Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

*genidrag* Lösningen på alla spamproblem

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-26 14:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
När vi ändå är inne på ämnet: Är det någon mer än jag som hörde om spammaren som själv blev spammad (läste om det på nätet någon gång i våras)? Minns inte hur det hade gått till i detalj, men någon hade iaf tagit reda på en känd storspammares egen hemadress (snigelpost alltså) och beställt TONVIS med reklamutskick och gratisprover på billigt bjäfs hem till honom. Det sista jag hörde om det hela var att spammaren nu hade stämt avsändaren...

Hände mig en gång, någon hade på rent jävelskap fyllt i mitt namn & adress på varje sida i ett reklam häfte så jag fick under ca ett halvårstid prenumerationer på "alla" tidningar, jag fick hemskickat parfymer, trädgårdsredskap & sexleksaker... Inget nyttigt alls faktiskt (tja Newsweek då kanske ) Det var ett Djäkla jobb att ringa alla förlag, gå till posten & returnera massvis med skräp... Att övertyga ALLAS ekonomiavdelningar att jag inte alls skulle betala förseningsavgifter & påminnelser... FIck aldrig klarhet i vem det var som spelade mig det "jättelustiga" sprattet men kommer det fram lär jag explodera på vederbörande... Gjorde en polisanmälan med hjälp av en del orginaltalonger som jag fick hemskickat på begäran, där det kunde fastslås att det inte var min signatur på beställningarna... Så min inställning till SPAM & adresserad reklam har blivit något tillknycklad...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-26 14:09

ehhrmmm... vill bara förtydliga att jag INTE är spammaren som beskrivs i citatet, bara att det är ett himla effektivt sett att få folk att bli vansinnig...

när vi ändå är på ämnet om att stoppa oönskad reklam och skräp kan jag passa på att tipsa om min polares "host file project"

han har samlat än uppsjö av adservers och liknande, samlat det i en host file, hostfilen kan användas till att forwardar domän till en annan ip address och i detta fallet blir dom (adserver adresser) vidareskickat till en icke befintlig lokal addres, tex 127.0.0.5

http://remember.mine.nu/

kör det på min, underbart att slippa massa reklam (ett tips dock, om man vill kolla på applessidor och stream (och vem vill inte det) skall man kommentera ut akagami serverna ifrån denna hostfil...)

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 16:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Torkel
arjoh,

Det effektivaste sättet är väl att minimera risken för att ens mailadress över huvud taget kommer i orätta händer, typ att inte "slaska" med sin mailadress på var å varannan webbsida/nyhetsgrupp, så att obehöriga kommer åt ens mailadress.

Som exempel kan ju nämnas alla dessa sidor/tjänster som har en knapp med texten "Tipsa en vän...", där man förväntas ange sin egen å sin kamrats mailadresser. Fyller man i mailadresserna så kommer SPAM som ett brev på posten...

-T

Det hjälper inte, jag har faktiskt fått spam till en mailadress som aldrig har varit i bruk! Tro mig - man kan vara hur försiktig som helst - spam kan man få ändå. Och då kan det vara bra att ha något effektivt sätt att filtrera sin mail.

Själv har jag en @mail.com-adress och en @telia.com-adress, dessa drabbas väldigt sällan av spam. Mail-adressen kanske får ett eller två i veckan medan telia-adressen max fått 5-6 st på två år eller nåt. Reggade en @hotmail nyss för att jag behövde en fejk-mail till ngt, kommer inte ihåg vad det var. Där får jag i alla fall 4-5 spam-mail om dagen, trots att jag aldrig fyllt i adressen någonstans.
Hotmail = mycket spam med andra ord.

Telias filter verkar fungera ypperligt för mig.

//fredrik

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 18:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av .: fredrik :. Telias filter verkar fungera ypperligt för mig. //fredrik [/B]

De hamnade ju på DNS svartlistorna för ett tag sedan så de tvingades att göra en rejäl insats för att inte mista alla kunder. Men om man har ett mailadress av typen fö[email protected] kommer man att få spam förr eller senare ändå.

  • Avstängd
  • 2003-06-26 18:53

Det låter ( mellan raderna ) som att många med spamproblem antingen har någon variant av exploremail och/eller stor kontakt med ME express att göra.
Efter att jag tog bort min email i telia och endast laddar ner från webmail.
Och använder Eudora för mina andra oficiella mail men behåler min .macmail till de närmaste så har jag inte råkat ut för mer än 4 riktiga skitmail

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-26 18:56

Jag har ett antal egna domäner, varav en där jag använder mejladressen flitigt. Av någon anledning skrev jag in den som en länk på min hemsida, och har efter det ca 5-10 skräpmejl om dagen på den adressen.

En av de andra som jag inte angett på någon sida får jag ingen spam till alls. Trots att båda funnits lika länge (ungefär) och jag använder dem i ungefär samma utsträckning.

Så den bästa medicinen tror jag är att regga en egen domän och bara använda adressen till folk man känner. Halkar man in på någon amerikansk mejllista eller liknande så är det nog kört rätt snabbt.

Eller kanske ännu hellre; skita i att ha någon mejladress och skriva på forum istället.

  • Avstängd
  • 2003-06-26 19:09

Utvecklingen på "Webben" är inte dramatisk den är positiv.

I Södertälje hade jag en kompis som heter FAI döpt av sin far som var frivillig i Spanien.
Federation Anarkista Iberico.

på Svenska fri översättning:
Frihet under Ansvar
Detta finns i min "hårddisk" ett grunläggande levnadsperspektiv som iochförsigändrasaverfarenhet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Att hänga ut dom hjälper ju inte heller - för det är ju oftast fejkadresser...
Men om de inte är fejk så lägg dom på en websida och registrera den på sökmotorerna så ha de nog fan spam snart

Problemet är att de, precis som Samuel K skriver, använder sig av äkta adresser från oskyldiga personer. Jag har själv en adress som jag haft sedan urminnes tider (typ) och där det genereras stora mängder spam (alla som haft en ACC-adress vid Umeå universitet vet vad jag menar). Det senaste tilltaget är att spammarna har börjat använda min adress som avsändare. Jag har märkt det eftersom jag får bouncade mejl tillbaka till mig, vilket är lagomt kul...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Smart grej! Mailservern gjorde en koll om domänen brevet skickades ifrån verkligen existerade. Om inte studsade det bara.
Det kombinerat med en "Real time black hole"-funktion med abuslistor på servern så har man nog löst det mesta med spamproblemet.

Så; är det någon som vet en server som stödjer bägge grejerna, eller någon programmerare som kanske vill ta tag i det hela.
Skulle tro att det finns en hel del folk som skulle vilja ha en sån lösning.

Det kan lätt kringgås genom att de använder äkta adresser från oskyldiga, som jag beskrev ovan.

  • Avstängd
  • 2003-06-26 19:45

Do u want or not.
Let u public or not
Either u R O not

  • Avstängd
  • 2003-07-02 18:23
  • Avstängd
  • 2003-07-02 21:53
  • Medlem
  • 2003-07-03 00:06

hohohohoh.... Det skulle vara skönt at ge igen!:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström (observera - vi sitter på balkongen och har en liten premiärfest för auktionstjänsten)

I vissa kretsar så skulle man kunna säga att ni rökt-på lite för mycket men i erat/ditt fall så har ni nog tittat lite väl djupt i glasen

Skål - Olle

  • Oregistrerad
  • 2003-07-03 01:22

Jag såg på Aktuellt idag och de hade ett inslag om en ny lag mot spam i europa, vilken förbjuder företag att skicka reklam om man inte har godkänt det på deras hemsida. Böter kan vara mellan 100.000 - 200.000 kr.

vad tycks om det? då kanske värmepumpsspammen blir en dyr affär för det-onda-företaget-som-jag-inte-kommer-på-namnet-på.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-03 02:55

Känns lite barnsligt, jag menar; öga för öga - tand för tand. Fungerar det verkligen så bra? Knappast. Våld föder våld. *kram*

Hårdhandskar. Starta en global organisation tillsammans med främlingslegionen, som eliminerar spammet. Bokstavligen

Senast redigerat 2003-07-03 23:55
  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-07-16 01:50

Ett tips är www.spammotel.com

Det genererar nya adresser så fort man behöver dem. En ny för varje sajt man behöver ange sin adress på el så.

Om man får spam så ser man direkt vilken sajt det kommer ifrån.

Ett annat tips är http://www.subsume.com/static/WebObjects/SubsumeSite/SubsumeSite/Tech/Software/SpamCop.html

Efter installation så får man ett menyval där man enkelt väljer Report Spam och voilá så behöver man bara klicka ok på spamcops site. Mycket snabbare än att manuellt klistra in medd källkod.

OBS! Läs installationsanvisninen innan du kör igång.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Utvecklingen på "Webben" är inte dramatisk den är positiv.

I Södertälje hade jag en kompis som heter FAI döpt av sin far som var frivillig i Spanien.
Federation Anarkista Iberico.

på Svenska fri översättning:
Frihet under Ansvar
Detta finns i min "hårddisk" ett grunläggande levnadsperspektiv som iochförsigändrasaverfarenhet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av oskar
Jag såg på Aktuellt idag och de hade ett inslag om en ny lag mot spam i europa, vilken förbjuder företag att skicka reklam om man inte har godkänt det på deras hemsida. Böter kan vara mellan 100.000 - 200.000 kr.

vad tycks om det? då kanske värmepumpsspammen blir en dyr affär för det-onda-företaget-som-jag-inte-kommer-på-namnet-på.

Problemet är att den största delen spam som skickas i dag är a) från länder utanför EU och b) från skojare. Ingen av dessa kategorier kommer hindras av eventuella lagar. Det finns egentligen två motmedel, anser jag: a) att folk slutar gå på dessa spam, om ingen skickade pengar till lurendrejarna skulle de inte heller fortsätta, och b) skaffa bra spamfilter.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-07-16 02:33

Bra idé!

Jag kan förstå att reklam är nödvändig idag i TV och Radion man kan stänga av eller ta en kisse paus! Men att ofrivilligt få en 25st spam mail per dag i min Inbox är inte roligt och inget kan man göra, dom flesta spam addresser leder inte till någon avsändare HOPPLÖST...

Vill jag ha ett större kön? gå ner i vikt när jag sover? Eller köpa natur piller för öka mitt IQ? Så vil jag själv söka upp en återförsäljare eller hur?

Inlägg till texten ovan: Var glad för det lilla! Vill du gå ner i vikt? Täpp till hålet under näsan och motionera! IQ vet jag inget om men ett lånekort till biblioteket kostar inte många kronor!

Dessutom är 90 % av den reklam jag får är oftast riktad till Amerikanska hushåll varför skall du och jag behöva drabbas!?

Jag vet inte hur många ggr. Jag har bytt mail adress under åren just pgr. av spam...

Skulle kännas skönt att slå till baks Counter Strike!

”the line must be draw here! and I will make them pay for what they have done.”
-- Jean-Luc Picard

Bevaka tråden