och har en manual bredvid mig hela tiden. Det kunde man kräva på 70-talet. Avancerade funktioner är en annan sak, sådana kan få kräva lite extra.

  • Medlem
  • 2009-11-07 09:16

Det här är kanske ett sidospår men eventuellt hänger det ihop med det ni diskuterar.

I Windows-världen är det mer eller mindre kutym att köra alla program i "maximerat" läge, dvs hela skärmytan täcks av ett program. Jag som kommer från Mac-sidan får ofta höra lite kommentarer när jag inte kör maximerat i Windows.

I Mac-världen känns det mer naturligt att inte köra maximerat och därmed faktiskt utnyttja moderna operativsystems fönsterhantering.

På dagtid sitter jag med Eclipse och trivs inte alls med det. Kanske för att jag inte lärt mig alla finesser? Det jag stör mig på är att det är så svårt att titta på flera "saker" samtidigt. Jag vill ofta kunna se kod, databas-"klient", worddokument och kanske ett terminalfönster samtidigt när jag utvecklar. Med Eclipse och dess 1-fönster GUI så måste jag dra ner storleken rejält på Eclipse-fönstret för att se andra programs fönster och vill jag då se fler filer i koden och kanske även en lista över källkodsfilerna så blir det rätt stökigt.

Med ett GUI som tillåter fler fönster per program blir det hela mycket lättare att organisera.

(Som parentes kan jag säga att jag tycker det är näst intill ett hån mot utvecklarna av fönsterhanteringssystem att alltid köra maximerat. Att alltid köra maximerat är som att gå tillbaka till tiden då man inte hade fönsterhantering.)

Ursprungligen av arc:

Det här är kanske ett sidospår men eventuellt hänger det ihop med det ni diskuterar.

Både och tror jag. Nåja, för ögonblicket är jag rätt nöjd med flikfrågan så vi kan spåra ur lite, och vill någon dela tråden så varsågod.

Citat:

I Windows-världen är det mer eller mindre kutym att köra alla program i "maximerat" läge, dvs hela skärmytan täcks av ett program. Jag som kommer från Mac-sidan får ofta höra lite kommentarer när jag inte kör maximerat i Windows.

Vad för kommentarer? Att du "gör fel" eller nåt?

Jag kör en del CodeWarrior under XP, och det är hemskt. Det är ju ett sånt där enfönstersinterface där man har subfönster, och massor av plats går bort på onödiga fönsterramar och så får man rullister som kommer och går på ett väldigt nervöst sätt. Vana, kanske, men jösses... Man vänjer sig inte vid det snabbt i alla fall.

Citat:

I Mac-världen känns det mer naturligt att inte köra maximerat och därmed faktiskt utnyttja moderna operativsystems fönsterhantering.

På dagtid sitter jag med Eclipse och trivs inte alls med det. Kanske för att jag inte lärt mig alla finesser? Det jag stör mig på är att det är så svårt att titta på flera "saker" samtidigt. Jag vill ofta kunna se kod, databas-"klient", worddokument och kanske ett terminalfönster samtidigt när jag utvecklar. Med Eclipse och dess 1-fönster GUI så måste jag dra ner storleken rejält på Eclipse-fönstret för att se andra programs fönster och vill jag då se fler filer i koden och kanske även en lista över källkodsfilerna så blir det rätt stökigt.

Med ett GUI som tillåter fler fönster per program blir det hela mycket lättare att organisera.

Är det under Windows? Det låter rätt likt hur jag upplever Visual Studio. Det blir råddigt och plåttrigt, inte minst för att det är fönster i fönster, så man måste på något sätt ha plats för dubbla lager fönsterkontroller, och detta för alldeles för många fönster.

Det som är lite lustigt är att Windows mycket väl tillåter flera fönster per program, men det blir trångt i listen i underkant.

Citat:

(Som parentes kan jag säga att jag tycker det är näst intill ett hån mot utvecklarna av fönsterhanteringssystem att alltid köra maximerat. Att alltid köra maximerat är som att gå tillbaka till tiden då man inte hade fönsterhantering.)

Ja, precis. Det är som om man hängde kvar vid "Switcher" (om ni minns den).

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Brist på funktion är en sak, brist på fokus en helt annan. Råddiga program med alldeles för många onödiga funktioner, i synnerhet onödiga funktioner som tar plats, det hävdar jag är icke användarvänligt.

Det kan jag hålla med om. Jag har svårt för program som vill lägga allt i gränssnittet oavsett om jag använder det eller inte. Däremot ser jag gärna att valfriheten finns så att man kan välja det om man trivs bättre den vägen. Det är egentligen samma sak med flikar. Jag använder ofta en kombination av flikar och fönster, beroende på vad som känns lämpligast för tillfället.

Just flikar skulle jag gärna se implementerat på ännu lägre nivå, gärna rentav i fönsterhanteringen. Lite som det betaversionerna av Safari höll på med men byggt så att man kan lägga ihop flera fönster under flikar, gärna från olika program.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Ett "expertprogram" som man kan kräva att folk lägger mycket tid på att lära sig, det kan möjligen vara bökigare för att få de avancerade funktionerna. Men jag är skeptisk, en dålig design är en dålig design och jag föredrar rena och fokuserade program även när jag använt dem länge och kan dem väl.

Speciellt skulle det inte falla mig in att använda en texteditor som kräver att jag lägger dagar på grundläggande inlärning och har en manual bredvid mig hela tiden. Det kunde man kräva på 70-talet. Avancerade funktioner är en annan sak, sådana kan få kräva lite extra.

Jag tror att även "nybörjare" behöver "expertprogram," det beror lite på vad du menar med en nybörjare. Det är ytterst få som använder en texteditor med syfte att använda en texteditor. Så även om du är en nybörjare på det du använder programmet till har du ändå nytta av expertfunktioner. Om ett expertprogram låter mig utföra en uppgift på så kort tid som möjligt medan ett enklare program kräver att jag gör mer själv, kanske att man får gå in på varje rad och ändra något för att uppnå samma resultat, då får jag lägga ner onödigt mycket tid på att använda nybörjarprogrammet istället för att fokusera på det som jag egentligen vill använda programmet till.

Medan man lär sig programmet har jag inget emot att ha en manual att slå i bredvid mig. Skulle dock föredra program med inbyggd manual som det går snabbt att söka i. Sedan handlar det bara om hur mycket man använder det. Med tiden lär man sig och behöver bara slå upp i undantagsfall. Oftast behöver man inte kunna alla funktioner utantill, det kan räcka med att känna till att de finns där så att man kan sätta dig in i dem när man behöver dem.

Ursprungligen av Marcus K:

Det kan jag hålla med om. Jag har svårt för program som vill lägga allt i gränssnittet oavsett om jag använder det eller inte. Däremot ser jag gärna att valfriheten finns så att man kan välja det om man trivs bättre den vägen. Det är egentligen samma sak med flikar. Jag använder ofta en kombination av flikar och fönster, beroende på vad som känns lämpligast för tillfället.

Det är just en sådan tanke jag jobbar med, och jag tror att jag tänkt igenom hur jag vill att det skall funka. "Nytt fönster" och "Ny flik" i menyn, och om man drar ett dokument till programikonen blir det ett nytt fönster, men drar man till ett fönster blir det en flik. Ganska logiskt och kommer inte alls i vägen.

Det är en stor skillnad mot t.ex. gedit, där allt hamnar i flikar och man därmed i praktiken inte har något val alls.

Men det är inte helt klart för det. Det är ju lätt att dra en flik från ett fönster till ett annat, men jag vet inte hur man på snyggaste sätt flyttar en flik till ett eget fönster. Det känns inte så självklart, och då misstänker jag att det inte är det för användarna heller.

  • Medlem
  • 2009-11-07 15:56
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men det är inte helt klart för det. Det är ju lätt att dra en flik från ett fönster till ett annat, men jag vet inte hur man på snyggaste sätt flyttar en flik till ett eget fönster. Det känns inte så självklart, och då misstänker jag att det inte är det för användarna heller.

Safaris sätt att göra flikar till egna fönster och vice versa är enkelt och intuitivt tycker jag.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-11-08 23:22

Jag skulle säga att det var ett tag sen maximerat läge var standard även bland windowsanvändare. Det har avtagit i takt med att skärmarna (och upplösningen) blivit större.

Det låter lite som att det finns en motsättning mellan fönster och flikar. Jag har nog aldrig stött på ett flikprogram som inte tillåter flera fönster (om användaren så föredrar). Eller är det inte så ni menar?

Jag jobbar dagligen i Visual Studio. Nog för att GUIt är lite plottrigt men det är samtidigt extremt flexibelt. I princip allting går att dölja, och snudd på varenda funktion (inkl enskilda kodfönster) går att ha löst, som flik, flytande, eller dockat på alla möjliga och omöjliga sätt. Inkl på flera skärmar (har två själv). Det enda jag möjligen saknar är nåt Exposéliknande. (Eller skulle sakna, om det inte vore så att jag föredrog flikar. )

Att behöva läsa en manual känns extremt 70-tal som någon sa. Program som kräver det av mig går bort direkt. Om det inte handlar om att jag behöver förstå programmets funktion förstås (vad syftar byggprocessen till och hur utför jag den). Men att behöva läsa en manual för att göra nåt jag redan kan, t ex koda och kompilera, det är verkligen ett bottenbetyg för programmet i fråga.

Sen är jag lite nyfiken på vad Ingemar menar med nybörjare. Pratar vi folk som aldrig sett en dator? Aldrig använt ett modern OS? Om inte, kan man nog år 2009 utgå från att användarna redan är vana vid såväl fönster och flikar redan från början, där finns liksom ingen startsträcka som jag ser det. (Oavsett vad man sen tycker om de olika teknikerna.)

Ursprungligen av memark:

Det låter lite som att det finns en motsättning mellan fönster och flikar. Jag har nog aldrig stött på ett flikprogram som inte tillåter flera fönster (om användaren så föredrar). Eller är det inte så ni menar?

Delvis. Det som jag inte gillar med gedit, som är den flikeditor jag använder oftast, är att man får flikar direkt, man kan visserligen ha flera fönster, men man kan inte undvika flikarna när man vill det. Att ha ett fönster med en flik för det enda dokumentet, det är onödig information.

Citat:

Sen är jag lite nyfiken på vad Ingemar menar med nybörjare. Pratar vi folk som aldrig sett en dator? Aldrig använt ett modern OS? Om inte, kan man nog år 2009 utgå från att användarna redan är vana vid såväl fönster och flikar redan från början, där finns liksom ingen startsträcka som jag ser det. (Oavsett vad man sen tycker om de olika teknikerna.)

Personligen har jag fokus på studenter i lägre årskurser, gäststudenter samt hobbyister. Det är en mycket brokig skara med väldigt varierande förkunskaper. En del av dem kan vara ganska förvirrade, ovana vid just det system de har framför sig. Visst har alla kört webläsare, men det är inte samma sak.

Det kan nog vara sant att de flesta inte har svårt för flikar, men de kan ändå ha nytta av att möta något rent och städat. En sak mindre att distraheras av är en sak mindre, det kan vara det som gör skillnaden.

Bevaka tråden